Beste mensen.
Eén van mijn lievelingen treinen is
die mag je toch hebben hoop ik de Rola ofwel de Rollende Landstrasse.
Die staat altijd op mijn modelbaan en die is er nog niet af geweest.
Hier staat de Rola in de boog bij Mitholz.
Dubbeltractie Re 465/Re 460 Liliput Begleitwagen en 16 beladen Rola wagons volgens voorbeeld
klik De Begleidwagen is van Liliput nr 388125. Schaal 1:87
Dit model draait ook al heel wat jaartjes mee en het heeft mij in het begin verbaast dat hij 16 Rola wagens wil trekken.
Die 16 Rola wagens zijn van metaal en hebben 8 assen dus in totaal 128 assen en dat rijdt erg zwaar. De HAG loks die er voor zitten hebben er geen moeite mee.
Vorig jaar heeft deze trein (heb ik globaal uitgerekend) ongeveer 20 echte kilometers gereden. Voorgaande jaren heeft de trein ook flink gereden.
Vorige week trekt plotseling de Liliput wagon de eerste Rola wagon uit de rails boven aan bij de 3% helling bij het uitkomen van de boog (R3). Sinds dien is het hommeles. Blijft ontsporen, niet meer goed te krijgen. Bij het uitkomen van de boog komt de koppeling niet meer goed recht en wordt de Rola wagen zijdelings uit de rails gedrukt. Boven aan de helling zijn de krachten die aan de koppeling getrokken worden natuurlijk maximaal.
De originele schaarkoppelingmechanisme van de wagon.
In recht stand is het maar een puntje. Er is jaren lang zwaar aan getrokken en nu zie je (niet te fotograferen) slijtage sporen op het kunststof zitten. Aan bijde zijden gelijk.
Inzet met 16 Rola wagens is dus in deze toestand voorbij, dat is duidelijk. Een nieuw model kopen is geen optie (bijna niet meer te krijgen).
Er moet dus wat gebeuren ...................
Mijn gedachte is om een nieuwe koppeling dissel te maken die scharniert om het draaisteldraaipunt. Dan worden de krachten veel beter verdeeld.
Zo gezegd zo gedaan hier op de foto de eerste schreden om een koppeling dissel te construeren.
Een strip messing van 5 mm dik 15 mm breed en zo'n 50 mm lang.
Gat van rond 8 mm in geboord en een steel van 5 mm breed gefreesd.
Dit is de basis waar ik verder mee gegaan ben.
Hier is de dissel afgewerkt. Draaipunt om het draaistel is 2,8 mm dik. Tevens is daar waar de NEM-schacht voor de koppeling gemaakt is 2,7 mm dik maar dan aan de andere zijde. De totale dikte van 5 mm is dus volledig gebruikt.
Tevens heb ik een boven plaatje gemaakt met een sleuf van 2,2 mm in een boog (handwerk). Waarom is straks hier onder te zien.
De dissel omgedraaid en zien we de gefreesde NEM schacht voor de koppeling.
Koppeling passen in de schacht. De maten van de NEM schacht zijn 3mm breed, 7 mm lang en 1,65 mm diep.
Dissel passen in het rijtuig. Je ziet dat er rondingen en schuine hoekjes zijn gemaakt zodat alles vrijloopt van richels e.d.
De bovenzijde.
Omdat het aangrijppunt van de koppeling boom bij de Rola wagon erg laag zit verwacht ik dat de koppeling dissel bij de Hupacwagen naar beneden wordt getrokken. Dan heb je nog een probleem.
Om dat te ondervangen heb ik een plaatje gemaakt met een sleuf waar een schroefje met een ringetje moet voorkomen dat de dissel naar beneden wordt getrokken. Beetje vet er aan dan moet het goed gaan.
Plaatje is maar 0,4 mm dik, ik heb even niet anders liggen.
Ik verwacht dat het op den duur niet stevig genoeg is. Test zal het moeten uitwijzen.
Ik houd er dus nu al rekening mee dat ik misschien een nieuwe moet maken die dikker is. Dat is voor latere zorg. Eerst zien of het doet wat ik verwacht.
Dan wordt de NEM schacht dicht gemaakt door een messing plaatje op te solderen en verder af te werken.
Als alles klopt en je hebt het goed berekend schuif je de standaard koppeling er zo in
Tot zover mijn knutselwerk van vandaag.
Komende dagen ga ik uitgebreid test rijden. Ik zal de bevindingen hier rapporteren.
Mvg, Johan