Dank Heren.
@Jakop Modelbouw is 1 groot compromis. Op de meter nauwkeurig kun je niet bouwen, die ruimte hen je thuis niet.
Ik probeer de gezichtsbepalende zaken zo goed mogelijk te maken zodat het geheel herkenbaar is.
Dat bovenleidingportaal staat daar op een markant punt voor het gebouwtje. Die staat dus op de goede plaats. Andere masten worden verschoven en enkele vervallen als het zo uit komt.
Ik heb 1 zwaar compromis moeten sluiten. Daar heb ik lang over gedaan maar heb er nu vrede mee.
Ik rij niet met de pantograaf aan de draad.
Reden is dat er te veel losse delen zijn waar pantograaf geleiders en vangers geplaatst moeten worden. Die plaatsen moeten demontabel blijven voor calamiteiten en reparaties als die nodig zijn.
Het risico op verspelen van kostbare pantografen is te groot.
Liever panto op het dak dan kostbare panto's vervangen.
Zoals gezegd je kunt niet op de meter bouwen.
Een voorbeeld is het slanke wissel voor het stationsgebouw. Harry en ik hebben destijds uren gediscussieerd en schoven.
Het slanke wissel blijkt nl 8 cm te kort te zijn wat problemen gaf bij het positioneren van het stationsgebouw en de loods.
Uiteindelijk hebben we een aanvaardbaar compromis gevonden.
De kracht van modelbouw is het weglaten van zaken. Als er onvoldoende ruimte is e.d. moet je iets niet doen.
Zo staat boven bij de ruïne nog een huisje. Vanaf het stadion zie je die niet. Als je er heen loopt zie je hem al wel snel.
Toch hebben wij het huisje weggelaten.
De hoofdweg laat ik ook weg.
Reden er is geen ruimte om een goede viaduct te maken onder het spoor door. De ruimte is er niet omdat daar sporen lopen dus treinen rijden. Dan kun je beter alles weg laten dan iets half gebakken maken.
Mogelijk maken we wel een boeren landweggetje of een karrespoor dat eindigt tegen de spoordijk. Maar dat moet ik nog bekijken als we er aan toe zijn.
Het perron kan ik ook niet op de juiste lengte maken. Maar je moet hem wel kenmerkend goed ogend maken.
Ik heb een proefstukje gemaakt van het perron. (Solderen wordt nog verbeterd)
Het voorbeeld.
Ook met het Kieswerk sluiten we compromissen en laten enkele zaken weg.
Klein tip je van de sluier opgelicht ......
Gaat er om dat het geheel goed oogt en als Kieswerk overkomt.
Wat je hier ziet is nog maar het begin, het is nog lang niet klaar.
Je ziet die shovel staan. Zou mooi zijn als die ooit RC bestuurd zou kunnen gaan worden
zie draadje van Puma Sam klikMet de inrichting van het Kieswerk gaan we al wel rekening houden dat er misschien ooit een rijdend model komt.
Het voorbeeld zoals ik het voor ogen heb. Dus tot 2001 toen het sporenplan gewijzigd en vernieuwd is t.b.v. de NEAT tunnelbouw.
Wil dus ook lekker groen in het spoor hebben en de houten laad/loswal. Niet zo clean als we in CH gewend zijn ........
Mvg, Johan