Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Neu Dalhausen hbf U-bahnhof
Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omlaag
Print
Auteur Topic: Neu Dalhausen hbf U-bahnhof  (gelezen 76087 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 10 Maart 2010, 23:57:25 »

Door gewijzigde hosting zijn sommige tekeningen moderner als tijdens het schrijven van dit topic.

Het ene diorama is nog niet klaar maar ik begin toch vast met de volgende. Dit diorama word een ondergronds U-bahn station van het grote Neu Dalhausen hbf. Dit U-bahn station ligt niet recht onder het hbf maar iets meer naar het oosten en heeft een noord/zuid ligging.


Het diorama zal bestaan uit een U-bahn station op nivo -2, een tunnel doorsnede waardoor je een kleine hal met trappen en winkeltjes inkijkt op -1 en het maaiveld nivo 0 met busbaan, voetpaden, fietspaden een groot gebouw, links op de rand een stukje perronspoor die iets hoger ligt. Het rechter deel van nivo 0 heb ik nog niet ingevuld.


Het U-bahn station word grotendeels met UV LED's verlicht, dit als blacklichts onder de perrons zoals ook te vinden is in het U-bahn station Essen hbf.

Hier nog 3 schetjes uit de brainstorm fase, waarvan de meest rechtse door Tis Spat is gemaakt. De 2 van mij hadden meer betrekking op de maten en de grove invulling.

Ik heb vanavond het frame gemaakt voor nivo -2 en net de sporen er op gelijmd. Ik ga als eerste de verlichting onder de perrons en de perrons maken.





Ik heb een lading profielen en staafjes hout klaar liggen voor de basis van de perrons. Onder de perrons komen dan in de profielen LED's met daartussen SideLightFiber wat het licht van de LED's geleid en dan naar de zij kant uitstraald. Hiervoor komt er aan de niet zicht zijde een laagje aluminium folie dat het licht dat terug kaatst om meer licht opbrengst in de goede richting te krijgen.

Word vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 28 Januari 2019, 21:02:47 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 11 Maart 2010, 19:40:12 »

Eind van de middag heb ik de rails en ondergrond beton grijs geschilderd, maar dat wilde heel slecht in alle hoekjes blijven zitten. Toen er vrij veel dunne verf op zat droogde het weer niet mooi op dus heb ik het spoor maar van ballast voorzien. Ook dat heeft mijn grote inspiratie bron Essen hbf.

Het staat zoals op deze foto te zien is nu te drogen op de verwarming.

Gister avond voor ik naar bed ging heb ik nog even 2 I profielen geel gemaakt met een watervaste stift, dit word de 3e rail.


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 28 Januari 2019, 21:05:09 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 11 Maart 2010, 22:40:00 »

Update'tje, de spoorstaven zijn geschilderd en de 3e rail is er op gelijmd.




Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 28 Januari 2019, 21:10:12 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 12 Maart 2010, 23:13:34 »

Vandaag bestond uit 3 stappen achter uit zetten en er 10 vooruit gaan zo ongeveer.

Toen ik de verlichting voor onder de perrons in elkaar had gezet bleek dat met de 3e rail niet goed uit te komen. De 3e rail heb ik toen verwijderd en besloten die naar binnen te verplaatsen. Daarvoor heb ik het ballast tussen de sporen nat gemaakt waarna het zo los kwam. Hier heb ik toen een strook karton ingelijmd van 9mm breed waar ik de 3e rail weer op gelijmd heb.

Naast de sporen heb ik nog 2 stroken karton gelijmd en grijs geschilderd. Hier komen dan de perrons op te staan. op de foto hierboven is een perron in aanbouw te zien bestaande uit karton en een kunststof U profiel met daarin het sidelightfiber en UV led's. Aan de achter zijde heb ik een latje hou van 5x7mm gelijmd waar later nog ene latje van 2x2mm op gelijmd is.






Ik heb de verlichting getest met een iets te hoog ampèrage waardoor ze erg vel branden.






Inmiddels heb ik de perrons grijs geschilderd en ik hoop ze vanavond nog te kunnen plaatsen.




Ik ga morgen dan het electrische gedeelte van dit setje verlichting verder in orde maken waarna ik verder kan gaan bouwen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 28 Januari 2019, 21:19:16 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 14 Maart 2010, 23:26:23 »

Vandaag druk door gewerkt aan dit diorama, vanmiddag de verlicthing onder de perrons permanent aangesloten. 2 euro centen als verdeel plaatjes gebruikt zoals altijd en een USB stekkerverbinding in het frame van het diorama gemaakt zodat ik de draad met adapter kan afkoppelen.


Vanavond de verlichting vast even in het donker getest:







Het licht is niet zo egaal als gehoopt en dat neem ik mee naar het plafon waar de LED's een stuk dichter bij elkaar komen.

Daarna ben ik van de tunnel echt een tunnel gaan maken dus veel bouwen met karton:







Inmiddels ben ik ook met het plafon bezig en heb ik de profielen waar de verlichting in komt op hun plek gelijmd op een plaat karton.


Daarnaast heb ik ook de bodumplaat voor de hal op -1 gemaakt die ik nodig had om dingen af te meten voor de trappen.


Verder heb ik roltrappen( en gewone trappen) in aanbouw:


Word vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 28 Januari 2019, 21:34:41 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 16 Maart 2010, 23:16:53 »

De afgelopen 2 dagen ben ik met de verlichting in het plafon begonnen. Ik heb 2 U profielen op de op maat gesneden plaat karton gelijmd zodat die boven de perronrand komt te hangen. Hier zitten weer UV LED's nu niet om de 20cm een paar maar om de 8cm een paar. In deze 2 goten zitten 28 LED's verwerkt met daar tussen weer stukjes sidelightfiber net als onder de perrons.

Na een eerste poging het aan te sluiten wat niet werkte, ging het bij een zoveelste poging vanavond met hulp via msn uiteindelijk wel. Na het getest te hebben heb ik het weer afgekoppeld zolang het plafon er niet definitief op komt te zitten.



Naast deze verlichting heb ik boven de perrons LEDstrips van digirails gelijmd waar ik een aantal van had gekregen. Deze gaan een andere stroombron krijgen dan de adapter waar de overige LED's op zitten.







Verder ben ik de trappen en roltrappen gaan plaatsen. Dit word geschilderd met de rest van de wanden van deze verdieping. Dit bouw ik eerst af voor ik er boven verder kan. Hiervoor moet dan ook eerst de digirail verlichting aangesloten zijn en het plafon geschilderd zijn.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 28 Januari 2019, 21:39:13 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 18 Maart 2010, 00:04:10 »

Vanavond heb ik alle wanden van het station en de trappen beton grijs geschilderd. Daarna was de vraag welke kleur moeten de kijk gaten/sleuven van de kijkdoos die het word hebben, beton grijs of vuil zwart.



Uiteindelijk lever het peilen van meningen via msn meer op als via de chat en heb ik besloten dat het vuil zwart moest worden.

De volgende actie was dus het vuil zwart schilderen van die delen en gelijk de kopkant van het diorama rond die gaten.








Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 28 Januari 2019, 21:46:33 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #7 Gepost op: 18 Maart 2010, 22:59:34 »

Ben benieuwd naar het effect straks met die blauwe leds.

Greetz, Paul
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 19 Maart 2010, 11:44:44 »

Gister avond ben ik eerst bezig geweest de banden van de roltrappen te schilderen.


Daarna ben ik met paint een tegel vloertje gaan tekenen om op het perron te plakken.

Hiervan heb ik er met excel 33 op een A4tje uitgeprint en daarna uitgeknipt, ieder vierkant tegeltje is ongeveer 2x2mm groot. Ik heb 2 stukken nodig om de hele breedte van het perron te bedekken.


Nu word het vooral kijken wat er allemaal op het perron moet, daar ga ik een lijstje van maken om te voorkomen dat ik het overzicht kwijt raak en dingen vergeet. Maandag kan ik dat lijstje meenemen en in Essen en dan nog wat dingen checken.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 28 Januari 2019, 22:03:44 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 19 Maart 2010, 23:29:37 »

Vanavond heb ik m'n station betegeld:






Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 28 Januari 2019, 22:04:20 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Online Online

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #10 Gepost op: 19 Maart 2010, 23:40:50 »

Ziet er goed uit Michiel!

Wat een werk dat tekenen, printen en plakken! Petje af!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 4 April 2010, 21:05:14 »

Gister en vandaag heb ik weer wat aan dit diorama gedaan. De laatste werkzaamheden zijn het tekenen van 2 soorten kaartautomaten die bewerkingen zijn van foto's:



Beide  tekeningen bestaan uit een voorzijde en 2 zijwanden, dit ga ik verkleind printen met een hoogte van 12mm.

Verder heb ik de dienstregeling voor de U2 afgemaakt, die van de U1 had ik al eerder af. Ik heb ze vanuit excel gekopieerd en in paint gezet, ook al is het na uploaden niet echt leesbaar het geeft wel een indruk van waar ik mee bezig was:



Het bestaat steeds uit een dienstregeling voor door de weeks, zaterdags en zondags waarbij iedere dienstwagen steeds een eigen kolom heeft. Zo kan ik precies zien hoeveel wagens er nodig zijn.

De gegevens in de dienstregeling had ik nodig voor het maken van de vertrekstaten te maken voor dit diorama:








De verdere werkzaamheden aan dit diorama zullen zich vooral richten op het aankleden van het nivo -2. Pas als dat afgerond is kan ik verder met het plafon ervan en het nivo -1 er boven.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 28 Januari 2019, 22:11:05 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 6 April 2010, 11:18:03 »

Zondag avond heb ik nog even 8 van die ruitvormige Duitse prullenbakken gesneden uit een stuk gum, deze moeten nu nog verder afgemaakt worden.


Vandaag wil ik aan div. dingen voor op de perrons gaan werken zoals die prullenbakken, bankjes en dat soort dingen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 28 Januari 2019, 22:12:32 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 6 April 2010, 16:09:17 »

De afgelopen uren heb ik div. dingen gedaan, onder andere:

De borden getekend met lijnen kaarten en vertrekstaten in die versies:
Voor in de hal;


Voor op het perron richting am Grünefeld/Wadersloh;


En voor het perron richting Dahlbeckerstr./Ohstein;


Dan de digitale CTA bakken voor beide perrons:


En een stations naambord;


Daarna het spul in word gezet en verkleind geprint:






En ik ben met de bankjes begonnen, strookjes papier van 20x5mm omgevouwen en met secondelijm verstevigd;


Daarna de eerste laag zilvere verf er overheen;


Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 28 Januari 2019, 22:18:28 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Paul VT 11.5
Full Member

Offline Offline

Berichten: 140


Kyllburg in H0


« Antwoord #14 Gepost op: 6 April 2010, 19:06:25 »

Mooi. Ook goede anti- junk verlichting zie ik zo.   Wink

Greetz, Paul
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 7   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Neu Dalhausen hbf U-bahnhof
« vorige volgende »
Ga naar: