Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van Esveld stad
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van Esveld stad  (gelezen 47570 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #60 Gepost op: 9 Maart 2017, 21:06:36 »

Hallo Bert,

leuke rijtuigen, deze zijn toch al langer in het assortiment van Roco?
Toch heb ik even wat opmerkinkjes, ik hoop dat je mij dit niet kwalijk wilt nemen.

Deel XIV

Ze zijn allemaal 160 mm lang, en deze vier aan elkaar gekoppeld zijn in totaal 670 mm lang.


Hoe heb je dit voorelkaar gekregen, of is de totale opening tussen de 3 wagens 30 mm?  Huh?

Er is al veel gezegd over dat ‘Made in Vietnam’, maar er mankeert echt helemaal niks aan deze rijtuigen, er zitten genoeg details in, .....

Toch niet zoveel details, dat de koppelingen niet meer strak aangedraaid kunnen worden?  Undecided

Mijn conclusie: heel leuk spul voor dat geld, en nu nog een leuke stoomlok uit Vietnam en je hebt een keurige Duitse passagierstrein uit tijdperk III.

Bert Sprinter


Ondanks mijn opmerkingen, hoop ik dat je toch wel gelukkig bent met deze rijtuigjes.  Wink

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #61 Gepost op: 9 Maart 2017, 21:27:43 »

Ik denk dat Bert gewoon de standaard-koppelingen (nog) niet vervangen heeft door kortkoppelingen.
Het kortkoppelmechanisme is in elk geval gewoon aanwezig.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #62 Gepost op: 9 Maart 2017, 21:36:12 »

Maar dan 10mm tussen de wagens?
Dit lijkt mij veel, maar misschien inderdaad mogelijk.

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #63 Gepost op: 10 Maart 2017, 11:44:06 »

Christoph,

Zoals in de tekst staat vermeld, gaat het hier om wagons uit het Roco start programma, een goedkopere versie. Die 'gewone' versie van de donderbussen zitten al heel lang niet meer in het assortiment, en waren ook aanzienlijk duurder dan deze versie, die waren zo'n 40 euro.

Hubertus heeft gelijk, er zitten gewoon nog de standaard beugeltjes koppelingen op. De afstand tussen de buffers is ongeveer 6-7 mm.



Verder blijkt na nog eens meten de totale lengte over de buffers geen 670 maar 660 mm te zijn, da's al één centimeter gewonnen zonder kortkoppelingen  Grin



Verder wordt de afstand tussen de wagons enigzins gecamoufleerd door de metalen platen tussen de wagons, dat is op de bovenste foto goed te zien. In foto's van Roco staan deze omhoog, maar ze zitten er gewoon los ingeklikt, en blijven ze dus niet omhoog staan.



Ook zitten er twee kleine pennetjes onder die er voor zorgen dat de platen netjes vlak blijven liggen. Ze steunen dus niet op de koppelingen, ze hangen er netjes 2 of 3 mm boven. Dat is goed te zien op de foto van het bagagerijtuig. Ze lopen door tot aan de buffers, dus met kortkoppelingen zouden deze plaatjes net tegen elkaar liggen, net als in het echt.

Bert Sprinter

« Laatste verandering: 10 Maart 2017, 19:26:16 door Bert Sprinter » Gelogd
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #64 Gepost op: 10 Maart 2017, 16:10:57 »

Wat mij opvalt
de remmen
zitten keurig op dewiel flenz ,en niet zoals vaak ernaast
Gelogd
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #65 Gepost op: 10 Maart 2017, 17:30:38 »

Hallo Bert,

mijn smileys waren bedoeld, om aan te geven dat mijn reactie niet te serieus moest worden genomen. Ik neem aan dat je de maten gewoon uit de folder van Roco gehaald hebt.
Weet jij overigens de verschillen, tussen de wagens die Roco ooit zelf geproduceerd heeft?

Waarschijnlijk heb ik hier dus een hele serie te dure donderbussen staan.  Sad

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #66 Gepost op: 10 Maart 2017, 17:34:45 »

Wat mij opvalt
de remmen
zitten keurig op dewiel flenz ,en niet zoals vaak ernaast

Jerry,

Ze zitten inderdaad keurig op de goede plek  Duim omhoog

En de remmen plus het bedieningsmechanisme bewegen mee met de as en de wielen omdat alles beweegbaar in één houder is opgehangen, ze kunnen zo'n 3 mm alle kanten op bewegen.

Bert Sprinter

Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #67 Gepost op: 10 Maart 2017, 17:38:43 »

Christoph,

Geen probleem, maar nee, ik had het zelf een beetje slordig gemeten  Grin

De verschillen met de oudere versie, dat weet ik niet, ik heb er geen,

Bert Sprinter

Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #68 Gepost op: 11 Maart 2017, 11:49:12 »

Voor de liefhebbers, prutsers, puristen en perfectionisten, ik dacht dat Weinert ze had maar geëtste messing schaarhekjes voor de donderbussen zijn ook hier te koop:

http://www.awlingen.de/bauteile-des-aw-lingen/umbausaetze-fuer-wagen/611612-scherengitter/

Ze kosten 9,20 maar er zitten drie hekjes op zo'n plaatje en dat is natuurlijk spotgoedkoop.

Op deze pagina staan ook goede foto's van hoe ze er uitzien als ze gemonteerd zijn. Ik ga er nog even over nadenken, ze zien er mooi uit, maar ze zijn eigenlijk bedoeld voor de oudere FLM en Roco modellen.

Ook weer een nieuw Duits woord geleerd: Scherengitter  Grin

Bert Sprinter
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #69 Gepost op: 11 Maart 2017, 17:29:09 »

Daar maak je zo'n model wel helemaal mee af!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #70 Gepost op: 12 Maart 2017, 12:02:19 »

Jakop,

Dat is helemaal waar  Wink

Toch even geprobeerd met de Roco kort-koppelingen die nog niet op mijn locomotieven zitten, het verschil is duidelijk:





Een van de redenen dat ik deze kortere rijtuigen heb gekocht is omdat ik wegens ruimtegebrek een baantje met alleen maar radius 1 en 2 bochten heb.
Een lang rijtuig zoals b.v. Plan D - en zeker zo'n rijtuig dat echt schaal 1:87 is - raakt weliswaar niks, maar het is gewoon geen gezicht  Smiley



Met deze rijtuigen en kort-koppelingen blijft er zat speling over en ze veren voldoende mee in krappe bochten, dus hopelijk kan ik dinsdag eens de deur uit om nog wat meer koppelingen te halen  Duim omhoog

Aangezien ik een 'herintreder' ben, weet ik niet wat er nog meer te koop is, als er mooiere of betere kort-koppelingen te koop zijn, hoor ik dat graag. Ik ga ondertussen ook even op zoek.

Bert Sprinter

Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #71 Gepost op: 13 Maart 2017, 14:57:53 »

Deel XV

Ristorante Portobello X - Tams LC 11 Schakeling Deel I


Dit is het Tams LC 11 bouwpakketje - ze zijn ook opgebouwd te koop - ik heb deze bij Conrad gekocht. Overigens zijn al die verlichtingsprintjes van Tams allemaal hetzelfde, alleen de PIC microcontroller (12F508) is anders geprogrammeerd.

Het hart van de schakeling, de PIC 12F508:



Deze schakeling is ook goed te doen als je geen enkele ervaring met elektronica hebt, en zelf in elkaar solderen is ook een goede les wat betreft de werking van de schakeling. Ik zal alles stap voor stap uitleggen zodat de bouw ook voor niet-ingewijden goed te volgen is.



Gereedschap: Soldeerboutje, zijsnijtangetje, arterieklem en natuurlijk de handige handjes. Ik gebruik hier een klein 12 Watt soldeerboutje voor, die ik al zeker 20 jaar heb, en de long-life tip heb ik nog nooit hoeven te vervangen. Koste toen iets van 15 gulden, ook bij dezelfde Oosterburen gekocht.



En dan heb ik nog dit handige dingetje: hiermee buig je weerstanden en andere kleine componenten haaks om in de juiste rastermaat en kun je ze zonder gedoe op de printplaat prikken.





Als eerste inspecteren we de achterzijde van het printplaatje, kijk naar krassen of eventuele beschadigingen, en kijk of de printbaantjes niet door zo’n beschadiging onderbroken zijn. Controleer ook of alle componenten aanwezig zijn.



De plaats van de componenten is op de voorzijde geprint:



Als je dit voor de eerste keer doet, zorg dan dat je de componenten niet in de verkeerde gaatjes prikt. Als je met zo’n printje begint, doe je eerste de kleinste componenten, in dit geval de weerstanden en de diodes. Let wel op met de diodes, D2 en D3 lijken hetzelfde maar D2 is een zenerdiode, dus zorg dat die op de juiste plek komt te zitten. Let bij de diodes ook op de juiste polariteit, het streepje geeft de min (de kathode) aan. Kijk of de soldeerlas goed is, en knip dan het restant van de draad met een zijsnijtangetje af.





Maar let op, dit printplaatje heeft nog een instinker:



Deze twee soldeereilandjes zitten heel dicht bij elkaar, maar mogen elkaar niet raken! Controleer dat aan de achterkant door met een multimeter te kijken of er een verbinding tussen de twee is.



Daarna is het IC-voetje aan de beurt. Let goed op dat de inkeping de goede kant op wijst anders komt het IC omgedraaid te zitten en dat overleeft ie niet. In dit geval moet de inkeping naar boven wijzen.



Dan zijn de transistors aan de beurt, ook deze moeten met hun neus de juiste kant op staan. Hetzelfde geldt voor de twee elektrolytische condensatoren aka elco’s, let goed op de plus en de min. Als laatste worden de aansluitpennen op het printje gesoldeerd en dan is het tijd voor een visuele inspectie.







Kijk goed of alle componenten op de juiste plek zitten, vergelijk ze met de tekening die bij de gebruiksaanwijzing zit, en kijk nog eens naar de juiste polariteit. Draai daarna het printje om en kijk of alle soldeerlassen er goed uit zien. Een goede soldeerlas glimt en is mooi rond van vorm zonder vuil of onregelmatigheden.



Als voeding gebruik ik een 18 V wisselstroom bron, en de instelbare spanningsregelaar - hoe kan het ook anders - komt ook bij Conrad vandaan, het is een bouwkit van H-Tronic, bestelnummer 116718. Zowel de spanning als de stroom zijn regelbaar en ik heb al heel wat plezier van dat ding gehad.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een 12 Volt adapterje gebruiken, controleer de spanning met een multimeter want die komt niet altijd overeen met wat er op de adapter zelf staat vermeld.





We stellen de spanning in op 12 Volt:



Tja, en dan zit alles op zijn plek, en gaan we voor de eerste keer spanning op het printje zetten. Let wel goed op, want het bijgeleverde drie-polige stekkertje is niet beveiligd tegen ompolen, let dus goed op waar de plus en de min zitten!

Voor de zekerheid test ik altijd of de voeding van het IC-voetje goed zit, op de eerste pin hoort de plus te zitten, en op de achtste pin de min. Sluit het printje op de voeding aan en test dit met een multimeter:






Die 5 Volt is correct, D1, D2, R6, C1 en C2 vormen een spanningsregelaar die van alle soorten voedingen de 5 Volt maakt die de PIC controller nodig heeft. Dit is goed, dus de controller kan in het IC-voetje gedrukt worden, wel eerst de spanning eraf want anders loopt het verkeerd af. Let ook goed op dat het IC goed geplaatst wordt, de inkeping en de stip geven de voorkant van het IC aan, dus het IC moet met de inkeping naar boven in het voetje gedrukt worden.



Geen rook of warme onderdelen,  Duim omhoog dus het printje zit in ieder geval goed in elkaar, volgende keer gaan we de LED’s aansluiten en zien of de schakeling ook daadwerkelijk werkt.

Bert Sprinter
« Laatste verandering: 13 Maart 2017, 15:22:35 door Bert Sprinter » Gelogd
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #72 Gepost op: 13 Maart 2017, 16:58:09 »

Mooi verslag Bert.
Hopelijk lukt het mij ook met mijn beide gelijke polen linker handen.

Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Gelogd

Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #73 Gepost op: 13 Maart 2017, 20:03:08 »

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Ik ook want ik weet ook niet of ie het doet  Grin 

Hopelijk heb je wat aan dit verslag, het is een kwestie van goed opletten en je verstand gebruiken.

Ik heb het ook moeten leren, begin gewoon met simpele dingen zoals die verlichting van je 1220. Daarna ga je steeds een stapje verder.

Bert Sprinter
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #74 Gepost op: 14 Maart 2017, 15:49:30 »

Tja, dan ben ik nog er op uit getrokken om die kort-koppelingen te gaan halen, maar nee, hij had helemaal niks.

Waardeloze service. Een goede Roco dealer hoort die die dingen gewoon in huis te hebben, de wachttijd is een maand!

Zonde van het geld voor het op en neer reizen, had ik beter aan verzendkosten kunnen uitgeven. Ik wordt doodziek van die winkeliers en webshops die roepen dat ze alles hebben maar gewoon niks hebben als je iets wilt kopen.

Dat moest ik toch even kwijt hoor  Grin

Bert Sprinter

Gelogd
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van Esveld stad
« vorige volgende »
Ga naar: