Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Diorama Rangier Lok Vermietung GmbH (Brockhausen)
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Rangier Lok Vermietung GmbH (Brockhausen)  (gelezen 18317 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Gepost op: 17 April 2012, 00:53:02 »

Het bloed kruipt toch weer waar het niet gaan kan en daardoor kwam een oud idee weer boven drijven. Een rangeerloc verhuur bedrijf en dan zoiets als waar Shunter ooit in Velddriel mee begonnen is, dus lekker klein. Goed ik wil toch wel net iets meer kunnen en daarom komen er iets meer sporen, een spoor aansluiting en een schiebebühne. Het fictieve Rangier Lok Vermietung GmbH onderhoud en verhuurd rangeerlocs vanuit hun vestiging in het half fictieve Brockhausen ten noord/oosten van Soest.



De spoor aansluiting sluit in het nabij gelegen Huntrop aan op de museumlijn Diestedde-Krewinkel. Het materieel park bestaat uit kleine rangeerlocs en werk materieel. Zo kan veel verbouwd materieel uit een Greenmax bouwpakket hier een plekje vinden op dit diorama nadat andere plannen in de prullenbak verdwenen waren. De rangeerlocs op dit diorama zullen bestaan uit köf II achtige locs, ik moet morgen nog even bekijken of het 2 kö's worden of toch nog de accu aangedreven versie van de köf II. Daarnaast komt er nog een kleine accu sleper zoals die in de voormalige DDR gebouwd zijn.

Wat de 4e loc gaat worden weet ik nog niet maar ik heb vandaag ontdekt dat het heel handig is en goed werkt om als basis voor de chassis een heel blok nietjes te gebruiken en deze met wat karton en papier te verstevigen en hier de assen en wielen in te lijmen. Dit vormde de basis voor de eerste 2 locs die nu in aanbouw zijn en deze zijn verder opgebouwd uit 0,8 en 1mm karton.





De motor huiven zijn gemaakt van dingetjes waar je LED's in kan zetten en die LED gaten heb ik dicht gemaakt met oasis strooisel en secondelijm.

Het diorama word een smal diep diorama van 17,7 bij +/-30cm waar je van voor naar achter in kijkt.

Oranje worden gebouwen, grijs bestrating, zonder invulling ziet het er zo uit:


Met wat werk mateerieel er op krijg je een aardige indruk van de invulling op materieel gebied:


Zo jullie weten nu weer even wat ik van plan ben, oohja de huisstijl word voor zover toegepast weer net zo als ooit al eerder gepland:


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #1 Gepost op: 20 April 2012, 00:10:11 »

Vandaag heb ik de eerste locjes( het zijn kö's geworden) afgemaakt en ik ben met de accu sleper begonnen:












Word weer vervolgd, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #2 Gepost op: 21 April 2012, 12:00:23 »

Ik begin dit bericht met het aanhalen van een quote van Ruud K in Schwarzburg in beeld en verhaal:
Citaat van: Ruud K
Michiel, dank voor de nauwkeurige en handige info over de diverse soorten Köf's. Ik heb er weer wat van opgestoken. Ik begrijp dat je in verband met je draadje over Duitse rangeerlocs bezig bent geweest hierover informatie te verzamelen en zo te zien heb je dat grondig gedaan.
Ik ben in het verleden vaker met rangeerlocs en een verhuur bedrijf bezig geweest. Een grote fout die ik toen heb gemaakt is dat veel rangeerlocs die ik gebouwd heb fictieve modellen waren die wel overal op leken maar alles net niet waren. Dat is voor mij een slechte basis en één van de redenen dat die plannen toen gestrand zijn.

Het is wel heel verleidelijk die manier van werken te kiezen en dat maakt ook dat ik er langer over doe om te bedenken wat ik wil en kan bouwen. Dit moet dan aan de hand van foto's en soms zonder maten puur op gevoel en dan is het lastiger beginnen en de stap te zetten. Dat is gelijk ook een reden bij de eerste 2 locs voor kö's te kiezen omdat de maten daarvan grotendeels met de köf II over een komen en daarvan heb ik er eentje in model dus kan die er gewoon naast houden.

Gister ben ik met 2 nieuwe rangeerlocs begonnen en dat zijn een Jung RK20 B(4) en nog een kö maar dan eentje van Henschel(5) en daarmee weer een heel andere loc.



Die kö had eerst een andere loc zullen worden maar dat kwam met de hoogte van het chassis niet uit dus hier op terug gegrepen. Daardoor bestaan de kopwanden van de cabine niet uit één stuk maar met goed schuren moet dat goed komen hoop ik.

Nou genoeg getypt, ik ga weer ff aan de knutsel, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #3 Gepost op: 22 April 2012, 12:31:40 »

Ik ben nu zover dat ik begonnen ben de locjes te schilderen, hier volgen wat foto's die ik gister avond laat heb genomen:













Om het schilderen makkelijker te maken heb onder ieder locje een grote spijker gelijmd omdat vooral de accusleper nauwelijks vast te houden was tijdens het schilderen. De accusleper en de kö krijgen de groen/oranje huisstijl, de Jung zal een andere kleur krijgen, mogelijk geel maar misschien iets anders.

Vrijdag heb ik voor op het diorama een goederenwagentje gekocht waar een deur van mist. Hier maak ik dankbaar gebruik om er een "bahnhofswagen" van te maken. Een wagen die anders gebruikt word en vaak ook niet meer verrolt hoeft te worden, zo ook die van mij.

Daarom ben ik nu bezig met dit wagentje om te bouwen, ik heb er een trapje aan gelijmd met hekwerk en ik wil er nu nog een dakje boven hebben. De kleur blijft grotendeels het zelfde al zal hij wel wat herstel plekken krijgen en zwaar verouderd worden.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
richard
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 83


« Antwoord #4 Gepost op: 22 April 2012, 14:30:28 »

lekker bezig man! den dat het weer erg mooi gaat worden
 Richard
Gelogd

N-spoor, twin center met koploper
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #5 Gepost op: 22 April 2012, 18:11:57 »

Nah de Jung is er niet meer, de spijker brak er tijdens het schilderen 2x kort achter elkaar onder uit en met het schilderen ging het steeds mis en dan houd mijn geduld en zelf beheersing heel snel op. Uiteindelijk heb ik hem een keer of 5 zo hard mogelijk laten stuiteren en toen dat hem niet vernielde de klauwhamer er maar even bij gepakt en die verwerkte het wel snel tot een hoopje schroot!

Morgen maar bedenken wat er als vervanging gaat komen( zal wel een teletrac worden of iets in die richting).

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #6 Gepost op: 23 April 2012, 15:37:51 »

Vandaag ben ik met een nieuwe loc begonnen, een BEMO Rail Shunter met balkons ervoor zoals er eentje in de Amsterdamse havens te vinden is.




Nu zorgen dat ik deze wel schilder zonder er ruzie mee te krijgen, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #7 Gepost op: 24 April 2012, 16:29:42 »

Het schilderen van de 3 locs is nu verder vrij soepel verlopen en ze zijn inmiddels klaar:








En dan de accu sleper, met als vergelijking een euro cent er naast:


Nu 5 locs klaar zijn word het langzaam aan tijd om aan het diorama zelf te gaan werken, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #8 Gepost op: 24 April 2012, 23:10:04 »

En vanavond lekker met gepeld architecten karton zitten prutsen en het resultaat is dat de wanden van de werkplaats staan. De raamkozijnen zijn gemaakt van h0 hekjes die ik nog had liggen.
















Morgen ga ik eens naar het dak en evt. een kantoor verdieping er boven op kijken, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #9 Gepost op: 26 April 2012, 13:46:41 »

Gister heb ik eerst een schuine boven verdieping op de loods gebouwd gevolgd door het dak, dit moet uiteraard nog wel geschilderd en verouderd worden. Daarna heb ik de ondergrond en de ruimtes tussen en onder de rails grotendeels opgevuld met een mix van zaagsel, houtlijm en muurverf als basis voor de (semi) verharde ondergrond ik moet nog even kijken wat het mooiste word als het uitgehard en geschuurd is.










Ik ben ook begonnen met de schiebebühne bestaande uit een stukje rails, wat karton, 2x3mm kunststof en stukjes van een driehoek profieltje van 1x1x1,5mm.




Word vervolgd, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #10 Gepost op: 27 April 2012, 20:39:21 »

En er is een vervolg, gister al de half uitgeharde ondergrond zitten schuren, niet ideaal maarja geen geduld hé Cool, maar goed ging vrij aardig en de daarop volgende schilderbeurt ook. Heb alle bestrating en de Schiebebühne toen vast beton grijs geschilderd.

Vanmiddag ben ik overig schilderwerk gaan doen en dat schoot lekker op tot nu toe:












Ik wil de werkplaats nog wat verder aankleden maar moet even bekijken hoe ik de verwarming en zo ga fiksen, ergens iets van een schoorsteentje maken.

En dan langzaam aan zien hoe ik de rest vol ga bouwen, ik heb in ieder geval al golfplaten gebouwtje klaar staan voor de bediening van de Schiebebühne.

Oohja mocht iemand denken waarom staat dat dak zo schuin, bedacht een beetje laat dat er toch nog een kantoor verdieping op moest en heb toen een strook architecten karton van 2cm hoog en zo'n rij hekjes voor de ramen waarmee ik op 3cm extra hoogte kwam aan één zijde. Die ramen hadden achter af wat lager gemogen maar ik vind het prima zo.

Word weer vervolgd, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #11 Gepost op: 27 April 2012, 21:13:40 »

Is weer een mooi project Michiel,

die Schiebebühne is wel erg klein, is enkel voor Köfjes
en dergelijke geschikt...

Het eerste groen komt ook al op Cheesy

Mvg,

Tis
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #12 Gepost op: 28 April 2012, 10:11:19 »

Gister avond nog even de rommeldoos door gespit en er een lading wanden en raamkozijnen uitgevist waarmee ik gebouwen voor dit diorama zou kunnen maken.



Nou is het zaak om niet blind als een dolle te gaan bouwen maar kijken hoe ik niet te weinig maar ook niet te veel bebouwing op dit diorama ga krijgen. Het moet wel duidelijk zijn dat het in een dorp ligt maar er moeten ook niet te veel gebouwen komen want dan word het te stads en dat is ook niet de bedoeling.

Straks eerst maar ff in Lochem bij Freebit kijken( samen met Tis) of ik daar nog op ideeën kom/wat leuks kan scoren en daarna( alleen) de Bordbistro op zoeken( Hgl v.17.06u, Shl a.19.09u) om een happie te eten en een biertje te doen tijdens de rit, ja treinreisen kan nog in stijl in Nederland.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #13 Gepost op: 1 Mei 2012, 00:39:21 »

Vandaag heb ik zitten passen en meten om te kijken wat ik met de omliggende bebouwing kon doen. Dit kwam niet uit zoals ik het graag had gewild en ik heb daarop bedacht en besloten dit diorama uit te breiden. Zowel links als rechts heb ik er een lat van 44mm breed langs gelijmd ondersteund door een frame van latten. Hierdoor zal er wat meer met bebouwing kunnen doen en de werkplaats mooier afwerken met muurtjes en hekken.

Foto's volgen morgen, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #14 Gepost op: 1 Mei 2012, 13:11:54 »

Nu dan tijd voor 2 foto's, zo ziet het nu uit:



Zo zal de invulling gaan zijn, grijs aanvullende bestrating, oranje bestemd voor bebouwing incl. tuinen, tuinhuisjes, schuurtjes enz.. De randen er tussen wil ik vullen met stenen muren en hier en daar wat hekwerk ik moet nog even kijken hoe precies maar ik heb nu veel meer ruimte.

Het word wel tijd dat ik weer eens goed op ga letten wat ik doe bij het bedenken/ontwerpen van een diorama. Dit is de 2e keer in te korte tijd dat ik niet uitkom met wat ik wil/bedacht had en dat iets daardoor niet kan worden wat ik voor ogen heb zonder grote wijzigingen aan te brengen. het kan natuurlijk niet altijd perfect lopen maar dit soort dingen mag me eigenlijk niet meer gebeuren vind ik.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Diorama Rangier Lok Vermietung GmbH (Brockhausen)
« vorige volgende »
Ga naar: