Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
Pagina's: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 20   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz  (gelezen 213046 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #180 Gepost op: 9 Februari 2020, 15:19:42 »

Het hardware gedeelte van de knopjestreinen is inmiddels afgerond.


Hier de panelen die het moeten gaan doen.
De groep met groene knopjes zijn de doorgaande treinen die Blausee-Mitholz passeren zoals TEE en TGV e.d.
De groep met zwarte knopjes zijn de treinen die Blausee-Mitholz bedienen zoals Aushub, cement en regional treinen.
Om het straks overzichtelijk te houden heeft ieder knopje een blauw ledje gekregen.
Welke trein(en) (onder)weg zijn is dus te zien aan welk ledje brand.
De groene ledjes zijn de sperren. Er was eerst 1 sper nu zijn het er 4 stuks.
Is een trein uit een groep onderweg dan worden sperren ingeschakeld, doven groene ledjes en kunnen de knopjes niet bedient worden. Oplettende lezer ziet dus ook dat de situatie op de foto niet klopt  Wink Cheesy


De bijbehorende hardware onder de baan. Sperren en ledjes hebben ieder een (wissel)schakeladres en worden door bistabiele relais geschakeld (dat zijn de 8 witte blokjes)
Ik had nog een Uhlenbrock Loconet switch-control liggen waar ik niets mee deed en die schakelen nu de 5 blauwe ledjes van de groene knopjes.
 Verder zijn de knopjes van de groepen aangesloten op een Uhlenbroch Loconet terugmeld unit.

Met de terugmeld commando wordt een vaste route in Koploper geactiveerd en gaat zo de "knopjestrein" zijn route afwerken.

De sperren moeten in Koploper nog goed geprogrammeerd worden maar daar ben ik nog wel een poosje mee bezich  Cool

Met de huidige configuratie kan ik de trein omloop op mijn modelbaan "Blausee-Mitholz" behoorlijk goed benaderen zoals het voor de opening van de NEAT in werkelijkheid er aan toe ging in het echte Blausee-Mitholz.

Dat is m.i.z. toch het doel van "modelbouw" de werkelijkheid benaderen  :Smiley Wink

Mvg, Johan
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #181 Gepost op: 25 Maart 2020, 14:34:39 »

Tsja nu we flink meer vrije tijd hebben (zonder dat we dat willen) ben ik dus ook veel met de modelbaan bezig.

Ik zal wat knopjes treinen bespreken volgens voorbeeld en in model.

Ik begin met de knopjestrein "Autoverlad"

Tussen Kandersteg en Goppenstein rijdt dagelijks de autotrein waarmee je van Berner Oberland naar Wallis kunt komen en v.v. Velen zullen dat wel van u weten.

De wagons van de Autoverlad zijn in onderhoud in de BLS wagenwerkplaats Bönigen bij Interlaken-Ost.
Spreekt van zelf dat er wagons worden overgebracht tussen Kandersteg en Böningen en die overbrengings ritten komen langs Blausee-Mitholz.

Een hele stam kan worden overgebracht maar vaak zijn het enkele wagons die worden overgebracht.
De eind wagons hebben normaal stoot en trekwerk maar de wagons onderling hebben hun eigen systeem om de afstand tussen de wagons klein te houden.


Hier zien we een overbrengings rit van Kandersteg (via Spiez) naar Böningen.
De wagons achter de lok is met een speciale kommen boom gekoppeld met de lok omdat de wagon geen normaal stoot en trekwerk heeft. Er mogen op deze manier maximaal 3 wagons vervoerd worden en van de lok moet de elektische rem uitgeschakeld zijn i.v.m. oplopen van de wagons met de speciale koppelboom.
De trein remt dus alleen met luchtrem.


De trein aan de achterzijde, duidelijk te zien dat er geen normaal stoot en trekwerk zit. een opgeklapte rijplaat zit aan één zijde van de wagon. Aan deze zijde is geen rijplaat.


Hier zien we rangeer werk met een stam samen te stellen in Kandersteg.
Ik laat deze foto zien om dat hier de opgeklapte rijplaat te zien is en tevens het afwijkende stoot en trekwerk.


In model beeld ik de overbrengings rit uit met 3 wagons richting Kandersteg met de BLS Ae 4/4 258
Voor deze trein kun je verschillende type tractie zetten er word gebruikt wat voor handen is (en wat vaak op reserve staat). Hier staat de trein op het station Blausee-Mitholz maar dat is voor de foto. Deze knopjestrein is een doorgaande trein net valt daarmee in de eerste groep.
Lok en wagons zijn van HAG.


In model rijt de trein de andere kant op naar Kandersteg dus zit achter de lok geen opgeklapte rijplaat die heb ik van de HAG wagon verwijderd.


Aan de andere zijde heb ik de rijplaat van de HAG wagon ook verwijderd (want die is niet opklapbaar).
Van dun karton heb ik een opgeklapte rijplaat gemaakt.


De Autoverlad op zijn eigen wachtspoor in het schaduw station wachten op de druk op de knop  Cheesy
Wordt er op de knop gedrukt dan zal de trein een rondje rijden en zoekt zijn eigen wacht spoor weer op en blijft net zolang staat tot dat er weer op zijn knop gedrukt wordt.


Hier zien we als laatste een overbrengings rit van twee eindwagons naar Kandersteg.
Dit kan ik vanzelfsprekend ook uitbeelden in model.
Opgemerkt nog dat de Autoverlad wagons bij de BLS als reizigersmaterieel geregistreerd staat en niet als goederen materieel.

Tot zover over de Autoverlad.

Mvg, Johan
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #182 Gepost op: 25 Maart 2020, 14:53:08 »

I knopjestreinen

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #183 Gepost op: 25 Maart 2020, 15:29:46 »

Geweldig, ik heb leuke herinneringen aan de "autoverlad", op weg naar Noord-Italie kwamen we door de TomTom totaal ongepland op het perron van Kandersteg terecht, ik dacht dat ik een tolpoort was gepasseerd maar het was dus een kassa van de BLS. Dat was een kadootje.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #184 Gepost op: 25 Maart 2020, 15:33:49 »

Mooie uitleg Johan  Duim omhoog

Wat me nog niet helemaal duidelijk is betreffende de Knopjestreinen is waarom je ze wil laten komen met een druk op de knop?
Je kan toch Koploper ook op een willekeurig moment de trein laten vertrekken zodat hij tussen het andere verkeer doorgaat?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #185 Gepost op: 25 Maart 2020, 16:24:28 »

Maar daarin zit toch juist het grote verschil: willekeur en jouw keuze van het moment?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #186 Gepost op: 25 Maart 2020, 16:46:52 »

Ik kan me wel voorstellen, met jij met je Deense achtergrond, willekeurig en onverwachts boven komende treinen te spannend vindt, maar dat vind ik dan juist het leuke van het spelletje  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #187 Gepost op: 25 Maart 2020, 17:13:22 »

Nee hoor, dat lijkt mij juist ook wel leuk. Als t.z.t. het Handzame Havenbaantje weg is, heb ik wat meer ruimte en gaat er zowaar iets gebeuren bij mij op zolder. Het plan is een aanzienlijk schaduwstation dat goed zou moeten zijn voor de nodige variatie. Over de eventuele implementatie van knøpjestreinen denk ik nog na.   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #188 Gepost op: 25 Maart 2020, 18:30:33 »

Ik neem aan dat de kno/øp(f)jes voor treinen zijn die je niet elk moment door je station wilt hebben. Een trein die bijvoorbeeld maar een keer per dag rijdt of waar je in Blausee-Mitholz iets (handmatig) moet doen.
De buurtgoederentrein op mijn baan is eigenlijk ook een knopjestrein. Zodra die in het station is, moet ik er mee aan de slag. Als ik alleen maar wil kijken naar de rijdende treinen, mag die buurtgoederentrein lekker in het schaduwstation blijven.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #189 Gepost op: 25 Maart 2020, 18:35:04 »

Ja, ik overweeg om dan een paar treinen, zoals een bouwtrein, of een internationale trein op Johan's manier alleen oproepbaar te laten zijn met een knøpje.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #190 Gepost op: 25 Maart 2020, 18:37:38 »

Als zou ik in jouw geval die bouwtrein juist wel heel vaak laten komen.  Cool
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #191 Gepost op: 25 Maart 2020, 18:46:11 »

 Grin  Grin  Lips Sealed
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7213


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #192 Gepost op: 25 Maart 2020, 18:46:17 »

Opgemerkt nog dat de Autoverlad wagons bij de BLS als reizigersmaterieel geregistreerd staat en niet als goederen materieel.

Logisch, want er worden reizigers mee vervoerd, met bagage in de vorm van een auto Grin. Twee weken geleden (toen we nog mochten reizen) nog op zo'n ding geweest, maar niet die van de BLS.
Gelogd

Ik zie sterren!
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #193 Gepost op: 25 Maart 2020, 22:15:36 »

Heren dank voor alle reacties. Ik kreeg nog een aanvulling uit CH van de BLS Re 4/4 (ofwel Re 425) kan de elektrische rem niet uitgeschakeld worden want dan moeten de motoren uitgeschakeld zijn en dan kun je niet rijden.
Met deze overbrengingsritten bedient de mcn de elektrische rem niet en gebruikt alleen de lucht rem.

@Jakop wat Gert en Huub al aangeven bepaal ik graag zelf welke trein in extra wil laten rijden. Bij bijna alle knopjes treinen moet ik zelf ook wat doen (afkoppelen en rangeren ect). Een knopjestrein vraag dus om interactie.
Daar komt nog bij dat op het nul niveau het spoor enkelsporig en de knopjestreinen die in twee richtingen berijden. Dan heb je zo een deadlock en dat is niet leuk.
Ik heb het nu zo dat er van elke groep een trein "onderweg" kan zijn maar er kan maar 1 knopjestrein echt rijden. Een knopjes trein bedient Blausee-Mitholz en een andere doorgaande knopjestrein maakt zijn ronde.



Hierbij de layout van mijn baan in Koploper.
Bovenste helft geen het schaduwstation weer, 2x 4sporen voor elke rijrichting (1 t/m 4 rechts om en 5 t/m 8 links om) De acht sporen zijn bezet door 6 treinen. Per rijrichting is één spoor vrij om door te rijden. Voor rechts om is dat spoor 3 en links om is dat spoor 7 (zie zwarte blokjes)
Onder is de helling met drie sporen. De beide buitenst (13 en 16) zijn de hoofd sporen vrije baan het middelste spoor 12 (waar trein 77 in staat) is het spoor voor de EW IV pendeltrein en is dus ook een schaduwspoor.
Deze 7 treinen vormen dus de basis dienstregeling van mijn modelbaan.

De verbinding tussen sporen 19 <-> 28 is de kruising van het rondrijspoor met de hoofdsporen.


Dit is de lay-out van alle sporen op nul niveau anders dan het schaduwstation.
Links boven herkennen we weer de kruising het hoofdspoor.
Er wordt rond gereden over de blokken (sporen) 19-20-28 en dat kan in twee richtingen.
De sporen met groene blokjes staan allemaal knopjestreinen. Het is nu wel duidelijk dat hier maar 1 trein tegelijk kan rijden. Ook als die op de hoofdbaan rijd mag er geen ander weg want de rijdende knopjestrein zal ook weer terug komen.

Op spoor 19 wordt bij vele treinen van lok gewisseld of de lok koppel ik af en rijdt rond naar de andere zijde van de trein. Voor echt lok wissel wordt spoor 23 gebuikt om de afgekoppelde lok tijdelijk neer te zetten of wacht de nieuwe lok daar op de trein op te pakken (afhankelijk van de rijrichting van de trein)
Groene blokjes 18 3n 502 zijn echte pendeltreinen, deze rijden dan ook om en om in elke rijrichting.

Groene blokje 59 is de Autoverlad.

Hoe en wat er gebeurd komt wel te spraken bij bespreking van andere knopjestreinen.

Ik hoop dat de bedoeling nu iets duidelijker is Jakop.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #194 Gepost op: 25 Maart 2020, 22:26:14 »

Duidelijk verhaal Johan  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 20   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
« vorige volgende »
Ga naar: