Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Diorama WAE Aw Warendorf
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama WAE Aw Warendorf  (gelezen 14104 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 1 Juni 2012, 07:05:05 »

Aangezien ik niet verder kon met de dingen waar ik nog mee bezig was heb ik de onderbouw voor een al lang geleden gepland diorama uit de vitrine kast gehaald:


Dit is bestemd voor een diorama van een deel van een werkplaats waar zowel het electrisch materieel als het verhuur/diesel materieel van de Werse Angel Eisenbahn onder houden word. Dit Ausbesserungswerk ligt in Warendorf ten noord/westen van het station aan de WAE lijn naar Neu Beckum( bij WAE standplaats 3 op de OV kaart van NWR).

door gewijzigde hosting is de afbeelding hierboven nieuwer als tijdens het schrijven van deze post
De electrische WAE lijn loopt van Versmold via Warendorf-Ennigerloh-Neu Beckum-Sendenhorst naar Münster(westf.) en is met 3kv = geëlektrificeerd. Op een deel van de lijn is ook goederenvervoer wat door ZementCargo AG word uitgevooerd waarvan ik al eerder een diorama heb gebouwd.


Dit is het sporenplan van Neu Beckum en Warendorf waarop beide diorama's staan aangegeven.
door gewijzigde hosting is de afbeelding hierboven nieuwer als tijdens het schrijven van deze post

Op dit diorama komen de opstelsporen naast de loods half onder gebouwen te liggen zoals in sommige berg achtige streken ook te zien is.











Zoals te zien is ligt er een voetgangers/fietsers tunneltje naast de werkplaats op dit diorama. De helling daarvan is erg stijl maar vergelijkbare helling ben ik in het echt ook al tegen gekomen in Duitsland zelf al net over de grens in Emmerich.




De loods is gebouwd van wanden van 2 industriële gebouwen die ik ooit eens 2e hands gekocht heb en deze heb ik om op hoogte te komen op elkaar gelijmd. Tenslotte moeten bakken gelicht kunnen worden en moeten kranen in het gebouw grote onderdelen over de voertuigen heen kunnen vervoeren.

Op dit diorama zullen alle sporen van bovenleiding worden voorzien en er zal redelijk wat materieel op te zien gaan zijn als het klaar is.

Word dus weer vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 27 Januari 2019, 00:12:36 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1 Gepost op: 1 Juni 2012, 16:15:02 »

Michiel,

door de muren en de vloeren van de onderdoorgang voor de reizigers van hetzelfde soort steen te maken creëer je een enorm druk beeld. Ik zou voor de vloer een ander patroontje kiezen.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 4 Juni 2012, 12:46:10 »

Naar het punt van Sander ga ik nog kijken, want dat wil ik aanpassen door het wegdek te bestikkeren en dat wil ik om beschadiging door vocht te voorkomen zo laat mogelijk doen.

Ik heb gister van karton en muurplaat de achterzijde van het diorama opgehoogd zodat daar de wanden voor de gebouwen op gelijmd konden worden.






De gevels staan inmiddels grotendeels al, al moeten nu de daken enzo opgebouwd gaan worden en de achter wanden van het diorama achter de gebouwen.





Het tunneltje in de achterste gevel dient als toegang naar de werkplaats, daarvoor zal ik een bruggetje er tussen plaatsen. Dat idee kwam omdat ik in de werkplaats toch al een deur op de boven verdieping had.

Er komt ook een seinhuis op die deels op eigen poten staat en deels aan de gebouwen vast komt te zitten.


Dan heb ik me ook nog bezig gehouden met het maken van 4 bovenleidingsmasten, 3 voor 1 spoor met zowel rijdraad als hang draden en eentje voor 5 sporen met alleen rijdraden. Aan de achter zijde word de bovenleiding opgehangen aan de muren en/of de werkplaats.




Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 27 Januari 2019, 21:49:46 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 6 Juni 2012, 10:53:44 »

De afgelopen 2 dagen heb ik niet veel tijd gehad om aan dit diorama te werken maar ik ben met muurschilderingen bezig geweest om de muren wat aan te kleden.







Op het juiste formaat geprint komt de steen structuur precies over een met de muren waar ze op komen. De plaatsen zijn op het WAE logo na gewoon op internet te vinden.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 27 Januari 2019, 21:53:09 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 9 Juni 2012, 10:03:42 »

Ik ben inmiddels weer een stuk verder; ik heb de bovenleiding geplaatst wat bij de vrijebaan eerst nog mis ging waardoor ik dat helemaal overnieuw kon doen. De kunststof masten braken af en bleven niet recht staan in het piepschuim( doe mij toch maar hout als ondergrond). Nu heb ik daar metalen masten staan die ik met houtlijm in het piepschuim heb gelijmd maar ook met een papje van oasis strooisel en seconde lijm op het eerder aangebracht strooimateriaal heb vast gezet, zo stonden ze binnen enkele seconde muur vast.

Daarna ben ik verder gegaan met het schilderen van de bovenleiding en de masten en het afbouwen van de gebouwen. Ik heb daardoor wat aangepaste zijwanden gemaakt van zijwanden die bij de gevels hoorde. Daarna div. dakplaten op maat gemaakt, deel de oude van de betreffende gebouwen, deels ook nieuw met platen van Vollmer.  Daarna heb ik ook wat kieren dicht gesmeert met een mix van oasis strooisel en muurverf. Vervolgens stukken karton op maat gesneden en daar de hele achterzijde mee dicht gemaakt, dat kosten hier en daar wat moeite omdat op de hoek het karton niet tegen elkaar wilde maar wat resten van de secondelijm verpakking boden uitkomst.











Nu moet ik de doorgang in 1 gebouw nog open maken en alles wat achter het diorama uitsteekt nog afslijpen en daarna langzaam van achter naar voren alles afbouwen en afwerken.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 27 Januari 2019, 21:56:53 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 11 Juni 2012, 11:30:28 »

Gister heb ik het nodig geprutst aan dit diorama, ik heb een doorgang gemaakt onder het gebouw achter in en dit moet ik vooral aan de achterkant nog afwerken. Ik heb daarna het bruggetje op maat gemaakt en wat bij gebogen en vastgelijmd. Deze heb ik met papier en stukjes styreen verstevigt en dit moet ik allemaal nog schilderen en kijken of er nog meer opgevuld moet worden.


Daarnaast heb ik de nodige tijd besteed aan het schuren en plamuren van de achterzijde en het opvullen van de laatste gaatjes in de gebouwen, hier moet nu nog meer aan geschuurd worden om een gladdere achterzijde te krijgen.


Daarna ben ik gister ook begonnen met het seinhuis. Deze heb ik eerst afgeplakt en de onderzijde grijs gespoten. Hierna ben ik het hele gebouw in z'n basis kleuren gaan schilderen. Aan verouderen ben ik dus nog niet toe gekomen, dat kom misschien vandaag nog wel.


Het diorama komt nu in een iets gevaarlijke fase, ik moet alles in de juiste volgorde gaan doen als ik wat vergeet kan ik er daarna niet meer bij om het nog te herstellen. Ik hoop dat ik langzaam genoeg kan werken om er goed bij na te denken zodat ik niks vergeet.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 27 Januari 2019, 21:58:50 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 12 Juni 2012, 09:49:19 »

Gister heb ik lekker in een strak tempo door kunnen werken en veel schilder en verouder werk gedaan. Ook heb ik nog het nodige schuurwerk gedaan, wat nieuwe bestrating aangebracht, reclames en opschriften aangebracht en verouderd. Verder heb ik ook nog het laatste ballast en groen aangebracht en ben ik de lantaarnpalen gaan spuiten. het begint nu al aardig de door mij gewenste sfeer uit te ademen:
















Ik heb lang zitten twijfelen wat voor een rangeerloc erop moest komen, zelfbouw of 1 van de 2 köf's die ik heb. Uiteindelijk word het nu de köf III die ik heb, dit is nog wel een rijdend model en daarom heb ik er lang overgetwijfeld, maar m'n moeder vond dat ik het gewoon maar moest doen en daar heeft ze eigenlijk ook wel gelijk in, het vastlijmen is omdat dat met een beetje houtlijm gaat altijd zonder schade aan de loc ongedaan te maken( heb dat als eerder gedaan bij rijtuigen). Wat nu rest is de köf omschilderen en er automatische koppelingen opzetten als vervanging van de normale spoor N koppelingen.




Voor het diorama zal ik nu eerst de lantaarnpalen moeten afmaken en afsluitborden en borden einde bovenleiding moeten tekenen. Deze moet ik dan net als de lantaarnpalen en wat poppetjes en evt. wat treinen plaatsen voor het seinhuis op z'n plek gaat omdat ik er anders niet meer bij kan.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 27 Januari 2019, 22:03:19 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 12 Juni 2012, 20:56:21 »

Even een halve tussenstand; ik heb inmmidels lantaarnpalen, poppetjes, rollend materieel en alle borden geplaatst. Ik heb alles af inmiddels ook de randen heb ik grijs gemaakt, foto's van hoe het er uit gaat zien laat ik morgen avond wel zien als alles droog is.

Hier wat foto's van de ombouw van de köf III:




Ik heb een weerstandje en wat oude schroefjes gebruikt als uitlaatgasfilter en verhoogde zwaailichten.




Dit was het even voor nu, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 27 Januari 2019, 22:11:44 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 13 Juni 2012, 22:23:51 »

Hier onder volgt een foto verslag, dit word later nog gevolgd door een nabeschouwing op het ontstaan van dit diorama dat waarschijnlijk alleen uit tekst zal bestaan.




























Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 27 Januari 2019, 22:17:15 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 13 Juni 2012, 23:03:01 »

In een record tijd heb ik nu dit diorama gebouwd, dat het zo snel ging is voor een groot deel te danken aan de uitgebreide voorgeschiedenis die de plannen voor dit diorama hebben.

De ideeën voor dit diorama gaan in een iets andere vorm al terug tot eind oktober 2010. Het eerste idee zou een kleiner diorama worden van een halte met werkplaats half verscholen onder bebouwing in Altengeseke van de Ohstein Eickhoffer Eisenbahn. Dit plan verdween in de ijskast omdat ik een grote brug kreeg waarmee ik een ander stukje van de Ohstein Eickhoffer Eisenbahn lijn ging bouwen.

Het idee zakte daarna een beetje weg maar een werkplaats omsloten door bebouwing liet me niet los en kwam begin November 2011 weer boven drijven toen ik diverse motorwagentjes en wat verblijfswagens had gemaakt die als verhuur park van de Werse Angel Eisenbahn gingen dienen. De eerste plannen waren nog de werkplaats waar dit verhuur materieel onderhouden zou worden aan de WAE lijn Diestedde-Basel Preußen te leggen en hier een diorama van te bouwen. De onderbouw incl. sporen heb ik toen vast hiervoor gemaakt echter om 2 redenen ging ook dit niet door.

De eerste reden was dat ik Basel Merveldshof al had gebouwd met de enige daar planmatig dienst doende motorwagen er op. Een 2e zelfde motorwagen op een ander diorama wil ik niet dus dat was een breekt punt( net als bij de OEE plannen trouwens).

De andere reden was dat ik nog het nodige electrische WAE materieel heb en dat deels ook op een diorama wil kunnen tonen. Daarnaast is het bij een vervoerder van dat formaat wel handig al het onderhoud in 1 werkplaats onder te brengen. Aangezien eerdere plannen voor het bouwen van mijn versie van station Warendorf reeds waren gesneuveld en ik daardoor daar het electrische materieel niet voor ging gebruiken kwam deze werkplaats in de huidige vorm in beeld.

De werkplaats met alleen dit sporenplan zou te klein zijn dus is dit diorama slechts een deel van de gehele werkplaats zoals eerder als op het sporenplan te was. Warendorf leek mij toch wel een mooie locatie voor een werkplaats en omdat de vrijebaan enkel spoor moest zijn kwam dit aan de noord/west zijde van het station te liggen omdat enkel spoor daar dienstregeling technisch kon en al gepland was.

Door alle eerdere afgeblazen plannen wist ik inmiddels wel hoe dit diorama er uit moest komen te zien. Welke basis ik voor de loods zou gebruiken stond ook al sinds November vast. De uiteindelijke preciese planning op het gebied van bebouwing volgde na een 30min schuiven met gebouwen en wanden uit de grote voorraad die ik heb. Het enige denkwerk kwam eigenlijk neer op het bedenken van de kleuren voor de gebouwen en daarbij heb ik gewoon maar gedaan wat op het moment van schilderen in mij op kwam.

De plaatsing van poppetjes en rollend materieel heb ik op de köf III en het electrische materieel na eigenlijk gister terplekke bepaald toen ik ze vast ging zetten. 5min passen en meten meer was het niet en wat niet nodig was ging terug de vitrinekast in.

In het begin van de bouw had ik zeker met de steile en lomp ogende helling in het voet/fietspad wat moeite. Ik wist uit ervaring dat zulk soort hellingen bestaan maar toch is het dan afwachten of het wel gaat werken. Door de verhoging en bebouwing op die verhoging achter de sporen verdween het lompe en massieve van die helling in mijn ogen en niet vind ik het prima staan. De werkplaats oogt vrij druk maar bedenk daarbij dat de sporen naast de loods een soort voorraad/parkeer sporen zijn voor materieel wat op een huurder, onderhoud of transport staat te wachten. Dat maakt het mogelijk dat het materieel dat er opstaat ook vrij divers is. De VT611 motorwagens die aan de NDS verhuurd zijn kwamen pas beging deze week als idee bij me op om die hier op te plaatsen. Ik heb er 4 van waarvan 3 in de geel/oranje huisstijl en eentje van iedere kleur in de vitrinekast vind ik genoeg dus deze mochten een diorama op.

Ik ben de daadwerkelijke bouw op 1 Juni begonnen en had mezelf tot doel gesteld dit voor 7 Juli af te hebben. Het blijkt ook tot mijn verbazing erg hard te zijn gegaan en gister was het dan al af. Ik sta wel bekend om mijn zogenaamde moordende bouwtempo maar ik verbaas ook mezelf nog wel eens.

De bouw van de bovenleiding stond en staat me wat tegen dus voorlopig is dit wel weer het laatste diorama met bovenleiding op ND Hbf U-bahn na wat ik ook nodig eens af moet bouwen.

Wat ik nu de komende tijd( lees na m'n vakantie) ga doen weet ik nog niet precies in ieder geval wil ik het "tussendoortje" af gaan bouwen en ben ik met een kennis aan het brainstormen over de bouw van een diorama voor hem. Uiteraard kam mijn vakantie volgende week ook nog voor inspiratie zorgen en wie weet met welke ideeën ik dan weer thuis kom.

Tot zover dit diorama, het is echt precies geworden wat ik wilde en ik ben er echt heel erg blij mee.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #10 Gepost op: 15 Juni 2012, 22:53:36 »

Michiel,

het is weer een KUNSTwerk geworden Cheesy

De diorama is echt gaaf geworden, en leuk om
te zien dat dat oude köfje mooi is opgepimpt...

Mvg,

Tis
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Diorama WAE Aw Warendorf
« vorige volgende »
Ga naar: