Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Schwarzburg in beeld en verhaal
Pagina's: 1 ... 71 72 [73]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Schwarzburg in beeld en verhaal  (gelezen 296701 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 879



« Antwoord #1080 Gepost op: 6 Februari 2018, 22:39:17 »

Ik ben een redelijk snelle leerling en jouw opmerkingsgave is bijzonder groot Grin

Groet,
Ruud
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 879



« Antwoord #1081 Gepost op: 7 Februari 2018, 09:51:28 »

Ik heb onlangs een Unimog 411 met kraantje erop aangeschaft:



Dat is een aardig werkelijkheidsgetrouw afsleepwagentje:



Groet,
Ruud
Gelogd
1200blauw
Full Member

Offline Offline

Berichten: 113


« Antwoord #1082 Gepost op: 9 Februari 2018, 17:55:28 »

Die van jou is veel te netjes  Wink
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 879



« Antwoord #1083 Gepost op: 10 Februari 2018, 14:11:45 »

Absoluut, daar moeten nog wat gebruikssporen op worden aangebracht, zoals ik bij deze lang geleden heb gedaan:



Deze Unimog 406 is van Wiking, uitgekomen in 1968. Zie ook hier.

Groet,
Ruud
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 879



« Antwoord #1084 Gepost op: 11 Februari 2018, 14:36:34 »

Ik kom regelmatig foto's uit de spoorwerkelijkheid tegen waarvan ik denk: die situatie kan ik wel eens in model nabootsen. Dat dacht ik ook bij deze:



Ik had nog een stokoude 6-assige Culemeyer strassenroller van Wiking uit 1962-1963 die lijkt op de roller op de foto. Die heb ik als belading gebruikt op een zwarelastwagen. Dat komt er dan zo uit te zien:



Het spul had natuurlijk ook op een 6-assige zwarelastwagen gekund.

Groet,
Ruud
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 879



« Antwoord #1085 Gepost op: 13 Februari 2018, 15:00:50 »

Actitiviteiten op de goederenoverslagplaats Kalteneck:



Groet,
Ruud

 
Gelogd
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 645



« Antwoord #1086 Gepost op: 17 Februari 2018, 09:42:08 »

hoi ruud

mooie plaatjes van het laadgoed
die platte wagens zijn die ook van artitec

mvg gerard
Gelogd

lid van DBTHG
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 879



« Antwoord #1087 Gepost op: 17 Februari 2018, 11:09:33 »

Sommige zijn van Artitec, andere van Roco.

Groet,
Ruud
Gelogd
Ruud K
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 879



« Antwoord #1088 Gepost op: 18 Februari 2018, 11:47:25 »

Brawa heeft sinds jaar en dag zelflossers van het type OOtz 23 in het programma. Mooi gedetailleerde wagens, waarvan de zijkleppen ook echt open kunnen (gaan dicht d.m.v. een veertjesmechanisme). Tot nu toe waren ze altijd alleen in setjes van drie verkrijgbaar, maar de fabrikant heeft nu een set van tien gemaakt, waarvan de afzonderlijke wagens door sommige winkeliers los worden verkocht. Ik heb er een paar bij een Duitse winkelier aangeschaft, want mijn reguliere winkelier in Nederland haalt de set van tien niet uit elkaar.

De zelflosser van dit type is vrij kort en hoog:


Losse inlays voor het imiteren van kolenlading zijn bijgevoegd. Helaas niet voor ertsvervoer. Die moet je dan maar zelf maken. Op de foto heb ik de inlay er nog niet in gedaan.
Andere modelspoorfabrikanten hebben gekozen voor een ander type zelflosser dat lager en langer is, de Ootz 42 en afgeleide versies 43, 44, 50, 71, 168 en 74. Er zijn er nog veel meer, maar in de opsomming noem ik alleen de wagens voor tijdperk 3.

Om een idee te geven van het verschil in bouw hier de 23 van Brawa naast de (licht geweatherde) 50 van Trix (en Marklin):



De Trix-wagen is voorzien van inlays met ertslading, niet voor kolen of cokes. Helaas is de ertslading te hoog uitgevallen. Deze wagens waren nooit tot de nok toe gevuld met erts, want die grondstof is ontzettend zwaar. Ging er kolen of cokes in, dan kon de boel wel hoog gevuld worden.

Een tijdje terug heeft Trix (en Marklin) nog een nieuw ontwikkelde zelflosser uitgebracht die lang, maar zeer laag is, de OOtz 44. Ik vind het een mooi model:



Zoals je ziet, heeft deze wagen een inlay van ijzererts. Trix beweert dat het hier om echte ijzererts gaat. Zou kunnen.

Dit type wagen heeft Roco al jaren geleden uitgebracht, op basis van de oude mallen van Klein Modellbahn:



Als je de Roco en de Trix naast elkaar zet, zie je kleine verschillen. Vooral de grootte van de letters r, z en d is duidelijk anders. Links de Trix-wagen, waarvan de belettering iets kleiner is en beter overeenkomt met de wagen in werkelijkheid:
 


Deze lage wagens zijn in en net na de oorlog gebouwd in geringe aantallen (45 in totaal) voor het vervoer van erts uit Oostenrijk (Linz Donawitz) naar het Ruhrgebied in Duitsland. Ze zijn tot 1974 in gebruik geweest. Ondanks deze vele dienstjaren zijn er maar relatief weinig foto's van bekend uit de werkelijkheid.

Het idee bestaat dat zelflossers van het zelfde type meestal in bloktreinen of Ganzz├╝ge werden samengevoegd. Toch zijn er ook foto's bekend van treinen waarin verschillende types zelflossers door elkaar zijn gebruikt. Dat kwam in tijdperk 3 vaker voor dan later.

Groet,
Ruud


« Laatste verandering: 18 Februari 2018, 17:34:11 door Ruud K » Gelogd
Baureihe06
Full Member

Offline Offline

Berichten: 106


3 rail digitaal periode 2.


« Antwoord #1089 Gepost op: 18 Februari 2018, 12:04:01 »

Dat zijn idd mooie wagons van Brawa.

De OOtz van Brawa zijn geklonken, terwijl de OOtz van Roco gelast zijn.
Het zijn overigens het zelfde type wagon.

Klein Modellbahn heeft ze ook in het programma gehad, net zoals Bochmann&Kochendorfer.
Kosten nu een vermogen.

Veel plezier er mee Ruud. Duim omhoog

Kees.
Gelogd

Beleef je plezier aan je eigen baan en maak je niet druk om wat anderen zeggen.
Pagina's: 1 ... 71 72 [73]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Schwarzburg in beeld en verhaal
« vorige volgende »
Ga naar: