Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 20   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz  (gelezen 213027 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #75 Gepost op: 30 Mei 2016, 00:12:52 »

Mijn streven is om elke dag wel wat draadjes aan te sluiten of andere werkzaamheden te verrichten.

Vanavond Loconet doorgetrokken naar een module waar het nog niet aanwezig was. Daar is ook meteen 1 Loconet terugmeld module geplaatst. Daar zouden slechts 3 aansluitingen op plaats vinden. Om de Loconet module meer te rechtvaardigen heb ik nog enkele terugmeld punten Bij het Kieswerk bijgemaakt zodat er nu 7 op de module aangesloten wordt  Grin Nu heb ik ook de mogelijkheid om in automatsch bedrijf mbv Koploper met een treintje te pendelen tussen Blausee-Mitholz en het Kieswerk. Dat alleen voor de fun bij Demo want het is mijn bedoeling om gewoon met Handwerk te rangeren tussen Blausee-Mitholz en het Kieswerk.

Rest van de aansluitingen zijn voor reserve  Cool

Ik hoop deze week met de bedrading van Blausee-Mitholz zelf te beginnen.

Mvg, Johan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #76 Gepost op: 30 Mei 2016, 06:08:21 »

Mooie vooruitgang zo te lezen.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #77 Gepost op: 2 Juni 2016, 00:57:58 »

Dank je Jakop!

Er komen 13 servo's bij en ik heb er al zoveel. De voeding had ik al over 2 trafo's verdeelt. Met name bij inschakelen wordt nog al wat stroom getrokken.

Er moet dus nog een trafo bij. Hmmmmmmmm ik heb nog een ESU voeding liggen voor de ECoS die ik niet gebruik ik heb een instelbare voeding voor de ECoS aangeschaft enige jaren geleden

Idee om die ESU voeding voor servo voeding te gaan gebruiken.


De spanning is 18 volt, vindt ik een beetje hoog. Met 6 dioden wordt de spanning omlaag gebracht naar gemeten 14,5 volt.
Daar ik niet weet of de voeding van ESU zelf kortsluitvast is heb ik voor de zekerheid een glas zekering van 4 amp in serie opgenomen.
Twee ledjes er bij om visueel te controleren of er daadwerkelijk spanning aanwezig is. 1 voor en 1 na de zekering  Wink
Links de ESU voeding aangesloten, rechts de uitgang op de schroefklemmen.

Inmiddels aangesloten onder de baan op een bestaande ringleiding helft en het werkt zoals verwacht.

Nu heb ik dus een trafo vrijgemaakt die ik voor de nog te monteren servo's kan gebruiken.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 23 April 2020, 11:05:46 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #78 Gepost op: 22 Juni 2016, 00:37:56 »

Afgelopen dagen minder warm dus toch maar weer naar zolder  Grin

Foto's zijn met de Phone genomen dus niet echt denderend van kwaliteit maar gaat er om even de vorderingen te laten zien.

Het deel van Blausee-Mitholz met twee wissels en dubbelkruiswissel naar zolder verhuist om elektronica en ringleiding aan te leggen.




Een begin gemaakt. 4 servo's en twee servo decoders geplaatst. Servo's al aangesloten op de decoders.
Decoders zelf moeten nog op ringleidingen aangesloten worden die nog aangelegd moeten worden.

Rekening houdend met posities van  bovenleidingmasten en seinen is dus gekozen om in deze volgorde te beginnen. 1-servo's plaatsen. 2- servodecoders plaatsen. 3-ringleidingen gaan aanleggen.

Duidelijk aangegeven waar de steunpunten zitten zodat ik later niet voor verrassingen kom te staan dat er bedrading zit waar het niet kan.



Omdat er een berggedeelte vast aan dit deel zit moet de het baangedeelte op zijn kant blijven liggen.
Opzich geen beroerde positie om het e.a aan te leggen.

1 & 2 staan aangegeven voor het aansluiten van de programeer unit voor de servo decoders.
Links nog het oude type en rechts het nieuwere type van MBTroniks.
inderdaad is de volgorde bij de ene net anders om dan bij de andere, vandaar ook duidelijk aangegeven
Die aansluitingen zitten aan de voorkant zodat als de boel weer op zijn plaats zit ik er makkelijk aan de voorkant bij kan.

Komende dagen worden tropische temp voorspeld dus zal het werk tijdelijk stil liggen.

Mvg, Johan

« Laatste verandering: 23 April 2020, 11:08:22 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #79 Gepost op: 26 Juni 2016, 00:36:49 »

Tropische temp viel wel mee dus toch aan het werk gebleven.
Nu foto's gemaakt met betere apparatuur  Wink


Ringeldingen en bedrading compleet aangelegd.

In principe 3 bussen.

1- ringleiding rijstroom ( wit luidspreker snoer)
2- ringleiding digitaal signaal voor servo decoders (draad rood/bruin)
3- ringleiding externe voedingspanning voor servo decoders 16 Volt (blauwe draden)

Links onder is een S88 terugmeld decoder geplaatst. (Basis Edits)


Servo decoders zijn van MBTronik. Servo's zijn ingeregeld, van digitaal adres voorzien en getest.
Rechter servo decoder is met hartpunt schakeling waarmee ik de bij de slanke wissels van de kruisende railsstaaf de massa wegschakel.
Linker servo decoder is zonder relais omdat bij het kruiswissel geen massa weg geschakeld wordt.


Zo ziet het er uit als het deel is teruggeplaatst in de baan.

Nu komt het laatste deel aan de beurt. Als dat klaar is kan ik weer rondrijden (maar nog niet voor Koploper klaar)

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 23 April 2020, 11:11:44 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #80 Gepost op: 27 Juni 2016, 01:17:04 »

Vandaag de verbinding draden gemaakt tussen de uitneembare delen t.b.v. de ringleidingen.
Spanning er op en testen. Wissels invoeren in de ECoS en daarna het stukje spoor met wissels even bereden met een lok.
Het werkt zoals ik mij het gewenst heb !


De laatste etappe. Het station Blausee-Mitholz weggehaald. Koppelrails uitgenomen en de vleugelmoeren losgedraaid en verwijderd.
Morgen ehu vandaag  Wink wordt het laatse deel uitgenomen en naar zolder verplaatst. Daar zullen de loshangende draadjes op de nog aan te leggen ringleidingen afgewerkt worden. Dit deel bevat 1 wissel dus ook een servo met decoder zal geplaatst worden.
Daarnaast word er een Loconet terugmeld unit geplaatst om de bezetmeldingen voor Koploper en het onafhankelijke bedieningspaneel te genereren. er wordt nog een bedieningpaneel gemaakt op basis van Uhlenbrock Track-Control. Dit werkt volledig op Loconet waar ook de Loconet terugmeldingen rechtstreeks op te zien zijn zonder tussenkomst van de PC.

Zou deze week koeler en wisselvallig weer zijn heb ik begrepen. Kan ik mooi nog even klussen op zolder  Wink Grin Duim omhoog

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 23 April 2020, 11:13:07 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #81 Gepost op: 27 Juni 2016, 06:15:11 »

Goed bezig Johan!  Duim omhoog

En ja......het is wel erg goed modelbouw-weer deze zomer...  Undecided  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #82 Gepost op: 1 Juli 2016, 22:28:28 »

Tsja .... van mij mag het nog wel even zo blijven, geen bezwaar tegen  Shocked Grin

Ik kreeg laatst een vraag van iemand die niet begreep waarom ik nu zo aan het bouwen was en niet kon rijden.
De baan reed toch al met Koploper zei hij.

Ja de baan heeft gereden met Koploper terwijl het station Blausee-Mitholz en de boog in feite nog blinde stukken waren voor Koploper.
De baan in het station lag nog los net als de boog. Hier en daar waar nodig enkele melders provisorisch aangebracht.

Nu eindelijk de grote slag gemaakt.
1- rails definitief leggen met railbedding (lees gelegd op kurk)
2- Wissels van servo aandrijving voorzien.
3- terugmeld secties voor Koploper definitief ingedeeld.
4- Ringleidingen en elektronica aanleggen en aansluiten.

Als deze slag klaar is zal de modelbaan in feite technisch gereed zijn.


Het deel van het station Blausee-Mitholz verhuist naar zolder.


Het deel omgekeerd. Hier voorzien van de elektronica en volledig bedraad. Links het voetgangers tunneltje waarmee dit draadje begon.


Links de servo van het wissel met de servo decoder in dit geval van Rosoft In de middel de Loconet terugmelder van Rosoft. Rechts de Loconet verdeler waar de aansluiting naar beneden plaats vindt.


Loconet draad gelegd komende van beneden af en wordt langs een staander naar boven geleid.


De mijlpaal bereikt  Cool  De baan is nu compleet voorzien van ringleiding en er kan weer gereden worden.

betekend niet dat de slag al afgerond is. Wat moet er nog gebeuren?

A- nog 8 servo's plaatsen met servodecoders afwijkende contructie dan toet nu toe gebruik dus dat moet ik nog uitvogelen of het werkt zoals ik bedacht heb.
Voor de servo's moet ook nog een nieuwe ringleiding voor externe voeding gelegd worden.

B- Bediening tableau maken op basis van Uhlenbroch Track-Control.

C- Koploper aanpassen op de nieuwe situatie, de grootste uitdaging  Cool Grin

Wat er dan nog overblijft is de senery. Daar wil ik onder begeleiding van Harry ook zelf mee bezig gaan.

Mvg, Johan  
« Laatste verandering: 23 April 2020, 11:19:55 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #83 Gepost op: 6 Juli 2016, 00:44:24 »

En we gaan vrolijk verder  Grin

De laatste 8 wissels zijn nu voorzien van de gemodificeerde wisselstellers.
Nu de servo's nog .... maar dat heeft nog wel wat voeten in aarde.
Ik moet diverse constructies bedenken.

Ik heb gelijk het moeilijkste wissel maar aangepakt. Betreft het overloop wissel aan het einde van de boog en helling vlak voor het tunneltje.
De werkhoogte is minimaal, kan net een vinger tussen .......


Ik heb een printplaat gezaagd op de volle breedte van de hellingplaat. Die past er dus dwars onder.
Op de juiste positie heb ik daar een sleuf in gefreesd van 3mm breed.
Op het lange deel heb ik een buisje gesoldeerd waardoor de steldraad van verenstaal door past.. Aan de uiteinde van de steldraad heb ik een haakse hoek gebogen.
Hier op de foto ligt het pootje plat op de print maar bij montage steekt het pootje door de sleuf heen.


En toen monteren ........................
We kijken hier boven op het wissel. De printplaat met buisje en steldraad zit onder de plaat gemonteerd. Het pootje steekt door de wisselsteller. Het geheel zit met 4 schroefjes gemonteerd. De gaten zijn ter plaatse in samenstelling geboord door de printplaat eerst met lijmklemmen te klemmen.


Hier van opzij gezien.
Servo staat nog los die wordt morgen gemonteerd
Op het armpje van de servo komt een draaipunt waar de steldraad in geklemd wordt. Servo schuift de steldraad heen en weer en zo wordt het wissel bedient.
De servo komt onder de rotsen. Dat bestaat al, daar moet ik dat in het schuim ruimte voor uitsnijden.

Waar ik jaren tegen aan heb zit te hikken is in een uurtje opgelost  Cool

De andere wissels worden op een dergelijke manier van servo voorzien.
Alleen daar is veel meer werkruimte onder.

Dat voor dit wissel de constructie klaar is ben ik erg blij mee. Hier zat ik nog het meeste mee in mijn maag ............

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 23 April 2020, 11:23:43 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #84 Gepost op: 6 Juli 2016, 01:26:48 »

Citaat
Waar ik jaren tegen aan heb zit te hikken is in een uurtje opgelost

Zo gaat het meestal  Grin
Vaak is dan even doorpakken en/of eerst jezelf een schop onder je achterste geven, voldoende om zo'n molensteen af te werpen

Mooie oplossing Johan  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #85 Gepost op: 6 Juli 2016, 16:19:54 »

Dank je Jakop.

Ging met name om het probleem bij dat wissel dat er erg weinig ruimte onder zit. De vraag was hoe maak ik een constructie die ik er ook nog onder kan monteren.
Lang dacht ik aan een constructie onder lijmen. Pas gisteravond ter plekken ging ik om en zag ik een mogelijkheid om gaten te boren en schroefjes met moertjes M2 te plaatsten.
Zei al dat er net een vinger tussen de ruimte kon. Met huub huub barbara truuk waren de moertjes in een mum van tijd op het schroefdraad gedraaid. De clou is dat het moertje met een magneetje onder het schroefje gebracht is. Het moertje zoekt vanzelf het schroefdraad op. Bij de eerste poging was het al raak  Cool
Had niet verwacht dat het zo gemakkelijk zou gaan


Inmiddels de servo geplaatst. Voor het draaipunt het ik de Mini-Gestängeanschluss van Kavan no 3070 gebruikt. Dit onderdeel is bekend in de RC wereld.
Op deze wijze is de trekstang ook erg makkelijk af te stellen in de neutraal stand.


Nog even het overzicht van het geheel.


In het bestaande landschap ruimte uitgesneden voor de servo.


En zo is de betreffende servo onder de rots verborgen  Wink Grin Cool

Nog 7 servo's te gaan .................

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 23 April 2020, 11:28:54 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #86 Gepost op: 7 Juli 2016, 01:33:46 »


Voor overlopen heb je twee wissels nodig dus voor het tweede wissel ook de servo constructie geplaatst.
Speciaal een hogere beugel gefreesd zodat de servo op de goede hoogte staat t.o.v. het wissel.


Beide servo's in één beeld gevangen. Nu ook goed te zien welke krappe werkruimte ik had.
Dit is het laagste punt de rest van de wissels liggen steeds hoger op de helling dus kan ik daar wel goed bij  Grin Cool


Ook voor de tweede servo ruimte uitgesneden in het bestaande landschap massief.


Het landschap kan nu weer op zijn plaats gelegd worden. De servo's zijn in de rotsen verstopt.
De Zwitsers verstoppen indien nodig apparatuur in grotten, holen en spelonken onder de bergen dus wat dat aan gaande is het in model ook volgens werkelijk voorbeeld  Wink Cheesy Grin Cool

Wat nu moet gebeuren is dat de MBTronik servo decoder onder de baan geplaatst moet worden, aangesloten en ingeregeld.
Tevens moet voor de externe stroomvoorziening een nieuwe ringleiding worden aangelegd.

Vanzelfsprekend zijn de geplaatste servo's wel op de werking getest.

Nog veel te doen dus, tot zover weer de up-date.

Mvg, Johan
« Laatste verandering: 23 April 2020, 11:33:10 door Blausee-Mitholz » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #87 Gepost op: 7 Juli 2016, 03:29:57 »

Ik hou wel van dergelijke technische oplossingen. Overal is wel een mouw aan te passen, vooral proberen het niet te ingewikkeld te maken. Jouw oplossing met de magneetjes is daar een voorbeeld van. Ik zat al te denken aan messing moertjes om op de printplaat te solderen op grotere gaten dan de dikte van het boutje, maar dit is gewoon veel eenvoudiger!

Niet gaan opsommen wat nog 'moet' gebeuren Johan, genieten van wat je gemaakt hebt is veel beter. Het is tenslotte hobbie  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #88 Gepost op: 7 Juli 2016, 19:58:50 »

Lekker bezig Johan!  Duim omhoog

Mooie oplossingen.

Grtz,
Niels
Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #89 Gepost op: 8 Juli 2016, 10:52:48 »

Dank Heren!

@Jakop, die servo decoder moet wel even aangesloten worden want anders kan ik niet rijden lees bedienen. De overloop ligt per slot van rekening in het hoofdspoor.

De Servo decoder is geplaatst, aangesloten en ingeregeld. Nieuwe ringleiding is gelegd tot aan deze decoder. Bij plaatsen van de andere decoders wordt de ringleiding verder doorgetrokken jongt zo aan  Grin

De boel werkt en vanavond kom één van mijn kameraden op bezoek. Gaan we lekker rijden en genieten van het rangeerspel.

Eerste bericht van dit topic dateert uit nov 2015. Sinds die tijd af heb ik dus niet meer kunnen rijden.
Nu  kan is weer rijden dus is het moeten er nu een beetje af maar het streven is wel om op niet al te lange termijn ook weer met Koploper te gaan rijden.

Mvg, Johan
Gelogd
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 20   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan naar voorbeeld Blausee-Mitolz
« vorige volgende »
Ga naar: