Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Materieelverzameling Schwarzburg: TEE-materieel
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Materieelverzameling Schwarzburg: TEE-materieel  (gelezen 18815 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Gepost op: 15 Augustus 2012, 19:17:52 »

TEE in het kort
In oktober 1954 hield de Europese treindienstcommissie zich in Boedapest voor het eerst bezig met de opbouw van een treinennet van bijzonder comfortabele verbindingen tussen Europese steden onder de naam ‘Trans-Europ-Express’.
Al de maand daarop kwamen in Utrecht delegaties van 7 landen bijeen om de uitgangspunten vast te leggen: de DB, CFL, FS, NS, SBB, SNCB en SNCF. Die uitgangspunten waren:
-   hoge reissnelheid
-   geen of heel kort oponthoud bij de grenzen
-   eigentijds eerste klasse-comfort
-   eenheidsbeeld in het uiterlijk van de treinen
Uit de wens om bij de grenzen zo min mogelijk oponthoud te hebben, volgde haast vanzelf de keuze voor dieseltreinen/treinstellen. Al gauw bleek dat men het niet eens kon worden over een Europese ‘eenheidstrein’. Zo ontstonden er verschillende treinstellen die wel allemaal aan een aantal minimumeisen voldeden, waaronder maximaal drie zitplaatsen per rij, een keuken ter verzorging van de reizigers en een maximale snelheid van 140 km/uur. Die treinen werden allemaal bordeaurood-beige gelakt en kregen het TEE-embleem. Het Duitse dieseltreinstel VT 11.5 was duidelijk de topper onder de TEE-treinstellen wat betreft uitvoering, luxe en comfort.
Het TEE-tijdperk begon in de zomer van 1957 toen de eerste treinstellen op het spoor verschenen.
Dit is het TEE-net volgens de winterdienstregeling 1957-1958:


TEE-Mediolanum
In oktober 1957 begon het tweedelige treinstel van de FS (Italiaanse spoorwegen) als TEE 75/76 aan zijn diensten. Het treinstel reed tussen München en Milaan over de Brennerroute van de Alpen.
Het treinstel was een FS-Aln 442/448, ontwikkeld naar analogie van het eerste TEE-treinstel van de Franse spoorwegen. In 1957 en 1958 werden de eerste treinstellen afgeleverd met twee dieselmotoren van het type Breda. Er was plaats voor 90 reizigers. In totaal zijn er 10 van deze treinstellen in gebruik genomen. Tot 1972 reden ze TEE-diensten. Daarna werden ze omgebouwd en nog in Italië ingezet. In 1982, na 25 dienstjaren, werden ze terzijde gesteld. Echt een feest was het vervoer in deze treinstellen niet. Ze kregen als bijnaam 'de vrachtwagen' vanwege het lawaai dat de dieselmotoren ontwikkelden. Ook werden ze wel 'borstelwassers' genoemd op grond van de herrie.
De Mediolanum in het station van München in 1957:


Het model
Roco heeft verschillende versies van dit model uitgebracht, zowel in de FS-versie als in de TEE-versie. Het is bij aanschaffen goed opletten voor de juiste versie, want de pure FS-versie heeft wel TEE-kleuren, maar geen TEE-opdruk in teksten en logo. Langs Schwarzburg rijdt de TEE-versie, artnr. 63117. Opvallend is de mooie en gedetailleerde vormgeving. Het is echt een supermodel geworden.
Het treinstel kan in principe door een vrij krappe boog. Volgens het instructieboekje: 358 mm. (Flm R1, Roco R2). Maar door de lengte van het treinstel en door de nogal uitstekende neus bij de bochten kan het op de baan voor problemen zorgen.


(klik)

Groet,
Ruud





   

Gelogd
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #1 Gepost op: 25 Augustus 2012, 05:52:41 »

leuke draadjes
even een vraag
waarom lopen er van amsterdam naar parijs dubbele lijnen op het kaartje en andere 4 of 1
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #2 Gepost op: 25 Augustus 2012, 08:22:16 »

Elke lijn staat voor een TEE-treinsamenstelling. Tussen Parijs en Amsterdam reden twee verschillende TEE-treinen en vanuit of via Parijs of Dortmund zelfs zes en vier verschillende in diverse richtingen.
Zo reden tussen Amsterdam en Parijs de 'Etoile du Nord' (met de DE 1001-1003 van de NS) en de 'Ile de France' (met de Franse garnituur X 2771-2781).
Vanuit of via Dortmund: de 'Helvetia', 'Rhein-Main', 'Saphir' en 'Paris-Ruhr'.
Vanuit Parijs in verschillende richtingen: 'Paris-Ruhr', 'Arbalète', 'Ile de France', 'Parsifal', 'Etoile du Nord', 'Oiseau Bleu'.

Een overzicht:
   

Groet,
Ruud
« Laatste verandering: 25 Augustus 2012, 10:30:55 door Ruud K » Gelogd
tothebeach
Full Member

Offline Offline

Berichten: 131



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 25 Augustus 2012, 13:55:27 »

Hoi Ruud,

Handig dit overzicht van de treinstellen. Misschien dat ik zo nog eens in de verleiding kom er één aan te schaffen, voor een omgeleide trein  Wink. Ga je in dit draadje alleen de treinstellen bespreken, of komen ook verschillende treinsamenstellingen voor? (voor mij waarschijnlijk iets goedkopen om 3 rijtuigen aan te schaffen (3e of 4e hands) dan een treinstel)

Groet,
Michel
Gelogd

Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #4 Gepost op: 25 Augustus 2012, 14:23:22 »

Nee, niet alleen treinstellen, ook locs en wagons.

Groet,
Ruud
Gelogd
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #5 Gepost op: 27 Augustus 2012, 08:11:35 »

duidelijk ruud
en samenstellen en info
altijd welkom
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #6 Gepost op: 19 September 2012, 20:34:56 »

In 1965 kwamen in Duitsland voor de treinstellen getrokken TEE-treinen in de plaats. De luxueuze blauw-crème F-treinen 'Rheingold' en 'Rheinpfeil' werden in de TEE-kleuren gespoten.
Als trekkracht voor deze TEE-treinen werd een E 1012 gebruikt. De E 10’s hadden rond 1962-1963 een nieuwe vorm gekregen. Van de vierkante voorzijde was men overgestapt op de meer gestroomlijnde Bügelfalte-vorm (‘strijkvouw’-vorm). Bovendien verbouwde men een aantal locs zodanig dat ze hogere snelheden konden behalen en toch rustiger liepen: 160 km per uur op Henschel-draaistellen. De locs die in sneltreinen werden ingezet, kregen de TEE-kleuren, net als de rijtuigen. Als nummering werd gekozen voor E 10 12xx en 10 13xx.
Hier zie je in het najaarszonlicht de zojuist verbouwde, omgespoten en tot E 10 1312 vernummerde TEE-loc in oktober 1966 in het Bw van München.


(klik)

In de materieelverzameling Schwarzburg bevindt zich zo'n TEE-E 10: de E 10 1309, ook op Henschel-draaistellen. Deze is in 2004 eenmalig door Roco geproduceerd als Roco Clubmodel, artnr. 63703.


(klik)

Sinds 2004 heeft Roco geen E 10 voor tp III in TEE-kleuren uitgebracht. Dit jaar zal er wel weer een verschijnen, met bedrijfsnummer E 10 1266. Artikelnummer 72570.

Groet,
Ruud


  
« Laatste verandering: 19 September 2012, 21:53:32 door Ruud K » Gelogd
tothebeach
Full Member

Offline Offline

Berichten: 131



WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 19 September 2012, 23:41:46 »

Gave uitvoering deze E-10. De lok heeft een stoere uitstraling, in combinatie met degelijkheid. Echt zeer fraai. Ooit een (oude) blauwe versie gehad van Fleischmann. Door dat die wat overgeproportioneerd was werd die uitraling versterkt.
Behoort dus duidelijk tot mijn favoriete loks!!

Groet,
Michel

(heerlijk zo'n draadje treintjes kijken) Wink
Gelogd

Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Materieelverzameling Schwarzburg: TEE-materieel
« vorige volgende »
Ga naar: