Hoi allemaal,
Bij deze weer eens een update van mijn baan. Ondertussen wordt de boel weer afgestoft na een korte zomer pauze.
Afgelopen maanden ben ik bezig geweest met de klimspiraal van niveau 1 naar niveau 2 te maken.
Eerder had ik de aftakking naar de keerlus al gemaakt, nu ben ik verder gegaan met de volgende windingen.
In totaal gaat de helix 3,5 keer rond. De afstand van bovenkant rail tot bovenkant rail is 10 cm.
Als we hier de dikte van het hout, rail en kurk ondergrond vanaf trekken blijft 8,6 cm vrije ruimte over. Er is genoeg vrije ruimte om met pantos omhoog in de helix te rijden. Het hellingspercentage blijft onder de 3% (beide richtingen/stijgen en dalen).
Om de houten delen op juiste hoogte te plaatsen maak ik gebruik van een paar houten balkjes welke op juiste hoogte zijn afgezaagd.
Hier leg ik de houten delen op, daarna maak ik deze vast aan de 3D geprinte haken en aan de draadeinden. De houten delen verbind ik met elkaar met stalen verbindingsplaatjes.
https://youtube.com/shorts/Cm3YLECsrEM?si=e8kRvLE1ZrRiXkUhEn zo komen we uit op het tweede niveau. Hier komt schaduwstation 2, en een ondergrondse halte. Daar ga ik de komende tijd verder aan bouwen. Het tweede niveau en de helix worden gevoed met een Z21 light booster. Deze heb ik ook aangesloten en op het paneel gemonteerd.
Ook heb ik het baanplan voor niveau 3 aangepast:
Het water en de aftakking zijn van tafel. In plaats hiervan heb ik een 'dive under' toegevoegd. Deze takt één niveau lager af uit de klimspiraal.
Vlak voor de boog naar het station komen de drie sporen samen. Hier maak ik gebruik van een driewegwissel. Nu weet ik dat dit in praktijk zelden tot nooit voorkomt. Echter, het driewegwissel van Roco is een soort versprongen variant, wat het wat mij betreft iets realistischer maakt.
Ook heb ik de entree naar het station vanaf de linkerkant aangepast. Het korte opstelspoor is hier verdwenen.
Daarnaast ben ik ook bezig de scenery in te tekenen. De straat en gebouwen aan de linker kant van de sporen en onder het station liggen 5 cm hoger dan de sporen.
Dit loop geleidelijk naar beneden zodat in de hoek links onder een onderdoorgang kan worden gemaakt onder het spoor.
Het oppervlak aan de andere kant van de rails en station ligt 6 cm lager dan de sporen, om een soort luchtspoor te creëren in de stad, en om een voetgangerspassage te kunnen maken onder het station.
Tot zo ver de update. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Groeten,
Chiel