Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: Fleischmann Retrobahn  (gelezen 42710 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #45 Gepost op: 9 April 2020, 14:07:01 »

Jaaaaaaa retro gevoel !!!!!!!!
Die perron overkapping en sein huis had ik  ook op mijn spoorbaan als kleine jongen  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog

Mooi man  Cool Cool

Mvg Johan
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #46 Gepost op: 16 April 2020, 16:05:58 »

Kijk eens wat ik vond op zolder, 'k was dat prentje jaren kwijt...
De laatste baan ik die samen met mijn vader gebouwd heb. Demobaan in aanbouw in een winkel in aanbouw, dit was vlak voor de officiele opening van pa z'n treinenwinkeltje. Jammer dat het maar 5 jaar mocht duren.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8448


WWW
« Antwoord #47 Gepost op: 16 April 2020, 16:52:09 »

Zo te zien geschikt voor alle systemen, tijd ver vooruit dus.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16750


301 *


« Antwoord #48 Gepost op: 17 April 2020, 12:35:10 »

Kijk eens wat ik vond op zolder, 'k was dat prentje jaren kwijt...
De laatste baan ik die samen met mijn vader gebouwd heb. Demobaan in aanbouw in een winkel in aanbouw, dit was vlak voor de officiele opening van pa z'n treinenwinkeltje. Jammer dat het maar 5 jaar mocht duren.

Welke winkel, in welke plaats was dat?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #49 Gepost op: 17 April 2020, 12:45:54 »

Dat was Bousels Treinhobby, Zijlsingel 39 in Leiden. Het was een mooie tijd. Gelukkig hebben we de foto's nog..
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8448


WWW
« Antwoord #50 Gepost op: 17 April 2020, 13:33:17 »

Grappig, daar ben ik nog wel eens binnen geweest, zal eind jaren 80, begin jaren 90 zijn geweest. Maar kan me de inrichting niet meer herinneren.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #51 Gepost op: 20 April 2020, 09:38:19 »

Zaterdag was het niet zulk heel mooi weer, dus even op zolder gespeeld..
Fase 1 is het voorbereiden van de hoogteverschillen: het vertalen van een grote vaste baan naar modules geeft wat extra uitdaging omdat de volgorde van bouwen door elkaar heen loopt.


Fase 1 bouw ik van links naar rechts en merk in de praktijk dat de 'artists impressie' van het Fleischmann ontwerp niet helemaal in lijn is met de regel dat hellingen maximaal 3% mogen zijn. De rechter tunnelingang komt dan wat hoger dan in de afbeelding om de brug over het aftakkende spoor op voldoende hoogte te kunnen leggen.


Zo krijgt fase 1 dan vorm, op de pijlers komen dan versterkte kartonnen liggers als basis voor het stijgende spoor.


En hier dan het hoogtste punt van spoor 1, de brug over de aftakking. Als de hoogte vaststaat kun je er met de rest naartoe werken.

Wordt weer vervolgd Wink
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


265*


WWW
« Antwoord #52 Gepost op: 20 April 2020, 10:14:55 »

Het aftakkende spoor wat er onderdoor gaat (spoor achter de Silberlingen dus) lijkt op de 'Artists Impressie' ook lager te (moeten) liggen dan het spoor waar die Silberlingen op staan.
Dat geeft ook een ander beeld t.o.v. jouw praktijk waar die op hetzelfde niveau liggen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8448


WWW
« Antwoord #53 Gepost op: 20 April 2020, 10:32:05 »

Is die 3% ook niet iets van na de jaren 60?
Hameeteman gaat in zijn boekjes uit van 5% en zegt dat met "plastic wielbanden" zelfs 8% wel kan.  Grin
Zou me niks verbazen als Fleischmann ook gewoon van 5% of zo uitgaat.
Bij de gebruikelijke rijsnelheden was dat ook geen probleem, de trein kwam altijd wel boven.
« Laatste verandering: 20 April 2020, 11:09:33 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #54 Gepost op: 20 April 2020, 11:05:05 »

Ik streef naar authenticiteit, maar pas de kennis van nu toch wel toe waar dat verstandig blijkt Grin En de baanlengte staat voor zover ik kan nagaan toe de hellingen op 3% te houden, het geheel in modules deelbaar houden vergt meer creativiteit.


Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #55 Gepost op: 20 April 2020, 12:54:38 »

Het aftakkende spoor wat er onderdoor gaat (spoor achter de Silberlingen dus) lijkt op de 'Artists Impressie' ook lager te (moeten) liggen dan het spoor waar die Silberlingen op staan.
Dat geeft ook een ander beeld t.o.v. jouw praktijk waar die op hetzelfde niveau liggen.
Ja het voorste spoor ligt daar hoger en duikt vanaf de aftakking naar links naar beneden. Ik heb die aftakking echter niet direct na de tunnel liggen omdat ik met de totale diepte van het baanplan wat moest schuiven en zo wat concessies aan de indeling heb gedaan. Ik zou voor het mooie kunnen proberen het hele spoor met wissel nog wat omhoog te brengen, de wissel ligt dan op +1cm en bij de tunnel zit ik op +3 dat scheelt al.
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #56 Gepost op: 21 April 2020, 10:06:19 »

Weer een kleine update: De uitdaging is een baan met diverse hoogteverschillen te bouwen en dus voldoende stevigheid. Maar omdat ik hem zo nodig modulair moet maken, is het zaak de constructie niet alleen deelbaar maar ook lichtgewicht uit te voeren. Een compleet houten constructie, zoals in de jaren '60 werd voorgeschreven, zou de modules veel te zwaar maken voor mij alleen. Gelukkig heeft mijn werkgever nog wel eens meerlaags golfkarton over, daarmee zijn zeer sterke constructies te realiseren.

Ook onder de kartonnen afdekking van het stijgende spoor ligt een drager van stevig golfkarton, zelfs de zwaarste Fleischmann lok zorgt niet voor beweging in het materiaal. Goed verlijmen is wel een pré.
Het dunne MDF vormt de schotten tussen de moduleovergangen, die zijn gelijmd met tijdelijk plastic ertussen zodat ze niet aan elkaar kleven.

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8828


265*


WWW
« Antwoord #57 Gepost op: 21 April 2020, 10:18:54 »

Inventief!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1576


Benoemd snoodaard


« Antwoord #58 Gepost op: 21 April 2020, 11:10:05 »

Dat lichtgewicht bouwen heeft mijn aandacht, graag véél foto's van hoe je mogelijke knelpunten oplost Duim omhoog
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #59 Gepost op: 21 April 2020, 11:54:01 »

Dat lichtgewicht bouwen heeft mijn aandacht, graag véél foto's van hoe je mogelijke knelpunten oplost Duim omhoog
Voor diverse knelpunten moet ik de oplossing nog verzinnen Grin
Omdat ik met het railplan toch wat aan het schuiven ben om ten eerste de diepte te beperken en ten tweede moduleovergangen vrij te houden, liggen de diverse posities en hoogtes nog niet vast. Daarom bouw ik ook per segment de module overgangsvlakken. Normaalgesproken zaag je die als kopschot dubbel uit en maakt daarvan de zijkanten van je moduleframe, nu heb ik vaste tafeldelen waar de overgangen naderhand opgelijmd  worden. Hoe het allemaal precies uit gaat komen is dus nog een verrassing, in grote lijnen volg ik het baanplan met enige tussentijdse modificaties.
Ik zal steeds de oplossingen vastleggen in mijn verslag ter lering ende vermaeck Wink
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Fleischmann Retrobahn
« vorige volgende »
Ga naar: