Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Uitstapje Denemarken  (gelezen 38113 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Gepost op: 12 April 2015, 17:28:37 »

Ik was in Schleswig-Holstein op een steenworp afstand van Denemarken dus............. moest het er maar van komen om een dagje DK te beleven  Cheesy

Ik ben van Niebull de kortste weg naar de grens gereden en van daaruit door DK richting Padborg. Mooi rustig rijden door een bosrijk gebied.


Al aardig richting Padborg nam ik deze laveiende reeën waar. Aangezien ik naast treinspotter ook een natuurliefhebber ben wist ik heel snel de rem van mijn auto te vinden om deze opname te kunnen maken. Misschien was dit rustgevende plaatje wel een voorbode van deze 2-de april  Undecided

Oke mijn doel was twee ledig. Ten eerste veel goederentreinen spotten. Ten tweede ik wilde de beroemde bolneus wel eens in levende lijve aanschouwen.


Eerste stopplaats was Padborg. Het grensstation waar al het goederenvervoer tussen Duitsland en Scandinavië langs komt.
Enkele dagen er voor had ik te Rendsburg al wel het e.a aan goederentreinen zien schuiven.


Ik ben ruim 2 uur lang in Padborg gebleven en heb geen enkele trein zien rijden. Helemaal niets. Nul komma nul. Verbaast mij zeer.


Op afstand maar wel fotografeerbaar stond het e.a aan bolneuzen. Ten eerste deze in staat van ontbinding zijnde bolneus waarvan geen nummer meer te ontdekken valt. Wel opvallend een mooie nieuw uitziende schuiver onder deze afgeschreven bolneus.
Gezien de roest op de flenzen van de wielen vroeg ik mij al af of er daar wel een trein rijdt  Grin


Bolneus CLF Cargo 1023 te niksen in het zonnetje.


Achter de boompjes waar nog geen blad aan zit de Bolneus BLDX 1019


Verloren op het emplacement stond nog op een Köf lijkende lokje.


Verder op de lijn ligt Kolding. Stond in mijn planning en hoopte daar ook het e.a te zien rijden.


Het enige wat daar te zien viel was dit dieseltreinstel. Ik heb er 4 stuks van zien langs komen.


Verder geen goederen of andere treinen, was en bleef zo rustig als het was. Ook geen stilstaand materieel te zien of zo. Wel mooie kruiswissels met lantarens  Cool


Wel nu ik vroeg mij echt af of ik nog verder zou gaan naar Fredericia. Tom Tom gaf 25 km aan en tsja eigenlijk ben je nu toch zo dicht bij waarom dan niet even een kijkje nemen.
Achteraf ben ik zeer blij dat ik even gegaan ben want Fredericia maakte de dag nog een beetje goed  Duim omhoog


De gummieneus dieselstel zijn daar veelvuldig te zien.


Eindelijk kon ik een bolneus aanraken  Duim omhoog Prachtige machine 1029 van de CFL Cargo.


Mooie constructie om de schalm in de schuiver te leggen  Cool


Lesje Deens? Rook aardig naar diesel  Cheesy  Duim omhoog


Deense diesellok 1449. Zo te zien heeft de DB (naast de CLF) daar in Denemarken ook al een aardige voet tussen de deur.


Verder op stond deze 1456


MAK rangeer lokjes


Een heel eind verder op richting het voetbalstation trof ik deze afgestelde diesels. Links een DB goederentrein in diepe diepe rust.
Ik weet werkelijk niet waarom in deze dag geen enkele goederenvervoer heb zien rijden.


Tot slot stond op afstand deze bolneus van Contecrail 1158. Ik heb nog gekeken of ik er bij kon komen maar wilde geen capriolen uithalen. Met telelens en digitale zoom kan ik hem toch goed dichterbij halen.

Het was een dag wat goederentreinen betreft. Had denk ik onverklaarbare pech.
Maar het land Denemarken zelf is niet saai. Best wel interessant daar  Cool
Ik mag me nu ook bij de DK gangers scharen  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

Mvg, Johan
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 12 April 2015, 22:12:00 »

Onverklaarbare pech op Witte Donderdag, wanneer de volgende dag wijd en zijd alle afnemers van wat er zoal in goederentreinen zit, gesloten zijn en niet werken? Zo onverklaarbaar lijkt mij dat niet Cool. Wel eng hoor, Johan in Denemarken Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 13 April 2015, 00:05:25 »

Dat wrak op foto 4 komt me bekend voor. Let op, Gert, met DK-plaatjes. Johan gaat straks punten pakken! Smiley
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #3 Gepost op: 13 April 2015, 19:25:34 »

Hmmmm Wesley dat ze donderdags de boel al plat gooien om de Pasen geloof ik niet in. Er moet meer aan de hand zijn.

Maar ik denk dat ik hem heb ik kruiste een enkelsporige lijn onder de draad. Heb ik net terug kunnen vinden op Google maps Farhus.
Ik dacht dat het een zijlijn was maar het blijkt de hoofdlijn te zijn. Men was aan het werk. Aan de overweg te zien (aan de roest en banden sporen) was op te maken dat daar al enige tijd geen treinverkeer meer geweest was.
Nou ja als de hoofdlijn daar enkelsporig is dan is me het nu wel duidelijk geen treinverkeer wegens werkzaamheden.
Op Padborg was men ook aan het werk maar de doorgaande sporen waren m.i.z. wel vrij. Men kan de werkzaamheden wel gepland hebben dat het tegen Pasen liep maar normaal gesproken rijdt het op donderdag echt nog wel.
Tussen Farhus en de grote weg heb ik de reeën gezien. Kan het op Google maps niet meer goed terug vinden. Waarschijnlijk te veel veranderd. Opname van Google maps dateert van 2011? Mijn gevoel zegt dat het hier ergens geweest moet zijn. Satelliet laat zien dat het kweekbossen zijn die met vak bij vak kappen. Kan best in 4 a 5 jaar tijd zo veranderd zijn dat ik de beelden van 2011 niet meer herken.

Eng dat ik in DK was  Tongue
Is veel enger om daar voor het eerst op de snelweg te rijden. Je weet niet wat je overkomt als een dikke vrachtauto broem zo de snelweg op draait  Shocked Shocked Shocked Er is nl helemaal geen oprit, zo past boem op de snelweg invoegen ...........
Gekke Denen je kunt ook niet netjes uitvoegen op een uitvoegstrook.
Zo past boem stuur naar rechts en je bent de snelweg af.
Das echt een enge ervaring (als je er niet op bedacht bent) ...... maar went na een poosje wel  Wink
Heb het een ieder geval overleeft  Cheesy

Mvg, Johan
Gelogd
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #4 Gepost op: 13 April 2015, 22:08:27 »

Ach ja, de snelweg. Gaat (tot nog toe) altijd goed, lekker rustig daar dus genoeg uitwijk plaatsen.  Grin

Leuke foto's, jammer dat je de goederentreinen gemist hebt.

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 14 April 2015, 10:34:23 »

Hmmmm Wesley dat ze donderdags de boel al plat gooien om de Pasen geloof ik niet in. Er moet meer aan de hand zijn.

Die werkzaamheden zullen inderdaad niet helpen, maar je ziet wel dat de dag voor Goede Vrijdag het goederenverkeer vanaf de middag overal al sterk terugloopt, omdat die goederentreinen over het algemeen op vrijdagmorgen/ -middag aan zullen komen... maar dan is er niemand om de spulletjes in ontvangst te nemen (dat heeft overigens niets met "de boel platgooien" te maken, maar gewoon met vraag en aanbod). Dus: ook zonder die werkzaamheden was je oogst waarschijnlijk wat mager geweest - maar wel beter dan met die werkzaamheden. Dat ze rond het Paasweekend aan het werk zijn, is dan wel weer logisch natuurlijk.

Uitvoegstroken zijn ook helemaal niet nodig, invoegstroken daarentegen wel aan te bevelen... Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16750


301 *


« Antwoord #6 Gepost op: 15 April 2015, 07:51:06 »

Dat wrak op foto 4 komt me bekend voor. Let op, Gert, met DK-plaatjes. Johan gaat straks punten pakken! Smiley

Och, ik weet waar hij geweest is, want hij heeft vooraf tips aan mij gevraagd.  Cheesy

Mooi fotoverslag, Johan!  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 15 April 2015, 07:53:50 »

Och, ik weet waar hij geweest is, want hij heeft vooraf tips aan mij gevraagd.  Cheesy

Ah, dat verklaart Fredericia... maar ik heb geen foto's uit Odder gezien! Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8448


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 15 April 2015, 13:11:38 »

Voor wie Deense bolle neuzen wil zien, maar Denemarken toch een stap te ver is.
Ik reed net in het station van Bassum (Osnabrück - Bremen) langs een exemplaar in de oude kleuren, voor een werktrein.  Cheesy

Helaas was ik er al voorbij voor ik zelfs maar kon proberen een foto te maken, maar de loc wekte de indruk niet binnen een paar minuten weg te zijn.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #9 Gepost op: 15 April 2015, 21:54:41 »

Dank Gert  Cool

Och, ik weet waar hij geweest is, want hij heeft vooraf tips aan mij gevraagd.  Cheesy

Ah, dat verklaart Fredericia... maar ik heb geen foto's uit Odder gezien! Grin

Mijn gedachte was Randers (waar anders  Cheesy ) omdat daar de SGM gemodificeerd zijn.
Ik vroeg Gert of Randers interessant genoeg was. Antwoord was niet zo bijzonder.
Dan heeft het ook geen zin om in 1 dag zo ver te jagen met de auto.
Op mijn tweede gedacht Padborg, Kolding en eventueel Fredericia kwam een positieve reactie van Gert. Maar het was echt mijn keuze (niet die van Gert)
Dan had ik nog eerder Vejle gedaan dan Odder maar beide zijn niet ter sprake geweest.

En ik had gewoon pech dat ik geen goederen gezien heb.

Andere leerschool is dat ik toch een kaart mee moet nemen. Met Tom Tom heb je geen overzicht.
Mooi ding om gericht ergens heen te gaan maar met zoeken is het minder.
Ik had in Kolding moeite om het station te vinden. Ik reed eerst vast in de stad door de verkeerde kant op te rijden met spoor te volgen.

In Duitsland geef je iets van Bahnhofstrasse of platz in en dan kom je er wel met de Tom Tom.
Maar wat nu station(straat) in Deens is ........ dat had ik even niet paraat  Undecided

Maar goed ben er gekomen. Zeker voor herhaling vatbaar maar dan met kaart.

Nog een verhaal .... Ik Kolding wilde ik naar toilet. Hmmmm was betaald toilet daar sta je dan met je euro's  Undecided en ik moest nodig  Cheesy
In kiosk vragen (half Engels/Duits ha ha ha ha ) Change deden ze niet maar wat als ik wat kocht dan kreeg ik geld terug. Nou ja een mars dan maar (meteen wat meer energie huub  Cheesy Cheesy Cheesy ) Kreeg geld terug en apart een muntje in handen gedrukt waarmee ik kon toiletteren Grin Heb nog enkele muntjes hier liggen met een gat er in  Cheesy
Dat was dus een mars en p*ssen voor 5 euro  Shocked Grin  Nou ja wat moetje als je moet  Wink Cheesy

Al met al toch een leuke dag gehad in DK. En die snelweg valt ook wel mee al keek ik wel eerst vreemd op.

Mvg, Johan
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16750


301 *


« Antwoord #10 Gepost op: 16 April 2015, 13:24:19 »

Leuk om te horen dat je het voor herhaling vatbaar vindt.   Smiley

Speciaal voor royalty- én DK-liefhebber Jakop: http://nos.nl/artikel/2030544-veel-royals-op-verjaardagsfeest-margrethe.html

 Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 16 April 2015, 14:14:03 »

In dier voege hangt ook 27 april bij mij de Dannebrog in top!  Duim omhoog
« Laatste verandering: 16 April 2015, 18:57:12 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 16 April 2015, 17:56:09 »

Voel eens aan je voorhoofd Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 16 April 2015, 18:58:16 »

 Grin  Grin

Ik heb 'm niet, maar anders zou ik 'm de 27e uithangen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #14 Gepost op: 17 April 2015, 21:24:18 »

Gelukkig Jakop, anders was je nu net zo gek als die Deen die het veer wilde halen. Jakkeren met 215 km/h en aanhanger zonder rijbewijs.  Huh? Shocked :Smiley

http://www.nu.nl/opmerkelijk/4032570/deen-zonder-rijbewijs-rijdt-213-km-per-uur-met-aanhanger.html
« Laatste verandering: 17 April 2015, 21:29:04 door Jeronimos » Gelogd

blije groeten,

Jeroen
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Uitstapje Denemarken
« vorige volgende »
Ga naar: