Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Diorama Soest Wiedergeburt des Pharaos
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Soest Wiedergeburt des Pharaos  (gelezen 17533 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 13 Maart 2014, 12:21:14 »

Dit diorama is in mijn materieel topic al meerdere keren ter sprake gekomen. Het station ligt in het fictieve noorden van Soest zo'n 2km ten noorden van het Hbf aan de lijn naar Krewinkel Mitte.

Begin november was ik op de verjaardag van een vriend van mij en die vertelde toen tegen zijn broer dat hij helemaal weg was van mijn Neu Dalhausen Hbf U-bahn diorama en dat hij zoiets ook wel wilde hebben. Ik stond erbij en zei gelijk van "ach je bent volgend jaar nog een keer jarig". De basis was er, het moest een diorama van een ondergronds station worden. Ik wilde wel iets speciaals en in de daarop volgende week of 2 weken ontstond er bij mij een idee door inspiratie die kreeg vanuit 2 hardstyle nummers. Dat zijn "The Pharaohs Rebirth" van Adrenalize en "Pandora" van Code Black. Daarnaast is het station Berlin Spandau Rathaus ook een belangrijke inspiratie bron.

De kern van dit diorama is het ondergrondse station met daarboven een klein stationsgebouw dat op het dak voorzien zal worden van een Sfinx die zeker 3/4 van het gebouw lang word. Tegen de achtergrond moet een museum komen waarvoor onder andere wand delen van het Baden-Baden stationsgebouw gebruikt worden.

Ondergronds komen op de perrons farao koppen, een bestikkerde vloer en roltrappen. Achter de sporen komen nissen met grote beelden er in die door blauwe leds verlicht gaan worden. Het perron zal verlicht worden door witte en gele leds die als grote industriële lampen aan het hoge plafon komen te hangen zoals ook in Berlin Spandau Rathaus het geval is. Verdere aankleding word bepaald tijdens de bouw. Zowel voor perron als wanden zal ik gebruiken maken van diverse soorten behang. Iets van Peilers moet ook wel in komen en daar heb ik wel ideeën voor maar ben ik nog niet helemaal uit.

Wat treinverkeer betreft heeft het station 2 doorgaande sporen met 3kv bovenleiding in de vorm van boven stroomrail zoals tegenwoordig gebruikelijk in veel nieuwe tunnels. Daarnaast 2 S-bahn sporen met 3e rail waarop S-bahn treinen van de Unna Hammer Regiobahn rijden. Deze treinen worden op verschillende diorama's waaronder deze gekenmerkt door hun totaal reclames. Ik wil dit en enkele andere diorama's door middel van materieel en aankleding steeds meer een persoonlijk tintje geven en nog meer vanuit gevoel gaan bouwen.







Inmiddels ben ik met de bouw begonnen, rails ligt, 3 sporen hebben geschilderde spoorstaven en dwarsliggers en het perron zit er al in. Het achterste spoor gaat dienen als stroomvoorziening voor de blauwe leds en is daarom nog niet geschilderd of geballast. Ook voor de roltrappen heb ik al wanden gemaakt op basis van een digitaal bouwpakket van een Engelse fabrikant. Het wachten is nu even op de verlichting en de roltrappen afbouwen zal 1 van de eerste werkzaamheden worden. Daarna moet ik gaan bepalen waar dingen als peilers, (rol)trappen naar het stationsgebouw en het stationsgebouw zelf moeten komen. De bouw zal hollen en stilstaan worden omdat bepaalde delen heel snel zullen gaan en andere heel veel tijd gaan kosten. Denk daarbij vooral aan het maken van passende vloeren met op maat gemaakte openingen voor trappen. Daarbij wil ik wat meer doordacht en gestructureerder werken als bij ND Hbf U-bahn.






In de holle ruimte van deze farao koppen( heb er 2) wil ik snoep en koffie automaten onderbrengen.

Word vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 19:31:06 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #1 Gepost op: 13 Maart 2014, 12:27:42 »

Ik ben benieuwd hoe het gaar worden.....

Jeffrey
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 20 Maart 2014, 17:26:01 »

De afgelopen week wel een beetje door aan het prutsen geweest in de weinige tijd die ik had. De (rol)trappen en het balkon krijgen redelijk vorm inmiddels.






Om echt verder te komen moet ik peilers kunnen maken en plaatsen en was en word een hele opgave. De basis ervan is zo gemaakt van deuvel staven, maar de voeten boven en onder was een ander verhaal. Waar maak je die van?, na omzwervingen bij alle soorten winkels werd ik in een ouderwetse speelgoed winkel door verwezen naar een speciale kralen winkel( die blijken er dus ook te zijn). Na gekeken te hebben bij kralen die evt. door midden te zagen waren kwam ik uit eindelijk uit bij platte houten kralen in 3 maten. Foto's heb ik even niet want de camera ligt aan de oplader. Ik probeer dus door die platte kralen van verschillende formaten en patronen mooie voeten te maken.

Ik moet wel eerst bekijken waar die peilers moeten komen en of ze ook door het balkon heen moeten en hoe ik dat dan op ga lossen.

Dus word wel weer vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 19:33:36 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 23 Maart 2014, 12:54:06 »

Ik heb de afgelopen 2 dagen nog wat onderdelen voor dit diorama gebouwd en ben het balkon wat afgaan werken. Daarnaast ben ik begonnen met het aansluiten van de blauwe leds maar dat stuit op een hoop problemen. Waarschijnlijk heb ik een aantal onbetrouwbare spanningsbronnen en wat ongeschikte spanningsbronnen. Daarnaast heb ik heel weinig verstand van elektronica. En het zo aansluiten gaat niet lukken een oplossing is er wel maar dat kost geld en dat is er even niet dus dit moet even in de ijskast voor 2 tot 6 weken.

Tijd om dus even iets anders te gaan doen, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 21 Juni 2014, 14:38:28 »

De afgelopen dagen heb ik de bouw van dit diorama weer opgepakt en de gang zit er lekker in. Ik zie nu ook weer waar ik oplossingen voor potentiëlle problemen kan vinden. Ik moet alleen het gedult opbrengen alles in de juiste volgorde te doen.

Eerst hier nog wat foto's van 3 maanden terug die ik nog niet gepost had:










De afgelopen dagen heb ik het balkon bijgeschilderd, de eerste peiler gemaakt, de 5 blauwe leds aangesloten, kapjes van zwart papier er omheen gezet, de achterwand behangen en geplaatst, de laatste rails geschilderd en nu ben ik bezig 5 plastic poppetjes tot stenen beelden om te schilderen:






Oohja met de tussenvloer ben ik ook al bezig maar die moet toch even wachten tot het ondergronds een stuk verder is.

Word weer vervolgt, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 19:38:21 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 23 Juni 2014, 22:48:48 »

Vanavond heb ik de beelden af kunnen maken en op hun plek kunnen lijmen. In het donker ziet dat er met blauwe leds er tegen aan schijnend zo uit:






En met de lamp weer aan zo:


Nu even de boel geballast en een proef opstelling gemaakt en aan de hand daarvan ook de plekken van de verlichting uit gemeten:






Ik weet niet of het lukt maar ik hoop dit weekend de grond uit te zijn, mooie doelstelling nu nog hopen dat ik dat haal :oops:  8-)

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 19:42:36 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Bart Mestrom
Full Member

Offline Offline

Berichten: 116


It's Me!


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Juni 2014, 09:35:33 »

Die verlichting bij de pharaos ziet er gaaf uit  Duim omhoog
Gelogd

Tijdperk V/VI, H0, Loconet + Fleischmann ProfiBoss, Koploper/iTrain -> De bouw van Maasbrecht Stad
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 24 Juni 2014, 14:41:13 »

Vandaag weer een paar uurtjes door gewerkt vooral aan vele peilers en gister avond en net nog wat aan de lift gewerkt:








Zo eerst even goud kleurige verf halen en daarna de rest van de avond de bus op, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 19:46:19 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Kippenlijntje
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 303


plan U te Arnhem jaren 90


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 25 Juni 2014, 11:51:27 »

Ik denk al gauw dat dit 1 van mijn favorieten gaat worden als ik het zo mag zien. Duim omhoog
Je bent leuk bezig ga vooral in deze flow door. Smiley

Groetjes,

Antal
Gelogd

Met vriendelijke groet,

Antal

Rijdt: Jaren 90, Nederlands, 3rail digitaal
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 26 Juni 2014, 19:54:39 »

Vandaag toch even een dag die minder vlot loopt. Ik heb opzich zat gedaan maar het gaat minder snel gaan als ik zou willen omdat ik een hoop kleine en grotere dingen over het hoofd heb gezien die nu nog moeten. De peilers zijn dingen die ik vergeten was maar er nu wel bijna allemaal op zitten. Wat was ik dan nog meer vergeten?; 1: vertrekstaten, 2: kaart automaten, 3: bankjes, 4: allerlei reisinformatie borden. Daar ben ik nu allemaal mee bezig:
De bankjes


2 soorten kaartautomaten




Het komt allemaal wel en ook wel in een strak tempo maar voor het weekend uit de grond zijn is onmogelijk.

Net nog even proef gepast met alle peilers en het balkon is inmiddels van hekwerk voorzien:






Ook hier een foutje gemaakt, de verkeerde peiler er uit gelaten zodat ik bij eentje die al vast zat het ornament er af moest halen om het balkon er overheen te schuiven.

Daarnaast nog een grote tegenvaller, de Farao kop die ik op het perron wilde hebben kan er niet staan door de peilers. Of het komt opgepropt tussen 2 peilers of ik moet het laten vallen. Een andere optie om het een kwartslag gedraait te zetten zodat de kop naar het spoor kijkt bleek ook niet te gaan want dat belemmert de loopruimte van/naar de roltrappen te veel. Is wel echt balen omdat ik nou geen farao in het station kan hebben maar misschien vind ik alter bovengronds nog een plekje. Ook hier weer minder is meer en kan het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

Nou ik ga weer even verder maar ik moet nu ook veel werk op de computer doen( vertrekstaten maken enzo) dus een volgende update kan iets minder snel komen als de laatste dagen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 19:53:54 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 26 Juni 2014, 21:27:17 »

Ik heb in ieder geval de 2 vertrekstaten nu af en ik denk post ik gelijk maar even:




Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 19:56:38 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 29 Juni 2014, 09:35:13 »

Ik heb voor het weekend lekker door gewerkt aan dit diorama en op advies van Bjorn de vertrekstaten nog aangepast:
Door gewijzigde hosting zijn de vertrekstaten uit de vorige post het zelfde als die hieronder.



Het was een hoop gegoogle om plaatjes te vinden om de vertrekstaten mee aan te kunnen kleden.

Toen Bjorn bij mij was vrijdag avond hebben we besloten wat emt poppetjes te prutsen en de treinen en de voorzijde van het diorama vast op z'n plek te lijmen. Ik kan overal nog bij voor het plaatsen van naam, info en "DRIS" borden en kaartautomaten, dus dat volgt van de week vanzelf nog maar het begint ergens op te lijken:
















Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 20:02:00 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 11 Juli 2014, 21:40:34 »

De afgelopen dagen heb ik zo hard mogelijk door gewerkt en ik heb nu net op tijd alles ondergronds af zodat dat in volle glorie te bezichtigen zal zijn tijdens de Lochemse Modeltreindagen dit weekend.

Hier even een snel en kort foto verslagje:


















Zo nu ga ik snel nog even afwassen en dat inpakken voor morgen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 20:06:24 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 20 Juli 2014, 17:51:38 »

Tja van posten komt soms weinig maar dat wil niet zeggen dat ik stil zit. Het stationsgebouw is nu ver gevorderd en zie hier een foto verslagje:











Weer grote ladingen karton, flatkabel en het nodige verf en decoratie zand. Nu zo nog even wat schilderen en daarna verder aankleden.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 20:10:41 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 28 Juli 2014, 11:03:10 »

Het stations gebouw is inmiddels zo goed als helemaal af, het enige wat nog moet zijn wat S-bahn logo's op het gebouw bij de ingangen maar dat is wat bewerkelijk en ik moet nog uitzoeken hoe ik dat het beste kan vormgeven.






Hier onder ook even een impressie van wat ik aan bebouwing in gedachte heb nu. Zoals al eerder gemeld moet het een museum worden maar door de grote van het stations gebouw hou ik niet heel veel ruimte over.





Het word dus nog even prutsen met deze ex. stations onderdelen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 4 Februari 2019, 20:13:49 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Diorama Soest Wiedergeburt des Pharaos
« vorige volgende »
Ga naar: