Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van Esveld stad
Pagina's: 1 2 3 [4] 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van Esveld stad  (gelezen 47568 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #45 Gepost op: 17 December 2016, 21:09:33 »

Kees Jan,

Ik ga er nog meer mee experimenteren, ook op mijn huizen.

Om het te fixeren heb ik al wat Testors Dull Coat spuitbusjes in huis gehaald. Die zijn hier heel goed te krijgen  Duim omhoog

Bert Sprinter
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #46 Gepost op: 22 December 2016, 15:12:17 »

Deel XII

Ristorante Portobello IV


De vloer is inmiddels gedaan, en de bar is geïnstalleerd, de lambrisering is geschilderd en nog bewerkt met een eigen gebrouwen wash en later nog bijgewerkt met Vallajo pigment (73110). Ook heb ik de gedeeltes bij de ramen in dezelfde kleur als de rest geschilderd.

En dit is dan de huidige stand van zaken:











Operatie flesjes schilderen:



Het resultaat:





Ook moesten de blauwe stoeltje nog een passende kleur krijgen:





Vanaf nu ga ik wat geheimzinniger doen, ik laat af en toe iets van het interieur of de keuken zien, als dat helemaal af is zien jullie het vanzelf wel.

Goed, we gaan ons nu op de linkergevel van het gebouw concentreren, dat is de gevel met de balkons. Ook hier wordt de 3d ramen techniek gebruikt, dat betekent dat om elk raam een randje van 2,5 mm hoog wordt gelijmd. Zie ook het verhaal over Boekhandel de Nieuwe Bengel. Daar weer omheen komt dan een lichtdicht doosje waar de verlichting in komt, die aangestuurd wordt door het Tams LC 11 printje.



Dat printje en hoe het werkt zal ik in het volgende deel behandelen, en ik zal er op verzoek ook een filmpje van maken. Voor mij is dit ook de eerste keer dat ik deze schakeling ga gebruiken, en ik ben dus ook nieuwsgierig hoe dit er uit gaat zien.

Bert Sprinter

Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #47 Gepost op: 8 Januari 2017, 13:16:30 »

Deel XIII

Ristorante Portobello V


Het bouwen van het Tams printje wordt nog even uitgesteld wegens tijdgebrek en ook door een gebrek aan daglicht om fatsoenlijke foto’s te maken, maar ik ben wel begonnen aan de linkergevel van het gebouw. Dat is de gevel met de balkons, en Faller (Pola eigenlijk) heeft met veel kunst- en vliegwerk de oorspronkelijke gevel geschikt gemaakt voor de balkons. Alles wordt nagelopen om te zien of alle onderdelen goed passen, en dan kunnen we gaan schilderen.



Voor het schilderen heb ik de balkons al vastgelijmd op de geveldelen want als alles geschilderd is krijg je die er met secondenlijm nooit meer mooi recht in. Nu kan ik gewone polystyreenlijm gebruiken waardoor alles nog een beetje heen en weer geschoven kan worden totdat alles netjes recht zit. Het zelfde geldt voor de steunen voor de balkons, ook die heb ik al gedeeltelijk in elkaar gezet.





Na een tweede schilderbeurt moet alle overtollige verf weggeschraapt of weggeschuurd worden en kijken we wederom of alles goed past. Dat schuren doe ik onder andere met deze zelfgemaakte schuurstokjes, zo blijven de randen van bijvoorbeeld ramen ook mooi haaks, en je kunt ook makkelijk bij al die randjes en richeltjes.



Als alles gekuist is kan de gevel in elkaar gelijmd worden, dat is erg lastig te doen met secondenlijm. Eerst worden de losse geveldelen gedaan, daarna moet alles aan elkaar gelijmd worden.





Ik gebruik met opzet veel secondenlijm, dan kan je de delen nog een beetje verschuiven, en aan de achterkant vul ik eventuele naden ook met lijm. Daarna laat ik alles goed drogen. Dan wordt de achterzijde helemaal vlak geschuurd, en dat levert onderstaand plaatje op.



De ramen worden pas helemaal afgemaakt als ik alle drie de gevels gebouwd heb, zodat ik kan zien of er niks in de weg zit voor de verlichting.

Ik heb ook een soort van bakje voor de onderste verdieping gemaakt uit een stuk overgebleven blauw schuim, dat deel zal ik nog heel vaak in mijn handen hebben. Er brak al een raamstijl af die ik gelukkig nog fatsoenlijk kon lijmen, en dat bakje dient dus ter bescherming.



Volgende keer gaan we verder met de voorgevel en de rechter gevel, ook deze worden op dezelfde manier geschilderd en in elkaar gezet.



Dat was het weer voor vandaag,

Bert Sprinter
Gelogd
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #48 Gepost op: 8 Januari 2017, 19:16:46 »

't Gaat er weer mooi uitzien Bert. Ik blijf je volgen.  Duim omhoog
Gelogd

Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #49 Gepost op: 8 Januari 2017, 19:29:48 »

't Gaat er weer mooi uitzien Bert. Ik blijf je volgen.  Duim omhoog

Ik ben al de hele dag druk aan het schilderen voor de volgende post Grin

Bert Sprinter

Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #50 Gepost op: 14 Januari 2017, 12:24:38 »

Deel IX

Ristorante Portobello VI


Zo, weer even een update, niet zo veel tijd gehad deze week, maar ik ben begonnen met de twee andere gevels van het restaurant.



Normaal zit er maar één zo’n gevel in deze huizen, maar dit hoekhuis heeft er drie, en dus ben ik bezig al deze losse onderdelen te schilderen, wat een soort van hoofdpijndossier begint te worden omdat er na het schilderen ook een hoop geschuurd en geschraapt moet worden, omdat anders niks meer past.





Ook heb ik de knoop doorgehakt wat betreft het station van Esveld, het is station Bonn van Faller geworden, en die is deze week binnengekomen. Het station moet vóór de eerste rij huizen links komen te staan, dus mocht het station niet te hoog zijn omdat je anders niks meer van de huizen ziet. Het middelste gedeelte van het station is het hoogste punt en is zo’n 13 cm hoog, dus dat is perfect.



Het hele station is 16 cm breed, ook dat komt heel goed uit want dat is ook precies de breedte van de huizen met de binnenplaatsjes, die rechts naast het station komen te staan.







Helaas was één van de onderdelen van het station beschadigd en ook helemaal vervormd, de raamlijst van het middelste gedeelte, dus heb ik in mijn beste Steinkohlen-Deutsch Faller netjes om een nieuwe gevraagd. Dat heb ik al eens eerder gedaan en die wordt dan gewoon opgestuurd. Dit zijn de foto’s die ik meegestuurd heb:





Ik zit ook nog te wachten op wat koks van Preiser die ik besteld heb, die heb ik nodig voor de keuken en ik heb ze ook nodig voor de juiste maatvoering van de keukenapparatuur en kastjes. Ik wil natuurlijk geen fornuis met de pannen op ooghoogte, daar heb ik al eens eerder mijn vingers spreekwoordelijk lelijk aan verbrand, en toen moest er overal 5 mm af  Grin

Bert Sprinter

« Laatste verandering: 14 Januari 2017, 12:27:25 door Bert Sprinter » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #51 Gepost op: 14 Januari 2017, 12:39:04 »


Ik zit ook nog te wachten op wat koks van Preiser die ik besteld heb, die heb ik nodig voor de keuken en ik heb ze ook nodig voor de juiste maatvoering van de keukenapparatuur en kastjes. Ik wil natuurlijk geen fornuis met de pannen op ooghoogte, daar heb ik al eens eerder mijn vingers spreekwoordelijk lelijk aan verbrand, en toen moest er overal 5 mm af  Grin

Een beenverlengende operatie van de Preiserianen was geen optie?   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #52 Gepost op: 14 Januari 2017, 12:46:41 »

Nee Gert,

de Duitse ziektekostenverzekeraar wilde dat niet betalen  Grin

Al doende leert me dus.

Bert Sprinter
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #53 Gepost op: 23 Januari 2017, 12:28:21 »

Deel X

Ristorante Portobello VII


Eerst nog even dit, Luftpost van de Gebr. Faller ontvangen, wat een service is dat toch. Binnen vijf dagen had ik de vervanging voor het beschadigde onderdeel in huis. Ik vind het geweldig dat Faller zonder vragen te stellen vervangingsonderdelen opstuurt, deze ziet er een stuk beter uit en is ook niet krom. Meteen een mailtje teruggestuurd om ze te bedanken.





Terug naar het Italiaanse restaurant. We zijn alweer een paar stappen verder, de rechter gevel is voor het grootste gedeelte af, de ramen van de erkers moeten er nog in, maar ik moet eerst die randen er omheen lijmen voordat ik ze kan plaatsen, want er is niet veel ruimte om in te werken. Daarna moet ik uitzoeken hoe ik die lichtbakjes met LED’s het beste kan plaatsen.



Inmiddels is de voorgevel ook voor het grootste gedeelte af, ook hier moeten nog 3d ramen in komen en bakjes met verlichting. Nu moeten alle drie de gevels aan elkaar gelijmd worden en deze worden dan aan de achtergevel vastgelijmd. Daar komt het dak dan weer (los) bovenop. De hele bovenzijde van het pand moet er af kunnen om bij de verlichting en het restaurant te kunnen komen, dat wordt nog een hele puzzel.



Ik ben ook al aan het dak begonnen, dat groen wordt gewoon dezelfde kleur als de rest van het dak, een hele donkere leisteenkleur. Hopelijk wordt dat niet te donker, dat zien we later wel. Het dak moet in elkaar gezet worden zonder dat ik het kan passen, ook dat zal niet meevallen.



En nu zijn we hier aangeland:



Nog genoeg te doen dus, tot de volgende keer.

Bert Sprinter
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #54 Gepost op: 6 Februari 2017, 13:58:02 »

Deel XI

Ristorante Portobello VIII


Zo, weer een update vandaag, de werkzaamheden aan het restaurant vorderen gestaag, helaas zijn het allemaal van die rotklusjes, zoals het lijmen van strips langs de ramen, het aanbrengen van het raamfolie, en het aanbrengen van de gordijnen achter de 3d ramen.







De voorkant van de linkergevel met de balkons is helemaal klaar:



Alles even los in elkaar gezet met elastiek:



De ramen van de erkers van de voorgevel en de rechtergevel gaan er pas later in, is geen ruimte om de randen er op te lijmen als de ramen al op zijn plek zitten, het raamfolie zit er al in, en dat ziet er dan zo uit:



Ook is er een begin gemaakt met het dak:



Ook de achterzijde met metselwerk is onder handen genomen, ze worden in een okergele kleur geschilderd, en als de verf goed droog is gaat er een donkerbruine acryl wash overheen.



Nu moeten de laatste twee gevels worden voorzien van raamfolie en gordijnen, en kan ik eindelijk beginnen met de verlichting.

Tot de volgende keer,

Bert Sprinter
« Laatste verandering: 6 Februari 2017, 14:22:24 door Bert Sprinter » Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #55 Gepost op: 7 Februari 2017, 19:05:50 »

Deel XII

Bakkerij Korenbloem


Ook moest er nog één en ander aan de huizen met binnenplaats gedaan worden, dit weekend was er ook nog tijd om het tweede huis van rechts op de foto hieronder eens onder handen te nemen.



Dit is Bakkerij Korenbloem, de enige overgebleven warme bakker in Esveld. De aanbouw links herbergt de oven, buiten onder het (nieuwe) afdakje worden wat grondstoffen opgeslagen. Het afdakje is voorzien van licht, de bakker begint om drie uur ’s nachts met zijn werk en moet natuurlijk zijn spullen ook in het donker kunnen vinden.













En zo ziet het er met de verlichting uit:





En er was zowaar nog tijd om een nieuwe verzameling graspollen met mijn theezeef graszaaier te maken:









Ze zijn gemaakt met diverse Noch 12 mm grasvezels en werden daarna bestrooid met diverse materialen.

Bert Sprinter

Gelogd
Christoph
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 656


« Antwoord #56 Gepost op: 12 Februari 2017, 13:15:01 »

Hallo Bert,

leuk draadje, ik ga dit even volgen en hoop hier nog iets te leren. Bij de buren heb ik je nooit ontmoet.
Al die stadswoningen, een deel is vroeger uitgegeven door Pola en bij hun faillissement overgenomen door Faller. De Pola bouwsets heb ik hier ook deels in elkaar staan.

Hoe heb je de struikjes gemaakt, ik bedoel de basis?

Groeten,

Christoph
Gelogd

Dag
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #57 Gepost op: 12 Februari 2017, 21:19:45 »

Christoph,

Gewoon met 12 mm grasvezels van Noch,

Bert Sprinter
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #58 Gepost op: 22 Februari 2017, 13:23:19 »

Deel XIII

Ristorante Portobello IX


Helaas wegens aanhoudende ziekte niet al te veel kunnen doen de laatste twee weken, wel heb ik de twee daken van de huizen met binnenplaats (zie foto hierboven) die grijs waren nu rood geschilderd, Humbrol 100, 82 en 180.

Hier nog met de natte verf die ik wat gefeathered heb door met een penseel de kleuren in elkaar over te laten gaan:



Zonder feathering ziet het er zo uit, dit is het tweede dak:



Daarna gaat er een donkerbruine acrylwash overheen, daarna een laagje matte lak van Testors:



En als laatste worden wat highlights toegevoegd (dry-brush methode) met een plat penseel en titaanwit.

Het dak is nu ook in elkaar gezet en geschilderd:



Het bovenste gedeelte van het dak was oorspronkelijk groen maar is nu ook donkergrijs, net als het leistenen gedeelte van het dak. Omdat het nogal hard overkomt, gaat er nog een sienna kleurige wash overheen, en worden er nog highlights aangebracht, dat heb ik alvast uitgeprobeerd op het dakje van de toegang tot het dak.



De andere twee gevels zijn nu ook voorzien van strips waar de verlichting op zal komen, verder is het nu wachten tot ik me wat minder beroerd voel en ik eindelijk eens dat Tams verlichtingsprintje onder handen kan nemen.

Bert Sprinter
Gelogd
Bert Sprinter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


« Antwoord #59 Gepost op: 9 Maart 2017, 16:55:33 »

Deel XIV

Made in Vietnam


Nog steeds ziek, dus nog steeds niet veel kunnen doen, wel vier Roco rijtuigen uit het start programma binnen gekregen, het zijn de welbekende Donnerbüchsen, ik heb een bagage rijtuig (44222), eerste klas rijtuig (44212) en twee tweede klas rijtuigen (44201), ze kosten 19,90 per stuk. Ze zijn allemaal 160 mm lang, en deze vier aan elkaar gekoppeld zijn in totaal 670 mm lang.

Eerste klas rijtuig:







Er is al veel gezegd over dat ‘Made in Vietnam’, maar er mankeert echt helemaal niks aan deze rijtuigen, er zitten genoeg details in, ze zijn allemaal voorzien van metalen assen en wielen, en de wielen plus de as zitten in een houder die kan bewegen, het is dus geen geheel starre as.

Ze hebben allemaal een interieur en een metalen ballastplaat, het bagagerijtuig heeft een (plastic) houten vloer. Ook kunnen de deuren van het bagagerijtuig open en dicht geschoven worden, al moet ik er wel bij zeggen dat de achterste deuren er regelmatig uitvallen, die moeten dus vastgelijmd worden.

Bagagerijtuig:









Er moeten wel wat onderdeeltjes zelf aangebracht worden, en die zitten netjes verpakt in het doosje. Vooral bij de tweede klas rijtuigen is dat niet zo’n prettig karweitje, de tekeningetjes zijn niet helemaal duidelijk en dat vergt wat improvisatievermogen.

Tweede klas:







De handrail aan de kant van het rijtuig en het mechanisme dat de hekjes op de balkons opent moeten vastgelijmd worden, ik heb dat met secondenlijm gedaan, want dat kan je weer lospeuteren en met lijm met oplosmiddel er in gaat dat niet. Ook moeten twee lampen boven het balkon aangebracht worden, en de ontluchting op het dak.

Ook de onderkant is voorzien van voldoende details:





Mijn conclusie: heel leuk spul voor dat geld, en nu nog een leuke stoomlok uit Vietnam en je hebt een keurige Duitse passagierstrein uit tijdperk III.

Bert Sprinter
« Laatste verandering: 9 Maart 2017, 17:03:36 door Bert Sprinter » Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van Esveld stad
« vorige volgende »
Ga naar: