Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Wat betekent deze ontwikkeling voor de spoorwegfotografen?
Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Wat betekent deze ontwikkeling voor de spoorwegfotografen?  (gelezen 26116 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16761


301 *


« Antwoord #15 Gepost op: 2 Mei 2015, 08:35:12 »

Je kunt nog steeds in Nederland met de trein reizen zonder OV chipcard hoor. Bij elke automaat kun je een kaartje kopen dat precies kost wat je verbruikt en geen cent meer.
En dat kaartje ziet er ook nog eens uit als een papieren kaartje. Enig verschil is dat er een chip in zit en dat je er mee moet in- en uitchecken.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8832


265*


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 2 Mei 2015, 08:38:38 »

Overal nog?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #17 Gepost op: 2 Mei 2015, 08:53:24 »

Is overal nog te koop inderdaad.

Mvg,
Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 2 Mei 2015, 09:00:09 »

Bij elke automaat kun je een kaartje kopen dat precies kost wat je verbruikt en geen cent meer.
Klopt niet helemaal. Het kan wel op elk station, maar niet bij elke automaat.
En het kost 100 cent meer dan je verbruikt.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16761


301 *


« Antwoord #19 Gepost op: 2 Mei 2015, 09:26:50 »

Klopt niet helemaal. Het kan wel op elk station, maar niet bij elke automaat.

Dat het wellicht niet bij elke automaat kan, dat zou kunnen. Maar dan is er op elke station echt wel één automaat waarbij het wel kan.


En het kost 100 cent meer dan je verbruikt.

Licht dat eens toe, als je wilt? Moet je een euro extra betalen voor het feit dat je een los kaartje wilt kopen?
Als dat zo is, dan zouden ze dat eigenlijk bij de automaat moeten vermelden. Nou ja, mij maakt het niet uit.
Ik reis maar zelden per trein en heb die ene euro extra dan wel over voor het niet hoeven aanschaffen en gebruiken van de chipcard.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 2 Mei 2015, 10:24:30 »

Je betaalt inderdaad een euro toeslag "om de meerkosten te dekken".
Nu heb ik sowieso geen hoge pet meer op van de bedrijfsvoering van NS, maar als de meerkosten van zo'n los kaartje al een euro zijn, is het wel heel erg triest metmze gesteld.

Overigens, het blijft een chipkaart, dus op gebied van privacy biedt het geen voordelen t.o.v. de "anonieme" ov chipkaart. Behalve dan dat het natuurlijk onzin is om uit te checken als je een enkeltje koopt en niet door een poortje hoeft.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #21 Gepost op: 2 Mei 2015, 10:26:33 »

Je hoeft inderdaad niet een OV chipkaart te hebben om te reizen met de trein. Je kan op elk station ook een eenmalig kaartje kopen. Dat kost 1€ per kaartje (enkeltje of retour) extra en dan krijg je een soort van papieren wegwerpkaartje met chip erin. Volgens mij zien de dagkaarten er hetzelfde uit.
Mocht die euro te veel zijn dan kan je ook een e-ticket kopen via het internet. Dan betaal je het kaartje online en kan je een kaartje uitprinten.

Mocht je je zorgen maken om je privacy, dan kan je nog altijd muntgeld in een kaartjesautomaat storten. Als je zo principieel bent dat je je pinpas niet bij de NS wilt gebruiken dan gebruik je neem ik aan je pinpas nergens, betaal je overal contant en heb je geen smartphone?

Kijk, de OV chipkaart werkt wel gewoon, dus boycotten omdat het zo'n slecht systeem is, dat is een beetje onzin. Als je slechts zeer sporadisch reist kan ik het wel begrijpen. Aan de andere kant is de hele OV chipkaart ontworpen naar de wensen van de vervoerders, niet met de reizigers als uitgangspunt, dus ja, er zitten veel irritante foutjes in voor de reiziger die de vervoerders niet op willen lossen.
Dat het ook principieel anders kan laat TfL (Transport for London), het overkoepelende transport departement van de overheid van Groot Londen zien. Zij zien erop toe dat het OV in Londen in goede banen wordt geleidt. Eerst even een voetnoot dat de privatisatie van het spoor op Groot Brittannië geen succes is en dat veel van de infra van het spoor en de ondergrondse oud, vuil, en versleten is. Maar de kaartjes, de integratie van de verschillende vervoerders en de service naar de klanten is wel goed geregeld. Ten eerste zijn er een tiental private busbedrijven en worden de Overground en Docklands Light Railway ook door private bedrijven geëxploiteerd. Als reiziger merk je daar niks van omdat de kleurstelling van al het OV standaard TfL is. Ook de kaartjes (Oysterkaart, soort OV chipkaart) zijn gestandaardiseerd. Een principieel andere inslag is dat het Oyster systeem de laagste prijs voor de klant rekent. Als je een dag onverwacht veel reist betaal je nooit meer dan een dagkaart zou kosten bijvoorbeeld. Ook als er iets mis gaat, dan staan er bij alle poortjes service medewerkers die je beleeft helpen en geen boetes uitdelen. Er wordt immers bijna niet zwart gereden omdat er overal poortjes staan.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 2 Mei 2015, 11:25:01 »

Zoals vaak is ook bij privacyvraagstukken altijd de afweging tussen wat lever ik er voor in en wat levert het me op.
Bij een mobiele telefoon lever ik veel privacy in, maar levert het me ook een hoop gemak op in de zin dat ik bereikbaar ben wanneer ik dat wil.
Wanneer ik niet bereikbaar wil zijn, laat ik de telefoon thuis en geen telecomprovider die nog weet waar ik ben.
Bij betalen met pinpas lever ik wat privacy in, maar biedt me het voordeel dat ik niet met veel contant geld op zak hoef te lopen.
Bij de ov chipkaart lever ik veel privacy in, nog niet zo veel als bij een mobiele telefoon, maar veel meer als bij een willekeurige pinbetaling.
Maar ik krijg er niks extra's voor terug. Sterker, ik loop alleen maar meer risico's dan voorheen dat ik, ondanks dat ik heb betaald, door verkeerde handelingen alsnog als zwartrijder wordt aangemerkt of dat de reis me meer kost dan zou moeten.

En als het nu allemaal duidelijk was. Maar de vervoerders geven zelf geen, onduidelijke of tegenstrijdige informatie.
De tekst op het wegwerpkaartje wel eens gelezen? "Geldig door in- en uit te checken". Ofwel, ik moet in- en direct daarna weer uitchecken en dan is het kaartje geldig? Of bedoelen ze toch wat anders?
Recent op een internationaal e-ticket gereisd, maar heb niet kunnen achterhalen of ik daar nu wel of niet mee moet in- en uitchecken. Op de website heb ik het niet kunnen vinden, op het kaartje zelf wordt het alleen aangegeven in combinatie met een poortje. En op het perron is niemand te zien om het aan te vragen.
De teksten in de treinen, iets in de trant van: "reist u verder met NS, dan hoeft u niet uit te checken". Oke, ik heb de intercity van Den Haag naar Utrecht en reis vervolgens terug naar Leidsche Rijn. Veel comfortabeler dan de hele reis met de stoptrein. Ik reis verder met NS dus hoef niet uit te checken, toch? Krijg ik toch een boete, want ik reis tegen de reisrichting in.
Bij dit alles nog even afgezien van de vraag hoe ik moet weten dat ik overstap op een andere vervoerder. Het overgrote deel van de Nederlandse treinreizigers reist alleen met NS. Die weten vanuit hun algemene ontwikkeling vermoedelijk nog wel dat er nog ergens wat regionale vervoerders zijn, maar toch niet waar die zijn?

Nu beschouw ik mezelf niet tot het onnozelste deel van de natie, misschien ten onrechte, maar in mijn ogen valt dit allemaal voor een incidentele reiziger niet te begrijpen.

Dan ben ik blij dat ik een auto voor de deur heb staan. Ooit een hartstochtelijk bepleiter van het reizen per trein, reis ik er nu amper meer mee in Nederland. Het hele gedoe eromheen, maakt voor mij dat er van onbezorgd reizen geen sprake meer is. En als dat aspect wegvalt, blijft er weinig reden over waarom ik wel met de trein zou gaan.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16761


301 *


« Antwoord #23 Gepost op: 2 Mei 2015, 11:30:35 »

Overigens, het blijft een chipkaart, dus op gebied van privacy biedt het geen voordelen t.o.v. de "anonieme" ov chipkaart. Behalve dan dat het natuurlijk onzin is om uit te checken als je een enkeltje koopt en niet door een poortje hoeft.

Dat ben ik niet met je eens. Je kunt zo'n kaartje aanschaffen door munten in de automaat te doen. Je hoeft niet per se met je bankpasje te betalen.
M.a.w.: Zou ik niet met mijn bankpas, maar met contant geld hebben betaald, dan zou NS niet hebben geweten dat ik het was die naar Schiphol reisde.

Wat dat uitchecken betreft heb je volkomen gelijk. Ik heb het zowel op de heen en terugreis wel gedaan, maar vroeg me serieus af of er iemand van achter de struikjes* zou opduiken om mij te betrappen als ik het niet zou doen...   Cheesy

mvg,
Gert





* De smart guys mogen van 'struikjes' even 'reclameborden' maken als ze wilden opmerken dat er weinig struikjes groeien op Schiphol.   Wink
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 2 Mei 2015, 11:59:42 »

Je kunt je anonieme chipkaart ook met muntgeld opladen. Ik weet niet of dat bij elke munten accepterende automaat kan, maar tenminste in Amsterdam bij het GVB kan dat. En het privacyaspect zit niet alleen bij het betalen, ook bij het reizen.
Uiterlijk op het moment van inchecken is het gezicht bekend bij het kaartje. Of dat een eenmalig kaartje is of een anonieme ov-chipkaart, maakt niet uit. Voor die reis is dan exact bekend waar wordt ingestapt en waar wordt uitgestapt. Kleine moeite om een week later hetzelfde gezicht aan een ander kaartnummer te koppelen.

Overigens is het privacy-aspect voor mij niet de doorslaggevende reden om de ov-chipkaart niet te gebruiken. Ik vind het niet prettig, maar als de kaart verder een klantvriendelijk geval zou zijn, zou ik het gebruik niet om privacyredenen achterwege laten. Van een anonieme kaart tenminste. Een persoonlijke kaart vind ik net een stap te ver gaan.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16761


301 *


« Antwoord #25 Gepost op: 2 Mei 2015, 17:46:04 »

Uiterlijk op het moment van inchecken is het gezicht bekend bij het kaartje.

Hoezo? Staan er bij ieder incheckpaal aan alle kanten camera's dan?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 2 Mei 2015, 18:48:40 »

Weet je, we gaan weer terug naar af. Vroeger had je ook poortjes, alleen stond er toen een man bij.

Net als Martijn vind ik dat het principe OV-chipkaar goed is. Het uit- en inchecken als je overstapt naar een andere vervoerder is wel irritant voor de reiziger, maar niet onoverkomelijk. Alleen zo kunnen de kosten/baten verdeeld worden tussen de vervoerders onderling.
Het voordeel een anonieme OV-chipkaart is dat meerdere mensen het ding kunnen gebruiken, alleen niet tegelijkertijd. Het reisgedrag van de kaart wordt geregistreerd, maar niet van de persoon. Ik vind wat Huib zegt een beetje vergezocht, maar niet onmogelijk.
Net als Jakop en Johan vind ik 20 euro instaptarief te hoog.
Een Blokker-, AH- of whatever-actiekaartje is ook helemaal geen slecht alternatief als je helemaal geen OV-chipkaart heb. Het is bij lange reizen juist goedkoper. Je reisgedrag wordt niet geregistreerd als je niet uitcheckt. Zo ben ik eens vergeten uit te checken in Sittard. Op de terugreis kreeg ik controle en er werd niks van gezegd, omdat ik de kaart in Oss geactiveerd had en zodoende een betalende reiziger was.  Uitchecken ging niet, omdat het start- en eindpunt hetzelfde was.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 2 Mei 2015, 20:04:35 »

Hoezo? Staan er bij ieder incheckpaal aan alle kanten camera's dan?
Hoeft niet. Met één camera kun je meerdere incheckpalen of poortjes in beeld hebben.
Een goede synchronisatie doet de rest.
Of het vergezocht is? In ieder geval heeft TLS in het verleden zelf aangegeven dat ze op deze manier misbruik van de ovc kunnen aanpakken door niet alleen de kaart te blokkeren, maar ook de persoon erachter (uiteindelijk) te achterhalen. Kan grootspraak zijn, maar technisch is het met de goede apparatuur gewoon mogelijk.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8832


265*


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 2 Mei 2015, 20:13:33 »

Vandaag eens op gelet en hier en daar staan erg sneaky camera's....
Vandaag lekker weggeweest met de trein  Grin  en  lekker niet uitgecheckt   Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16761


301 *


« Antwoord #29 Gepost op: 2 Mei 2015, 21:36:27 »

en  lekker niet uitgecheckt   Duim omhoog

Verzetsheld!   Tongue  Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: Wat betekent deze ontwikkeling voor de spoorwegfotografen?
« vorige volgende »
Ga naar: