Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modulebaan Chempark 2040
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modulebaan Chempark 2040  (gelezen 24659 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Gepost op: 16 Juli 2016, 17:00:27 »

Na station N-spoor kwam Bjorn dat hij een modulebaan wilde bouwen naar technisch voorbeeld van Jesse's "Minories 1983" om op beurzen allerlei digitale demo's mee te geven. Ik heb toen aangeboden het landschappelijke deel voor mijn rekening te nemen. Daaruit ontstond een plan waarbij ik Bjorn heb gevraagd wat hij voor ogen had. Hij zat eerst aan iets oost europees te denken maar uiteindelijk kwamen we op het door mij een tijd terug bedachte Chempark tussen Neu Dalhausen, Wiedenbrück en Delbrück uit.




Een aantal ontwerpen en formaten zijn voorbij gekomen en zijn we op uitgeklapt 160x30cm uitgekomen en ingeklapt op 80x30x30. Bjorn wil het ding graag in de hand kunnen dragen, iets waar ik een hekel aan heb maar stel dat ik het mee zou moeten nemen verzin ik als nog wel iets om het op m'n rug te hangen als het niet in m'n grote rugzak zou passen.

Dit is het ontwerp:


De 2 bovenste sporen zijn reizigerssporen waar materieel met een wat smaller profiel rond rijd en de sporen er onder zijn de cargo sporen. Alles word van bovenleiding voorzien, de ChemparkBahn rijd onder 1,5kv daardoor kan materieel van het 3kv WAE net er ook komen.

Gister en eergisteren hebben we de onderbouw gemaakt en we gingen donderdag zo hard dat we tijd vonden om nog een aantal uur te BBQen. De overige dingen hebben we vrijdag ochetnd nog in een uurtje gedaan.











De wisselverbindingen tussen de reizigers sporen en het eerste cargo spoor gaan we niet gebruiken dus daar ligt/komt oud spul in te liggen. In de cargo sporen komen wissels van Peco.

We richten ons wat materieel en aansluiten betreft eerst op het cargo deel maar later moeten ook de reizigerssporen bereden kunnen worden. Reizigersmaterieel bouwen word nog een probleem bij gebrek aan geschikte onderstellen.

Bij een maximum breedte van 15mm mogen de onderstellen niet breder als 13mm zijn en de vele Japanse onderstellen zijn allemaal 15mm en lijken niet te versmallen.

De bedoeling is ergens in de herfst van dit jaar de eerste demo's met deze baan te kunnen geven.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 6 September 2020, 22:45:44 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #1 Gepost op: 17 Juli 2016, 09:14:52 »

Michiel,

Je bent weer lekker bezig  Duim omhoog en ik ben onder de indruk van je aanpak qua plannen en bouwen.

Groetjes,

Jeffrey
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #2 Gepost op: 17 Juli 2016, 21:18:41 »

Vandaag ben ik met de eerste gebouwen voor dit baantje bezig geweest op basis van schuimgebouwen die ik ooit eens van Maarten Veldkamp had gekregen.












Veel verder als dit ga ik voorlopig even niet komen, over een week gaat ik er wel weer eens mee verder.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 6 September 2020, 22:53:31 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Kippenlijntje
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 303


plan U te Arnhem jaren 90


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 19 Juli 2016, 11:26:50 »

Leuke updates en ben benieuwd hoe je de schuimhuizen verder gaat maken maar dat wordt even wachten. Duim omhoog

Groetjes,

Antal
Gelogd

Met vriendelijke groet,

Antal

Rijdt: Jaren 90, Nederlands, 3rail digitaal
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #4 Gepost op: 27 Augustus 2016, 17:10:42 »

Gister hadden we een bouwdag voor deze modulebaan. We hebben eerst wat grof werk gedaan, er moesten klemmen op om de bakken te vergrendelen. Daarna is Bjorn gaan bedenken hoe hij de besturing vorm gaat geven, dit moet heel veelzijdig zijn zodat hij er allerlei demo's mee kan geven met diverse soorten van besturing. Met de huidige opzet zouden 4 verschillende soorten besturing tegelijk mogelijk zijn waarbij het achterste spoor alleen analoog bruikbaar word met pendel automaat. Het daarnaast gelegen spoor moet dan onder andere op die zelfde pendelautomaat gezet kunnen worden waarbij die dan de rijrichting steeds tegengesteld tot het achterste spoor houd. Wat Bjorn er verder aan digitale besturingen op wil zetten maakt me niks uit daar snap ik toch niks van als hij zich er maar mee kan uitleven. Ik heb met eens verdiept in hoe ik kleine "Pringles" kokers in halve opslagtanks ging verbouwen. Het handigste bleek eerst die kokens doormidden knippen en slijpen en dan wanden maken van karton en een rond puntdak van papier.

De punt was eerst 1,5cm hoog maar dat moest naar 1cm worden verlaagd.




Het papieren dak is behandeld met typ-ex om wat stevigheid te bieden en de buitenkant van de koker is beplakt met proefstukjes behang waar ik verder nog niks aan het gedaan.

Tijdens de n-spoorbeurs 17/18 september zullen we de eerste demo's met deze baan geven. Wie wat doet moeten we dan even bezien maar in ieder geval moeten er nog wissels in en het spoor dicht gelegd worden en onze eerst volgende bouwdag is die beurs.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 6 September 2020, 22:55:39 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #5 Gepost op: 20 September 2016, 13:43:25 »

Afgelopen weekend hebben Bjorn en ik ons vermaakt diverse dingen. Samen hebben we alle rails gelegd en waar gewerkt word word soms herrie gemaakt, dat is het risiko van demo's op een beurs. Bjorn is verder met een servo aan het spelen geweest waarmee in ieder geval 1 wissel aangestuurd moet gaan worden. Er liggen 5 bedienbare wissels op deze baan en dus ook de mogelijkheid om 5 verschillende aanstuur systemen er in te verwerken.

Ik heb 3 gebouwen verouderd en nog wat grote brandstof tanks gemaakt en de 2 uit de vorige post en 3 andere verouderd.



Zondag avond zag ik vanuit lijn 43 dat op de tanks van Shell hier in Arnhem nog hekwerken zitten, mooi klusje voor een volgende demo lijkt mij.














In eerste instantie hadden we een ander seinhuis voor deze baan ingedachte maar toen vond ik deze tijdens de n-spoorforum dag bij Hans en Bjorn was er helemaal weg van en ik ook dus besloten deze er op te zetten. Wat kort overleg zondag leide er toe dat dit seinhuis niet meer in gebruik is en de ramen door stalen platen zijn vervangen.

Voor een volgende beurs wil ik dat we wat meer informatie zichtbaar voor de bezoekers hebben over wat we met de baan willen en wat het moet gaan worden. Als ik vrijdag op zaterdag nacht niet was gaan slapen had ik daar toen nog een begin mee gemaakt maar dat moet nu dus nog.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 6 September 2020, 22:58:45 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Raages
Newbie

Offline Offline

Berichten: 17



« Antwoord #6 Gepost op: 10 Oktober 2016, 19:45:39 »

Leuk idee, die elektronica industrie. Heel bruikbaar.
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #7 Gepost op: 22 September 2019, 20:52:40 »

De afgelopen week heb ik weer eens wat aan deze baan gedaan want afgelopen zaterdag moest hij mee naar Lochem Digitaal. Bjorn heeft eerder al het nodige aan de besturing en het aansluiten gedaan en heeft daar de afgelopen week ook nog veel tijd ingestoken.

Ik heb de tanks afgemaakt en grotendeels herschilderd en ze samen met de blokken gebouwen op hun plek gelijmd. Daarvoor heb ik eerst een achtergrond geschilderd op basis ven bestaande en geplande gebouwen. Ook heb ik met een Edding lakstift een deel van de spoorstaven gekleurd. Iets waar ik zaterdag mee verder ging maar dat koste mij in Lochem door de lage tafel hoogte m'n rug dus dat mag Bjorn thuis eens doen want de baan is nu met Bjorn mee. M'n moeder heeft een passende rugzak voor de baan gemaakt met nog de nodige extra ruimte want de baan in de hand dragen schoot niet op.

De foto's die ik heb zijn van voor het weekend dus daar staan niet alles op.




























Ik ben zaterdag in Lochem van Kato bouwdozen 2 gebouwen voor over de houten blokken met scharnieren gaan maken. Ik heb hier nog geen foto's van gemaakt dat zal ik even doen als ik ze uitgepakt heb.

Ik heb hier ook nog wat delen van gebouwen voor de baan liggen maar ik weet nog niet wanneer ik daarmee verder ga. Ik moet nog bekijken wat ik op welke beurzen ga doen.

Ik heb zaterdag ook m'n eerste 2 decoders gekocht die Bjorn in 2 locs van mij gaat inbouwen voor deze baan.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #8 Gepost op: 10 December 2019, 20:02:58 »

Ik moest aan 2 gebouwen wat kleine dingen doen voor m'n demo in Zutphen. Ik heb er stroken xps schuim ingelijmd zodat ze strak over de scharnieren van de baan heen passen. Verder heb ik bij eentje een uitstekend stuk dak weg geslepen bij de ander bleek tijdens Lochem Digitaal dat dat niet nodig was door de achterwand van de baan.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #9 Gepost op: 24 December 2019, 17:07:22 »

Afgelopen weekend heb ik in Zutphen o.a. de 2 gebouwen uit de post hierboven geschilderd.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3551



« Antwoord #10 Gepost op: 6 September 2020, 18:20:44 »

Ik had met Bjorn overlegd en op zijn verzoek besloten van een oude ketelwagen een tankinstalatie te bouwen voor CP2040. Toen ik de ketelwagen die ik nog dacht te hebben niet kon vinden( later bedacht ik me dat ik die al weggegeven had) heb ik een andere opslagtank gebouwd waarna ik verder kon bouwen. Het hoge seinhuis uit de KATO 23-315 bouwdoos heb ik verbouwd tot personeels en kantoorgebouw en verder nog een abri en de nodige meuk.










Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Modulebaan Chempark 2040
« vorige volgende »
Ga naar: