Een aantal weken geleden kreeg ik 5 V200en in huis die min of meer in sloop staat verkeerde en op stukken straat spoor vast gegoten zitten. Na wat speur werk bleek dit een sloperij/lok kerkhof van Pola te zijn geweest. M'n pa wilde nog steeds een V200 hebben en heeft een stukje straatspoor met 2 locs er op meegenomen. Met de 3 overgebleven locs wilde ik ook iets doen maar wat?
Toen ben ik er samen met wat stukken rails eens op een plaat MDF gaan schuiven en kijken wat ik er mee kon. Daaruit groeide een basis wat een diorama moet vormen.
Opzich een leuk begin maar wat moet je er mee? Na mijn schoonmaak actie in m'n treinen vitrinekast heb ik nog vrij veel locs uit de V160 familie over die ik niet allemaal kan gebruiken voor nieuwe treinsamenstellingen in m'n vitrinekast. Dus op dit diorama ook een Br218 met reizigerstrein zetten is wel een handig idee, want het staat leuk en ruimt lekker op. Dus dat was ook weer geregelt,.........of ja eigenlijk ook weer niet want er zit niks omheen, geen spoorlijn, geen treinserie, geen dienstregelingen, geen sporenplannen, geen materieel omloop en geen verhaal, dus eigenlijk heb je dan nog niks.
Na een tijd bedenken wat ik wilde en bekijken wat ik kon kwam er een nieuwe spoorlijn ten noorden van Neu Dalhausen vanaf de voorstad Basel(westf.) via de kleinere voorsteden/dorpen Brexel, Batenhorst en St. Vit naar Rheda-Wiedenbrück.
Hier wilde ik de treinen niet laten eindigen en ik heb de treindienst( RB29) door getrokken naar Gütersloh Hbf en vandaar via enkele fictieve verbindings sporen de TWE lijn op naar Harsewinkel en Versmold. Op dat hele traject rijd de RB29 een uurdienst die van Maandag t/m Vrijdag tussen Basel(westf.) en Rheda-Wiedenbrück verdicht word tot een 30min dienst. Deze treindienst word dan met Br218 en rijtuigen gereden, de preciese samenstellingen weet ik nog niet.
De spoorlijn heeft 4 haltes/tussen stations waarbij in Brexel en St. vit kan worden gekruist.
Daarna moest ik nog een locatie zoeken waar dit diorama een plek kon vinden. Uiteindelijk heb ik voor de halte Batenhorst gekozen omdat die op de rand van de bebouwde kom ligt en een lok kerkhof daar wat minder storend is voor de bewoners zo heb ik bedacht.
Nadat ik dit allemaal bedacht en gepland heb ben ik het verder vorm gaan geven en ben ik de locs gaan schilderen en een perron gaan bouwen van 2 verf roerhoutjes. Deze heb ik nu grijs geschilderd, nog nat met meel in gestrooid en daarna weer grijs geschilderd. Ook de spoorstaven en dwarsliggers hebben al een kleurtje gekregen.
Hoe het er precies uit moet gaan zien moet ik nog bekijken en ook moet ik nog met andere diorama's en vooral materieel verder, maar ook dit word dus weer vervolgd.
Groetjes Michiel