Tsja nu we flink meer vrije tijd hebben (zonder dat we dat willen) ben ik dus ook veel met de modelbaan bezig.
Ik zal wat knopjes treinen bespreken volgens voorbeeld en in model.
Ik begin met de knopjestrein "Autoverlad"
Tussen Kandersteg en Goppenstein rijdt dagelijks de autotrein waarmee je van Berner Oberland naar Wallis kunt komen en v.v. Velen zullen dat wel van u weten.
De wagons van de Autoverlad zijn in onderhoud in de BLS wagenwerkplaats Bönigen bij Interlaken-Ost.
Spreekt van zelf dat er wagons worden overgebracht tussen Kandersteg en Böningen en die overbrengings ritten komen langs Blausee-Mitholz.
Een hele stam kan worden overgebracht maar vaak zijn het enkele wagons die worden overgebracht.
De eind wagons hebben normaal stoot en trekwerk maar de wagons onderling hebben hun eigen systeem om de afstand tussen de wagons klein te houden.
Hier zien we een overbrengings rit van Kandersteg (via Spiez) naar Böningen.
De wagons achter de lok is met een speciale kommen boom gekoppeld met de lok omdat de wagon geen normaal stoot en trekwerk heeft. Er mogen op deze manier maximaal 3 wagons vervoerd worden en van de lok moet de elektische rem uitgeschakeld zijn i.v.m. oplopen van de wagons met de speciale koppelboom.
De trein remt dus alleen met luchtrem.
De trein aan de achterzijde, duidelijk te zien dat er geen normaal stoot en trekwerk zit. een opgeklapte rijplaat zit aan één zijde van de wagon. Aan deze zijde is geen rijplaat.
Hier zien we rangeer werk met een stam samen te stellen in Kandersteg.
Ik laat deze foto zien om dat hier de opgeklapte rijplaat te zien is en tevens het afwijkende stoot en trekwerk.
In model beeld ik de overbrengings rit uit met 3 wagons richting Kandersteg met de BLS Ae 4/4 258
Voor deze trein kun je verschillende type tractie zetten er word gebruikt wat voor handen is (en wat vaak op reserve staat). Hier staat de trein op het station Blausee-Mitholz maar dat is voor de foto. Deze knopjestrein is een doorgaande trein net valt daarmee in de eerste groep.
Lok en wagons zijn van HAG.
In model rijt de trein de andere kant op naar Kandersteg dus zit achter de lok geen opgeklapte rijplaat die heb ik van de HAG wagon verwijderd.
Aan de andere zijde heb ik de rijplaat van de HAG wagon ook verwijderd (want die is niet opklapbaar).
Van dun karton heb ik een opgeklapte rijplaat gemaakt.
De Autoverlad op zijn eigen wachtspoor in het schaduw station wachten op de druk op de knop
Wordt er op de knop gedrukt dan zal de trein een rondje rijden en zoekt zijn eigen wacht spoor weer op en blijft net zolang staat tot dat er weer op zijn knop gedrukt wordt.
Hier zien we als laatste een overbrengings rit van twee eindwagons naar Kandersteg.
Dit kan ik vanzelfsprekend ook uitbeelden in model.
Opgemerkt nog dat de Autoverlad wagons bij de BLS als reizigersmaterieel geregistreerd staat en niet als goederen materieel.
Tot zover over de Autoverlad.
Mvg, Johan