Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Mijn modelbaan Dimwald (3 rail H0)
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Mijn modelbaan Dimwald (3 rail H0)  (gelezen 12230 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Annoniem00009
Newbie

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 21


« Gepost op: 1 November 2018, 08:23:52 »

Hallo,

Ik heb een baanontwerp gemaakt en ben nu bezig met het bouwen van een tafel. De beschikbare ruimte is 3 x 2,5 m en er moet ruimte zijn voor het openen van een deur. Vandaar de keuze voor een L-vorm.
Omdat ik rij op H0 en in mijn ogen weinig ruimte is, heb ik een bewuste keuze gemaakt niet te gaan rijden met personenrijtuigen. Daardoor heb ik geen groot station nodig, welke in mijn ogen ook niet realistisch oogt in een dergelijke kleine ruimte. De kleine ruimte betekent voor mij ook geen bergen. Deze keuze leidt automatisch ook naar een periode die ergens in epoche II en III moet liggen.
Alleen het gedeelte van de korte poot van de L is hoger. Hier draait het spoor dan ook omhoog naar een hoogte van 9 cm boven niveau 0. Er is een klein station voor een railbus met twee wagens.
Onder de korte poot van de L komt een helix met dubbelspoor welke 45 cm naar beneden gaat. Op 45 cm onder niveau 0 komt een schaduwstation met 6 sporen. Deze variëren van 2,5 tot 5 m en kunnen in twee aparte blokken opgedeeld worden. Zo kunnen er 12 combinaties opgesteld worden.
De tafel is vrij van poten en zowel de helix als het schaduwstation komen aan de tafel (niveau 0) te hangen.
  
Bijgevoegd twee afbeeldingen van mijn baanontwerp in Anyrail.

niveau 0:



(de geblokte sporen zijn niet zichtbaar op de baan. Niveau 1 gaat daar over heen)

niveau 1:



Graag tips en tops.
« Laatste verandering: 1 November 2018, 08:39:24 door Kees-H0 » Gelogd
Annoniem00009
Newbie

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 21


« Antwoord #1 Gepost op: 2 November 2018, 05:54:16 »

Even een paar afbeeldingen van de productie van de staalconstructie voor de zwevende tafel.

1. Bevestigingsplaten voor de spanten


2. Bevestigingsplaten gelast aan de draagbalk


3. Staalconstructie in de primer


4. Staalconstructie in hamerslagverf (antraciet)
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 2 November 2018, 06:11:31 »

Dat is wel een interessant concept Kees!
Niet dat ik op korte termijn weer een baan ga bouwen, maar ga wel volgen hoe je dit doet.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Annoniem00009
Newbie

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 21


« Antwoord #3 Gepost op: 2 November 2018, 07:39:09 »

Aanvulling op de bouw van de tafel.

Drie van de vier wanden zijn gipsplaat en de regels voor die platen zitten nooit waar jij iets wil bevestigen. Daarom een hulpframe gemaakt, die tegen de muren een ondersteuningspootje heeft.
Het draagframe komt bij het raam op het hulpframe en bij de deur op een pootje tegen de muur.
Op het draagframe is een koker gelast, waarover het dwarsframe van de korte kant geschoven kan worden. Aan de muurkant heeft dit dwarsframe ook een pootje.
Al met al wel een tafel met vier poten, maar alle vier poten tegen de muur en dus geen poten in de 'vrije' ruimte.

5. Hulpframe (hier alleen in de primer)


6. Draagframe op het hulpframe


7. Volledig frame op zijn plek (geen zorgen maken over de radiator. Deze is buiten gebruik)


8. Hoekijzers aan de muur en de eerste spant legging. De spanten zijn gemaakt van 18 mm populieren-multiplex en per draagbeugel dubbel uitgevoerd.


De hoogte van het frame is 1 m van de vloer.
« Laatste verandering: 2 November 2018, 07:56:26 door Kees-H0 » Gelogd
Annoniem00009
Newbie

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 21


« Antwoord #4 Gepost op: 2 November 2018, 08:05:59 »

Het monteren van de spanten.


9. Frame met spanten. Het dwarsframe tijdelijk verwijderd om het werken gemakkelijker te maken.


10. Oren aan het frame


11. Glasband aangebracht op de spanten als kleine geluidsisolatie. Hier zie je ook de dubbele uitvoering van de spanten.

Gelogd
Annoniem00009
Newbie

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 21


« Antwoord #5 Gepost op: 2 November 2018, 08:19:23 »

Het aanbrengen van de platen

12. Start van de plaatlegging. Ik werk met losse platen, omdat we een beperkte doorgang hebben in de trapopening. Ik werk met populieren-multiplex, omdat het licht en sterk is, maar het heeft als nadeel, dat de platen niet helemaal vlak zijn. Ik wilde de platen niet vastschroeven aan de spanten, dus moest er iets bedacht worden, wat dit probleem kon oplossen. Gelukkig bestond dat idee al, namelijk mes en groef. Dus de bovenfrees gepakt, in beide delen een groef gefreesd en in de groef een lat.



13. Zijde zonder lat


14. Mooi sluitend geheel


15. Vlak

Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 2 November 2018, 09:36:01 »

Das méér dan een stevige constructie als onderbouw. Duim omhoog
Eric.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 2 November 2018, 10:11:17 »

Een zeer onconventionele bouwwijze, maar zeer degelijk en doordacht.  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Annoniem00009
Newbie

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 21


« Antwoord #8 Gepost op: 2 November 2018, 11:04:14 »

@ Eric: Recentelijk een aangetekende brief ontvangen van Rijkswaterstaat met de mededeling, dat bepaalde bruggen voor mij niet meer toegankelijk zijn Grin Grin.  Met mijn ruim 100 kg op het midden gezeten en de constructie buigt maar 2 mm door.

@ Jakop: Mijn uitgangspunt is 'Lean and clean'. Ik ben bij verschillende modelspoor enthousiasten geweest en heb goed gekeken, hoe zijn hun tafelonderstel hadden ontworpen. Hier ook goed gekeken naar de bereikbaarheid van het geheel. Ik heb zelf chronische rugklachten, dus hoogte was een issue.
Alle opgedane kennis en de kennis van mijn beperkingen heeft geleid tot deze constructie. Het is even werk, maar dan heb je ook wat. De kosten van de tafel tot op heden is ongeveer 250 euro. Ik schat in, dat de hele tafel met helix en schaduwstation me ongeveer 650 euro gaat kosten aan materiaal.
Gelogd
Annoniem00009
Newbie

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 21


« Antwoord #9 Gepost op: 2 November 2018, 11:21:35 »

De korte tak van de L-vormige tafel.

16. De mockup voor de spanten van de korte tak. Deze stelt niveau 1 voor en onderaan heb ik even de mockup van de vorm van de helix geschroefd.


17. De mockup is gebruikt om de spanten te maken in staal.


18. De plaat van niveau 1 en de hellingbaan van niveau 0 naar niveau 1.


Dit is nu ongeveer het stadium van de tafel. Aan de stalen spanten en plaat niveau 1 komen draadeinden, waaraan de helix wordt opgehangen. Om niet teveel te lopen klieren, worden het korte stukken draadeind ter lengte van het hoogteverschil tussen twee wentelingen van de helix. Deze ga ik dan verlengen met zogenaamde verbindingsmoeren. Boven en onder de verbindingsmoer komt dan een contramoer en het zit zo vast als een huis. Hier hoop ik de komende weken wat tijd voor te maken.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 2 November 2018, 12:09:38 »

 Grin Grin Een goeie moet ik ook onthouden. Iets in den aard van" een Chinees kwam aan een brede beek met brugje , stond plakaat naast de brug met de tekst, deze brug is gemaakt voor 1 persoon. Aha dacht de Chinees een verwittigd man is er 2 waard, hij ging over de brug en plonste in het water".
Eric.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 2 November 2018, 13:03:07 »

Ik vermoed zo maar dat je in de metaalsector werkzaam bent  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Annoniem00009
Newbie

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 21


« Antwoord #12 Gepost op: 2 November 2018, 14:27:27 »

@ Jakop: Helaas, je hebt met dit vermoeden alleen de geheel onverzorgde voetreis naar Rome gewonnen. Grin Ik werk in de publieke sector. Maar ik vind metaal wel heel mooi materiaal om mee te werken. Doe je het niet goed, dan las of soldeer je er weer wat aan en het is nagenoeg volledig te recyclen. Tevens kun je kleiner en fijner werken door de grotere krachten, die het materiaal aankan.
« Laatste verandering: 2 November 2018, 18:19:09 door Kees-H0 » Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #13 Gepost op: 2 November 2018, 18:42:30 »

En weer concludeer ik: ik ben een prutser.  Grin

Mooie constructie! Ik ga je volgen.

Grt,
Niels
Gelogd
Annoniem00009
Newbie

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 21


« Antwoord #14 Gepost op: 2 November 2018, 19:28:59 »

@ Niels: Mij hoor je het niet zeggen. Straks moet ik de baan gaan bouwen en dan blokkken maken (slik) en k-rail solderen(slik) en bedrading aanleggen en.. en... en (slik). Dus ieder zijn specialiteit en voor de slikbewegingen kom ik hier informatie halen. Grin

Staat wel weer tegenover, dat jij een schitterende ruimte tot je beschikking hebt. Duim omhoog
« Laatste verandering: 2 November 2018, 19:30:34 door Kees-H0 » Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Mijn modelbaan Dimwald (3 rail H0)
« vorige volgende »
Ga naar: