Bij deze dan een nieuw bouwdraadje, Dutch Iron Works. Onder de naam Dutch Iron Works verzamel ik eigenlijk al mijn projecten die te maken hebben met een hoogoven. Het eerste project was een Diorama voor de BNLS dioramawedstrijd op Eurospoor 2011. Het tweede project staat voor alsnog enkel op papier en is voor de A4 Diorama wedstrijd van Modelspoorwijzer.net.
(foto van het diorama Dutch Iron Works)
Omdat ik naast de diorama’s al lang rondloop met het idee een module baan te gaan bouwen met als thema een hoogoven heb ik nu dit draadje gestart. In dit draadje wil ik al mijn projecten bundelen welke te maken hebben met het tot stand komen van de module baan.
Ik ga beginnen bij het begin en dat wordt een los haven voor de per boot bulk aangeleverde ijzer erts. Naast de mogelijkheid om de erts per boot aan te leveren komen er ook lossporen voor de erts die per spoor worden aangeleverd maar daarover later meer. Het eerste stuk dat ik daarvoor ga bouwen is de grote brug kraan die nodig is om de bulk aangeleverde ijzer erts te lossen. Als basis hiervoor gebruik ik een kit van Walthers uit de Corerstone series , Bridge Crane kit nr 933-2906. Deze kit spreekt mij erg aan en is in verschillende grote te bouwen (55, 60, 70 en 77.5 cm) Ik heb er voor gekozen om de grootste uitvoering te gaan bouwen en in het begin is het vrij recht toe en recht aan het in elkaar zetten van het bouwpakket. Echter wil ik er wel een paar aanpassingen op maken. Zo wil ik in de kraan zelf een technische ruimte maken voor apparatuur en een personeelsverblijf. Ook wil ik de nodige verlichting aanbrengen.
Ik ben begonnen met het uit de gietbomen halen van de benodigde onderdelen voor de eerste vier grote delen van de kraan. Deze delen zijn opgebouwd uit de zijkanten, spanten, loopbordessen en de kraanrail.
Tot zo ver voor nu……. Nu ga ik lekker bouwen en vanaf vandaag hoop ik regelmatig hier een update te geven over de bouw.
Jeffrey