Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: Onderbouw modelbaan  (gelezen 15322 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Gepost op: 17 Augustus 2014, 14:39:52 »

Ik ben aan het tekenen geslagen voor een modelbaan bij mij op zolder, echter heb ik toch nog een paar vragen:

Kan ik hiervoor ook 18mm spaanplaat gebruiken (vroeger gebruikt ik dit ook en bleef altijd recht)?

De afstand tussen de staanders van de onderbouw, hoe groot kan die maximaal zijn? Ik wil wel langsliggers van 69x33m (of is dat te overdreven) waar de platen op komen te liggen. (vroeger deed ik maar wat, als het maar horizontaal stond Lips Sealed Grin)

Ik hoor graag tips en adviezen.

Ik heb hiervoor een nieuw topic geopend omdat ik geen topic hierover vond, mogelijk heb ik dat over het hoofd gezien. En ook omdat anderen beginnende modelspoorders hier wat aan zouden kunnen hebben. Mocht er al een topic over bestaan, dan mag deze daarbij gevoegd worden  Wink(of misschien een idee voor een nieuwe categorie?)

Uiteraard ga ik de eventuele vorderingen hier, of in een nieuw topic, tonen. Het zal geen ontwerp zijn met tig sporen, klim/daalspiralen en schaduwstations  Grin
« Laatste verandering: 17 Augustus 2014, 14:41:52 door Nederduitsemeester » Gelogd

Groeten, Erwin
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 17 Augustus 2014, 14:45:39 »

Hier kan je zien hoe ik dat gedaan heb.
Spaanplaat zou ik niet gebruiken, te zwaar neemt te makkelijk vocht op.
Nu heb ik voor een open frame gekozen, maar als je hier platen multiplex op schroeft van 9 mm dik heb je een prima tafel  Duim omhoog

NB. het frame is uit latten van 18x70 mm

Succes,

Jakop
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Antwoord #2 Gepost op: 17 Augustus 2014, 15:02:38 »

Ah, duidelijk. Maar hoe heb je die kruisingen in de liggers gemaakt, die half in elkaar zakken (hoe het heet weet ik niet, ben nu eenmaal geen timmerman  Grin)?
Gelogd

Groeten, Erwin
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 17 Augustus 2014, 15:26:54 »

Half houts verband of zo....ben ook geen timmerman.
aan beide kanten een stuk van 18 x 35 mm uitzagen. Nou ja, 2 x 35 mm inzagen en dan met een beitel het recht afkappen. Geeft een enorm sterk verband aan de constructie.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Antwoord #4 Gepost op: 17 Augustus 2014, 15:32:00 »

Dank je  Duim omhoog

NB: het heet een half-hout-verbinding
« Laatste verandering: 17 Augustus 2014, 15:47:32 door Nederduitsemeester » Gelogd

Groeten, Erwin
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 17 Augustus 2014, 16:18:27 »

Dat zeg ik! gamma!  Grin

Over bouwmarken gesproken; daar staan vaak mega kromme latten tussen. Ik zou zeer kritisch uitzoeken en er eventueel meerdere bezoeken om tot een partijtje rechte latten te komen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #6 Gepost op: 17 Augustus 2014, 16:23:43 »

Dat is ook mijn ervaring. Ik ben weleens naar een ander filiaal in een andere plaats van dezelfde bouwmarkt gereden om daar nog enkele rechte latten te scoren. Vreemd dat zie rommel blijven aanbieden...

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 17 Augustus 2014, 16:31:52 »

Om een plafond uit te tengelen zijn die kromme prima, voor een modelbaan wat minder.
Het is net waar je ze voor nodig hebt  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 17 Augustus 2014, 17:28:14 »

Verder is het wel handig, bedenk ik nog, om vooraf goed te bedenken (uit te rekenen) wat je nodig hebt.

Voor bijvoorbeeld een tafel van 100 x 250 cm en een houtraster van 50 x 50 cm heb je 2 stukken van 250 nodig en 6 stukken van 100 cm.  Nu zijn die latten vaak gebundeld in de bouwmarkt. Stel per 3, dan zou je hier het best uit komen met een bundel van 210 cm en een bundel van 270 cm. Hou je er wel één van 270 over, maar daar doe je dan niets aan. Eerst even weten wat je zaagstukken zijn én hoe groot de bundels bij de bouwmarkt. Dat verschilt ook wel. Er waren er ook die los verkochten (Karwei, Multimate?)

Als je tafelformaat nog niet vast ligt kan je je ook laten leiden door de plaatmaten. Normaal voor een plaat multiplex is 122 x 244 cm. Bij voornoemde tafel van 100 x 250 kom je dan mooi 6 cm te kort. Als die je ontwerp niet hinderen kan je dan beter (goedkoper) voor de 244 cm. Nu meen ik dat er tegenwoordig ook grotere platen multiplex te koop zijn (tot 3 meter meen ik) maar of die bij bouwmarkten ook in de schappen staan weet ik niet.

Je kan natuurlijk ook naar een locale houthandel gaan. Als die aan particulieren verkopen, is de kans dat je daar rechtere latten kan scoren groter en zeer waarschijnlijk ook goedkoper  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Antwoord #9 Gepost op: 17 Augustus 2014, 17:59:09 »

Hm, dat is een goede tip.  Duim omhoog
Gelogd

Groeten, Erwin
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 17 Augustus 2014, 18:09:02 »

Herstel! Bij mijn voorbeeld heb je natuurlijk 3 stukken van 250 nodig. Het gaat dan mooi schoon op dus.
Bewijst weer dat goed uitdenken en plannen nodig is  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Antwoord #11 Gepost op: 28 Augustus 2014, 13:29:05 »

Nog een vraag: ik ben van plan om onder de sporen van die groene ondervloer-platen te leggen, deze bijvoorbeeld Ja, Gamma.... Grin, omdat ik dan hiermee een spoordijkje kan maken. Bij modulebanen zie ik ook nog weleens van dat soort ondervloeren liggen namelijk.
Gelogd

Groeten, Erwin
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 28 Augustus 2014, 13:33:22 »

en wat is de vraag dan?  Grin

tot nu toe was het alleen een mededeling  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Nederduitsemeester
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 525


« Antwoord #13 Gepost op: 28 Augustus 2014, 13:54:50 »

Oh ja, sorry, Bij de "buren" was een vraag meestal niet nodig. Meestal als je dan post (al dan niet per ongeluk) had gedrukt had je gelijk tig pagina's te lezen waarom je het wel of juist niet moest doen..... Grin

Maar de vraag: Is dit een goede ondergrond, aangezien ik toch met verdund (hout)lijm de sporen vastleg? Jij heb zelf een laminaat ondervloer gebruikt, die is van plastic meen ik? En dus wat makkelijker tegen vocht bestand. (en ik wil juist voorkomen dat ik eerst een rechte Hollandse baan heb, en na drogen opeens een berg-landschap heb.... :Smiley Grin)
Gelogd

Groeten, Erwin
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 28 Augustus 2014, 14:44:46 »

Geen ervaring met die groene platen, maar ze lijken me niet goed qua vocht.
Die blauwe zijn inderdaad van een schuim-achtig iets. Nemen geen vocht op.
Ik raad je wel aan eerst het volledige baanlichaam er mee te bekleden en dan een smalle strook onder de sporen.
Bij mij maakt de ballast nog geluidscontact met het onderliggende hout en dat is te horen ook..  Sad
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Onderbouw modelbaan
« vorige volgende »
Ga naar: