Er ontgaat mij, geloof ik, iets. Even kijkend naar schaduwstation 1:
Vanuit de helix komt er een trein aan naar beneden in de buitenbocht (blauw). Deze gaat rechtdoor op W01 en W03, volgt de keerlus (blauw) en komt bij W01 weer op de buitenbocht uit en vervolgt zijn weg weer naar boven.
Dit lijkt mij geen probleem.
Op het korte opstelspoor (opstellen S1_09) en het parallelspoor (opstellen S1-11) staan twee treinen te wachten. De één kan vertrekken via W02, W62 en W03 en gaat achter de vorige trein aan, komt in het zichtbare gedeelte en buigt op W104 af naar het gele spoor.
De tweede trein - dit zal meestal de triebwagen zijn - gaat via W02, W61, W62 het groene spoor op en rijdt tot W102 en stelt zich daar op en wacht totdat een trein, die tegemoet komt is gepasseerd en rijdt dan verder.
Bij binnenkomst kan een trein ook afbuigen op W03 naar het opstelspoor. Door het neerleggen van zowel W61 en W62 zorg ik ervoor, dat treinen zowel naar de buitenbocht kunnen voor doorrijden als naar de binnenbocht voor het wachten in het zichtbare gedeelte.
Dan, wat is duur? Mijn partner heeft twee paarden, die gemiddeld 5 keer per jaar nieuwe ijzers krijgen à € 80,00 per paard per keer. Daar heb ik twee Engelse wissels voor en een prachtige loc.
Ontsporingen lees ik wel vaker als argument. Mijn - weliswaar beperkte - ervaring is, dat aan een ontsporing altijd veroorzaakt wordt door een probleem en dat problemen opgelost kunnen worden.
Een bijkomend voordeel is dat dit allemaal uitgerust wordt met c-rail en verwijderbaar is. Het is de bedoeling om de lijnen, die de treinen rijden zo recht mogelijk te houden. Dus geen slingers.
Schaduwstation 2 kent alleen maar een doorgaande lijn en alle opstelsporen daar zijn alleen voor het rangeerterrein.