Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Baanbouw GerardvV  (gelezen 741 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1576


Enge buur bij de buren


« Gepost op: 28 Augustus 2022, 22:57:36 »

Na afbraak van mijn vorige baan (die in het geheel niet af was, sterker nog; ik kon alleen maar rijden) en de verbouw van de zolder ben ik afgelopen maanden maar wee begonnen met een nieuwe baan.
Hierbij natuurlijk geleerd van de vorige baan dus bij de opbouw probeer ik nu ook rekening te houden met de inbouw van de benodigde elektronica en verdeel ik de sporen in veel geïsoleerde secties die ik voeden uit een ringleiding of apart kan aansturen.
Het wordt een L-vormige baan met een dubbelsporige hoofdbaan op twee niveuau’s met op het onderste niveau een stevig schaduwstation en boven een klein station met doorgaande sporen en een kopspoor als eindpunt voor de stopdienst. Daarnaast zal wat goederenverkeer plaatsvinden in het station. Buiten het station komt een redelijk dubbelsporig paradebaanvak.
Het geheel wordt geplaats ergens in Nederland in de jaren ‘75-’90, niet origineel maar wel het leukst.
Omdat er nog het een en ander aan de radiatoren moet gebeuren en ik daar nog geen zin in heb, bouw ik de ondergrond van links naar rechts op.
Begonnen met het onderste gedeelte van de baan, het schaduwstation, bouw ik van links naar rechts op. Zo kan ik, ondanks dat de onderplaat nog niet klaar is, toch al beginnen met het experimenteren met het leggen van wat sporen.
Geheel aan de linkerzijde komt een dubbelsporige helix die uitmond in een bundel van vier opgaande en vier teruggaande doorgaande opstelporen waartussen een doorgaand dubbelsporig hoofdspoor. Deze opstel- en doorgaande sporen gaan van linksvoor naar rechtsachter over de onderplaat. De opstelsporen worden zo lang dat er per spoor twee treinstammen kunnen worden opgesteld.
Het geheel op de onderplaat wordt omsloten door een ringspoor dat vanaf de helix kan worden bereikt. Vanaf het ringspoor kunnen zowel de teruggaande- als opgaande opstelsporen worden bereikt.
Hoe de nog niet bestaande dubbelsporige helix aan de rechterkant moet worden bereikt staat nog niet vast maar dat zal zich vanzelf wel wijzen.
Om het wat duidelijker te maken wat plaatjes.
Af en toe zal ik weer wat laten zien, er moet per slot van rekening ook nog wat aan modellen gebouwd worden (dat is er de laatste maanden wel bij ingeschoten)

20220727_174552 by G. van Vliet, on Flickr
Helix Links eerste ring

IMGP0026a by G. van Vliet, on Flickr
Eerste ring helix links, daarachter het omloopspoor. De opstelsporen en doorgaande sporen lopen schuin en aan de rand van de tafel de overloop van helix naar omloopspoor. Onder de helix ligt de overloop van omloopspoor naar opstelsporen.

IMGP0029a by G. van Vliet, on Flickr
De handel van de andere zijde bekeken, linksonder het omloopspoor met overloop naar opstelsporen.
Het rechtergedeelte van de ondertafel moet vanaf het computerscherm onder het dakraam tot de muur rechts uit beeld nog worden gemaakt.
De eerste plaat met decoders is afkomstig van de vorige baan en hangt nu neergeklapt onder het schaduwstation.

IMGP0030a by G. van Vliet, on Flickr
De ruimte gezien over de linker helix.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
166* bij de buren
120* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 14420


261 *


« Antwoord #1 Gepost op: 29 Augustus 2022, 21:04:18 »

Mooi Gerard! Ik ga dit volgen.    Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7965


253*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Augustus 2022, 21:43:31 »

Citaat
Het wordt een L-vormige baan met een dubbelsporige hoofdbaan op twee niveuau’s met op het onderste niveau een stevig schaduwstation en boven een klein station met doorgaande sporen en een kopspoor als eindpunt voor de stopdienst. Daarnaast zal wat goederenverkeer plaatsvinden in het station. Buiten het station komt een redelijk dubbelsporig paradebaanvak.
Het geheel wordt geplaats ergens in Nederland in de jaren ‘75-’90, niet origineel maar wel het leukst.

Heel herkenbaar!  Grin

Ook ik ga je volgen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 7651


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Augustus 2022, 22:19:19 »

Citaat

Het geheel wordt geplaats ergens in Nederland in de jaren ‘75-’90, niet origineel maar wel het leukst.

Heel herkenbaar!  Grin
Ik herken het niet en het lijkt me ook feitelijk onjuist...  Grin
Maar ik ga het ook volgen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1118


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #4 Gepost op: 29 Augustus 2022, 22:37:53 »

Leuk Gerard, ik ga je volgen. Goed om te zien dat je ook niet in een al te steriele ruimte werkt.  Duim omhoog

Grtz,
Niels
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1576


Enge buur bij de buren


« Antwoord #5 Gepost op: 30 Augustus 2022, 00:23:56 »

Omdat ik de zolder nog niet helemaal af heb is het nog wat rommeliger dan ik zou willen. Dus verwacht niet te snel en teveel updates van me.
Vandaag overigens de radiator die in de weg hangt weggehaald en een kleinere op een betere plaats geplaats.
@Huub;Duitsers blijven toch wat eigengereid  Grin Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
166* bij de buren
120* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 120



« Antwoord #6 Gepost op: 30 Augustus 2022, 11:33:41 »

fijn om te zien dat creativiteit vaak gepaard gaat met iet wat rommelig. hoef ik me niet te schamen  Grin
en ook ik volg je  Duim omhoog
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1576


Enge buur bij de buren


« Antwoord #7 Gepost op: 30 Augustus 2022, 14:56:43 »

Afgelopen zaterdag in Houten wat gscoord voor de baanbouw;
8 lengten flexrail. In het scaduwstation gebruik ik code 100, 2,5mm hoog omdat ik hier nog heel veel van heb. in het later te bouwen modelgedeelte ga ik code 75, 2mm hoog gebruiken, heb ik ook nog wat van liggen maar dat bewaar ik voorlopig.
Verder 4 wissel aandrijvingen om een aantal handwissels electrisch te maken
4 wissels code 100 Roco oud
Twee Artitec hondekoppen voor als ik die eens nodig heb  Embarrassed
Dudok tankstationnetje van Busch, raak ik ooit wel kwijt op de baan.
En weer een LoPi5 op vooraad. Langzaam gaan alle locs over op LokPilot, vind ik toch het lekkerst werken.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
166* bij de buren
120* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Baanbouw GerardvV
« vorige volgende »
Ga naar: