Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Ense Soester Kleinbahn vervolg
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Ense Soester Kleinbahn vervolg  (gelezen 42831 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 4 April 2010, 22:01:00 »

In dit topic wil ik verder gaan met het laten zien van de vorderingen aan de ESK( Ense Soester Kleinbahn) modulebaan. Deze baan is tot stand gekomen door een oproep van mij ruim een jaar geleden op beneluxspoor. Daarin zocht ik mensen die samen met mij een modulebaan wilden bouwen met als thema een klassieke Duitse privatbahn. Na wat mensen die zich melde en weer terug trokken zijn we met 3 man over gebleven en begonnen met het bouwen van deze baan.

De Ense Soester Kleinbahn is een particulier spoorbedrijfje een eigen spoorlijn heeft van Soest via ( het fictieve) Bad Steinburg a.H., Günne en Niederense naar Ense en vandaar verder naar Neheim en station Neheim-Hüsten.


Het eerste stuk van Soest naar Ense is fictief en het 2e stuk bleek grotendeels ook in het echt bestaan te hebben.

Dit is het sporenplan van de lijn:


Zowel de sporenplannen van Soest als Neheim-Hüsten zijn meer en minder aangepaste sporenplannen van sporenplan.nl.

De gedeeltes die in model gebouwd worden zijn Bad Steinburg am Hellweg, Niederense en Ense. Deze laatste bestaat uit 2 modules van 100x30cm, de andere 2 beide uit 1 module, Bad Steinburg is 90x30cm en Niederense 70 of 75x30cm.

In eerste instantie zouden we slechts enkele treinen voor dit baantje kopen maar inmiddels heeft niemand zich in kunnen houden en hebben we heel veel materieel, aanwezig zijn op dit moment:

Een SchieStraBus ESK VT04;


Een ex. Br80, ESK T05;


Een V36, ESK D01;


Een bagage motorwagen, afgeleid van de RTM M67, ESK VT05;


Een Esslinger Triebwagen, ESK VT02;


Een VT98, ESK VT03;


Een Esslinger stuurstandwagen, ESK VS01;


Een VS98, ESK VS02;


3 3assige bijwagens, ESK VB21 t/m 23;


Een MAN railbus bijwagen, ESK VB24;


Verder nog 4 4assige Umbauwagens, ESK Byg 51 en 52, Bykg55 en BDyg56;




Daarnaast moet er nog wat materieel omgespoten worden, o.a.:

Een V65, ESK D02;


2 KÖF III's, ESK D03 en D04;


Een Br212, ESK D05;


Ook nog een vooroorlogse motorwagen waar ik geen afbeelding van heb, ook moet er nog een NE81 motorwagen gebouwd worden ESK VT07;


Met het materieel wat ik heb heb ik de volgende 2 treinsamenstellingen gemaakt:

Een scholierentrein;


En een simpele personentrein;


Ook zijn er nog div. goederenwagens.

Gister heb ik zelf aan het stationsgebouw voor mijn diorama Bad Steinburg verder gewerkt. Het aparte is hier dat het gebouw als een half gebouw op de voorgrond staat, daardoor kijk je door het gebouw de module op. Dit betekend wel dat je het gebouw volledig( alle zichtbare stukken) moet inrichten en dat kost heel veel tijd en denk werk.

Hier even een foto overzicht van de huidige stand van zaken:

Dit is de niet zicht zijde.


Dit is de zicht zijde, hier kijk je doorheen het station in. Door het dak met frieslijst hou je een kijk hoogte van 20cm over bij deze module. Daardoor kijk je overal recht tegen aan en kan je er niet van boven af op kijken.


Rond dit viaduct en vooral aan de keermuren moet nog veel gebeuren.







Nu ik dit topic gestart heb hoop ik dat Tis en Dennis( de andere 2 bouwers) ook zoals afgesproken hier hun vorderingen gaan posten zodat niet alle posts alleen maar van mij hoeven te komen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #1 Gepost op: 18 April 2010, 21:13:10 »

Nu bij deze Michiel Grin

mijn modulekastje bestaat nu uit een enkel rechtoe rechtaan spoor
waar de eerste aanzet van een lekker slonzig haltetje is begonnen
door het uittekenen van de contouren van het perronnetje...

Links verdwijnt het spoor onder een betonnen viaduct en rechts achter
wat agrarische keetjes en schuren.

Foto's volgen nog...

Mvg,

Tis
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 30 April 2010, 20:28:12 »

Vanmiddag ben ik even met wat klein spul deels uit de rommeldoos de tankplaat voor Ense gaan bouwen.

Ik moest een ketelwagentje slopen en hield daarbij de ketel over. Daar heb ik een golfplaat huisje bij gezocht. Toen ben ik alles uit gaan meten en heb ik een plaatje karton uitgesneden van 6x5cm. Daar heb ik als eerste de kale ketel op gelijmd.

Daar heb ik toen van stukjes karton een nieuw bordes opgemaakt en aan de andere zijde heb ik 2 open ruimtes gedicht met kleine plukjes watten van een wattenstaafje en secondelijm. Dit heb ik daarna glad geschuurd en heb ik aan de andere zijde een gaatje in het kartonnen plaatje gemaakt. Na het vol laten zuigen van de randen van het karton en het gaatje met secondelijm heb ik alles weer glad geschuurd.

Hierna ben ik alles beton grijs gaan schilderen.


Daarna van gum 2 blokjes gesneden voor de dieselpompen en daar stukjes messing draad aan gelijmd. Nadat deze geplaatst waren heb ik ze oranje geschilderd. De dieseltank heb ik vuil zwart geschilderd.


Daarna heb ik het laddertje, het hekwerk en het huisje op hun plek gelijmd. Toen heb ik de uitstekende delen van de dieselpompen zwart geschilderd. De betonnen vloer heb ik gewassen met hele dunne vuile verf, heel dun groen en heel dun roest. De ketel heb ik ook gewassen met dun roest en dun groen, alles weer in meerdere laagjes.
Daarna het F bordje met dun roest behandeld en met een mix van paars/rode verf en veel haarlak heb ik lekkende diesel nagebootst. Nog 2 poppetjes er op en klaar is het, nu alleen nog rails als het ding op z'n plek ligt.




Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Dennis84
Newbie

Offline Offline

Berichten: 1


« Antwoord #3 Gepost op: 9 Mei 2010, 16:20:20 »

Hier bij een update van mij kant.
Vorige week zondag bij Michiel aan het bouwen geweest.
Waarbij Michiel met mijn wat scenery is begonnen.









Ik ben bezig geweest om met scheidingen te maken en draadjes te solderen.

En vandaag heb ik de tunnelverlichting afgemaakt
waarvan de fotos nog volgen.

Dennis
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #4 Gepost op: 9 Mei 2010, 21:45:46 »

Heren,

ziet er goed uit!
Ik blijf de ontwikkelingen volgen!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
peter91
Newbie

Offline Offline

Berichten: 1


Micro layout aan het bouwen


« Antwoord #5 Gepost op: 9 Mei 2010, 22:19:07 »

Heren,

Dat ziet er zeker wel leuk uit!
Michiel, kan je misschien uitleggen hoe je de rails ingebed hebt en het groen e.d. hebt aangebracht?

Mvg, Peter H
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 9 Mei 2010, 22:47:56 »

Hoi Peter, ik heb gezeefd ophoog zand van de Praxis( speciaal daar ivm de kleur van het zand) tussen de rails gestrooid. Daar heb ik verdunde houtlijm in laten lopen, een 1 op 5 mix en in het natte ballastbed het groen gestrooid en waar nodig nog wat meer lijm er in laten lopen en dan nogmaals na gestrooid. Ik gebruik wat strooisels betreft van alles door elkaar. Voor grasvezels maar wel met div. soorten fijne vlokjes gekleurd, gemalen en gezeefd oasis er door.

Op de helling heb ik eigenlijk het zelfde gedaan alleen kost het daar meer moeite het op de plek te krijgen en te houden.

Als ik met de wegen Hoch Höhbeck Kirchplatz verder ga pak ik ook het diorama van Dennis mee, dan kan ik een beetje achter elkaar door werken. Verder heb ik nog wat kleine dingen liggen voor Dennis waar ik mee verder kan.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 11 Mei 2010, 09:48:42 »

Gister ben ik lekker een dagje aan het hobbyen geweest, naast werk aan mijn trambaantje wat 2 stappen vooruit 1 stap terug was ben ik ook met één van de modules van Dennis bezig geweest.

Gister begin van de middag ben ik even langs de gamma geweest en daar kreeg ik een litertje of 8 fijn zaagsel mee van de zaagmachines. Samen met verf en houtlijm heb ik daarmee een pasta gemaakt om het landschap verder mee vorm te geven.









Op 1 weggetje achter aan na doet het aardig wat ik wil. Bij dat ene weggetje is de kartonnen onderlaag hol gaan staan dus dat moet nog opgevuld worden als de eerste laag droog is.

Verder ben ik van karton de basis voor de hoge losweg gaan maken, hier zit in het midden een gat in voor draden voor verlichting van de goederenloods die er boven op komt. Ik heb het karton met een grijze primer grijs gespoten, dan lijkt het al wat maar het zal nog redelijk wat bewerkingen nodig hebben voor het er goed uit ziet.




Het leukste gister was het bouwen van een seinhuis. De onderbouw hiervoor had ik nog liggen en dennis liet weten graag een nood seinhuis te willen met een oude rijtuigbak er op. Eerst dacht ik dat ik daar niks voor had, maar in de rommeldoos bleek nog een 4assig coupé rijtuigbak te liggen. Deze heb ik kaal gemaakt en ingekort en van 2 extra ramen voor zien.


De onder verdieping van het seinhuis heb ik gerepareerd want er zat van alles los en ik heb er een plaatje karton op gelijmd als dak en tegelijk vloer voor de bovenbouw.




Ik heb daarna de rijtuigbak groen geschilderd en dat plaatje karton vuil zwart. Hierna heb ik wat hekwerk op het dak van de onderbouw gelijmd waar de rijtuigbak weer tegen aan kwam. Toen heb ik van ander hekwerk een trapje gemaakt.




Daarna moesten div. groene stukjes bijgewerkt worden omdat die door de lijm weer waren gaan glimmen. Toen heb ik het dak van de rijtuigbak wit geschilderd en het hekwerk en de trap vuil zwart. Hierna heb ik nog ergens een schoorsteentje voor een kachel aangebracht en ben ik alles gaan verouderen met roest en vuil zwart. Op het laatst heb ik nog het groen en een naambordje aan gebracht.






Voor de goederenloods heb ik div. ideeën maar ik moet eerst weten wat dennis wil. Verder zijn er nog andere kleine dingen die ik wel al kan doen dus ik hoef niet stil te zitten.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Bruce!!!
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 57


Brullende motoren! klagende mensen! perfect shot!


« Antwoord #8 Gepost op: 12 Mei 2010, 19:55:45 »

Hoi Michiel,

Dat is wel een erg gaaf seinhuis geworden!

Gr Bruce
Gelogd

Bekijk ook eens deze n-spoor site
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 21 Mei 2010, 22:47:43 »

Vandaag een beetje verder geschuurd en geplamuurd/geschilderd aan de wegen van Dennis.






Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 22 Mei 2010, 23:09:34 »

Vandaag een beetje geshopt bij wentink occasions, ze hadden de winkel aardig aangevuld met bouwdozen. Tussen die bouwdozen heb ik wat gebouwen voor Dennis bij elkaar gezocht. Een bouwpakket van een goederenloods van Piko en een watertoren van Faller.


Zelf heb ik wat gebouwde gebouwen gekocht, vrij simpele oude zooi maar goed bruikbaar.







Dit gebouwtje met een dak dat echt nergens op lijkt ben ik gaan aanpassen tot een stationsgebouw voor mijn module. Het compleet inrichten van het geplande stationsgebouw kost te veel tijd, te veel werk en ik heb het geduld niet dat af te bouwen.


Hier heb ik de kleine gevels omgewisseld en aan één zijde ingekort. Achter heb ik 1 wand vervangen door een blinde wand. De kartonnen stukken zijn de basis voor het golfplaten dak.

Na maken van het dak van flatkabel, het schilderen en verouderen en het printen en verouderen van 2 stationsnaamborden is dit het resultaat. Hier moeten later nog wel details aankomen, zoals een bier reclame en evt. nog andere dingen.




Verder ben ik nog de 2 andere gebouwen gaan strippen en deels verbouwen, voor 2 delen heb ik een plek op mijn module gevonden.




Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 23 Mei 2010, 20:37:47 »

Vanavond ben ik lekker aan het schilderen geweest, het halve gebouw achter de losweg heb ik wat uitgebreid met de andere helft en nu geschilderd:








Nu het volgende gebouw, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 23 Juni 2010, 20:12:33 »

Afgelopen zondag ben ik met Dennis aan zijn modules bezig geweest.

Dennis heeft de hele middag besteed aan het solderen van draden, volgens mij gaat dat nog eeuwen duren Cool

Ik heb me bezig gehouden met het plaatsen en daarbij in elkaar lijmen van het tunneltje. Daarna ben ik met stukjes muurplaat keermuren gaan maken. Daarna heb ik de open ruimtes onder het spoor boven op de tunnel opgevuld met fijn zaagsel. Dat heb ik vast gelijmd met verdunde houtlijm, eerst vrij dun, later boven op nog een 1:1 mengsel er in laten lopen.

Rond de keermuren heb ik het opgevuld en aangesmeerd met een pasta van houtlijm, fijn zaagsel en wat verf. Dat heb ik met een verf roerhoutje aangebracht en glad gestreken.








Verder heb ik de basis voor de hoge losweg uitgebouwd, deze bleek voor de gekochte goederenloods 8mm te smal en om het makkelijk te houden heb ik het 1cm verbreed met stroken karton. Ik heb dat weer met div. lagen primer bespoten en tussendoor glad geschuurd. Foto's er van heb ik niet kunnen maken maar dat komt wel als de loods er op komt.

12 Juli gaan we weer verder, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 3 Augustus 2010, 10:59:36 »

Zo, ook hier weer eens wat foto's van mijn kant. De bouwdag 12 juli ging ivm het slechte weer niet door en daar is gister voor in de plaats gekomen.

De afgelopen dagen ben ik met 2 gebouwen verder gegaan. Eentje was al grotendeels door Tis in elkaar gezet, de andere is gebouwd met de resten die overbleven:



De linkse is het grotendeels door Tis gebouwde huis, de rechtse is het uit de resten gemaakte huis.

Gister ben ik ze gaan schilderen en verouderen. Nadat dat klaar was heb ik de gleuf achter de weg op mijn module opgevuld met een pasta van verf, lijm en zaagsel. Hier heb ik de huizen opgezet en aan de achter grond gelijmd met wat secondelijm. Daarna ben ik de randen zoveel mogelijk gaan opvullen en in model gaan brengen. Er zitten nu nog wat kieren in maar die dek ik af met planten.


Daarna ben ik ook het gebouw achter de losweg vast gaan zetten op de zelfde manier.


Daarna ben ik nog maar aan een nieuw half gebouw begonnen waarvoor ik 2 bouwpakketjes van huizen nodig heb die ik nog had liggen. De delen sluiten hier wel niet helemaal wat stijl op elkaar aan en bij de delen met houtwerk zit dat houtwerk niet recht onder elkaar maar ik zie nog wel of ik daar nog iets op moet verzinnen.








Dennis is met traktoren bezig geweest maar daar moet hij zelf maar wat overschrijven.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 7 Augustus 2010, 10:55:32 »

De afgelopen dagen stonden voor zover ik thuis was in het teken van verder bouwen aan gebouwen voor deze module.

Ik heb aan de gevels voor naast de spoorbrug verder gewerkt, deze kunnen bijna geschilderd worden.


Verder was ik niet echt gelukkig met het 2e stationsgebouw, ook die was het voor mijn gevoel net niet en ik wil dus toch wat anders. Het idee was eerst dan maar weer een gebouw te kopen maar zo kan je wel aan de gang blijven.
Toen kwam het idee de gebouwen voorraad doos eens door te spitten. Daar vond ik nog enkele huizen en een tankstation. Uit eindelijk ben ik met dat tankstation, delen van een huis en 2 nieuwe muren en een aangepast dak een stationsgebouw gaan maken.



Gelijk ook maar even wat gordijnen getekend met paint en in word geprint. Daarbij hielp Sander nog ff met mee denken over de kleuren en patronen.

Dit gebouw ben ik gister avond gaan schilderen, hier onder de huidige staat waarbij een aantal delen nog geschilderd of zelfs opgebouwd moeten worden.






Verder kwam ik gister na een bezoek aan wentink occasions met meer thuis als de bedoeling was. Naast rollend materieel en div. eetbare dingen van eigen land ook dit huisje.



De aanbouw was op 1 wand na weg en die heb ik opnieuw opgebouwd nadat ik eerst het hele huisje opnieuw in elkaar gezet heb.

Deze komt waarschijnlijk ook op de module na een schilder/verouder beurt.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Ense Soester Kleinbahn vervolg
« vorige volgende »
Ga naar: