Na station N-spoor kwam Bjorn dat hij een modulebaan wilde bouwen naar technisch voorbeeld van Jesse's
"Minories 1983" om op beurzen allerlei digitale demo's mee te geven. Ik heb toen aangeboden het landschappelijke deel voor mijn rekening te nemen. Daaruit ontstond een plan waarbij ik Bjorn heb gevraagd wat hij voor ogen had. Hij zat eerst aan iets oost europees te denken maar uiteindelijk kwamen we op het door mij een tijd terug bedachte Chempark tussen Neu Dalhausen, Wiedenbrück en Delbrück uit.
Een aantal ontwerpen en formaten zijn voorbij gekomen en zijn we op uitgeklapt 160x30cm uitgekomen en ingeklapt op 80x30x30. Bjorn wil het ding graag in de hand kunnen dragen, iets waar ik een hekel aan heb maar stel dat ik het mee zou moeten nemen verzin ik als nog wel iets om het op m'n rug te hangen als het niet in m'n grote rugzak zou passen.
Dit is het ontwerp:
De 2 bovenste sporen zijn reizigerssporen waar materieel met een wat smaller profiel rond rijd en de sporen er onder zijn de cargo sporen. Alles word van bovenleiding voorzien, de ChemparkBahn rijd onder 1,5kv daardoor kan materieel van het 3kv WAE net er ook komen.
Gister en eergisteren hebben we de onderbouw gemaakt en we gingen donderdag zo hard dat we tijd vonden om nog een aantal uur te BBQen. De overige dingen hebben we vrijdag ochetnd nog in een uurtje gedaan.
De wisselverbindingen tussen de reizigers sporen en het eerste cargo spoor gaan we niet gebruiken dus daar ligt/komt oud spul in te liggen. In de cargo sporen komen wissels van Peco.
We richten ons wat materieel en aansluiten betreft eerst op het cargo deel maar later moeten ook de reizigerssporen bereden kunnen worden. Reizigersmaterieel bouwen word nog een probleem bij gebrek aan geschikte onderstellen.
Bij een maximum breedte van 15mm mogen de onderstellen niet breder als 13mm zijn en de vele Japanse onderstellen zijn allemaal 15mm en lijken niet te versmallen.
De bedoeling is ergens in de herfst van dit jaar de eerste demo's met deze baan te kunnen geven.
Groetjes Michiel