Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee  (gelezen 24441 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 5 September 2019, 13:49:59 »

Net na afgelopen kerst heb ik m'n moeder beloofd een winter modelbaantje te bouwen. In eerste instantie moest die voor komende kerst klaar zijn maar dat haal ik niet dus het word een jaartje later.

Zoals de naam al aangeeft word het een trambaantje in de sfeer van het Bergischesland in de sneeuw. Dat laatste word nog een uitdaging waar ik niet echt naar uit kijk. De meeste tramlijnen op het stadsnet van Wuppertal na waren meterspoor maar om het rijdend te kunnen maken moet het normaalspoor zijn. Het baantje zelf is 58x28cm met een boogstraal van 10cm wat diverse Kato en Tomytec prima kunnen hebben. Ik heb 2 onderstellen liggen van Tomytec waar 2 Aufbau trams op komen waarvan een wagen uit Solingen die m'n moeder graag wil hebben.

Tijdens de zomersale bij de N-spoorstore heb ik al een demo gegeven met gebouwen voor dit baantje. Nu moet het komend weekend mee naar Hilversum en ga ik daar verder. Onder tussen heb ik gister een Pola gebouw gebouwd die zeer aanwezig gaat zijn op dit baantje. Deze moest nu gebouwd omdat ik dan komend weekend aanbouwen en een aangrenzend huis kan bouwen. De meeste gebouwen zijn leisteen gebouwen maar het huis van Pola is een van de uitzonderingen.














Word vervolgd, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 9 September 2019, 19:33:06 »

Hier wat foto's van mijn bouwwerkzaamheden in Hilversum dit weekend.



In de hoek rechts van de balkons eindigd de toekomstige achtergrondwand.




Als dit geschilderd is vormt de combinatie van deze gebouwen de kern van de sfeer die ik wil creëren.

Ik ben zondag nog met een andere huizen combinatie begonnen. Dit gaat bestaan uit 3 delen die op verschillende hoogtes staan om het landschap wat speelser en meer realistisch te maken.

Verder als dit kon ik niet komen, maar ik kan er op een volgende beurs zo mee door, alleen wanneer ik dit weer als demo ga gebruiken weet ik nog niet.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 22 Oktober 2019, 18:06:07 »

Voor m'n demo tijdens SpoorGroepZuid in Sittard 2 en 3 november ben ik nu alle gebouwen die voor dit baantje in aanbouw zijn zover aan het afbouwen dat ik ze in Sittard kan gaan schilderen. Bij de meeste waren dat nog wat kleine dingen bij 1 blok was ik nog niet verder als 2 voorgevels dus daar ben ik nu ook mee verder gegaan.




Ik wil kijken hoever ik in de komende weken met dit baantje kan komen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 27 Oktober 2019, 18:21:21 »

Ik ben de afgelopen dagen voor zover ik thuis was nog met wat nieuwe gebouwen bezig geweest.

Of dat halve vakwerkhuis er op komt weet ik nog niet.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 28 Oktober 2019, 13:36:10 »

Ik krijg nog wel eens de vraag hoe ik tot de organische structuur van gebouwen en straten kom. Bedenken hoe en wat ik moet bouwen is niet altijd makkelijk en nu ben ik met dit baantje op een punt gekomen dat nog even niet weet hoe ik verder moet. Ik heb het gebouw waar ik gister mee bezig was zover af en daar de gevel voor het volgende gebouw aangelijmd. Dit nieuwe gebouw moet ineen hoek komen en ruimte tussen 2 andere gebouwen opvullen.








Gister avond heb ik al wat getekend voor ondersteuning van het dak maar wat ik toen bedacht heb bevalt me toch niet helemaal omdat het niet goed genoeg tussen de rest en de lay-out van straten en steegjes past zoals ik dat bedacht heb.

Het doel voor nu is zien dat ik hier een oplossing voor bedenk. Als het even kan wil ik dit gebouw eind van de middag in grote lijnen hebben staan. Ik moet eerst ergens de inspiratie vandaan halen en dan dat omzetten naar iets wat ik kan bouwen en in het geheel past.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 28 Oktober 2019, 18:16:05 »

Ik heb er een wat hoger huis van gemaakt hierdoor moest ik wel wat randen van het dak van het pand er naast weg snijden.







Ik moet nu nog even kijken of ik bij beide panden nog iets van dakkapellen ga maken.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 30 Oktober 2019, 22:36:32 »

De afgelopen dagen heb ik stroken printplaat voor de verlichting aangebracht en vandaag ben ik daar leds op gaan solderen. Het aantal dat ik in eerste instantie had bedacht voldeed niet waarna ik het aantal leds meer dan verdubbeld heb. Wat ik nu heb oogt denk ik bij sfeer verlichting vrij aardig. Aangezien ik alleen werkverlichting heb is het een beetje behelpen met TL aan en uit om in te schatten en testen wat de licht opbrengst is.






















Ik heb inmiddels genoeg gebouwen klaar voor mijn demo tijdens SpoorGroep Zuid dit weekend. Ik moet nog wel zorgen dat ik wat andere zaken voorbereid voor het weekend.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 8 November 2019, 16:31:54 »

In Sittard heb ik aardig door geschilderd aan de gebouwen en maandag heb ik die thuis afgemaakt. Daarna ben ik de gebouwen gaan plaatsen en het landschap gaan opbouwen. Door de vele laagjes karton die ik nodig heb om alles op hoogte te krijgen kost dat wel veel werk en vooral veel lijm. Het schilderen van de spoorstaven heb ik met een lakstift gedaan en daar slijt de punt door de nokjes waarmee de spoorstaven vast zitten heel hard van waardoor ik al een nieuwe moest kopen voor de oude leeg was omdat de punt stuk was.














Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 8 November 2019, 16:53:09 »

Begint er al goed uit te zien.  Duim omhoog

Het schilderen van de spoorstaven heb ik met een lakstift gedaan en daar slijt de punt door de nokjes waarmee de spoorstaven vast zitten heel hard van waardoor ik al een nieuwe moest kopen voor de oude leeg was omdat de punt stuk was.

Herkenbaar probleem. Of het bij N-spoor ook werkt, weet ik niet, maar ik heb het opgelost door de stift zo hoog mogelijk onder de kop tegen de spoorstaaf te houden en dan langzaam en goed op de stift drukkend langs die spoorstaaf te gaan. De nokjes worden dan niet meer geraakt, terwijl er (na wat oefenen) dan genoeg lak uit de stift komt om ook tussen die nokjes te kleuren.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 4 December 2019, 19:56:30 »

Hubertus bedankt voor de tip, het goed ingedrukt houden van die stift vind ik met mijn tremor vrij lastig.

Ik heb me er een tijdje niet toe kunnen zetten wat te posten en ook de bouw schoot niet echt op, maar ik zie dat ik aardig achter loop met posten.
















Ik heb inmiddels met m'n moeder samen bedacht hoe het baantje verder ingericht moet worden en daar ben ik nu mee bezig.
















In de poort zit al losse verlichting, voor de rest moet ik nog leds op de printplaat solderen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 10 December 2019, 20:13:53 »

Het voor nu laatste blok gebouwen is af en staat naar de aanleg van verlichting en ondergrond nu op z'n plek.








Daarna heb ik moeizaam wat proefgereden, de tram is door het lichte korte onderstel met gewicht er voor en achter vrij onstabiel. Dat word minder een probleem als hij in een latere fase met bovenleiding rijd en door de panto op de rails gedrukt word( hoop ik). Verder heb ik de rails nog van ballast voorzien en vast wat open plekken opgevuld met zand en gras.






Dit was het voor deze baan voor nu, komende zomer ga ik er weer mee verder.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 19 November 2020, 18:41:37 »

Inmiddels ben ik weer met deze modelbaan bezig. M'n moeder is dinsdag avond langs geweest om even de details van de bouw door te spreken. Ik heb al wel wat aanpassingen op aangebracht omdat die het baantje ten goede komen.

Nu staat het er zo bij:






Dan heb ik en foto van boven afgemaakt en wat huizen, muren en groen op ingetekend.

De muren gaan een combinatie zijn van muren met hekwerk die ik nog wat verhoog. De benodigde muren had wentink niet en naar Lochem gaan zit even niet in de planning maar bij nader inzien bleek m'n vader ze nog te hebben en die hebben m'n ouders vanmorgen bij mij in de schuur gelegd dus ik kan ongeremd door bouwen. Verder liggen er SMD LEDs met bedrading klaar om de verkoop karren te verlichten. Het halve gebouw op de foto's komt nu tegen de achtergrond te staan en daar camoufleer ik dan de voeding van de leds mee.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 20 November 2020, 23:18:04 »

Vandaag aan een heel complex gebouw gewerkt waarbij bijna niks haaks is. De wanden kwamen uiteindelijk niet helemaal uit hier en daar maar het word wel een leuk gebouw.














Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 23 November 2020, 11:07:49 »

Na zaterdag het grootste deel van de dag in de trein te hebben gezeten om m'n hoofd weer een beetje op orde te krijgen ben ik gister weer met het huis verder gegaan. Ik kwam gister avond op het punt dat ik kon gaan schilderen. Ik heb de raamkozijnen en deuren met een lakstift gedaan en daarna alles wat leisteen word zwart geschilderd.




Hieronder nog een foto van de onder muur die ik van gemaakt heb van een Fleischmann h0 tandstaaf met behang er overheen.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 24 November 2020, 22:18:31 »

Ik heb vandaag lekker zitten schilderen:


Nu ga ik de huizen zo verouderen

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modelbaan Mit Straßenbahn durch Bergische im Schnee
« vorige volgende »
Ga naar: