Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van Esveld stad
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van Esveld stad  (gelezen 47575 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Kees Jan
Full Member

Offline Offline

Berichten: 113


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 30 November 2016, 20:31:08 »

Erg mooi. Zeker de inrichting van de winkel(s).

De buitenkant mag vuiler (mijn mening). Zeker de achterkanten van de huizen met steegjes en tuintjes. Her en der wat scheuren in de muren en evenement een warme naald of kleine schroevendraaier wat "gaatjes " maken in het pleisterwerk.

Ga zo door.

Heb je de Schmitstraase van Auhagen er al tussen staan? Ook erg leuke huizen die zeker in het thema passen.
Gelogd

2006 Diorama Berlijn
2006 "Een rondje Berlijn"
2008-2009 "Van Wishni naar Woshni"
2009 2010 "De Fleischerei"
2012 "Gröger"
2014 "Beurs baantje"
2015-2016 "Ein BW für Jürgen"
2016 "Test Baantje digitaal"
2016-2017 "Fleischerei in 1"
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #16 Gepost op: 1 December 2016, 12:07:20 »

Heb je de Schmitstraase van Auhagen er al tussen staan? Ook erg leuke huizen die zeker in het thema passen.

Nee, die heb ik nog niet, maar het is wel de bedoeling ze eens uit te proberen. Ik vind ze wel wat aan de dure kant want het zijn hele simpele huizen vergeleken met die van Faller.

Over dat vervuilen, ik heb de achterzijdes al in een andere kleur gedaan dan het gebruikelijke rood met witte voegen waardoor het er al donkerder uitziet. Dat komt later nog aan bod. Ik heb een voorgevel uitgeprobeerd maar dat vond ik niks, dus ik ben nog zoekende. Ik gebruik overigens liever het woord patineren Wink

Bert Sprinter
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #17 Gepost op: 1 December 2016, 12:19:14 »

Deel IV

Boekhandel de Nieuwe Bengel I


Het vierde en laatste huis in deze rij heeft inmiddels een naam gekregen en is genoemd naar een boekwinkel in mijn woonplaats: Boekhandel de Nieuwe Bengel.

Ik ben begonnen met de voorgevel, die uit onderstaande onderdelen bestaat, 55 in totaal, alles behalve de ramen zelf is geschilderd, en de overtollige verf is er weer afgeschuurd.



De gevel krijgt dezelfde okergele kleur, dan gaan de raamlijsten er in, en de ramen zelf worden aan de achterkant van de lijsten vastgelijmd. De ramen voor de erkers doe ik later, als de drie gevelsegmenten met secondenlijm aan elkaar geplakt worden. Dat is een lastig karweitje, want alles moet recht zitten en ook goed vlak zijn, anders passen de andere gevels niet en wordt alles krom.

Eerst gaan de ramen van de erkers er in, en daarna wordt alles vastgelijmd.





Als alles goed zit, wordt de achterzijde goed vlak geschuurd, en zo raken we ook van de overtollige lijm af.



Voor de ramen heb ik een methode gebruikt die ik op een ander forum tegenkwam, ik noem ze 3d ramen. Er worden van 2,5 x 1,0 mm strips randen om de binnenzijde van de ramen gelijmd, om ze diepte te geven. Dan wordt het raamfolie erin gelijmd, en worden de gordijnen op de rand vastgezet met dubbelzijdig kleefband.

De 3d ramen zien er mooi uit, maar het is een vreselijk gepruts om al die stripjes om de ramen te lijmen.



Aangezien er wat lichtlekkage in de erkers was, moest alles ook nog eens zwart geschilderd worden. Daarna werden de andere ramen onder handen genomen, met dit als resultaat:



Een deel van het originele Faller masker wordt op de achterzijde geplakt, en dan kunnen we de gordijnen ophangen.






En zo ziet de voorkant er dan uit, je ziet zo niet veel van die 3d ramen op deze foto, als het gebouw af is maak ik wat gedetailleerdere foto’s waarbij dat beter tot zijn recht komt.

Bert Sprinter
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #18 Gepost op: 1 December 2016, 19:03:53 »

Aha, Dordrecht dus!  Cool

Zou de A4-dioramawedstrijd ook niet wat voor jou zijn?
Ik weet zeker dat je hoge ogen zou gooien.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Kippenlijntje
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 303


plan U te Arnhem jaren 90


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 2 December 2016, 14:09:00 »

De updates zijn geweldig en jouw bouwstijl bevalt me wel.
Ik verwacht nog veel moois van je. Duim omhoog

Mvg,

Antal
Gelogd

Met vriendelijke groet,

Antal

Rijdt: Jaren 90, Nederlands, 3rail digitaal
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #20 Gepost op: 3 December 2016, 12:09:16 »

Aha, Dordrecht dus!  Cool

Zou de A4-dioramawedstrijd ook niet wat voor jou zijn?
Ik weet zeker dat je hoge ogen zou gooien.

mvg,
Gert

Vorige week heb ik alle inzendingen van de laatste drie jaar doorgebladerd, dat zag er allemaal fantastisch uit. Dus wie weet. Eerst maar eens een onderwerp verzinnen Grin

Bert Sprinter
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #21 Gepost op: 3 December 2016, 12:15:51 »

Deel V

Boekhandel de Nieuwe Bengel II


De voorgevel is nu af, dus ga ik de zijmuren en de achterzijde doen. Ze worden eerst okergeel  (Humbrol 93 of 94) geschilderd, niet te dik, want dan verdwijnen de voegen van het metselwerk.

Ik laat ze daarna goed drogen voor de volgende stap: een wash met donkerbruine acryl. Dat geeft een soort van gepatineerde industriële look, heel anders dan de witte voegen waar ik eerlijk gezegd een beetje genoeg van heb. Eerst worden de gevels met water en zeep schoongemaakt en dan gaat de wash er overheen. Op de foto hieronder is de wash nog nat. Ik doe er niets aan, ik laat ze zo drogen, de luchtbellen verdwijnen vanzelf door de alcohol die in de wash zit.



En als het dan droog is, ziet het er zo uit:





Heel anders dan het witgevoegde standaard metselwerk.

Daarna gaan aan de achterzijde de ramen er in, en spuit ik er een laagje Testors Dull Coat overheen om van de laatste glimmende lijmrestjes af te komen. Vervolgens wordt het raamfolie en het papieren masker met dubbelzijdig kleefband op de achterzijde geplakt.





En een voorproefje van het interieur:



Ook nog een pakje ontvangen van een Chinees die vreemd genoeg Ali heet, de staat waarin het pakje verkeerde deed mij het ergste vrezen …



…. maar de inhoud was gelukkig ongeschonden, een bos van twintig lantaarnpalen met LED verlichting voor de prijs van 13,40. Twee weken geleden besteld en nu al in huis. Geen credit card nodig, gewoon met iDeal betaald. Goed gedaan hoor Ali! Het was een soort test bestelling dus ga ik misschien nog wat meer bestellen.

Ze zijn van messing maar aluminiumkleurig gespoten, het ziet er netjes uit en ze doen het nog ook Duim omhoog Ze zijn voor mijn nieuwe Faller Car testbaantje die ik met deze lantaarns wat leuker wil maken. Ik moest hier en daar wat braampjes weghalen, en ik heb aan de onderzijde een knikbescherming aangebracht gemaakt van de mantel van een stukje gele telefoondraad.

Ik zag laatst dat Digikeijs precies dezelfde lantaarnpalen verkoopt, maar die kosten daar wel 2,50 per stuk.






En de derde doos Goethestrasse in inmiddels ook binnengekomen, dus ik heb de komende lange winteravonden nog zat te doen.

Bert Sprinter
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #22 Gepost op: 4 December 2016, 12:05:14 »

Deel VI

Boekhandel de Nieuwe Bengel III


Vandaag zijn het dak en de verlichting aan de beurt. Het dak wordt simpelweg roodbruin geschilderd met Humbrol 100, ik vind de rood/oranje daken eigenlijk veel Hollandser en mooier, maar dat past niet bij de rest van de daken van deze rij huizen, vandaar dat ik het ik het een stuk donkerder heb gemaakt.



Daarna gaat er eenzelfde acryl wash overheen als bij het metselwerk. Dan wordt het hier en daar nog wat donkerder gemaakt en worden wat highlights aangebracht, met dit als eindresultaat:





En dan de verlichting. Ik heb een aantal LED strips gekocht bij de Action en die komen nu goed van pas. Ik heb de strip in stukjes van 3 LED’s geknipt, en die op een stuk hard karton geplakt. De één na laatste rij is voor de erkers, dus die moet wat opgehoogd worden. Daarna worden ze aan de achterzijde met elkaar verbonden.





Ik heb een plaatje polystyreen boven op de winkel gelijmd, en ook hier zit een stukje strip van drie LED’s op geplakt. Alles wordt met elkaar verbonden en aangesloten op een SMD gelijkrichter met voorschakel weerstand.



Die wordt dan zo op 12 V wisselstroom aangesloten, zo heb ik geen dure spanningsregelaars nodig. Dat zal ik hierna in Deel VII nog even verduidelijken.

Die LED strips met 30 LED’s kosten 1,49 en zijn dus zelfs goedkoper dan één Faller fietslampsokkel. In de boekhandel zitten 15 LED’s, en het stroomverbruik is zeer laag, in dit geval zo’n 26 mA. Er hangt één zo’n LED-je voor elk raam.



Het ziet er misschien aan de binnenkant allemaal wat vreemd uit, maar als de verlichting aanstaat komt het 3d effect echt tot leven, het lijkt ook net alsof er lampen aan het plafond hangen. Ik ben hier heel tevreden mee, en echt veel beter dan dit wordt het volgens mij niet.











Volgende keer: de verlichting en stroomvoorziening in Esveld.

Bert Sprinter
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #23 Gepost op: 4 December 2016, 13:17:02 »

Het effect van die LED-verlichting is inderdaad prachtig!  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Erwin
Administrator
Jr. Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 57



« Antwoord #24 Gepost op: 5 December 2016, 12:03:12 »

Hoi Bert,

Heb je een linkje naar de lantarenpalen?

mvg Erwin
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #25 Gepost op: 5 December 2016, 12:11:41 »

Hallo Erwin,

Hier:

https://nl.aliexpress.com/item/20pcs-Lot-HO-Scale-1-100-Lamp-Post-Street-LEDs-Lights-Model-Railway-Train-Layout/32585056383.html?spm=2114.010208.3.113.KxERYg&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10065_10056_10068_10055_10054_10069_10059_10078_10079_10073_10017_10080_10070_10082_10081_421_420_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_7&btsid=83edbd43-707a-4125-8111-dfad29525677

De links kan vast wel korter afgebeeld worden maar ik weet niet hoe Grin

Je kunt ook zoeken met 'Modelbouw verlichting', ze hebben nog veel meer van dat spul. 

Bert Sprinter
Gelogd
Erwin
Administrator
Jr. Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 57



« Antwoord #26 Gepost op: 5 December 2016, 12:13:35 »

Dankjewel  Smiley
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #27 Gepost op: 5 December 2016, 12:14:06 »

Deel VII

De stroomvoorziening en verlichting


Momenteel heb ik nog vier trafo’s liggen die bij zo’n halogeen spankabel verlichtingsetje zaten, ze zijn 12 Volt en ongeveer 105 Watt en daar kan je een hoop huizen mee verlichten. Zo’n setje inclusief de trafo kost rond de 25 euro bij de grote doe-het-zelf zaken, en voor 100 euro heb je dus vier van die trafo’s die elk 8,75 Ampère leveren. Ik heb dus een dikke 400 Watt voor verlichting tot mijn beschikking.





Aangezien het bouwen van vier spanningsregelaars die zo’n 10 A aankunnen wat mij betreft toch echt veel te kostbaar gaat worden, heb ik daarom besloten om voor elk huis een aparte SMD gelijkrichter te gebruiken, deze kosten 20 cent per stuk. Ik heb dit eerst uitgeprobeerd met Boekhandel de Nieuwe Bengel om te zien of ik last van flikkeringen krijg met zo’n ongestabiliseerde voeding. Daar is geen sprake van dus ga ik deze methode overal toepassen.



Voor de gewone LED’s maak ik een T-profiel van stripjes polystyreen, de LED strips plak ik gewoon aan de muren of het plafond, je kunt ze op maat afknippen en er een draadje aan solderen.

De witte 3 mm en 5 mm LED’s sloop ik uit kerstverlichting, die voor een prikkie bij o.a. de Hema, het Kruidvat en de Action te koop is. Het is wel flink wat werk om die kerstverlichting uit elkaar te peuteren, maar dan heb je toch 40 warm witte LED’s voor 1,45. Die liggen rond deze tijd weer in de winkels, en dan kan ik mijn voorraadje weer aanvullen. Hier staat 1,79 op de verpakking (Kruidvat) maar bij de kassa blijken ze 1,45 te kosten.





Het strippen van de kerstverlichting is niet lastig, maar kost wel wat tijd. Ik knip eerst de LED’s los en laat er een stukje draad aan zitten van ongeveer 4 centimeter. Dan pak ik met mijn linkerhand de draadjes vast, met de LED naar me toe gericht. Dan snijdt ik met een scherp en stevig mes van het uiteinde van de krimpkous tot aan het eind van de LED om de krimpkous in de lengte door te snijden, let wel op je vingers - dat is ook de reden dat ik er een stukje draad aan laat zitten. Daarna kun je de krimpkous verwijderen en ook het stukje plastic wat ter isolatie tussen de pootjes van de LED zit. Dan worden de draden met een soldeerbout los gesoldeerd en wordt het overtollige soldeertin van de pootjes te verwijderd.



En na een uurtje of twee heb ik weer zo’n 160 warm-witte LED’s.



Tja, en nu ik dus deze nieuwe stijl verlichting tot volle tevredenheid heb uitgeprobeerd, heb ik ook nog een probleem erbij, ik wil alle huizen zo gaan doen, dus moet ook de verlichting in de rest van de huizen aangepast worden. De meeste huizen hadden nog geen verlichting omdat ik nog niet precies wist wat voor een systeem ik wilde gebruiken. Dat wordt nog een hele klus. Gelukkig zitten de meeste Kibri huizen in elkaar geklikt, en kan ik de ramen er zo zonder schade uit halen.

Bert Sprinter
« Laatste verandering: 5 December 2016, 12:17:54 door Bert Sprinter » Gelogd
DickB
Full Member

Offline Offline

Berichten: 221


Maar da's klein.


« Antwoord #28 Gepost op: 5 December 2016, 14:16:14 »

Netjes hoor.
Kan je nu nog wel de + en de - uit elkaar houden?

Nu heb ik geen baan meer maar toen ik nog thuis woonde hadden pa en ik 3 loops voor de verlichting met ieder een eigen schakelaar, en dan in elke woning van minimaal 2 loops een paar lampjes.
Op die manier kon je verschillende ruimtes wel of geen licht aan doen, misschien iets om over na te denken als je toch 4 stroom verdelers ga gebruiken.

grotjes Dick
Gelogd

Instagram: dutch.diorama.art
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #29 Gepost op: 5 December 2016, 15:34:27 »

Hallo Dick,

De LED's zijn transparant dus is de 'vlag', zoals ik die altijd noem, van de min (kathode), goed te zien.

Wat de rest betreft, ik zit te denken aan die Tams printjes 'bewoond huis' om de verschillende huizen aan en uit te zetten. Ik heb er al eentje in huis maar die moet nog in elkaar gesoldeerd worden. Die hebben vijf uitgangen dus zou je daar één en ander mee kunnen regelen.

Wel een goeie Duim omhoog opmerking want alles in één keer aan of uit zetten is inderdaad niet zo realistisch.

Bert Sprinter
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van Esveld stad
« vorige volgende »
Ga naar: