Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Baanbouw GerardvV  (gelezen 25419 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Gepost op: 28 Augustus 2022, 21:57:36 »

Na afbraak van mijn vorige baan (die in het geheel niet af was, sterker nog; ik kon alleen maar rijden) en de verbouw van de zolder ben ik afgelopen maanden maar wee begonnen met een nieuwe baan.
Hierbij natuurlijk geleerd van de vorige baan dus bij de opbouw probeer ik nu ook rekening te houden met de inbouw van de benodigde elektronica en verdeel ik de sporen in veel geïsoleerde secties die ik voeden uit een ringleiding of apart kan aansturen.
Het wordt een L-vormige baan met een dubbelsporige hoofdbaan op twee niveuau’s met op het onderste niveau een stevig schaduwstation en boven een klein station met doorgaande sporen en een kopspoor als eindpunt voor de stopdienst. Daarnaast zal wat goederenverkeer plaatsvinden in het station. Buiten het station komt een redelijk dubbelsporig paradebaanvak.
Het geheel wordt geplaats ergens in Nederland in de jaren ‘75-’90, niet origineel maar wel het leukst.
Omdat er nog het een en ander aan de radiatoren moet gebeuren en ik daar nog geen zin in heb, bouw ik de ondergrond van links naar rechts op.
Begonnen met het onderste gedeelte van de baan, het schaduwstation, bouw ik van links naar rechts op. Zo kan ik, ondanks dat de onderplaat nog niet klaar is, toch al beginnen met het experimenteren met het leggen van wat sporen.
Geheel aan de linkerzijde komt een dubbelsporige helix die uitmond in een bundel van vier opgaande en vier teruggaande doorgaande opstelporen waartussen een doorgaand dubbelsporig hoofdspoor. Deze opstel- en doorgaande sporen gaan van linksvoor naar rechtsachter over de onderplaat. De opstelsporen worden zo lang dat er per spoor twee treinstammen kunnen worden opgesteld.
Het geheel op de onderplaat wordt omsloten door een ringspoor dat vanaf de helix kan worden bereikt. Vanaf het ringspoor kunnen zowel de teruggaande- als opgaande opstelsporen worden bereikt.
Hoe de nog niet bestaande dubbelsporige helix aan de rechterkant moet worden bereikt staat nog niet vast maar dat zal zich vanzelf wel wijzen.
Om het wat duidelijker te maken wat plaatjes.
Af en toe zal ik weer wat laten zien, er moet per slot van rekening ook nog wat aan modellen gebouwd worden (dat is er de laatste maanden wel bij ingeschoten)

20220727_174552 by G. van Vliet, on Flickr
Helix Links eerste ring

IMGP0026a by G. van Vliet, on Flickr
Eerste ring helix links, daarachter het omloopspoor. De opstelsporen en doorgaande sporen lopen schuin en aan de rand van de tafel de overloop van helix naar omloopspoor. Onder de helix ligt de overloop van omloopspoor naar opstelsporen.

IMGP0029a by G. van Vliet, on Flickr
De handel van de andere zijde bekeken, linksonder het omloopspoor met overloop naar opstelsporen.
Het rechtergedeelte van de ondertafel moet vanaf het computerscherm onder het dakraam tot de muur rechts uit beeld nog worden gemaakt.
De eerste plaat met decoders is afkomstig van de vorige baan en hangt nu neergeklapt onder het schaduwstation.

IMGP0030a by G. van Vliet, on Flickr
De ruimte gezien over de linker helix.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 29 Augustus 2022, 20:04:18 »

Mooi Gerard! Ik ga dit volgen.    Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Augustus 2022, 20:43:31 »

Citaat
Het wordt een L-vormige baan met een dubbelsporige hoofdbaan op twee niveuau’s met op het onderste niveau een stevig schaduwstation en boven een klein station met doorgaande sporen en een kopspoor als eindpunt voor de stopdienst. Daarnaast zal wat goederenverkeer plaatsvinden in het station. Buiten het station komt een redelijk dubbelsporig paradebaanvak.
Het geheel wordt geplaats ergens in Nederland in de jaren ‘75-’90, niet origineel maar wel het leukst.

Heel herkenbaar!  Grin

Ook ik ga je volgen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Augustus 2022, 21:19:19 »

Citaat

Het geheel wordt geplaats ergens in Nederland in de jaren ‘75-’90, niet origineel maar wel het leukst.

Heel herkenbaar!  Grin
Ik herken het niet en het lijkt me ook feitelijk onjuist...  Grin
Maar ik ga het ook volgen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #4 Gepost op: 29 Augustus 2022, 21:37:53 »

Leuk Gerard, ik ga je volgen. Goed om te zien dat je ook niet in een al te steriele ruimte werkt.  Duim omhoog

Grtz,
Niels
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #5 Gepost op: 29 Augustus 2022, 23:23:56 »

Omdat ik de zolder nog niet helemaal af heb is het nog wat rommeliger dan ik zou willen. Dus verwacht niet te snel en teveel updates van me.
Vandaag overigens de radiator die in de weg hangt weggehaald en een kleinere op een betere plaats geplaats.
@Huub;Duitsers blijven toch wat eigengereid  Grin Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #6 Gepost op: 30 Augustus 2022, 10:33:41 »

fijn om te zien dat creativiteit vaak gepaard gaat met iet wat rommelig. hoef ik me niet te schamen  Grin
en ook ik volg je  Duim omhoog
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #7 Gepost op: 30 Augustus 2022, 13:56:43 »

Afgelopen zaterdag in Houten wat gscoord voor de baanbouw;
8 lengten flexrail. In het scaduwstation gebruik ik code 100, 2,5mm hoog omdat ik hier nog heel veel van heb. in het later te bouwen modelgedeelte ga ik code 75, 2mm hoog gebruiken, heb ik ook nog wat van liggen maar dat bewaar ik voorlopig.
Verder 4 wissel aandrijvingen om een aantal handwissels electrisch te maken
4 wissels code 100 Roco oud
Twee Artitec hondekoppen voor als ik die eens nodig heb  Embarrassed
Dudok tankstationnetje van Busch, raak ik ooit wel kwijt op de baan.
En weer een LoPi5 op vooraad. Langzaam gaan alle locs over op LokPilot, vind ik toch het lekkerst werken.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #8 Gepost op: 4 Oktober 2022, 20:00:39 »

De afgelopen weken toch weer wat gedaan aan de baanbouw.
De in de weg hangende radiator is vervangen en verplaatst waardoor er verder gebouwd kon worden aan het niveau nul.
Het niveau nul, het deel voor het schaduwstation, is nu in ruwbouw klaar en ook op het korte einde van de L kan nu een helix gebouwd worden, waaraan ondertussen al aan begonnen is.
IMGP0093 by G. van Vliet, on Flickr
IMGP0092 by G. van Vliet, on Flickr
Het omloopspoor, dat zowat langs de gehele voor- en muurzijde van de de L loopt, is grootdeels gelegd. Dit compleet met twee  paar dubbele overloopwissels zodat vanuit elke richting vanaf niveau 1 een trein van richting op de hoofdbaan kan veranderen en alle vier de opstelsporen per richting in het schaduwstation kunnen worden bereikt.
IMGP0095 by G. van Vliet, on Flickr

De sporen leg ik op het bekende blauwe isoschuimspul voor laminaat. Dit blauwe spul is trouwens door de bouwmarkt vervangen door zwart 3 mm isoplaat. Deze isoplaat leg ik vast met repen dubbelzijdig tape. De isoplaat dempt het rijgeluid van de trein behoorlijk op de tafelplaat welke als ongewenst klankbord fungeert.
IMGP0090 by G. van Vliet, on Flickr

De rails fixeer ik voorlopig met 2,5x13 schroefjes met een 3,2mm carrosseriering onder de kop. Om de flexrail recht te leggen richt ik deze uit langs een stalen 1 meter rei, de rei leg ik tegen de rails zelf aan, niet tegen de biels.
IMGP0099 by G. van Vliet, on Flickr

De opstelsporen in het schaduwstation zijn nu allen gedeeltelijk gelegd, gaat aardig wat meters flexrail in zitten. De flexen worden met losse railverbinders van Piko aan elkaar gekoppeld. De railklemmen van de eerste biel snij ik er af zodat de railassen mooi over de rail zelf kunnen passen.
IMGP0100 by G. van Vliet, on Flickr

Ik gebruik trouwens voor het schaduwstation code 100, rails van Roco welke uit mijn vorige baan is gekomen en nieuwe Piko A rails. Alle wissel zijn van Roco afkomstig uit de vorige baan.
Alle raillassen, ook die van de fabrieksnieuwe rail, soldeer ik aan beide zijden aan de rail voor en goede elektrische verbinding. Tevens komt er een rondlopende versterkingsleiding onder de tafel die naar behoefte wordt doorverbonden met een bovenliggend railgedeelte.
IMGP0106 by G. van Vliet, on Flickr

Het rondloopspoor is in elektrisch in twee delen gedeeld, scheidingen bij de beide dubbele overloopcomplexen. Ook de twee helixen, die in de hoofdbaan komen liggen, worden aparte elektrische delen, beiden met dubbelspoor zoals de hele hoofdbaan.
De dubbelsporige hoofdbaan in het schaduwstation wordt natuurlijk ook elektrisch gescheiden van de eveneens gescheiden opstelsporen.
De opstelsporen worden overigens ook elektrisch in tweeën gedeeld zodat er op sommige opstelsporen twee aparte treinen achter elkaar kunnen worden opgesteld.
Hoe één en ander met bezetmelders en zo moet worden geregeld moet nog bestudeerd gaan worden.
Het later aan te leggen niveau 1 komt elektrisch geheel apart van het schaduwstation op niveau 0.

De opbouw ligt nu even stil, er moet weer gespaard worden voor de volgende container rails.
Ondertussen ben ik weer heel lief bezig materieel te fotograferen op het fotodijkje en de plaatjes een beetje te bewerken naar een geloofwaardig beeld.

Het volgende dat op de actielijst staat is om eens een schetsmatige tekening te maken van hoe de baan in opbouw er nu bij ligt, zodat het ook duidelijk kan zijn waar ik over ik hier vertel Grin.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #9 Gepost op: 4 Oktober 2022, 20:11:44 »

Mooie vorderingen Gerard. Ik heb grofweg dezelfde werkwijze en fixeer de rails met voorstrijkmiddel. Dat werkt en snel en goed.  Duim omhoog

Grtz,
Niels
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #10 Gepost op: 3 Februari 2023, 23:42:17 »

Zo, na een lange tijd weer wat vorderingen te melden.
Het hele nivo 0, het schaduwstation met omloop voor rijdend materieel is gelegd, foto's volgen.
Na eerst een groot gedeelte met schroeven en sluitringen te hebben vastgelegd de schroeven toch maar weer verwijderd omdat ondanks het isolatieschuim toch een hels kabaal ontstond. Nu alles vastgelegd op het schuim met dubbelzijdig dun (geen schuim)tape van Tesa. Rijd wonderlijk stil. Mochten rails toch weer verwijderd moeten worden (er zijn al wat wijzigingen aangebracht) dan de tape tussen de biels naar beneden drukken en voorzichtig de biels lostrekken. Gaat prima.
Het geheel is een dubbelsporige baan met opstelsporen en een enkelsporige rondloopbaan in CCW richting.
Na een hele tijd stoeien om Koploper op de computer te krijgen, nou ja, koploper laten communiceren met de computer, is het eindelijk gelukt de juiste instellingen te vinden en ook in te stellen.
Het hele niv0 0 in Koploper getekend, de wissels in het programma gezet en de verbindingen van alle baandelen ingedeeld. Gelukkig is bij het leggen al rekening gehouden met het indelen in baanvakken het aanbrengen van aansluitingen voor de bezetmelders.Grin
In de hardware zijn alle wissels op de decoders gezet en ingedeeld. Met de hand kan ik via de Intellibox II al rijden en ik kan ook alles via het scherm bedienen of op het scherm weer terugzien.
Nu ook nog de bezetmelders in koploper gaan aanbrengen en dan gaan onderzoeken hoe ik alles moet indelen om een beetje via de computer te kunnen rijden.
Dat hele computer gestuurd rijden is nieuw voor mij dus de ontdekkingsreis zal nog wel even duren Shocked

Hieronder de indeling van nivo 0 met rondom de rondloopbaan CCW. Er zijn op diverse plaatsen overloopwissels van rondloop naar opstelsporen en sporen naar nivo 1
Aan nivo 1 is nog niets gedaan behalve de helixen die voor de helft in hoogte zijn gebouwd en op onderstaande tekening links en rechts eindigen.
Vooralsnog wordt nivo 0 alleen een technisch baandeel zonder scenery. Op nivo 1 moet een station en een stukje polder komen.



De bovenste sporenbundel heeft vier opstelsporen CW en een doorgaand spoor CW.
De onderste sporenbundel heeft van boven naar beneden een opstelspoor CCW, het doorgaand spoor CCW en dan weer drie opstelsporen CCW.
Buitenom ligt het rondloopspoor dat alleen CCW wordt bereden.Daaronder een programmeer kopspoor dat verbonden is met het rondloopspoor.

Tussen rondloopspoor en het doorgaand spoor CCW zijn op drie plaatsen overloopwissels waardoor er zowel voor als na de opstelsporen voor het rondloopspoor dan wel voor het CCW doorgaand spoor (en CCW opstelsporen) kan worden gekozen. Tussen het CW spoor rechts en rondloop rechts liggen twee overloopwissels  waardoor treinen makkelijk van richting kunnen wisselen of via doorgaand- of opstelsporen CW weer naar nivo 1 kunnen gaan.

En de schematische weergave;


Zo, nu weer even een tijdje verder puzzelen Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 4 Februari 2023, 07:40:02 »

Waarom heb je de vierkantjes van de blokken niet in de blokken gepositioneerd?

Tevens komt het mij nu erg rommelig over, zo schuin getekend, als in; niet overzichtelijk.
Geen kritiek….maar mijn indruk van wat ik zie  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #12 Gepost op: 4 Februari 2023, 14:35:01 »

[Timide modus aan] Vond het leuk eindelijk eens wat te kunnen laten zien. Het is de eerste keer dat ik zoiets teken, maar ik begrijp dat ik alles nog kan corrigeren [/Timide modus uit] Grin
Om een beetje idee te krijgen hoe het programma werkt en het voor mij overzichtelijk te houden heb ik het een beetje naar de werkelijkheid getekend.
Die bloknummers moet ik nog op zijn plek zetten. Constant werk 'in progress'. Tongue
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 4 Februari 2023, 15:35:11 »

Ja, Koploper is niet zo kritisch  Grin ,die laat de treinen zo ook prima rijden  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #14 Gepost op: 25 April 2023, 22:34:56 »

Het bouwen gaat traag verder.
De laatste maanden bezig geweest met het neerleggen van het schaduwstation en de omloop op niveau 0.
Gewoon zonder uitgewerkt plan verder bouwen en zien wat er van komt. Natuurlijk zat er wel een basis idee in mijn hoofd en was dit enigszins gevisualiseerd in Koploper maar hoe precies rails neer te leggen stond nog niet vast.
Duidelijk een ‘trail and error’ ofwel ‘hoe verras je jezelf’.
Betekend ook diverse keren iets wat gelegd is weer opbreken en weer beter terug laten komen.
Ook natuurlijk meteen blokken en bezetmeld vakken geïsoleerd aangelegd.
Toen dit allemaal werkte via de Intellibox eens na gaan denken hoe dit allemaal via de computer aan te sturen……
Niet handig dus want ondanks dat de basis in Koploper was ontworpen zijn er toch een boel fouten gemaakt.
Na een paar maanden Koploper bestuderen en in praktijk toe te passen op de reeds gelegde rails bon ik Koploper wat meer te begrijpen.
Hier kwam het voordeel van het neerleggen met dubbelzijdig tape volledig tot zijn recht, tig  keer konden baandelen worden losgehaald, extra bezetmelddelen worden ingevoegd, delen worden herontworpen , totaal gefrustreerd raken omdat Koploper niet reageerde zoals begrepen was, weer bestuderen enz, enz.
Baanoverzicht 3.0 by G. van Vliet, on Flickr

Blokken 3.0 by G. van Vliet, on Flickr

Maar nu ben ik eindelijk zover dat niveau 0 in CCW richting automatisch rijdt, opstelsporen automatisch gekozen worden, met blokafstand kan worden gereden enz.
In CW richting rijdt het in principe ook goed maar doordat beide helixen nog niet met elkaar verbonden zijn via toekomstig niveau 1 is het niet verstandig de treinen al die kanten op te laten rijden. De Helixen en toeleidende wisselrichtingen zijn dus voorlopig in het programma geblokkeerd.

De stand van bouwen op dit moment;
Overzicht
20230425_133814 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP1649 by G. van Vliet, on Flickr


IMGP1650 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP1651 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP1652 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP1655 by G. van Vliet, on Flickr


Voordat de helixen afgebouwd worden is het verstandig om in de helixen per winding de geleide bovenleiding aan te leggen. Dit omdat de hoogte tussen twee dekken van de helix maar ongeveer 9 cm is, lager dan de uitslag van stroomafnemers. Ook waar op sommige plaatsen de baan op niveau 0 onder de helix doorgaat moeten geleidingen komen.
Waar op niveau 0 de bovenzijde vrij is hoeft geen geleidebovenleiding te komen, daar steken de stroomafnemers gewoon de lucht in. Veel van het schaduwstation op niveau 0 zal er niet te zien zijn denk ik nu. Zo nodig kan modelbovenleiding later nog toegevoegd worden.
Op Niveau 1, waar het miniatuurleven zich gaat afspelen ben ik van plan met de stroomafnemers tegen de draad te rijden en moet dus (waarschijnlijk zelfgemaakte) modelbovenleiding komen.
De geleide bovenleiding maak ik door op de draadeinden van de helix zig-zag een hangdraad van halfhardgetrokken 1mm messingdraad te spannen (op één of ander manier heb ik hier een bos van 100 meter van liggen) een oude messingrail (natuurlijk zonder bielsmat) ondersteboven aan de hangdraad te solderen. Op sommige plaatsen is een extra draadeindbovenleidingmast nodig.
Elk los gedeelte geleidebovenleiding krijgt natuurlijk een in- en uitkoopgedeelte, beginnend en eindigend op ongeveer 11 cm BS.
Op het laagste gedeelte onder een helixdeel liggen de stroomafnemers bijna plat en in de helix ziet het er met de stroomafnemers ‘Zoetermeerlijnachtig’ uit.
Wanneer het ‘open’ gedeelte van de eerste helixwinding van bovenleiding is voorzien kan de volgend helixwinding gelegd worden. Voordeel  van deze manier van werken is dat de ‘bovenleiding’ los ligt t.o.v. de helixwinding erboven dus ook nog goed te corrigeren is.
Voor verduidelijking; zie foto’s.

IMGP1657 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP1660 by G. van Vliet, on Flickr
IMGP1663 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP1664 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP1669 by G. van Vliet, on Flickr

IMGP1673 by G. van Vliet, on Flickr
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Baanbouw GerardvV
« vorige volgende »
Ga naar: