Goedemiddag allemaal!
Na hele lange tijd weer eens een update van mijn kant.
De afgelopen maanden stonden in het teken van gezinsuitbreiding. In februari zijn mijn vrouw en ik de trotse ouders geworden van een zoon. Dus de modelspoorbaan moest even pas op de plaats maken. Nu we het nieuwe ritme te pakken hebben heb ik ook weer wat meer tijd om verder te gaan met de bouw.
Het eerste niveau is nu helemaal afgerond: veel test rondjes met iTrain gemaakt (pendelen tussen het schaduwstation naar een tijdelijk kop station), rails op de definitieve plek uitgelijnd en vastgemaakt en alle kabels en draden netjes weg gewerkt. Het volgende bouwwerk op de lijst is de helix van niveau 1 naar niveau 2.
Om hier mee te kunnen beginnen moest er eerst een paar cm extra ruimte gemaakt worden achter het paneel om daar ook draadeinden te kunnen bevestigen.
Daarna een proto type/mal gemaakt van 1/3 cirkel op 9mm triplex. Ik heb gekozen voor 1/3 cirkel omdat ik dan met platen van 122x61 het minste zaag afval heb. Roco line R5 en R6 uitgelijnd en met een oud wagentje de 1/3 cirkel uitgetekend.
En dan maar eens passen...
Dat staat zo gek nog niet. Hierna aan de hand van de mal meerdere delen gezaagd om de eerste winding van de helix te maken.
Deze vervolgens met 2mm kurk bedekt t.b.v. het geluid.
Hierna de delen uitgelegd en bepaald waar de draadeinden moeten komen. Op onderstaande afbeelding zijn er een aantal geplaatst.
En hier de uiteindelijke plaatsing van alle draadeinden tot nu toe. Her en der wil ik er nog een aantal bij plaatsen voor de stevigheid. Hiervoor moeten er in de constructie eerst een aantal extra balken worden toegevoegd.
De houten delen worden met 3D geprinte haken aan de draadeinden bevestigd. Voordeel hiervan is dat de bevestiging aan beide kanten niet op precies dezelfde plek hoeft te zitten.
De buitenste rail van de helix heeft een hellingspercentage van 2.6%. Binnenste dalende rail een hellingspercentage van 2.9%. Vrije ruimte tussen de niveaus is 8,6 cm, wat voldoende is om met de pantos op te rijden*.
Halverwege de eerste winding zit een aftakking naar de keerlus. De afrit heb ik gemaakt met een extra stukje hout. Om het andere deel van de baan op juiste hoogte te krijgen heb ik gebruik gemaakt van 'risers' van woodland scenics.
Bij de oprit/afrit vanaf niveau 1 is de vrije ruimte iets minder. Dus daar liepen pantografen tegen het hout aan. Met een stuk installatie draad wordt de panto naar beneden gedrukt en komt weer om hoog als de loc uit de helix is.
Het eerst volgende wat nu moet gebeuren is het aansluiten van de voeding naar de wissel in de helix en wordt de eerste halve winding aangesloten op de bezetmelders. De rest van de helix wordt gevoed door de booster van niveau 2.
Update over het zichtbare deel van het baanplan volgt de volgende keer hoop ik
Groeten,
Chiel