Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Dutch Iron Works Module baan
Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omlaag
Print
Auteur Topic: Dutch Iron Works Module baan  (gelezen 94143 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Gepost op: 26 Januari 2014, 11:55:30 »

Bij deze dan een nieuw bouwdraadje, Dutch Iron Works. Onder de naam Dutch Iron Works  verzamel ik eigenlijk al mijn projecten die te maken hebben met een hoogoven. Het eerste project was een Diorama voor de BNLS dioramawedstrijd op Eurospoor 2011. Het tweede project staat voor alsnog enkel op papier en is voor de A4 Diorama wedstrijd van Modelspoorwijzer.net.


(foto van het diorama Dutch Iron Works)

Omdat ik naast de diorama’s al lang rondloop met het idee een module baan te gaan bouwen met als thema een hoogoven heb ik nu dit draadje gestart. In dit draadje wil ik al mijn projecten bundelen welke te maken hebben met het tot stand komen van de module baan.

Ik ga beginnen bij het begin en dat wordt een los haven voor de per boot bulk aangeleverde ijzer erts. Naast de mogelijkheid om de erts per boot aan te leveren komen er ook lossporen voor de erts die per spoor worden aangeleverd maar daarover later meer. Het eerste stuk dat ik daarvoor ga bouwen is de grote brug kraan die nodig is om de bulk aangeleverde ijzer erts te lossen. Als basis hiervoor gebruik ik een kit van Walthers uit de Corerstone series , Bridge Crane kit nr 933-2906. Deze kit spreekt mij erg aan en is in verschillende grote te bouwen (55, 60, 70 en 77.5 cm) Ik heb er voor gekozen om de grootste uitvoering te gaan bouwen en in het begin is het vrij recht toe en recht aan het in elkaar zetten van het bouwpakket. Echter wil ik er wel een paar aanpassingen op maken. Zo wil ik in de kraan zelf een technische ruimte maken voor apparatuur en een personeelsverblijf.  Ook wil ik de nodige verlichting aanbrengen.

Ik ben begonnen met het uit de gietbomen halen van de benodigde onderdelen voor de eerste vier grote delen van de kraan. Deze delen zijn opgebouwd uit de zijkanten, spanten, loopbordessen en de kraanrail.
 




Tot zo ver voor nu……. Nu ga ik lekker bouwen en vanaf vandaag hoop ik regelmatig hier een update te geven over de bouw.

Jeffrey
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #1 Gepost op: 26 Januari 2014, 12:05:09 »

Ben benieuwd,  interessant onderwerp in ieder geval.

Romar
Gelogd
PumaSam
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 287



« Antwoord #2 Gepost op: 26 Januari 2014, 17:13:17 »

Hoi Jeffrey,

Ik heb nog een trix hoogoven, gieterij en de bijbehorende wagons staan waar ik niks meer mee doe dus als je geïnteresseerd bent laat het me dan maar weten.
Gelogd

Komt goed schatje!
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #3 Gepost op: 27 Januari 2014, 11:27:53 »

Update 2:



Na dat alle spanten uit de gietbomen zijn gehaald en de braampjes verwijderd worden in elk van de twee staande delen twee gaatjes van 0.5 mm geboord.  In de kraan liggen aan beide kanten van de kraan rail loop bordessen. Om deze veiliger te maken zal er aan de open kraan rail kant een hekwerkje worden aangebracht van 0.4 mm draad. Deze draad zal later in een keer door alle spanten worden door getrokken om een mooie strakke reling te krijgen.








Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #4 Gepost op: 30 Januari 2014, 09:16:54 »

Update 3





Zoals gezegd heb ik er voor gekozen om de langste versie (77.5 cm) te maken. Dit betekent dat alle delen voor de kraan worden gebruikt. De voorkant en de achterkant van de kraan waar de staanders van de brug op komen. Daartussen komen beide tussen stukken waarbij in het achterste tussen stuk een technische ruimte moet komen.

Als alle losse onderdelen in elkaar passen worden deze vastgelijmd en vormt het een stevig geheel, in dit geval de achterste sectie waarbij de plaats van de staanders al goed te zien is.




Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #5 Gepost op: 2 Februari 2014, 09:37:39 »

Update 4



Na de achterste sectie is de voorste aan de beurt.  Deze kenmerkt zich door de schuine kant aan de voorkant en ook op deze sectie is de bevestiging voor de staanders goed te zien.







Op de laatste foto is goed het binnen werk van de kraan te zien en de vrij liggende kraan rail.


Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #6 Gepost op: 3 Februari 2014, 19:31:04 »

Update 5

In de achterste van de twee tussen delen komt de technische ruimte. Deze komt in de kraan op de spanten te liggen. Hiervoor moeten er drie spanten worden aangepast. Bij een spant word enkel de binnenste delen verwijderd. Terwijl bij de andere twee spanten het bovenste deel wordt verwijderd en enkel de dwars verbinding terug geplaatst wordt.








Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 3 Februari 2014, 19:51:01 »

Is eerst schilderen niet een idee?  

Ik heb nl. nog herinneringen aan een brug met veel minder spanten die ik met de kwast heb geschilderd.....drama!  Sad
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #8 Gepost op: 4 Februari 2014, 11:38:18 »

Ik wil de brug met mijn luchtkwast gaan schilderen en ik verwacht eigenlijk geen problemen behalve de grote van het geheel.... Grin

Jeffrey
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 4 Februari 2014, 13:10:32 »

Ook daar heb ik ervaring mee. Heb nl. een Deense Tongue brug gespoten, maar het viel me tegen hoe moeilijk de 'binnenkant' dan lukt.
Je moet dan tussen de spijltjes door spuiten. Niet dat het niet is gelukt, maar het was een tijdrovende klus  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #10 Gepost op: 4 Februari 2014, 13:18:50 »

Makkelijk is anders inderdaad...... maar het hoeft geen totaal nieuw model te worden en er zal toch gestoeid gaan worden met verschillende roest tinten etc.....

Jeffrey
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 4 Februari 2014, 13:21:55 »

Da's waar natuurlijk. Het is wel een BRUG KRAAN (normale letters zijn te klein voor dit ding!  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #12 Gepost op: 6 Februari 2014, 17:54:12 »

Update 6

De zij kanten van het kraan deel samen met de tussen spanten vormen weer een geheel een sectie van de kraan. De achterste van de twee halve spanten kan nog niet worden geplaatst omdat die precies op het punt komt waar twee secties van de kraan samen komen.

Alle spanten van deze sectie waar de technische ruimte in verwerkt wordt naast elkaar:



Aangezien ik ervoor heb gekozen om de twee tussen sectie tegelijk samen te voegen tot een geheel zullen er in totaal 3 van de eerste spanten worden gebruikt. Er zijn dan ook twee afmetingen met zijkanten en  tezamen vormen ze een sectie van de kraan, de midden sectie. Het totaal bestaat dan uit drie losse secties die later samen gevoegd zullen worden.







Jeffrey
Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #13 Gepost op: 10 Februari 2014, 18:50:31 »

Update 7

Een kleine update met een blik op de spanten. Op de eerste foto zijn duidelijk de halve spanten te zien. Terwijl op de tweede foto de diepte en ruimte goed te zien is waar de technische ruimte wordt geplaatst.






Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #14 Gepost op: 15 Februari 2014, 11:43:04 »

Update 8

Om een goed beeld te krijgen van de beschikbare ruimte voor de technische ruimte heb ik uit papier een malletje getekend. Op dit malletje heb ik de ruimte aangegeven en de loop bordessen inclusief die naar buiten de constructie komt voor de trap naar beneden.





Ook de verhouding tot een preisertje is goed.





Jeffrey

Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Dutch Iron Works Module baan
« vorige volgende »
Ga naar: