Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz  (gelezen 117080 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6110


WWW
« Antwoord #240 Gepost op: 27 Mei 2020, 16:58:45 »

Of je belooft die Wagenmeister gewoon een kratje bier...  Grin
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2277



« Antwoord #241 Gepost op: 27 Mei 2020, 17:34:37 »

Die heeft liever snaps denk ik ga proberen  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog Grin

Hips ..... Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2277



« Antwoord #242 Gepost op: 29 Mei 2020, 22:39:57 »

Hmmmm wagenmeester Hubert was erg streng er was niets te sjoemelen  :Smiley


bijna 400 ton aan plaatstaal afgeladen, moet maar wachten op de volgende trein  Grin

Hier een video van de afgeschaalde trein
https://www.youtube.com/watch?v=33pqnUwli8Y&feature=youtu.be

Eigen gewicht van een Res is ongeveer 24 ton, bij een asdruk van 22,5 ton per as heeft de wagon een laadvermogen van 66 ton.Totaal gewicht is dus 90 ton per wagen.

De trein met dubbeltractie BLS Re 425 mag max 1200 ton wagen.
14 wagons kom je op 1260 ton zodat er zo wie zo 60 ton minder mag beladen over 14 wagons.
De staalplaten zitten nu aan de max tussen de 60 en 66 ton, de buizen wegen minder zo dat deze trein net onder de 1200 ton blijft.

Voor de BLS Re 425 wel een zware klus en de mcn moet echt hard werken zowel in de klim als in de afdaling.
Hij moet zijn ampere meter echt goed in de gaten houden en zelf bij of af schakelen.

Zou er 2x Re 465 voor gestaan hebben dan regelt de elektronica de tractie en leunt de mcn lekker in zijn stoel  Cheesy

Ik kan nu met een gerust hart dit treintje laten rijden tenzij de wagenmeester nog een verrassing in petto heeft ……….

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6458


233*


WWW
« Antwoord #243 Gepost op: 29 Mei 2020, 22:44:49 »

 Grin En dat maakt dit forum anders!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6110


WWW
« Antwoord #244 Gepost op: 29 Mei 2020, 23:03:33 »

Der Schnapps gefällt...  Grin

Het treintje trouwens ook.  Duim omhoog

Wat laadvermogen betreft, ik denk dat je bij dit soort lange wagens nooit aan die asdruk van 22,5 ton komt.
De SBB is zo vriendelijk op een website aan te geven wat je met hun wagens kunt vervoeren.
Voor de Rs komt het op 56 ton, hun Res iets minder.

Maar ik zou er niks meer aan doen.

Grüezi, der Wagenmeister
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5699


You might think that; I couldn't possibly comment


WWW
« Antwoord #245 Gepost op: 29 Mei 2020, 23:09:57 »

Teveel Schnapps op, Huub... een Zwitserse Wagenmeister zegt nooit “Grüezi” bij het afscheid nemen Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1213


Enge buur bij de buren


« Antwoord #246 Gepost op: 29 Mei 2020, 23:42:17 »

Hee, ook hier de typische zwitserse 'stomme' letter 'h' in de plaatsnaam Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
146* bij de buren
108* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2277



« Antwoord #247 Gepost op: 30 Mei 2020, 15:20:16 »

Beste mensen dank voor jullie reactie.


Bij het beladen van de wagons heb ik mij laten leiden door deze foto. (Frutigen)


En daar liggen best wel veel platen op. Ik heb steeds gekeken naar de hoogte t.o.v.
de rongen.

Echter de styreen platen die ik voor handen heb zijn dikker en heb meer platen op elkaar gelegd.
Daardoor is de verhouding zoek geraakt.


Na de tip van de wagenmeester is er serieus gerekend om de belading in kaart te brengen, had vooraf moeten gebeuren.
Staal is best wel zwaar 7800 kg per kubieke meter en dan zit je zo op overgewicht  Grin

Dankzij wagenmeester Hubert is alles weer goed gekomen.


Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
1200blauw
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 317



« Antwoord #248 Gepost op: 30 Mei 2020, 16:15:36 »

Tsss, dit gaat vèr...
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2277



« Antwoord #249 Gepost op: 9 Juni 2020, 20:03:02 »


Maar eens noodzakelijk werk aangepakt.
Achterkant van de helling dicht gemaakt met 4 afneembare hardboard platen, moet nog grijs gemaakt worden.
Met name op de zonnige zomer avonden als het dakraam open staak strijkt de zon langdurig langs de treinen op de knopjes opstel sporen en de pendel op de helling. Vorig jaar had ik er papier voor gemaakt nu netjes 4 afneem bare platen zodat bij calamiteit de helling wel bereikbaar is.


Ik wilde (op de oude locatie al) altijd een "luifel" maken boven het zichtbare rondrij spoor.
Ik dacht aan aluminium hoek profiel van  90 x 40 maar dat is erg aan de prijs ivm incourante maat.
De prijs heeft tot op heden altijd weerhouden om het te bestellen.
Ik heb wel eens aan hout gedacht maar ging er altijd van uit dat dat een slappe constructie zou geven.
Nu ik de helling dicht gemaakt heb met hardboard ben ik verder gaan kijken en het valt mij reuze mee dat ik met hardboard een voldoende stevige constructie kan maken om het rondrij spoor te overluifelen.
Eerste stuk op proef is klaar. Bedoeling is om de overgang in de knik nog vloeiender te maken.
Op het talud en luifel komt weide gras.

Zo maakt het rondrij spoor optisch geen deel meer uit van het station Blausee-Mitholz.

Mvg, Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2277



« Antwoord #250 Gepost op: 4 Juli 2020, 21:09:53 »

Bij de buren werd een interessant topic gestart ………..
Wel als je het topic bij de buren doorgelezen hebt weet je dat ik zo'n metaal figuurzaag gekocht heb.
klik hier


Dit is hem, uiteraard made in CH  Cool Grin Duim omhoog
Zaagbladen zijn van Antilope 6/0
Tandjes zijn zo klein dat ik ze alleen met een loep kan zien  Shocked
Zaagje moet gesmeerd worden met vet, zaag je droog is het risico op breken groot.

Na wat oefenen (en zaagjes breken  :Smiley ) nu serieus aan het werk


Ik heb een zaagplankje gemaakt en met een eenvoudige maar serieuze eerste zaagklusje begonnen.
Door dat ik nu met een zaagplankje werk is het voldoende stabiel om op deze klus geen zaagje te breken.
Kleine nabewerking met de vijl is nodig.


Van Arjan had ik ooit zijn prototype van het hokje bij Blausee-Mitholz gekregen die hij gemaakt had om te oefenen.
Hij vertelde er meteen bij dat het grote raam niet klopt, dus dat wist ik. Zou als voorbeeld dienen voor één die ik zelf (zou) gaan maken.
Echter mijn plan is om het verkeerde raam te vervangen door de messing plaat die ik gezaagd heb.


Het voorbeeld in het groot.

Mvg, Johan.

P.s. dank aan Gerard vV voor advies  Cool Duim omhoog
« Laatste verandering: 4 Juli 2020, 21:14:35 door Blausee-Mitholz » Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 5699


You might think that; I couldn't possibly comment


WWW
« Antwoord #251 Gepost op: 4 Juli 2020, 21:14:01 »

Dit is hem, uiteraard made in CH  Cool Grin Duim omhoog

Ook maar net aan Grin. Als je daar even niet oplet, zit je zo in het buitenland...
Gelogd

Ik zie sterren!
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6458


233*


WWW
« Antwoord #252 Gepost op: 4 Juli 2020, 21:31:01 »

Dat topic heb ik met belangstelling gevolgd,  maar realiseerde dat ik te weinig messing zaag (lees niks) om een excuus te hebben om dit mooie gereedschap aan te schaffen.  Cheesy

Wat je nu uit messing plaat hebt gezaagd kan toch gemakkelijker uit een plaatje styreen gesneden worden?
Of is er een reden dat styreen niet kan?
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2277



« Antwoord #253 Gepost op: 4 Juli 2020, 21:51:24 »

Jawel Jakop maar dit is de eerste klus ook om te leren.
Ik heb trouwens twee messing plaatjes op elkaar geplakt. Nu heb ik ze los en de bedoeling is om er tussen doorzichtig folie te klemmen.

Mvg Johan
Gelogd

Een trein rijdt niet op tijd maar op rails!

De trein, alleen in het klein is hij nog fijn!

..... schat het is je krultang ....
Jakop de Bruin
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 6458


233*


WWW
« Antwoord #254 Gepost op: 4 Juli 2020, 22:00:40 »

Ah zo...duidelijk  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk Tp. IV-b - V-a ('80-'93) en Tp. V-b - VI ('00-'09)
Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
« vorige volgende »
Ga naar: