Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 16   Omlaag
Print
Auteur Topic: Module baan Sander  (gelezen 123541 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #30 Gepost op: 19 November 2013, 11:39:54 »

Lekker bezig geweest zie ik, heb je al een oplossing voor het te klein zijn van het huis?  Grin


Romar
Gelogd
Jefftrack
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1044



« Antwoord #31 Gepost op: 19 November 2013, 12:13:11 »

Je schiet al lekker op...... deadline is Eurospoor 14 ??

Jeffrey
Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #32 Gepost op: 19 November 2013, 12:28:33 »

Nee, de deadline is NMD 2014.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1762


« Antwoord #33 Gepost op: 19 November 2013, 12:37:12 »

Deadline is een platte lijn op een monitor in het ziekenhuis waar ik aan lig als dit gedrijf zo doorgaat Wink

Ik heb geen deadline, ik bouw zover ik kan en mogelijk is, iets met budget, lol enz.
Het hoeft niet morgen al klaar en er moet nog zat gebeuren. Daar komt bij dat ik het alleen doe en het soms moeilijk is om me er toe te zetten.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Jefftrack
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1044



« Antwoord #34 Gepost op: 19 November 2013, 13:02:58 »

Zoals je het nu verwoord klinkt het niet meer als een hobby.....  Grin Grin Grin Grin

Jeffrey

Die opgelucht is dat hij nu niet meer voor EU14 klaar hoeft te zijn.

Gelogd
Romar
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1254


H0 Digitaal Nederlands ongeveer tijdperk 4


« Antwoord #35 Gepost op: 19 November 2013, 14:41:46 »

Heet zoiets niet een flatline Sander?
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1762


« Antwoord #36 Gepost op: 26 November 2013, 00:17:39 »

De geometrie van de meeste merken heeft een hart op hart afstand van 6,2 cm. Echter wanneer we vanuit de werkelijkheid omreken naar schaal komen we op een kleiner getal uit.

Volgens de NEM liggen de sporen op de vrijebaan 4 meter van elkaar. Omgerekend in schaal is dit 4,8 cm. Op emplacementen is dit 4,5 m wat neer komt op 5,2 cm.

Sommetje:
4  (m) : 0,87 = 4,2cm
4,5(m) : 0,87 = 5,2cm

Echter is dat nog steeds kleiner dan de 6,2cm die de modelspoorwereld hanteert.
Wissels verzagen dus. Het afbuigende spoor inkorten. De modelspoorfabrikanten hebben bij een aftakkend stuk altijd eerst pakweg een cm recht en daarna maakt het spoor een lichte boog. Met een tegenboog kom je dan weer parallel aan de wissel uit, vaak op de afstand van 6,2 cm. Dat is dus precies wat ik niet wil.

Ik wil 4,8 cm in de vrije baan. Door de afbuigende kant van mijn overloop wissels beide in te korten naar die ene cm (ongeveer) is de oversteek nagenoeg recht tussen de wissels. Tevens krijg ik nu de 4,8 cm die ik graag wil hebben. Voordeel, geen geschommel van lange wagens maar een strakke oversteek, geeft een stuk rustiger rijgedrag.



Morgen verder!

mvg,
 Sander




Gelogd

mvg,
 Sander
Jefftrack
Administrator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1044



« Antwoord #37 Gepost op: 26 November 2013, 07:12:18 »

Maar heeft de hart op hart afstand van de fabrikanten ook niet te maken met het kunnen passeren van twee teinen in een een boog bij dubbel spoor Huh?

Jeffrey
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #38 Gepost op: 26 November 2013, 09:55:33 »

Vast wel, maar dat is dan alleen noodzakelijk voor de kleinste bogen in combinatie met de langste wagens. Als je dat niet gebruikt is er dus niet z'n probleem. Zelf heb ik de hartafstand ook kleiner gemaakt, heb zo uit het hoofd overal 5cm aangehouden.

Ziet er netjes uit zo Sander.

Roelco
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1762


« Antwoord #39 Gepost op: 26 November 2013, 11:29:43 »

Hart op hart afstand heeft daar inderdaad mee te maken Jeffrey.
Echter de boog die ik in mijn station toepas wordt met flexrail gelegd en is heel ruim.

Wanneer je een standaard railsegment van een fabrikant legt zit je inderdaad dat 2 wagens elkaar niet kunnen passeren.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1762


« Antwoord #40 Gepost op: 26 November 2013, 17:50:15 »

Kurk los neergelegd en wat rails erover vast gezet.
Met een bedding snijder van Kees-Jan de kruk afgesneden.





Ziet er strak uit al zeg ik het zelf. Delen spoor loshalen en delen kurk eerst vast gaan zetten dan kan definitief de rails erop!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #41 Gepost op: 26 November 2013, 20:28:25 »

Maar als je de kurk al gesneden hebt en je haalt dan de rails weer los gaat je kurk dan niet verschuiven?
Ziet er wel mooi strak uit moet ik zeggen.

Roelco
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1762


« Antwoord #42 Gepost op: 26 November 2013, 21:50:04 »

Ik zag geen andere mogelijkheden om dit te doen. Ik doe het nu op een omslachtige manier;

Ik leg de kurk los op de plek, in grote lappen.
Dan leg ik er rails over, en dan de beddingsnijder van Kees-Jan er overheen.
Vervolgens langs het kurk met potlood/pen de randen aftekenen.
Dan de rails deel voor deel loshalen en de kurk verlijmen.
Schilderen van bedding en spoordijk (bruin).
Rails weer vastleggen.

Andere oplossing zag ik zo niet...eventueel nog kruk eerst bruin schilderen.
Eerst verlijmen gaat niet, aangezien je het overtollige materiaal er weer af moet halen, lijm je alles dan kom je aan het afsteken en schuren.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 678



« Antwoord #43 Gepost op: 26 November 2013, 22:21:11 »

hoi sander


je bent ook mooi bezig
ik blijf het volgen

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #44 Gepost op: 27 November 2013, 09:23:58 »

Sander,

Je lijmt je kurk vast, met een lijm die niet te snel droogt. Leg je rails er over, en schroeft die vast, zoals je nu doet. Dan snij je gelijk je kurk weg, de lijm is dan nog niet helemaal droog, en makkelijk weg te halen. Vervolgens kan je, als de lijm wel helemaal droog is, alle rails weghalen en alles in 1 keer schilderen.

Maar ach, jouw manier werkt ook natuurlijk.

Roelco
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 16   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Module baan Sander
« vorige volgende »
Ga naar: