Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Opbouw modelbaan Vier-landen
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Opbouw modelbaan Vier-landen  (gelezen 50528 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Gepost op: 28 Oktober 2011, 20:32:12 »

Hallo,

Ook wil ik bij deze de in opbouw van mijn vernieuwde modelbaan in aanbouw laten zien omdat de oude modelbaan inmiddels helemaal is afgebroken omdat er vele fouten in bleken te zitten waaronder geen schaduwstation.





Het onderste niveau zal om een hoogte van 22 cm gaan komen.



Op dit gedeelte zal en dubbelsporig spiraal gaan komen.





Links de leidingen van de verwarming waardoor het onderste niveau wat hoger komt te leggen, dat bied gelijk weer een uitkomst maar later hier meer over.



Hallo,

Zo eindelijk weer even tijd om wat update's te plaatsen want wil jullie zeker op de hoogte houden.
Dit is nu gelijk ook ene mooie update om een juiste indruk te krijgen van de hoogte.



Het betreft hier om twee lagen van 23,5 cm hoogte en 54,5 cm.



Eerst even uittesten en genoeg ruimte lijkt me?



Wel jammer had er graag een kratje vocht onder willen verstoppen maar dat worden dan wel hele kleine flesjes, dat zet geen zooi aan de dijk :lol:



De ruimte kan ik dan beter gebruiken om lege doosjes op te bergen.



Nog wel even vast schroeven maar geeft nu even een mooi beeld van hoe het er uit komt te zien.



Waar zullen we zijn zonder de trein. :lol:
Dus maar even wat rijdend materiaal op de rails gezet om de hoogte beter uit te testen en wat bleek er blijft genoeg ruimte over wat de modelbaan komt nu op een hoogte van 80 cm.



Ja ja er komt eindelijk een schaduwstation.



Sorry voor de wat mindere scherpe foto's.



Er zal zeker ook isolatie onder de rails gaan komen, dat is al op voorraad maar later meer hierover.

Groet Wim.

 
Gelogd
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Antwoord #1 Gepost op: 28 Oktober 2011, 20:39:43 »

Hallo,



Nu de bouw aan de andere hoek waarop een dubbelsporige spiraal moet gaan komen.



Even tussen door naar de klus-Wijs winkel gemoeten om hout in te gaan slaan.



Ook hier maar even uittesten of de ruimte voldoende is, geef het gelijk toe is wat aan de krappe kant.
De oppervlakte van het plaat materiaal is 120x120 cm en het raamwerk 110x110 cm.



Uitzicht vanuit knie hoogte



Het tussen stukje zal nu onderhanden worden genomen en hierbij zal dit gedeelte uitneembaar moeten blijven omdat ik hier een lade onder wil gaan monteren.



Alles gelijk maar goed aan pakken en wil zoveel mogelijk van de ruimte gebruik maken.



Vanwege de kans op door buigen heb ik maar besloten om een paar extra houten staanders toe te passen, okee ik ben door de voorraad heen want ik mist er nog ééntje (rechts).



Ben benieuwd of het stukje plaat materiaal er tussen past.



Het gaat me tot nu nog goed af en ben nog steeds onder de indruk waar ik mee bezig bent.



Okee het plaat materiaal heeft wel een dikte van 15 mm maar dit komt vanaf de afgebroken treintafel, zal nu gebruikt gaan worden als onderbouw van het schaduwstation.



De vele staanders zullen dienst gaan doen als onderbouw van de treinbaan, dus moet het geheel wel stevig genoeg zijn.



Hieronder zullen lade's gaan komen om rijtuigen en diversen loc's in kwijt te kunnen.



Ook een luchtfoto mag zeker niet ontbreken.



Nu de rails nog even om zich laat wachten is de ruimte al weer ergens anders voor benut. :lol:



Maar het plaatmateriaal voor de onderbouw waar de tweede spiraal op moet gaan komen is al op maat gezaagd, dus wordt vervolgd.

Groet Wim.
Gelogd
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Antwoord #2 Gepost op: 28 Oktober 2011, 20:54:00 »

Hallo,

Na het nogmaals bekijken van de ruwbouw van het schaduwstation heb ik besloten om nog even wat puntjes extra aandacht te geven.



Om het plaatmateriaal goed en strak vast te schroeven zullen weer even nieuwe gaten geboord moeten gaan worden, daarbij is het van belang om alles eerst goed aangeven op welke plaatsen geboord moet gaan worden.



Ook niet het onderste niveau vergeten. :lol:



Ook maar even besloten om er even een schuurpapiertje er overheen te halen voor een fijne afwerking of?Huh?



Okee er komt een laagje verf overheen, waarom ja ik stoorde me aan de houtkleur als ik de opstelsporen op kniehoogte bekeek.



Nu ik er toch nog makkelijk bij kon gelijk werk van gemaakt.



Okee nu even een foto om het wat duidelijker te maken van wat ik ermee bedoel.

Het onderste gedeelte hoeft geen blauw kleurtje want dat wordt nog afgewerkt maar wat een kleurtje een ander beeld kan geven blijkt wel weer, oke maak er wel een werk van.



De gaten waar de schroeven in moeten gaan komen heb ik even met een rode kleur aangegeven want je wilt je handen niet open halen aan een schroef die perongeluk door een oud schroefgat heen steekt.



Ook hier waar het grote spiraal op moet gaan komen de staanders even van een blauw kleurtje voorzien.



Ook hier en daar wat extra laten aangebracht voor het eventueel doorbuigen van het plaatmateriaal.



Nu het plaatmateriaal nog even voorzien van schroefgaten, een schurpapiertje erlangs halen om vervolgens aan het tweede gedeelte te kunnen beginnen.



De delen spaanplaat zijn nu ook bevestigd.



Genoeg ruimte lijkt me zo?



Dit gedeelte is op het monteren van de lade's na klaar.



Blijft zeker nog genoeg ruimte over voor een modelbaan bovenop het schaduwstation.

Inmiddels is er weer hout ingekocht voor de uitbreiding van het schaduwstation.



Alles gisteren buiten maar op maat gezaagd en er ook maar gelijk een schuurpapiertje langs gehaald.
Zodat er vanmorgen alleen maar geschroefd hoefde te worden.



Op dit gedeelte komt een enkelsporig spiraal met daarop C-Rails gebogen 24230.





Wel handig zo want bijna al het plaatmateriaal wat ik gebruik komt vanaf de inmiddels deels afgebroken treintafel.



De achterwand voor het monteren eerst maar even een kleurtje gegeven.



Rechts zal nog een bevestiging komen waar niveau 2 op kan komen te steunen.



Het is in ieder geval stevig genoeg want ik met bijna 100 kilo kan er op zitten. :lol:



En voor een enkelsporig spiraaltje is de afmeting groot genoeg.



Groet Wim.
Gelogd
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Antwoord #3 Gepost op: 28 Oktober 2011, 21:09:43 »

Hallo,

Even een foto van waarom het onderste niveau niet lager gemaakt kan worden.



Het laatste stukje zal even wat meer tijd vragen omdat ook hier leidingen zitten die ik even niet kan weg slijpen.



Maak daar geen probleem van omdat er voor bijna alles wel een oplossng is te vinden of te maken. Wink

Voor ik verder gaat met het laatste stukje ruwbouw heb ik eerst even besloten om wat rails uit te leggen, dit vanwege de afmetingen of alles nog gaan lukken.
Want ja heb het railplan van het schaduwstation heb ik met behulp van Wintrack gemaakt.





De aansluitingen op het dubbelsporig spiraal moet zeker aan lukken.



Onder de rails gaat zeker nog isolatie komen.



De loc's komen wel een beetje te vroeg al uit de verpakking kruipen. :lol:



Maar blijven zeker nog even werkloos toekijken.



Heb voor me zelf geen verkeerde beslissing genomen om alsnog een schaduwstation te bouwen.



Uitzicht vanuit de heli. :lol:  :lol:

Tussendoor met Wintrack aan het stoeien gegaan want zoals ik al een beetje verwachte kwamen de afmetingen niet zo overheen met Wintack en het uit leggen van de rails waardoor ik hier en daar rails moest verwijderen.

Hieronder even het vernieuwde railplan van het onderste niveau.



Er blijft tenslotte nog genoeg ruimte over voor het opstellen van lange treinen.

Voordat het laatste stuk ruwbouw afgebouwd kan gaan worden toch ook maar even de rails uitgelegen.



Van een stukje afvalhout maar even een tafeltje gemaakt om de rails een beetje op te dragen.



Wel goed opgemerkt is de leidingen die straks niet meer zijn te zien.



Want na alles goed te hebben opgemeten en elke centimeter benut te hebben om zo laag mogelijk het onderste niveau van het schaduwstation te kunnen houden is dit geslaagd.



Natuurlijk worden er nog een paar extra latten op aangebracht om alles nog wat stevig te maken.



Maar de verwarmingsbuizen zijn niet meer te zien.



Eerst maar even wat rails neer gelegen om alles nog even extra te controleren.

Zo nu kan het vastschroeven en de verdere bouw aan het schaduwstation voortgezet worden want van een bouwvak vacantie is hier zeker geen sprake van. :lol:

Na alles nog even geduldig bekeken te hebben om naar een oplossing voor de staanders die aan de achterkant van de muur geplaatst moeten gaan worden te kijken, waarbij ik deze niet aan de muur wil vast gaan zetten is het toch gelukt om daar nu een oplossing voor te hebben gevonden.



Heb zojuist even de staander iets smaller gemaakt waardoor deze achter de verwarmingsbuizen past.



Ook het plaatmateriaal past er na een kleine aanpassing weer netjes op.



Natuurlijk worden er nog extra latten aangebracht en ook het tweede niveau zal er op aangebracht worden.
Maar het allerbelangrijkste is dat de staander van 90cm ook als onderbouw voor de modelbaan kan gaan dienen.

Zo zie je maar geduld en alles nog eens goed bekijken leverd altijd voordelen op.

Wel weer even naar de Kluswijs voor een nieuwe voorraad hout, ja haal elke keer een beetje omdat de afmetingen toch ongemerkt afwijken.
Ik heb bij elkaar nu nog maar een paar stukjes afvalhout over met een totale lengte van ongeveer 1 meter.

Hallo,

Hierbij nog even de afmetingen van het houtmateriaal waar ik mee werk, daarbij zal het nu ook duidelijk worden dat het geheel zeker stevig genoeg is om alles te kunnen dragen.



De staanders hebben een hoogte van 90cm en 26,5x36,0mm

De latten bestaan uit verschillende lengtes maar zijn 18.0x36,0mm

Voor het eventueel doorbuigen van het plaatmateriaal gebruik ik vierkante balkjes van 35,0x35,0mm

Het plaatmateriaal heeft een dikte van 15mm.

Voor het schroeven van de latjes in de staanders gebruik ik 4,0x40mm, voor het vast schroeven van het plaatmateriaal gebruik ik 4,0x25mm.


De afmetingen wat betreft het gehele schaduwstation zal ik later nog even posten als de ruwbouw klaar is, dat zal hopelijk nu ik de laatste afmetingen weet waardoor ik nu ook de juiste afmetingen van het hout wist en inmiddels van een nieuwe voorraad ben voorzien want laat alles bijna op de juiste lengtes zagen want anders past het ook niet in de auto.

En zo sla je twee vliegen in één klap handig die Klus Wi :lol:  :lol: Wim :wink: 

Heb alles nog even goed bekeken en zo moest ik het linkergedeelte van het schaduwstation waarop het enkelsporige spiraal moet komen aan moeten passen.

Was een hele klus maar ook dit is gelukt omdat ik ook rekening moet houden met de modelbaan die er bovenop moet gaan komen maar daar heb ik inmiddels goed naar gekeken en kom daar met een leuke oplossing voor.

Nu gauw naar de foto's, daar komen ze dan.



Allereerst een paar extra inkepingen moet aanbrengen omdat ik de achterwand aan dit geheel wil monteren.



Twee extra latten toegebracht om in het midden van het spiraal een extra staander te kunnen bevestigen die ook de modelbaan moet gaan ondersteunen, ook de staander die aan de achterwand moet komen bewerkt zodat deze er ook aan vast gemaakt kan worden.



Alles even bekijken of alles past, dat gaat wel lukken.



Het plaatmateriaal kan weer op zijn plekje terug geplaatst worden.



Had makkelijker geweest om met twee de zelfde stukken plaatmateriaal te werken maar deze maar deze plaaten worden hergebruikt dus doe ik het er maar mee.
het is even passen en meten wat extra werk.



Hier zal ook nog een extra staander toegepast gaan worden.



Zal zeker nog een kleurtje gaan krijgen, kijk rechts onderin lijkt wel of het onderste niveau al bijna rijklaar is. :lol:



Twee stukjes plaatmateriaal met een extra balkje eronder en wordt later nog extra stevig door en lade.

Lijkt nu wel op een muizen val. :lol:  :lol:



Nee mag nog niet mopperen want het loopt nog steeds gesmeerd en ben onder de indruk van mijn knutselkunsten.



Er zal zeker nog isolatie onder de rails gaan komen maar dat zal pas zijn als de spiralen op hun plek staan.



Eerst zal nog even het laatste stukje van het tweede niveau aangelegd moeten gaan worden, dit gaat een leuk klusje voor het weekend worden.



Een grote en belangrijke tip die ik graag meegeef werk netjes en overzichtelijk dat voorkom heel veel oneffenheden en onduidelijkheid.

Groet Wim.
Gelogd
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Antwoord #4 Gepost op: 28 Oktober 2011, 21:25:19 »

Hallo,

We zijn inmiddels al een beetje opgeschoten met het gedeelte waar de rails op komt te liggen.



Alles is weer demontabel, dat is te zien aan het gedeelte waar het enkelsporige spiraal op moet gaan komen.
Het is gemakkelijk achter de verwarmingsleidingen te halen om het van een blauw kleurtje te voorzien.



Het gedeelte op de voorgrond daar heb ik inmiddels de twee onderste latjes ook even aangepast omdat nu ook de staander die tegen de muur komt wat stevig is bevestigd.



Ook het achterste gedeelte heb ik op de voorgrond nog even een stukje staander geplaatst en ook achterin de hoek heb de opening met behulp van twee extra staanders dicht gemaakt.



En zo ligt het onderste niveau weer geheel op zijn plaats terug, door middel van een paar schoefjes los te draaien weer gemakkelijk uit elkaar te halen.



We gaan maar weer een stapje verder en nu zal er even gemeten moeten gaan worden om het laatste stukje van het tweede niveau er tussen te kunnen maken.



De twee latjes voor het eventuele doorbuigen van het plaatmateriaal te voorkomen zijn al op maat gezaagd, rechts zal er ook nog ééntje moeten gaan komen maar eerst even uitmeten met de rails hoever het gedeelte naar buiten komt, ik bedoel daarbij naar rechts komt te liggen.



Even aan het puzzelen gegaan maar ook hier komen we uit, al heb ik er wel een paar rechte rails teveel neergelegen.
Maar daar ga ik me vandaag maar eens mee bezig houden, met het railplan van Wintrack erbij en eerst een bakje koffie gaat dat ongetwijfeld goed komen.



Met een update van het juiste railplan is het uitleggen van de juiste rails een fluitje van een cent (geen euro cent hoor). Sad



Ik had bij het steeds uitleggen van de rails een foutje gemaakt vandaar dat het hiervoor op de vorige update de rails niet op de juiste lengte was uitgelegen.



Ter ondersteuning zullen er weer extra latten aangebracht moet gaan worden, dat kun je beter maar gelijk doen want anders gebeurt het niet.



Voordeel is dat het op zolder niet warm is, daar neem ik maar even gebruik van.



Het schuren gebeurd uiteraard buiten zodat ik niet elke avond hoeft te stoffen. :lol:  :lol:



Alle latjes worden met schroeven bevestigd, als het spiraal geplaatst moet gaan worden zal dit geen problemen opleveren.



De delen van het plaatmateriaal wat van de oude modeltafel afkomstig is heeft niet de goede afmetingen omdat deze net iets te smal zijn.

Zo na een bezoekje aan de bouwmarkt voor een stuk plaatmateriaal kan ik weer verder met de bouw.
Het personeel denk wijs mee en zaagt bijna alles op maat, ja tuurlijk wel even zelf alles goed opmeten thuis. :lol:



Past perfect maar wat werkt dan mooi nieuw hout, nee zal niet alles gaan vernieuwen.



Zelf het plaatmateriaal terhoogte vanwaar het andere stuk plaatmateriaal moet komen wat smaller  gezaagd, zoals je kunt zien werkt het perfect aan beide zijde van een staander een latje.



Het andere stukje plaatmateriaal van 90x90 zelf nog even op maat moeten zagen en zo ligt het bovenste gedeelte van het schaduwstation ook dicht.

Alles zal nog niet vast geschroeft gaan worden omdat de spiralen er nog in geplaatst moeten gaan worden.



Na langs de rails even ruim afgetekend te hebben ook maar even de zaag er doorheen gehaald.



Ook op de bovenkant van de latjes van het gedeelte waar de spiralen op moeten gaan komen moet nog een extra rand aangebracht gaan worden, dat ga ik eens mooi rond proberen te zagen met een decopeerzaag.

Oja heb ook even en extra ronde vijl gekocht, ben benieuwd zal wel gebruikt moeten gaan worden. :lol:



Voor links boven waar de raileinden ophouden zullen morgen wissels afgeleverd gaan worden en ga dan eerst even het railplan uitleggen want ik geloof dat ik even twee niveau's door elkaar aan het halen bent.

Het klopt nu even niet zoals de rails moet leggen, dan maar even geduld hebben want zal eerst even de rails op de juiste plek moeten gaan krijgen om daarna met de decopeerzaag aan de slag te kunnen.

Bij het aansluiten van de rails nog al wat problemen omdat ik meerdere keren de rails heb moet verwijderen, daarna weer opnieuw heb moeten aansluiten omdat ik het wel beter vindt om tijdens de bouw toch even uit elke keer alles wil uittesten.



Dus wel handig om het schaduwstation demontabel te maken, nu het voordeel van hebt dat je er makkelijker bij kunt doormiddel van het los schroeven van een paar schroeven.



En na het opsporen van de fouten kan alles weer gemakkelijk terug geplaatst gaan worden.

De fouten zijn inmiddels weer opgespoort want er waren enkele stukjes rails niet in de goede volgorde terug gelegen.
Ook op de laptop stonden teveel afbeeldingen die ik door elkaar haalde omdat ik deze ook steeds had moeten aanpassen.

Inmiddels zijn de afbeeldingen en de bestanden op Wintrack ook geupdate en zijn de problemen verholpen.



En zijn zowel het onderste niveau en het bovenste niveau volledig het zelfde als wat er op Wintrack is getekend.



En is deze face eindelijk voltooid.



Waarschijnlijk wordt het bovenste niveau nog 5 centimeter naar onderen geplaatst.



Maar dat hangt nog af van de spiralen maar het verlagen van het bovenste niveau daar hoeven geen grote aanpassingen voor gedaan te worden want daar is met de bouw ook al rekening mee gehouden.



Zowel op het bovenste niveau als het onderste niveau zal er spanning op worden gezet, bij mij ook even wat spanning weg nemen. :lol:



Rijlengte genoeg en er zullen ook voor het eerst filmpjes van worden gemaakt.

Groet Wim.
Gelogd
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Antwoord #5 Gepost op: 28 Oktober 2011, 21:33:20 »

Hallo,

Zal nog even de vernieuwde railplannen toevoegen.



Het onderste niveau,

Het langste opstelspoor is 4144 mm en het korste opstelspoor heeft een lengte van 2803 mm



Het bovenste niveau,

Het langste opstelspoor is 3749 mm en het korste opstelspoor heeft een lengte van 3085 mm.



Het totaal overzicht van de twee niveau's boven elkaar.

Even tussen het bouwen van het schaduwstation door tijd voor wat anders, de loc's moeten toch in beweging blijven. :lol:
Inmiddels ligt hier al een tijdtje een filmcamera'tje, dus een mooi moment om dit alvast even te gaan uitproberen.



Mooi compact en draadloos, past daardoor uitstekend om een lagebord wagon van (Marklin). :lol:



De loc DB 140 zal uitstekend deze taak op zich kunnen nemen, nu de rest zal aan mij zelf over gelaten gaan worden. :lol:



Het rijden gaat van zelf nu het filmen nog even maar zal kijken om vandaag nog met een filmpje te komen.
De eerste mislukt altijd en laat ik ook niet zien. :lol:

Hier is het eerste filmpje dan.

http://www.youtube.com/watch?v=4IEr39DQV_o

Er is nog genoeg klus werk te doen en blijf wijs door klussen met kluswijs, inmiddels weer een klein voorraadtje hout gehaald om eens te kijken met het in elkaar zetten van een lade, omdat er 6 gemaakt moeten gaan worden gaat hier wel even tijd in zitten.

Dus zullen de filmpjes nu even op zich moeten laten wachten, oke dan voor degene meer willen zien zal ik er tussen door ééntje plaatsen, wel op speciaal verzoek. Cool



Er zal gewerkt gaan worden met stukje plaatmateriaal en latjes van die een hoogte van 8cm en een dikte van 93mm.
De afmetingen zullen verschillend zijn, dus zal ik nog met de afmeting komen van het eerste in elkaar gemonteerde lade.



Drie lades zijn inmiddels al in elkaar gezet, hierbij heb ik wel even de afmetingen van de latjes wat vergroot namelijk 8 cm hoog en een dikte van 18mm.



Om de lades extra stevig te krijgen heb ik deze met schroeven in elkaar gezet.



De lades zullen net onder het onderste niveau bevestigd gaan worden zodat de lege dozen onder de lades opgeborgen kunnen gaan worden.



Tussen het klussen door wordt er voldoende gekeken naar wat het resultaat moet gaan worden, of het allemaal wel gaat passen.

Maar dat dit de lade voor de stoomers gaat worden is wel zeker. Cool



Meubelmaker wordt je niet zomaar. :lol:  :lol:  maar als de lades soepel open en dicht kunnen met behulp van het juiste bevestigen van de laderails
noem ik me gewoon meubelmaker. :lol:

Groet Wim.
Gelogd
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Antwoord #6 Gepost op: 28 Oktober 2011, 21:40:10 »

Hallo,

Voor de lades er onder gemonteerd kunnen worden heb ik eerst maar even de buitenrand aangebracht en wel van mdf plaatmateriaal.
Met behulp van een paar schroeven los te draaien kan ik dit weer makelijk verwijderen maar nu kan ik waar de gaten moeten komen van waar de lades door heen moeten kunnen schuiven wat makkelijker aangeven.

Het onderste gedeelte zal doormiddel van mdf en een plint dicht gemaakt gaan worden om zoveel mogelijk stof weg te houden van het opgeslagen materiaal.



De hoeken heb ik maar netjes even wat rond geveild, de dikte van het mdf is 13mm en heeft een hoogte van 22cm.



Zal nu even het gedeelte waar het dubbelsporige spiraal op moet gaan komen los van het gedeelte waar de rails al is aangebracht moeten los koppelen.
Zal hierdoor makkelijker het geheel op zijn kant kunnen moeten zetten, wel jammer was al aardig op weg maar oke moet toch even gebeuren.



De opstaande rand (3,5cm) is hoog genoeg om een ontspoorde trein eventueel op te kunnen opvangen zodat deze niet op de grond terecht kan komen.



Het aftekenen waar de lade's moeten gaan komen moet zorgvuldig worden gedaan.
Ik doe dit daarom even ana de achterkant.



Ik maak de openingen wat groter om later de lade's ook er uit te kunnen halen.



Even na controle houden is wel van belang.



Ook moet er nog ruimte over blijven om de laderail toe te passen.



Het boren van kleine gaten is even een hulpmiddel om zo aan de voorkant de juiste afmetingen te krijgen.



Nu na het aftekenen is het boren van de wat groten gaten nodig voor het decopeerzaagje.



Het eerste sleufje is gezaagd met behulp van de decopeerzaag en het als
tweede gezaagde (rechtse) zaagsnede is straker, dus oefening baart kunst.



De eerste twee lade's kunnen geplaatst gaan worden.



Ben tot zover tevreden. :lol:





Nog even extra controleren of het gedeelte waar de lade's moeten gaan gaan komen wel waterpas is want de lade's moet wel soepel open en dicht kunnen.



De kleur van de lade's heeft de kleur grijs en is van Flexa zijdeglans en heeft het kleur nummer SN.02.67 (BASE W05).
De kleur komt helemaal overheen als de kleur van de een verpakking van Marklin.



Voor het bevestigen van de lade's is het belangrijk om even goed op te meten, zodat er aan beide kanten van de lade evenveel ruimte overblijft.



Om de laderail goed te bevestigen gebruik ik hiervoor een brede dikke lat van 27x36mm.



Hierdoor zit de laderail goed op zijn plek en is het stevig genoeg.

Nu zijn jullie natuurlijk benieuwd of het gelukt is om een lade goed te hebben bevestigd en de lade open en dicht kan (kortom of het werkt). :lol:

Kijk en zie het resultaat.



Zie de twee op maat bevestigde rails, oke het mdf zal zeker nog een mooi kleurtje gaan krijgen.



De lade past er netjes in en kan er dus altijd in zijn geheel moeiteloos uitgehaald worden omdat zo de lege dozen onder de lade opgeslagen kunnen gaan worden.



Wat een blijdschap hier de lade glijd soepel dicht, ben heel tervreden, daar neem ik zo eerste een biertje op. Cool



En misschien nog wel een tweede omdat de lade ook nog geheel dicht kan. :lol:

De voorkant van de lade zal zeker nog netjes afgewerkt gaan worden met een stukje mdf, ook zullen er handgrepen op moeten gaan komen.



De eerste lade is gemonteerd, nu de andere vijf nog.



Voordat de rails defentief wordt vastgezet maak ik eerst gebruik van de sleufjes die in de rails zijn aangebracht want hierdoor kun je dan de rails nog even in de juiste afmeting stellen waardoor de lade soepel heen en weer moet kunnen gaan.



Om vervolgens de rails met het juiste fomaat schroefjes en in de daarvoor juiste gemaakte schroefgaten in de rails vast te kunnen schroeven.



Ook met de rails die aan de lade wordt gemonteerd doe je het zelfde handelingen.



Zo dit gedeelte kan weer omgedraaid worden en kijken of alles werkt.



Perfect en nu de voorkant van de lade's nog even netjes van een plaatje mdf voorzien.

Groet Wim.
Gelogd
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Antwoord #7 Gepost op: 28 Oktober 2011, 21:52:02 »

Hallo,



Twee stukjes mdf op maat gezaagd en van gaatjes voorzien, dit omdat ik alles zoveel mogelijk wil schroeven en niet alle ste lijmen met houtlijm.



De gaten zullen nog even dicht gemeerd moeten gaan worden voor er een mooi kleurtje verf overheen gesmeerd kan aan worden.



En daarna zal er nog gekeken moeten worden naar materiaal waar het rijdend materiaal om kan rusten.



Het monteren van het eerste lade was even nieuw voor me maar heb er nu een beetje ervaring in gekregen. :lol:
En dus zal deze derde lade spoedig gemonteerd zijn.

Heb even de tijd genomen om twee foto's te plaatsen van de vorderingen van de bouw aan het schaduwstation.



Hierbij is het bovenste niveau ruim 1cm naar beneden toe geplaatst, is er een afwerklat aangebracht.



Ook is alles nog met behulp van de waterpas nagekeken en de oneffenheden eruit gehaald.
Dit gedeelte is nu gereed voor een likje verf waarna de spiraal erin geplaatst kan gaan worden.

Tussen het werken door toch nog de tijd nuttig kunnen besteden, ook al bestond het een beetje uit het controleren van de ruwbouw omdat het schaduwstation in grote lijnen al in elkaar was gezet nu maar eens kijken of alles nog wel waterpas ligt.



Of ik had de bril niet op of er lag een bierviltje onder de waterpas maar was wel bekend dat er na controle moest worden gehouden. :lol:



Neem er even extra de tijd voor en dan ligt alles perfect.



Het bovenste niveau wordt gelijk op de juiste hoogte gebracht door middel van twee hulp latjes die een tolale hoogte hebben van 25cm.



Omdat het houtwerk van de oude modeltafel hergebruik wordt is het nodig om de aansluitingen netjes strak zonder maar 1mm hoogte verschil tegen elkaar aan te kunnen sluiten.



Ook hier is het van belang om de lade probleemloos uit de laderail te kunnen halen om de lege doosjes onder de lade weg te kunnen toveren. :wink:

Dus met andere worden de puntjes op de i want er wordt ook al gekeken waar de bedrading moet gaan komen en wil alles 110 procent in orde hebben, ook al kost het me wat extra dagen.



Het latje er even tussen uit gehaald, dit gaat makkelijk omdat het gehele schaduwstation demontabel in elkaar is gebouwd.

Even langs de sirkelzaag halen en terug aanbrengen, de lade wordt probleemloos in de laderails geschoven.



En het kan nog dicht geschoven worden ook. :wink:



Het is wel een mega klus maar zal er straks zeker veel plezier van gaan hebben vooral de opslag van materiaal is handig, ook omdat er nu ruimte onder de treintafel blijft.



Dit gedeelte van de ruwbouw is nu zo goed als klaar, alleen nog een mooi kleurtje. :?:

We zijn er nog niet want er moeten nog meerdere lade's onder het schaduwstation komen en ook de twee niveau's moeten nog even met de waterpas nagekeken worden.



Ook is er aan de voorkant weer mdf aangebracht voor een fraaie afwerking en zo maakt dit alles nog wat extra steviger ook omdat er makkelijk losse niveau's er tussen uitgehaald kunnen worden.



De lijnen waar gezaagd moet gaan worden waarin het vierde lade moet gaan passen wordt zorgvuldig opgemeten.



Hier kom ik weer die verwarmingsbuizen tegen, dus vraagt dit even weer extra aandacht maar hoe dan ook hier moet een lade gaan komen. :lol:

Ben nog steeds met de opbouw bezig van het schaduwstation, er gaat extra veel tijd in zitten om alles waterpas te krijgen omdat de vloer hier niet zo recht ligt.
Kan ook niet anders in de polder. :lol:



Ben nu bezig aan het laatste gedeelte waarop het enkelsporige spiraal moet gaan komen, zoals je kunt zien aan hoeveel milimeters verschil in hoogte is onstaan is het wel nuttig om hier even extra tijd in te steken.



Ook het bovenste niveau zal niet aan een extra inspectie ontkomen.



En nu is alles oke, lijkt oke.

Totdat ik er even op ging zitten er er door heen zakte hier zijn foto's van maar hou ik voor me eigen. :cry:  :cry:

Vindt het niet vervelend om de foto's te laten van wat er mis ging want je steekt er altijd wel wat van op. :lol:



Bij het plaatsen van het plaatmateriaal op het achterste gedeelte van het geraamte stapte ik over het latje heen wat op de voorgrond is te zien, kwam even ongelukkig terecht waarna het onderste gedeelte bezweek aan mijn gewicht.



Geen probleem even tot tien geteld en even gemoppert op mezelf, de schouders er weer onder zetten.



Gewoon een extra balkje aanbrengen en kijken of alles nog precies in elkaar past en het allerbelangrijkste daar was ik ook mee bezig of het allemaal recht en strak is.

Het kan gebeuren dat de bouw even op een laag pitje staat, niet altijd zin heb aan de opbouw, dan kun je beter even wat anders doen voor je toch verder gaat, alles verkeerd gaat, dus af en toe pauze houden is heel verstandig.



De laderails voor lade vijf zal nu bevestigd gaan worden.



Het werkt wel perfect alles in losse delen zo kan men er altijd nog bij, zie nu ook de laderails is gemonteerd.



Inmiddels ook de gaten geboord waardoor ik nu met de decopeerzaag de twee sleuven kan zagen waardoor lade vier en vijf door heen moeten komen te schuiven.



Inmiddels ook een extra lat gemonteerd waarop een strookje mdf moet gaan komen voor de afwerking.



Met deze foto wil ik toch even laten zien dat de contructie nu stevig genoeg is. :lol:



Kon al een tijdtje niet meer uit de voeten vanwege de testbaan, deze wordt nog dagelijks gebruikt om de loc's even te laten rijden.



De testbaan staat nu op het gedeelte waar het laatste stukje oude modelbaan stond, zo leverd dat weer wat extra ruimte op zodat ik weer verder kan aan het schaduwstation.



Effe een luchtfoto van het schaduwstation, nu weer gauw aan de slag. :!:

Groet Wim.
Gelogd
gm567c
Full Member

Offline Offline

Berichten: 166


« Antwoord #8 Gepost op: 21 November 2011, 23:34:29 »

Ik zie dit draadje nu pas,
maar wat een vakwerk Cool

Ziet er erg netjes uit

Mvg,

Tis
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #9 Gepost op: 22 November 2011, 22:49:54 »

Wim,

prachtig duidelijke foto's!
Ben dan ook benieuwd naar een update!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Antwoord #10 Gepost op: 27 November 2011, 08:24:43 »

Hallo,

Tis en Sander bedankt voor de positieve reactie´s.

Afgelopen weken heb ik maar weer eens bezig gehouden met de opbouw van het schaduwstation, niet veel maar wel weer een paar foto's gemaakt.



De afwerking gaat ook nog wel extra tijd inzitten.



Het bovenste linkse gedeelte zal nog met de decopeerzaag onder handen worden genomen omdat in dit gedeelte het enkelsporige spiraal in moet gaan komen.



De afkortzaag heeft het begeven, zal eerst naar de winkel moeten voor een nieuwe afkortzaag.
Maar kan voorlopig nog vooruit. :wink:

Groet Wim.
Gelogd
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Antwoord #11 Gepost op: 27 November 2011, 08:25:36 »

Hallo,

Zo vanmorgen weer even heerlijk aan de ruwbouw gewerkt, zie de volgende foto´s van de vorderingen.



deze achterwand ook even onder handen genomen omdat ik de lege doosjes onder het schaduwstation wil op gaan opbergen is het wel van belang dat alles er netjes er onder blijft liggen.



Met behulp van een extra strookje mdf wat wel nog even een kleurtje zal krijgen.



Nu zal er na het aftekenen van de rails met de decopeerzaag een ronde opening gezaagd moeten gaan worden.



Viel niet mee met een dikte van 15mm maar achteraf met een vijltje en schuurpapiertje erlangs halen zal het toch netjes er uit komen te zien.



Het eerste stuk is geslaagd.



Werkt perfect al die losse delen want zo kan men er altijd nog veranderingen aan toebrengen zonder te breken.



Zelfs zo handig dat er nog ruimte overblijft voor lade 6, deze achteraf toegevoegd kan gaan worden.
Vandaar nog even extra laderails bevestigen.

Groet Wim.
Gelogd
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Antwoord #12 Gepost op: 27 November 2011, 08:26:22 »

Hallo,

Weer een kleine update van het doe het zelf van de afgelopen week niet veel maar toch even een teken van leven. :lol:



Inmiddels zijn er drie uitsparingen gemaakt voor de drie lade's en ook zijn de laderails gemonteerd.



Er is momenteel ook geinvesteerd in uitbreiding van het electrische gereedschap en wel een afkortzaag van Metabo.
Vanavond een uurtje de gebruiksaanwijzing doorgelezen en wat stukjes afvalhout gezaagd en dit ging goed ben tevreden, dus morgen maar eens kijken wat het gaat worden.

Groet Wim.
Gelogd
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Antwoord #13 Gepost op: 27 November 2011, 08:27:27 »

Hallo,

Vanmorgen even genoten van de afkortzaag is wel even wat anders dan met de hand alles op maat zagen. :lol:
Nee ben erg tevreden en doe rustig aan want wil nog langer van mijn vingers genieten, daarvoor vindt ik het weer genoeg voor vandaag.

Niet te lang door blijven gaan want dan treed er vermoeidheid op en is een foutje of even niet op letten met nare gevolgen kan aflopen.



De drie lade´s zijn op maat gezaagd in verstek uiteraard en in elkaar gezet.



Ook zijn er twee lade´s al bevestigd aan de laderails en zojuist ook het afwerklatje in verstek gezaagd en aangebracht op het schaduwstation.
Probeer eind deze week de ruwbouw af te kunnen ronden van het eerste schaduwstation.

Groet Wim.
Gelogd
Wim N
Newbie

Offline Offline

Berichten: 45


« Antwoord #14 Gepost op: 27 November 2011, 08:28:30 »

Hallo,

De bouw aan het schaduwstation zal eind van de week voltooid zijn, kan ik aan de volgende fase beginnen.
Maar nu nog even de laatste puntjes op de i zetten zoals het dichtmaken aan de binnenzijde waar het enkelsporige spiraal moet komen.

En waarom omdat de ruwbouw van de modelbaan uit losse delen zal gaan bestaan die ook open zullen zijn doordat het uit een geraamte zal gaan bestaan.

Snappen jullie het nog een beetje :?:  :lol:  :lol: 



Nog even wat losse laten toegevoegd, het opmaat zagen is nu een fluitje van een cent. :wink:



Het hoeft niet zo sterk te zijn als het maar evenueel een loc op kan vangen die nu niet op de grond terecht kan komen.



Rechts op de foto zal de inkeping nog verder uitgezaagd gaan worden.



Uiteraard zal er wel opgelet worden dat ik wel overal bij kan komen.



Ook nog even de lade´s afgesteld en lopen heel soepel door de laderails.



Nog even niet vergeten de afwerking om nog voorfrontjes van de lade´s erop aan te brengen.



Nog wel even een kleurtje verf en de handgrepen.



Maar het allerbelangrijkste dit achterste gedeelte van het schaduwstation is zogoed als klaar, heb weer extra opberg ruimte gecreerd met diepe lade´s. :wink:



Dit is het laatste stukje wat nog gedaan moet worden nog een lade en het voorkantje afwerken.
Dus dit ga zeker lukken voor het weekend en dan de nieuwe fase.

Groet Wim.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Opbouw modelbaan Vier-landen
« vorige volgende »
Ga naar: