Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Mijn testbaan  (gelezen 1517 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Gepost op: 15 April 2021, 13:48:24 »

Hier beschrijf ik de bouw van mijn testbaan.

Voor mijn testbaan heb ik vier platen multiplex berken laten zagen.



Afmetingen: 1250 x 596 x 9 mm.

De testbaan is dus in vier delen dicht te klappen. De buitenste twee delen klappen naar binnen en in het midden naar buiten.



Hiervoor heb ik een serie RVS-scharnieren gekocht:



Ik heb best lang na lopen denken over het vergrendelen in uitgeklapte toestand. Uiteindelijk ben ik tot de volgende oplossing gekomen:
Ik kwam op mijn werk wat oude beugels tegen, waar vroeger tafels mee aan elkaar werden bevestigd. De tafels zijn lang geleden al afgevoerd en de beugels werden in de bak van oude metalen gegooid. Ik heb er 3 uitgevist, de koppeling doorgeslepen, zodat er twee strippen overbleven van 20 mm breed, 10 mm dik en 260 mm lang. Deze heb ik ontdaan van verf en roest. Aan de uiteinden was M8 schroefdraad getapt. In mijn heelveelallerleisoortenbouten-bak heb ik een aantal madeschroeven opgeduikeld. En dan is dit het resultaat:



Toen op het www gezocht naar een bedrijf, wat c-profielen kon maken en daar succesvol in geweest. Ik heb 8 c-profielen laten maken, waar de strippen precies inpassen. Deze c-profielen hebben dezelfde lengte als de zijkant van de multiplexplaatjes. Er gaten in geboord en verzonken, zodat de strippen geen last hebben bij het schuiven van de koppen van de schroeven.



De c-profielen komen in een houten profiel op de korte kant van de plaatjes. Als de tafel dan is opengeklapt, schuif je de metalen strip voor de helft in de éne en voor de helft in de ander c-profiel.



Dan heb dus dit. Met een imbussleutel draai je dan de madeschroeven vast en het scharnierpunt is vergrendeld.

Morgen de hardhouten balkjes halen bij de houthandel en dan met de bovenfrees aan de gang om het gewenste profiel te krijgen.
Dit wordt dus vervolgd.

« Laatste verandering: 15 April 2021, 14:32:07 door Zilte » Gelogd
1200blauw
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 498



« Antwoord #1 Gepost op: 15 April 2021, 14:15:08 »

D'r staat nog niet veel... Grin
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #2 Gepost op: 15 April 2021, 14:32:47 »

Tja, wat is niet veel?  Huh? Huh?
Gelogd
1200blauw
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 498



« Antwoord #3 Gepost op: 15 April 2021, 20:08:23 »

Ja hallo flauwerd, toen ik reageerde stond er alleen "Hier beschrijf ik de bouw van mijn testbaan."...

Maar goed, interessante constructie, ik ben benieuwd waar je naartoe gaat Duim omhoog
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #4 Gepost op: 16 April 2021, 13:45:50 »

Wie is de flauwerd? Grin Je gaf me ook geen kans om hem te vullen. Grin Grin Grin

Op dit forum moet je rap zijn met wijzigingen aanbrengen. Dus gauw topic gemaakt en de link gauw toegevoegd aan de andere en toen gaan vullen.
Van mij mag het allemaal wel wat ruimer. En waarom niet open laten staan? Als iemand boos is en de inhoud van zijn topic leegmaakt, dan is dat zijn goed recht. Immers, de schrijver heeft het intellectuele recht op de door hem geschreven woorden.
En is een topic geleegd, dan kan de moderatie het topic toch weghalen?

Of ben ik nu aan het vloeken in de kerk?
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 12867


239*


« Antwoord #5 Gepost op: 16 April 2021, 17:25:05 »

Het mooie van dit forum is (in tegenstelling tot een zeker ander forum waar moderatie tegenwoordig de hoofdzaak lijkt en de berichten zelf ondergeschikt) dat er niet actief gemodereerd wordt. Er zit dus niemand continu alles te lezen en dus is er ook niemand die leeggemaakte berichten gaat verwijderen of zo. Kwestie van even nadenken wat je wilt zeggen en het dan intikken. En heb je een foutje gemaakt, dan is er nog geen man overboord want dan meld je gewoon in een bericht daarna wat je eigenlijk had willen zeggen. Makkelijk zat.
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #6 Gepost op: 16 April 2021, 17:41:28 »

Dat dit forum niet 'dood' gemodereerd wordt, is buiten kijf, erg prettig.
En natuurlijk kun je foutjes in een nieuw bericht weer herstellen, maar het wordt dan - in mijn ogen - zo'n onoverzichtelijke brij.
Ik hou wel van compact en overzichtelijk, maar dat zal vast te wijten zijn aan mijn autistische aandoening.
Doet dus niet onverlet, dat ik het prettig zou vinden, dat je topics langer bewerkbaar blijven.
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #7 Gepost op: 18 April 2021, 09:14:28 »

Hardhouten balkjes zijn binnen. Nu de bovenfrees maar eens opzoeken en afstoffen en kijken of ik nog een goede groeffrees heb. De balkje moeten het volgende profiel krijgen:



1. Hardhouten balk 70 x 45
2. Multiplex berken 9 mm
3. Schroeven om multiplex en c-profiel vast te schroeven. Multiplex wordt ook nog verlijmd.
4. Metaalstrip (eigenlijk een schuifgrendel)
5. Madeschroef om schuifgrendel vast te zetten.
C-profiel is blauw gekleurd.

Hardhouten balkje worden met de bovenfrees en een routerbit afgerond.

Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Mijn testbaan
« vorige volgende »
Ga naar: