Hoi Gert,
Het is precies het eerste waarom ik liever op fora niet in discussie ga over dit soort onderwerpen. Woorden kunnen net verkeerd geschreven of opgevat worden waardoor relaties beschadigen. Dat wil ik niet. Iedereen heeft recht op eigen meningen, inzichten en houdingen. Ik heb de wijsheid niet in pacht en baseer hoe ik er tegenaan kijk tegen wat ik weet, lees en zie. Discussies polariseren al snel, ik wil dat niet maar besef dat ik daar soms onbedoeld aan meedoe hoe ik dingen opschrijf. Meestal omdat ik snel wil reageren. Dus als ik mensen heb beledigd: sorry.
Om toch even op jouw punten in te gaan. Als eenmaal zaken zijn vastgelegd in beleid, wet of regelgeving zal de rechter daar aan toetsen. Zie het voorbeeld van Urgenda. Nu kun je zeggen, nou dan verander je het beleid en de wet maar, maar daar kun je dus ook tegen procederen. En dan wordt er getoetst aan de zaken die ik eerder noemde.
Is er dan sprake van dwang? Ja, in zekere zin wel maar dat is toch niets vreemds? Als je harder rijdt dan 100 km/u op de snelweg krijg je ook een boete en als je gordel niet draagt ook. Dat is nu eenmaal het nadeel van een wet, je moet je er aan houden.
Dwang dus.
En wat betreft je laatste punt. Het is inderdaad vreselijk hoe die mensen moeten werken maar het staat volgens mij helemaal los van de elektrificatie van ons wagenpark. Helaas heeft onze westerse wereld nogal de neiging om het vooral zelf goed te hebben en er niet te veel voor te willen betalen. Dat gaat dan helaas vaak over de ruggen van anderen. Dat geldt hier zeker maar ook in bijvoorbeeld de kledingindustrie.
Dus verbeter de werkomstandigheden van deze mensen en laten we er fatsoenlijk voor betalen. Worden de elektrische auto's dan duurder? Mwoah, je zou het ook kunnen zien als een stukje
maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Kunnen we het nu weer over treintjes hebben? Of over de golf, want er komt een
nieuw modelGrtz,
Niels