Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Schwarzburg in beeld en verhaal
Pagina's: 1 ... 53 54 [55] 56 57 ... 86   Omlaag
Print
Auteur Topic: Schwarzburg in beeld en verhaal  (gelezen 713509 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #810 Gepost op: 24 Januari 2016, 14:45:05 »


(klik voor groter)

Langs Bergwerk Neuffen rijdt een V 60 met twee met ballast beladen grindwagens type 266 (bouwvorm 1960). De loc en de wagens heb ik zelf geweatherd en van ballast voorzien.

De wagons zijn van Roco. Volgens Stefan Carstens in Güterwagen Band 4 zijn deze modellen zeer goed geslaagd. Je hoeft er niets meer aan te doen, behalve wat verf- of poederwerk om ze een realistischer uiterlijk te geven.

Hier de wagens een beetje dichterbij:


(klik voor veel groter)

Groet,
Ruud
« Laatste verandering: 24 Januari 2016, 14:54:48 door Ruud K » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #811 Gepost op: 24 Januari 2016, 15:54:36 »

Mooie aparte wagens.
Heb je ze niet té vol geladen of is dit naar een foto uit dat boek?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #812 Gepost op: 24 Januari 2016, 16:44:24 »

Naar een foto uit dat boek. Ik was er zelf verbaasd over hoe vol die wagens werden geladen. Zelfs met een kop erop:



Uit: Stefan Carstens, Güterwagen Band 4, VGB 2003, p. 16.

Groet,
Ruud
« Laatste verandering: 24 Januari 2016, 17:19:31 door Ruud K » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #813 Gepost op: 24 Januari 2016, 19:34:35 »

Inderdaad! Ze kunnen konden nogal wat hebben kennelijk.
Wel leuk die 'bijbels' van Carsten om je materieel realitischer te maken.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #814 Gepost op: 25 Januari 2016, 10:43:34 »

Als je de modelspoorhobby met DB-materieel serieus bedrijft, zijn boeken als die van Carstens onmisbaar. Ze bieden een schat aan tekstuele en visuele informatie.
Daarnaast is het ook goed de informatie van fabrikanten te lezen en zo nodig te verzamelen. Ik sla die vaak op in mijn archief. Hun aanvullende achtergrondinformatie over bepaalde modellen in werkelijkheid is soms heel waardevol en niet zelden lees ik daar nieuwe dingen, ook al ben ik zo langzamerhand aardig thuis in DB-materieel.

Groet,
Ruud
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #815 Gepost op: 25 Januari 2016, 14:46:13 »



Dit type zelflosser en de latere varianten hierop kwam het meest voor. De linkse wagen is een Otmm 52 van Exact-train. Deze wagen werd tussen 1954 en 1956 gebouwd. Tot 1988 in gebruik. In totaal 580 stuks. Zoals op de plaat te zien is, werd de bak toen nog in tweeën gedeeld. Het is een mooi model, maar er zijn toch wel wat aanmerkingen op de afwerking te maken.

De andere wagen is een Piko-model. Het is een Otmm 61, gebouwd tussen 1960 en 1962 met een ongedeelde bak. In totaal 3550 stuks van gemaakt. Tot 1998 in gebruik geweest. Het model is niet vlekkeloos qua uitvoering, maar kan er best mee door. Piko heeft hier ook tp IV-varianten van gemaakt, o.a. ook weer als nieuwigheid voor 2016.

De meest gebouwde wagen is een Otmm 70 geweest, later hernummerd als Ed 090 en Fc 090. Daarvan zijn er meer dan 16.000 gebouwd tussen 1961 en 1972. Een deel is nog steeds in gebruik. Roco heeft hier een model van voor tijdperk III en IV. Die zijn naar me onderweg en komen dus wat later in dit draadje hun opwachting maken.

Groet,
Ruud
« Laatste verandering: 25 Januari 2016, 14:50:18 door Ruud K » Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #816 Gepost op: 26 Januari 2016, 15:57:51 »

Voor het komend jaar heeft Roco een Br 85 aangekondigd. Dat zal wel een loc zijn die een grote boogstraal nodig heeft.

Op mijn baan heb ik al een tijd een Br 85 van Trix rondrijden, met een gedeeld frame, wat betekent dat die wel door krappe 360mm-bogen kan. Het is een stoere, grote en sterke loc die in Zuid-Duitsland op steile trajecten werd ingezet, zoals op de Höllentalbahn, die zich niet ver van mijn fictieve Schwarzburg bevindt:


(klik op het beeld voor groter)

Hoewel het een wat ouder model is, ziet het er best goed uit en rijdt het ook heel behoorlijk, zij het ietwat gehorig.

Groet,
Ruud
« Laatste verandering: 26 Januari 2016, 16:17:01 door Ruud K » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #817 Gepost op: 26 Januari 2016, 16:00:44 »

Had die niet een zelfde ketel als een 44-er?
Of ben ik nu weer in de war met de 95-er?  Grin

Inderdaad een prachtige stoere lok!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #818 Gepost op: 26 Januari 2016, 16:12:55 »

De ketel komt van de Br 62, wielen en aandrijving van de 44, aldus Wikipedia:

"Bei der Konstruktion der Baureihe 85 konnte der mit der Schaffung der Einheitsloks verbundene Standardisierungsgedanke umfassend ausgenutzt werden. Fahrwerk und Triebwerk wurden weitgehend demjenigen der Vorserienloks der Baureihe 44 (44 001 bis 44 010) entsprechend übernommen. Der Dampfkessel konnte mit nur geringfügiger Änderung von der Baureihe 62 übernommen werden."

Groet,
Ruud
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #819 Gepost op: 26 Januari 2016, 16:40:18 »

Zie wel, klok en klepel ed.  Grin
Hij blijft mooi
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #820 Gepost op: 27 Januari 2016, 21:57:50 »

Op het BW voor het innemen van een nieuwe kolenvoorraad:



Groet,
Ruud
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #821 Gepost op: 30 Januari 2016, 17:32:40 »

Zelflossers OOtz 50 achter een V 200 langs Schwarzburg:





Deze wagens zijn gebouwd tussen 1952 en 1964. Tot 1998 bij de DB in gebruik geweest.
Dit zijn modellen van Trix.

Groet,
Ruud
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #822 Gepost op: 30 Januari 2016, 18:22:21 »

Fraaie wagens. Af fabriek vervuild, of heb je dat zelf gedaan?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #823 Gepost op: 30 Januari 2016, 19:15:03 »

Deze zijn af fabriek vervuild en beladen met echte kolen. Het gaat om Trix-set 24040 uit 2003.

Groet,
Ruud
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1006



« Antwoord #824 Gepost op: 24 Februari 2016, 15:03:54 »

De laatste jaren brengt Brawa als Messemodellen nieuwe versies uit van hun vierassige ketelwagen Bauart Krupp. De wagens hebben met deze opdruk niet bestaan, maar zien er wel aantrekkelijk uit:



Groet,
Ruud
Gelogd
Pagina's: 1 ... 53 54 [55] 56 57 ... 86   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Schwarzburg in beeld en verhaal
« vorige volgende »
Ga naar: