Mijn advies zou zijn om de motertje te testen .
Ik laat ze lopen op 5 volt en het verbruik is meestal rond de 140ma.
Even een draad los solderen van een koolborstel aansluiting anders ga je de decoder drivers voeden.
Bij een hogere waarde dan motor reinigen .
Mijn multimeter gaat maar tot 200 mA. Bij testen zag ik heel kort 196 waarna het schermpje alleen een 1 aangeeft.
Ik vermoed dat hij daarmee bedoelt
buiten zijn meetbereik en omdat ik kortstondig die 196 zag, vermoed ik dat de stroom > 200 mA was.
Dus schoonmaken en terecht! De koperbanen voor de koolborstels waren zwart.
Alles dus schoongemaakt en weer gemonteerd. Motoras aan beide kanten een drupje olie en weer monteren.
In eerste instantie dacht ik dat het niets had uitgehaald.
Dan maar eens in Koploper bij het ijken kijken wat hij nu doet t.o.v. de opgeslagen ijking van begin dit jaar.

Dit is de ijking van destijds
eerst op stap 18 geprobeerd: 50 km/u iets langzamer
dan stap 20: 51 km/u 10 km langzamer

als laatste 28: 70 km/u en dat gaf hoop, want die snelheid had hij voor het schoonmaken niet meer.
Dus op stap 28 nog een keer of wat heen en weer laten ijken: 77 - 77 - 90 - 77 - 85 - 84 - 93
Wel verschil tussen de richtingen, maar dat komt waarschijnlijk door een licht hellinkje in het ijktraject waar de ene trein gevoeliger voor lijkt te zijn dan de andere.
Ik ijk normaliter ook alleen helling op (al is helling wel een heel groot woord voor wat het is)
Conclusie: dat moet het wel geweest zijn denk ik.
Ik ga de decoder wel opnieuw afregelen want hij loopt nu schokkering in de laagste stappen.
Het motortje loopt waarschijnlijk lichter nu en daar moet de decoder op worden afgestemd.
Maar het halve snelheid verhaal is getackeld.
Dank u Wil!
