Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Gemeentram Eemstede  (gelezen 20861 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Gepost op: 21 Maart 2021, 14:46:50 »

Op een ander forum heb ik mijn trambaan als onderwerp.
Daar ik weet, dat sommigen dat forum 'eng' vinden,er hier weinig trambanen zijn en ik zag, dat de Cranicher Altbahn ook hier vertegenwoordigd is, wil ook aan deze kant wat laten zien, om bij gebleken belangstelling meer over de voortgang te posten.
In 2001 kocht ik mijn eerste (Hamann)tram en frommelde de trambaan in mijn Märklinbaan.




De tram ging als een koekoeksjong werken, want in de volgende banen werd de rol van de trein steeds kleiner en die van de tram (on-)evenredig groter.
Voorbeelden uit Eemstede-1


Eemstede-2 Hier is de trein naar de marge gedrongen.




Eemstede 3.Omdat ik last van mijn rug kreeg en het niet heel handig had aangepakt, is hier in de stad de bovenleiding nooit aangebracht.
Hier is geen trein meer te bekennen.





Sinds een jaar ben ik bezig met Eemstede 4.
Voor de duidelijkheid; ik heb geen voorbeeld in mijn hoofd, het hoeft niet perfect, want als het geheel me gaat vervelen, breek ik de baan af en begin weer helemaal opnieuw.
Ik moet veel mogelijkheden tot rijden hebben met zeer gevarieerd materieel - ik vergelijk mijn banen in dat opzicht - en soms qua sporenligging - met een Oost-Europees trambedrijf.
Uitgangspunt zin nu 2 plaatsen, die met elkaar verbonden zijn door een aantal tramlijnen en een 'stadtbahn' via een voormalige spoorlijn.
Daarop rijdt een tram onafhankelijk van het andere net, er zijn wel verbindingen.
Een deel is zo goed als af.
Als eerste een overzicht.

Hier wat beelden van de 'kleinstad'.
In vergelijking met Eemstede 3 is de remise op zijn plaats gebleven.





Hier komt de sneltram het station binnen.


Ik heb 'dubbele'straatverlichting aangelegd, de conventionele (gloeilampjes) en LED. De verschillen zijn duidelijk te zien.
Eerst 'normaal', dan LED.


Hier een straat met verschillende verlichting.





Tot zover een inleiding voor Eemstede.


Gr. Frank.
Gelogd
Kees Gorter
Full Member

Offline Offline

Berichten: 120


Ik ben een spoor N gebruiker.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Maart 2021, 16:08:31 »

Dat is best een indrukwekkende baan geworden.

Kees
Gelogd

wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Maart 2021, 17:29:47 »

Hoi Frank, een zeer uitgebreide tram baan , leuk om dit te volgen.
Heb zelf wat RET materiaal .
Grt.wil.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 21 Maart 2021, 19:15:34 »

Ook voor trams is er ruimte op MSW.
Bezig baasje geweest Frank!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #4 Gepost op: 21 Maart 2021, 19:51:56 »

Mooie Baan Frank, trams zijn eigenlijk wel bijzonder en met korte draaicirkels zijn ook kleiene banen goed te doen. Deze week heb ik ook een tram besteld. De blauwe Amsterdammer uit 1929 van Atlas. Ik vond dat er aan de pleinkant van het grote stadstation toch wel een trammetje klaar moet staan. Welke spoorbreedte heb jij voor de tram?
Groet, Anton
Gelogd
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Antwoord #5 Gepost op: 21 Maart 2021, 21:47:27 »

Mooie Baan Frank, trams zijn eigenlijk wel bijzonder en met korte draaicirkels zijn ook kleiene banen goed te doen. Deze week heb ik ook een tram besteld. De blauwe Amsterdammer uit 1929 van Atlas. Ik vond dat er aan de pleinkant van het grote stadstation toch wel een trammetje klaar moet staan. Welke spoorbreedte heb jij voor de tram?
Groet, Anton

Ik gebruik HO rails('normaalspoor')
Ik heb dat Atlas model ook, evenals het RET exemplaar Ze zijn te motoriseren.Heb ik overigens (nog) niet gedaan, want ik heb genoeg rijdende modellen, waaronder aantal van de NZH.
Groetjes Frank
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #6 Gepost op: 21 Maart 2021, 23:20:06 »

Dus in een kleine 20 jaar vier banen? Dan heb je niet stilgezeten zeg! Duim omhoog
Ook je techniek is vooruitgegaan, van nivootje "dat kan ik ook" tot "daar kan ik nog wat van leren". Doe zo door. Ik kijk uit naar het vervolg!
Gelogd
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Antwoord #7 Gepost op: 26 Maart 2021, 13:15:37 »

Nog een paar 'laag bij de grondse'plaatjes.




Hier loopt de man links weer iets rechter.


Ben nu bezig met dit (achterste) deel van de baan. De snel rijdende tram is suggestie, want in werkelijkheid is het een van mijn tragere (GT4 van de SSB).


Gr. Frank

Gelogd
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Antwoord #8 Gepost op: 4 April 2021, 10:04:28 »

Bij het maken van bovenleidingsmasten en lantaarnpalen maak ik vaak gebruik van (bamboe?) saté-prikkers in verschillende maten.



Voordeel is, dat je alles naar maat kunt maken, zoals bij de huidige baan voor de Stadtbahn op viaduct en het is goedkoop, dus gaat er iets mis, geen man overboord.
Paar voorbeelden van oud (groen) en nieuw, groengrijs.
De dikke variant is wat makkelijker te bewerken (gaatjes boren), maar je moet ze wel in de bankklem zetten, om splijten te voorkomen.





(zie nu wel, dat de bovenleiding hier nog wat 'strakker' moet)



Hier een vergelijking, de nieuwe zijn wat groot uitgevallen, komen achter op de baan te staan.



Ik gebruik veel spullen meermaals, maar zal sommige beschadigde wel vervangen.
Daarnaast gebruik ik de bekende masten van Sommerfeldt, van de masten met houten paal weet ik de naam niet, en de groene dubbele is ook bekend. De Rivarossi- masten zijn natuurlijk ook bekend, maar willen soms wat meebuigen, als er kracht op staat.

Daarnaast gebruikte ik bij Eemstede-3 ook Jouefmastjes, maar die moesten wel ingekort worden en goed vastgezet, want anders gaven ze erg mee, als er een wagen met pantograaf op langs reed. Ik zal ze bij Eemstede-4 niet gebruiken.
Ook oude balpenvullingen kunnen soms als mast gebruikt worden, in combinatie met verlichting.

Gr. Frank.






Gelogd
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Antwoord #9 Gepost op: 25 April 2021, 14:19:01 »

Een update/tussenstand -details + bovenleiding volgen nog.
Ook hier 'dubbele' straatverlichting met verschillende sferen - beelden daarvan volgen nog.









Gelogd
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Antwoord #10 Gepost op: 27 April 2021, 12:49:20 »

Nu wat nachtbeelden, met 'gewone-'en led-verlichting.
oordeel zelf; ik heb wel een voorkeur.









Gelogd
wil
Full Member

Offline Offline

Berichten: 229


Met Lenz meer mans.


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 27 April 2021, 15:51:22 »

Ja voor mij is het duidelijk ,ga voor de gloeilamp.
Sfeer plaatjes ,leuk om naar te kijken.
Grt.Wil.
Gelogd

Met Lenz meer mans .
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Antwoord #12 Gepost op: 19 Juni 2021, 14:52:39 »

Een update. Er is de afgelopen tijd niet veel gedaan, vooral veel gereden om te kijken of bepaalde trams niet ontsporen in het straatspoor. Bij paar wissels de onderaandrijving aangesloten.
Wat betreft de straatverlichting:

* oude stad:
Voor de 'gewone'verlichting heb ik vooral gaslantaarns van Viessmann, , Conrad en Busch (wandarmaturen) gebruikt.


En wat Beli-modellen.Ze hebben tegenwoordig fijnere, maar voor de perrons vind ik deze acceptabel.





Links vooraan en (vaag) aan het perron de Beli's, voor de remise een paar Supermodelmasten, Zweeds uit de jaren zestig. Zal er bij de nieuwe stad varianten van laten zien. Vooraan ook nog een paar mooi vormgegeven Tsjechische lantaarns, weet ik helaas de merknamen niet van. Gevn overigens weinig licht.




Voor de Ledverlichting heb ik een paar DDR-modellen van Busch en 3 Chinese fantasiemodellen.
Van die Chinese lijkt de middelste variant wel op Nederlandse palen, het enige , dat ik heb gedaan, is een likje gele verf om de blauwe kleur te vermijden.
De lange variant staat onopvallend tussen de huizen, de meeste kleine heb ik 'hergebruikt' .



Voorbeeld van 'hergebruik', met rechts een Rotterdamse twist. Het linker model is veel te vinden in Oost-Europa.



Een oud Buschlampje met de bekende steekfitting, met een bamboemast.Bedrading moet nog wel wat netter worden weggewerkt, al heb ik wel masten gezien, waarbij de kabelse er zo bijhingen.

Gelogd
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Antwoord #13 Gepost op: 12 Maart 2023, 21:01:35 »

Sinds ruim anderhalf jaar niets meer gepost; niet dat er niets gebeurde, maar dat vond ik  de moeite van het vermelden niet waard. Sinds anderhalve week weer aan de slag met iets waar ik nogal tegenop zag, het fabriceren van de bovenleiding op een stuk, waar ik slecht bij kan - voel het dus nu ook aan mijn rug.
Aan de hand van Legoblokjes de lijn proberen te vormen, dan solderen en proefrijden met verschillende stroomafnemers. Een eerste indruk; huizen, bomen en overige moeten weer herplaatst worden.

Gr. Frank






Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 12 Maart 2023, 21:37:58 »

Goed idee met die legoblokjes.

Lekker sfeervol baantje ook, ik denk dat ik de vorige afleveringen heb gemist.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Gemeentram Eemstede
« vorige volgende »
Ga naar: