Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Diorama Basel Tollstraße
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Basel Tollstraße  (gelezen 32869 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Gepost op: 21 Mei 2013, 23:31:54 »

Een maand geleden ongeveer heb ik een vriendin van mij beloofd een diorama voor haar te bouwen. Op dat moment wist ik nog niet hoe dat er uit moest gaan zien en welk thema het moest worden. Mijn gedachte gingen wel vrij snel uit naar een klein vervallen station aan een diesellijn rond Neu Dalhausen waar treinen nog met Br218 gereden werden omdat ik daar kappen zat van heb. Daarbij kwam al heel snel mijn fictieve lijn Basel(westf.) - Rheda-Wiedenbrück in beeld waar ik eerder ook Batenhorst van gebouwd heb.

Wat later kwam ik via het kwam ik via een artikel in de Straßenbahn Magazin van Mei weer terug bij een zeer inspirerende tunnel bij Duisburg Bruckhausen. het bewuste artikel gaat over een tramlijn die tot +/- 50 jaar geleden vanaf daar naar Alsum een verdwenen dorp liep via een nu nog bestaande tunnel. In die tunnel en zoals ik via dat tijdschrift vernam ook verder op in de zelfde weg ligt ook nu nog het meter spoor in de bestrating. Deels half verdwenen onder asfalt. De bewuste tunnel ontdekte ik ruim een jaar terug al tijdens een wandeling daar en heb ik toen uitgebreid op foto vast gelegd. Als jullie de foto's bekijken zal het ook vast niet verbazen dat uiterlijk deze zomer deze tunnel wegens bouwvalligheid definitief word gestremd.

























De sfeer daar is echt geweldig en zeer inspirerend, ik vind dat ook erg jammer te moeten vaststellen dat ik daar waarschijnlijk dus nooit meer doorheen zal lopen. Daarom zeker een reden dit als inspiratie voor een diorama te gebruiken.

In dit diorama komt dan ook een soort gelijke tunnel ook met niet meer gebruikt half over geasfalteerd meterspoor er in waarvoor m'n pa al wat spoor Z rails heeft geleverd.

Ik heb voor de halte Basel(westf.) Tollstraße gekozen omdat dat enkel spoor is en er in de buurt in Brexel nog een meterspoor tramnet in gebruik is.






De precieze lay-out van dit diorama weet ik nog niet maar de tunnel vorm een kernpunt en gaat in een 90 graden bocht onder het spoor door. Het spoor en stukje perron lopen schuin over het diorama van links voor naar rechts achter. De deels industriële bebouwing zal daarom heen een plek krijgen.

Vanmiddag heb ik een nieuwe zaag gekocht zodat ik van platen MDF die ik nog had een kist kon maken waar dit diorama in komt:








De komende dagen ga ik eens wat dingen uit proberen om tot een definitieve invulling te komen waarna ik dit diorama kan gaan bouwen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 29 Januari 2019, 18:12:33 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1 Gepost op: 22 Mei 2013, 17:47:59 »

Michiel,

ik zie dat je gesponsord wordt door een bouwmarkt?  Grin

Ben benieuwd wat het gaat worden!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #2 Gepost op: 22 Mei 2013, 17:50:09 »

Ja klopt kreeg met m'n voordeel pas 2 euri korting Wink Grin, ja ga nie speciaal voor foto's m'n gereedschap weg leggen Grin

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Roland
Newbie

Offline Offline

Berichten: 8


« Antwoord #3 Gepost op: 23 Mei 2013, 19:03:56 »

Leuk! Is trouwens al weer even geleden dat je wat gepost had, begon het al te missen!

Mvg,

Roland
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #4 Gepost op: 24 Mei 2013, 19:24:03 »

Hoi Roland, klopt ik heb er een tijd even geen zin in gehad maar ben weer terug hier( naast het n-spoorforum waar ik wel door was gegaan), maar fijn om te horen dat ik gemist werd, goede motivatie om hier weer als vanouds te gaan posten.

Het zat er al een maand of 2 aan te komen dat ik hier terug zou keren ik zocht alleen een geschikt moment.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Bjorn van der Meulen
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 332


Oost-Europafanaat


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 25 Mei 2013, 11:45:02 »

Welkom terug! Lekker sfeervolle platen, ik ben benieuwd wat daar uit komt rollen. 'Verdwenen dorpen' in Duitsland is overigens ook een interessant onderwerp. Er is bijvoorbeeld ook wat afgesloopt voor de bruinkoolwinning...

mvg bjorn
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof"

Mijn modelspoorgeneuzel --- Updeet 9-9-2014: Station Kartuzy (PL)
<--------------------------------------
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #6 Gepost op: 26 Mei 2013, 20:29:30 »

nie meer weggaan
volg dit soort topics met plezier
kijk niet elke dag
maar wel regelmatig ivm de sfeer
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #7 Gepost op: 26 Mei 2013, 22:49:18 »

'Verdwenen dorpen' in Duitsland is overigens ook een interessant onderwerp. Er is bijvoorbeeld ook wat afgesloopt voor de bruinkoolwinning...
Klopt helemaal, zover ik uit het Straßenbahn Magazin nummer van Mei begreep is hier ondergrondse mijnbouw het probleem geweest. Helaas is er niks meer van dat dorp over want spoor dorpen hebben ook wel wat.

Vandaag nog wel wat inspiratie opgedaan in de vorm van oude leegstaande en vervallen fabriekspanden aan de U16 tussen Bonn en Köln.

Gister ben ik met de tunnel begonnen gemaakt van spoor Z rails ivm de 1000mm tramrails, behang en div. soorten karton. Om het goed te krijgen moest het behang om de 6 tot 8mm ingeknipt worden zodat het zichzelf overlapt. Doe je dat op de juiste manier zie je de randen niet omdat je er overheen kijkt. Ik heb nu 2/3 van de bestrating liggen en de stoep in de binnenbocht ook gemaakt.











Morgen ga ik eens bekijken hoe ik de buitenbocht kan/moet gaan doen. Oohja de basis voor het plafond met verlichting is ook klaar alleen nog even geen foto's van, dat komt dan nog.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 29 Januari 2019, 18:18:54 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #8 Gepost op: 29 Mei 2013, 13:53:54 »

De wanden heb ik inmiddels bekleed met 3 soorten behang en het wegdek is ook volledig belged met behang.

Vandaag ben ik het gaan verouderen, eerst het wegdek donker gekleurd met zwarte muurverf. Ik daarvoor de drybrush techniek gebruikt maar dan met wat meer verf aan de kwast. Daarna alles ook de wanden met beits geschilderd. Dit bleek geen succes want het ging te veel glimmen. Daarna het wegdek nog maar een keer met zwart behandeld en daarna een zandkleurige wash gegeven. De wanden heb ik een paar washes gegeven met donker en daarna heel licht grijs. Daarna heb ik het wegdek geplamuurd met een mix van houtplamuur en zwarte muurverf. Dit werd nog niet zo vlak als gehoopt het laat juist alle randen in het behang duidelijker uitkomen dus er zal wat aan geschuurd moeten worden.






Dit is het dak, daar moet ik rond de LED's nog wat zwart aanbrengen om witte randjes rond de LED's weg te werken. Daarna moet het nog wat geschilderd worden met dunne verf.


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 29 Januari 2019, 18:21:07 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
oetbeem
Full Member

Offline Offline

Berichten: 191


« Antwoord #9 Gepost op: 30 Mei 2013, 13:14:55 »

Ziet er al erg mooi uit
Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien met het dak erop Wink

Mvg Danny
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #10 Gepost op: 31 Mei 2013, 17:46:02 »

Gister heb ik graffiti er in gemaakt, voertuigen geplaatst en het dak van de tunnel er op gelijmd en naden dicht geplamuurd. Daarna heb ik de verlichting verder aangelegd, dit is nog niet helemaal klaar maar het werkt al wel:
















Nu moet ik de koperen staafjes verder vast zetten en de verlichting verder weg werken. Daarna kan de verdere opbouw beginnen. Enkele bouwwerken gaan helemaal tot boven in doorlopen waardoor de bedrading er achter kan verdwijnen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 29 Januari 2019, 18:24:53 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #11 Gepost op: 3 Juni 2013, 14:36:41 »

De afgelopen dagen is er veel gebeurd, zo het ik een frame gebouwd en dat bekleed met karton waar alles op komt. Inmiddels heb ik de gebouwen gemaakt waar de bedrading achter zit. Een groot gebouw met wanden van een locloods en een stuk profielplaat van een profielplaat waaier die m'n moeder vorig weekend op station Emmerich had gevonden. Verder een Silo van een Pringles koker, behang en een bierviltje. Nu ben ik met wat huisjes en het stationsgebouw bezig en dan zie je mooi de grote van de industrie.












En dan word je s'morgens wakker en vind je dit op je diorama:

Een afdruipsel van secondelijm van een lijm actie gister avond. Daarvan heb ik 80% weer verwijderd maar het bovenste stukje heb ik laten hangen.

Een beetje met verdund oranje er overheen en dan heb je een mooie kalk afzetting.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 29 Januari 2019, 18:29:34 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #12 Gepost op: 3 Juni 2013, 15:48:47 »

Je probleem van gisteren inmiddels opgelost?

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #13 Gepost op: 3 Juni 2013, 16:15:20 »

Jep alles is opgelost, kwestie van doorgaan net zolang tot alle problemen er uit zijn.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
oetbeem
Full Member

Offline Offline

Berichten: 191


« Antwoord #14 Gepost op: 5 Juni 2013, 09:15:17 »

Erg mooi diorama word dit al!

Groetjes Danny
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Diorama Basel Tollstraße
« vorige volgende »
Ga naar: