Deel XV
Ristorante Portobello X - Tams LC 11 Schakeling Deel IDit is het Tams LC 11 bouwpakketje - ze zijn ook opgebouwd te koop - ik heb deze bij Conrad gekocht. Overigens zijn al die verlichtingsprintjes van Tams allemaal hetzelfde, alleen de PIC microcontroller (12F508) is anders geprogrammeerd.
Het hart van de schakeling, de PIC 12F508:
Deze schakeling is ook goed te doen als je geen enkele ervaring met elektronica hebt, en zelf in elkaar solderen is ook een goede les wat betreft de werking van de schakeling. Ik zal alles stap voor stap uitleggen zodat de bouw ook voor niet-ingewijden goed te volgen is.
Gereedschap: Soldeerboutje, zijsnijtangetje, arterieklem en natuurlijk de handige handjes. Ik gebruik hier een klein 12 Watt soldeerboutje voor, die ik al zeker 20 jaar heb, en de long-life tip heb ik nog nooit hoeven te vervangen. Koste toen iets van 15 gulden, ook bij dezelfde Oosterburen gekocht.
En dan heb ik nog dit handige dingetje: hiermee buig je weerstanden en andere kleine componenten haaks om in de juiste rastermaat en kun je ze zonder gedoe op de printplaat prikken.
Als eerste inspecteren we de achterzijde van het printplaatje, kijk naar krassen of eventuele beschadigingen, en kijk of de printbaantjes niet door zo’n beschadiging onderbroken zijn. Controleer ook of alle componenten aanwezig zijn.
De plaats van de componenten is op de voorzijde geprint:
Als je dit voor de eerste keer doet, zorg dan dat je de componenten niet in de verkeerde gaatjes prikt. Als je met zo’n printje begint, doe je eerste de kleinste componenten, in dit geval de weerstanden en de diodes. Let wel op met de diodes, D2 en D3 lijken hetzelfde maar D2 is een zenerdiode, dus zorg dat die op de juiste plek komt te zitten. Let bij de diodes ook op de juiste polariteit, het streepje geeft de min (de kathode) aan. Kijk of de soldeerlas goed is, en knip dan het restant van de draad met een zijsnijtangetje af.
Maar let op, dit printplaatje heeft nog een instinker:
Deze twee soldeereilandjes zitten heel dicht bij elkaar, maar mogen elkaar niet raken! Controleer dat aan de achterkant door met een multimeter te kijken of er een verbinding tussen de twee is.
Daarna is het IC-voetje aan de beurt. Let goed op dat de inkeping de goede kant op wijst anders komt het IC omgedraaid te zitten en dat overleeft ie niet. In dit geval moet de inkeping naar boven wijzen.
Dan zijn de transistors aan de beurt, ook deze moeten met hun neus de juiste kant op staan. Hetzelfde geldt voor de twee elektrolytische condensatoren aka elco’s, let goed op de plus en de min. Als laatste worden de aansluitpennen op het printje gesoldeerd en dan is het tijd voor een visuele inspectie.
Kijk goed of alle componenten op de juiste plek zitten, vergelijk ze met de tekening die bij de gebruiksaanwijzing zit, en kijk nog eens naar de juiste polariteit. Draai daarna het printje om en kijk of alle soldeerlassen er goed uit zien. Een goede soldeerlas glimt en is mooi rond van vorm zonder vuil of onregelmatigheden.
Als voeding gebruik ik een 18 V wisselstroom bron, en de instelbare spanningsregelaar - hoe kan het ook anders - komt ook bij Conrad vandaan, het is een bouwkit van H-Tronic, bestelnummer 116718. Zowel de spanning als de stroom zijn regelbaar en ik heb al heel wat plezier van dat ding gehad.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een 12 Volt adapterje gebruiken, controleer de spanning met een multimeter want die komt niet altijd overeen met wat er op de adapter zelf staat vermeld.
We stellen de spanning in op 12 Volt:
Tja, en dan zit alles op zijn plek, en gaan we voor de eerste keer spanning op het printje zetten. Let wel goed op, want het bijgeleverde drie-polige stekkertje is niet beveiligd tegen ompolen, let dus goed op waar de plus en de min zitten!
Voor de zekerheid test ik altijd of de voeding van het IC-voetje goed zit, op de eerste pin hoort de plus te zitten, en op de achtste pin de min. Sluit het printje op de voeding aan en test dit met een multimeter:
Die 5 Volt is correct, D1, D2, R6, C1 en C2 vormen een spanningsregelaar die van alle soorten voedingen de 5 Volt maakt die de PIC controller nodig heeft. Dit is goed, dus de controller kan in het IC-voetje gedrukt worden, wel eerst de spanning eraf want anders loopt het verkeerd af. Let ook goed op dat het IC goed geplaatst wordt, de inkeping en de stip geven de voorkant van het IC aan, dus het IC moet met de inkeping naar boven in het voetje gedrukt worden.
Geen rook of warme onderdelen,
dus het printje zit in ieder geval goed in elkaar, volgende keer gaan we de LED’s aansluiten en zien of de schakeling ook daadwerkelijk werkt.
Bert Sprinter