Modelspoorwijzer.net - Forum

Algemeen => Mijn baan => Topic gestart door: Matthijs op 1 Mei 2020, 17:53:47



Titel: Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 1 Mei 2020, 17:53:47
Heren,

Hierbij mijn vernieuwde baanplan, inspiratie voor het idee heb ik gehaald uit onder andere Frotterdam (BNLS), Rekerdam en Gindsweid

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-West_Definitief_1588346774.png) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-West_Definitief_1588346774.png)

Afmetingen zijn 270x60cm (zichtbare gedeelte.
  • Links gaat de boog (wel kleinere radius) verder naar een 3 sporige fiddle yard.
  • Aan de rechterkant kan het uithaalspoor nog iets langer, wel is deze dan buiten het zichtbare gedeelte

Baanplan beeld een simpel stationnetje uit in een kleine voorstad in de vorm van een eilandperron met als gebouwtje een sextant.
Daarnaast is er nog wat goederenvervoer naar de losweg/goederenloods en buizenterrein (linksboven op baanplan).

Qua reizigersvervoer zullen de stoptreinen bestaan uit 2 delige treinstellen (Plan V, sprinter, Mat54, Mat46), incidenteel zal er Koploper, IRM, DD-AR of korte getrokken trein stoppen.

mvg,

Matthijs





Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Jakop de Bruin op 1 Mei 2020, 18:21:35
Leuk plan, met leuke scenery ook.  (y)
Ik betwijfel of men in de werkelijkheid op een dergelijk station een Engelsman zou hebben toegepast, maar ik begrijp het wel  i.v.m. het compact houden van het sporenplan.


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: 1200blauw op 1 Mei 2020, 18:24:15
Het lijkt zo op het oog een heel evenwichtig plan Matthijs! Je hebt het tot in details al helemaal bedacht lijkt het. Heb je die scenery ook allemaal al liggen, of moet dat nog aangeschaft worden? Ik betwijfel of een aantal van je genoemde gebouwen nog leverbaar zijn, zoals de goederenloods.


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Joran op 2 Mei 2020, 11:42:13
Tof plan en leuk dat Rekerdam een inspiratiebron is. Heb al veel toffe plannen van je gezien, wordt weleens tijd om eens wat te gaan maken, of niet?  ;)


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 2 Mei 2020, 14:22:43
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de afwikkeling van het treinverkeer in gedachte hebt.

Die treinstellen is makkelijk. Maar de getrokken trein?
En vooral ook het goederenverkeer?
De twee sporen bij de buizenhandel doen redelijk wat verkeer verwachten, anders zou er maar een spoor liggen. Je kunt er nu denk ik vier wagens kwijt, daarnaast nog 1 of 2 wagens aan de losweg. Maar als die allemaal moeten worden opgehaald, kan de loc niet meer omlopen, wat wel nodig is om richting fiddle yard te kunnen vertrekken.
Als er ook nog wagens moeten worden uitgewisseld, dus tegelijk wagens brengen en halen, wordt het helemaal spannend, zeker omdat het middelste spoor ook door reizigerstreinen kan worden gebruikt.


groet, Huub


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 2 Mei 2020, 21:16:28
Aan het baanplan kan nog wel wat geschaafd worden, dit is een eerste versie.

Het idee achter het goederengedeelte is dat er zo wat afwisseling is tussen het reizigersverkeer.
De volgende situatie zal uitgebeeld worden dat de goederenaansluitingen nog wel aanwezig zijn maar dat in de loop van de tijd het goederenverkeer naar die bedrijven is afgenomen. Er zullen misschien 1 a 2 goederentreinen per dag in station Gravensluis West aankomen.

mvg,

Matthijs



Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 2 Mei 2020, 22:18:58
Heb nog een 2e versie, een iets versimpelde versie van de eerste.
De vorige versie was misschien qua sporen iets aan drukke kant met maar korte spoortjes.

Deze versie is 240x60cm.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-West_Definitief_v5_1588449568.png) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-West_Definitief_v5_1588449568.png)

Hier is het buizenterrein verplaatst naar de locatie waar oorspronkelijk de losweg/goederenloods gepland stond.
Er is nu ook een spoortje voor een wachtende lok toegevoegd. Hier kan een loc wachten op zijn volgende dienst (goederen of getrokken trein).

Voor een getrokken trein zou het er als volgt uit zien. Deze komt vanuit Fiddle yard naar het bovenste perronspoor en sluit zich op. Na wat bewegingen komt er een loc van het locspoortje voor de rijtuigen en kan dan weer vertrekken. De opgesloten loc kan daarna via engels wissel naar het locspoortje rijden.

Dienstregeling moet zo aangepast worden dat er geen goederentrein en getrokken trein gelijktijdig het station aan doen  ;D

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 3 Mei 2020, 11:59:28
Ik vind deze versie eerlijk gezegd nog drukker ogen.  :-\

Uitgaande dat je rechts buiten zicht nog ruimte hebt voor een loc, heb ik op basis van de eerste versie wat aanpassingen gedaan.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7049/Gravensluis-West_Aanpassing_1588499207.png)

De zwarte lijnen zijn sporen die hierbij verdwijnen, dus nog maar 1 spoor bij de buizenhandel en het engelse wissel is vervangen door een gewoon wissel. Voor het omlopen gebruik je dan een rolbrug of segmentschijf buiten het zichtbare gedeelte, waardoor je de zichtbare sporen volledig kunt benutten.
Zelf zou ik dan ook het perron aan de andere kant van het onderste spoor leggen. Je houdt dan 1 spoor voor reizigerstreinen en 2 sporen voor het goederenverkeer over, een beetje vergelijkbaar met Roodeschool tot een paar jaar terug. Maar gezien je wens om ook met getrokken reizigersmaterieel te rijden, voor jou denk ik een stap te ver.  ;D

groet, Huub


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 4 Mei 2020, 20:31:16
Baanplan gaat weer even terug naar de ontwerptafel  ;D

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Mei 2020, 20:48:34
Ach...ik heb ruim een jaar aan mijn ontwerp lopen tekenen en tijdens de bouw nog diverse keren aangepast cq. verbouwd. Uiteindelijk valt het kwartje en ga je bouwen  ;)


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Noordwaarts op 4 Mei 2020, 20:53:07
Ik ken mensen die al meer dan zeven* jaar aan het rommelen zijn met een ontwerp. Ik noem geen namen.   8)

mvg,
Gert







* De eerste schets voor Sydborg maakte ik zelfs al in 1999, in Denemarken tijdens een vakantie in Faaborg. Maar pas in 2012 nam ik het besluit om niet langer voor Nederlands modelspoor te gaan.


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Jakop de Bruin op 4 Mei 2020, 20:58:03
Dat doen Huub en ik wel  ;D


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 5 Mei 2020, 11:21:27
Een baanplan ontwerpen kan inderdaad een flinke uitdaging zijn.
Ook mijn plan is voor en tijdens de bouw meermalen aangepast. Vooral qua aankleding is er nog maar weinig over van de oorspronkelijke plannen van zo'n 9 jaar geleden. Het kan werken om alles tot in detail te plannen en dan te gaan bouwen, maar je loopt het risico dat je nooit aan bouwen toekomt omdat er altijd wel iets is op de tekening waar je niet tevreden over bent. Zelf ben ik meer van het "organisch ontwerpen", dus globaal het plan op papier zetten om te kijken of wat je in gedachte hebt überhaupt wel past. En vervolgens gewoon te gaan bouwen waarbij je je plannen door voortschrijdend inzicht kunt aanpassen.

Ik ben nog even in je baanplangeschiedenis gedoken op dit forum en kwam dit tegen:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluys_definitief_1486734940.png)

Ik weet niet wat je bezwaar hierbij was, maar ik vind dit eigenlijk best wel een leuk plan.
De sporen rechts nog wat vloeiender leggen. Aan één kant de fiddleyard, aan de andere kant de indruk wekken dat er aan het spoor wordt gewerkt, waardoor direct duidelijk wordt waarom het station als eindpunt in gebruik is.

groet, Huub


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 6 Mei 2020, 16:34:20
Waarom dat baanplan het niet geworden is weet ik ook niet meer ;D
Dat baanplan ga ik nog even een beetje bijwerken:

  • Zichtbare gedeelte van 270cm naar 240cm
  • Gedeelte rechts met die 2 wissels wordt een segmentschijf/rolbrug, buiten het zichtbare gedeelte
  • Creeeren van meer perronlengte (verlengen van 1m naar 1.20m

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 7 Mei 2020, 12:33:23
Hierbij aangepast baanplan:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/station_Gravensluis-Definitief_v5-a_1588845677.png) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/station_Gravensluis-Definitief_v5-a_1588845677.png)

Uitleg:
  • Gele vlak rechts = schuifblad voor loc (als omloop mogelijkheid)
  • Onderste perronspoor kan ook naar schuifblad lopen of eindigen bij vlak voor overweg d.m.v. stootblok i.v.m. werkzaamheden aan het spoor verder op
  • Bovenste perronspoor kan nog iets verlengt worden zodat er een getrokken trein kan stoppen. Loc koppelt af en blijft wachten/rijdt schuifblad op. Van links komt er een loc vanaf locspoortje voor de trein en getrokken trein kan weer richting fiddle yard
  • Uithaalspoor rechtsboven kan d.m.v. schuifblad verlengt worden zodat er wagens gehaald/gebracht kunnen worden naar buizenterrein
  • Spoor aan linkerzijde is bedoelt om een loc te stallen
  • Boog linksonder is het begin van de boog naar een 3 sporige fiddle yard, deze hoek wil ik deels camoufleren d.m.v. bomen/struiken en bebouwing (baanwachterwoning of blokwachterswoning)

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 20 Mei 2020, 14:14:30
Heren,

Hierbij het definitieve ontwerp van Gravensluis:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis_Definitief_1589976128.png) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis_Definitief_1589976128.png)

Zichtbare gedeelte is nu iets verkleind (nu 240x60cm = 2 modules van 120x60cm) zodat er links ruimte is voor de boog richting fiddle yard en rechts het uithaalspoortje nog iets verlengt kan worden.

Bovenste perronspoor (+/- 140cm) is lang genoeg voor 4 delig treinstel of loc met 3 rijtuigen. Onderste perronspoor is +/- 100cm en vooral bedoelt voor de korte treinen/treinstellen.
Op het perron zelf komt een overkapping en stationsgebouw zal een "Sextant" zijn.

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 20 Mei 2020, 15:24:53
Drie niet logische dingen, in mijn ogen dan.

1. Je kunt de goederenloods niet bereiken zonder op het afgesloten terrein van de industrie te komen. Makkelijkste oplossing is het hek verplaatsen waardoor de industrie één spoor overhoudt.

2. Het kopspoortje links is tamelijk nutteloos. Als je dat spoor omwisselt met het hoofdspoor, is het in elk geval nog bruikbaar voor een locwissel.

3. Je kunt niet meer omlopen, ook niet bij de goederentrein. Mede vanwege de ligging van de aansluitingen zal dat wel moeten. Dat er voor een incidentele reizigerstrein een losse loc naar Gravensluis wordt gestuurd om weer terug te kunnen keren, wil ik nog wel geloven. Maar bij een dagelijkse goederentrein gebeurt dat echt niet.

groet, Huub


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 20 Mei 2020, 22:17:55
Huub,

1. De goederenloods is nog niet definitief, wist even niet wat ik daar verder kon plaatsen qua scenery, misschien nog iets qua huizen.
Rest van de indeling is wel definitief.

2. Kopspoortje op die locatie heeft 2 redenen,
(1) Door er een loc neer te zetten is om het verdwijnpunt van het andere spoor van en naar de fiddle yard deels af te schermen.
(2) Met deze opstelling kan ik ook buiten het zichtbare gedeelte een radius gebruiken van 51.5cm richting fiddle yard i.p.v. 43.75cm.

3. Misschien dat het onderste perronspoor ook nog doorgetrokken wordt naar rechts en dan buiten het zichtbare gedeelte een rolbrug/schuifblad zodat een loc van spoor kan wisselen. Als een goederentrein binnenkomt op via bovenste spoor brengt hij de wagens naar het buizenterrein, loc zou dan via schuifblad en onderste perronspoor naar het locspoortje kunnen.

Is een beetje gepuzzel met de beschikbare ruimte

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Jakop de Bruin op 21 Mei 2020, 07:28:53
(Met deze opstelling kan ik ook buiten het zichtbare gedeelte een radius gebruiken van 51.5cm richting fiddle yard i.p.v. 43.75cm.

Waarom vind je dit belangrijk?
Je schrijt dat het niet zichtbaar is, dus voor het visuele aspect is het niet.
Technisch ook niet nodig. 1:87 lengte spul gaat met gemak door die 43,75 radius, sterker nog; op mijn baan komt radius 360 mm in het schaduwstation meermalen voor en geen enkele trein, waaronder bijvoorbeeld de Artitec HK4, plan U en DE2, hebben daar problemen mee.


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 18 Juni 2020, 14:47:42
Zo na even verder gepuzzeld te hebben en jullie advies te harte genomen te hebben is onderstaand baanplan er uit gekomen:

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/station_v2_1592482889.png) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/station_v2_1592482889.png)

Van links naar rechts:
  • Links, bovenste spoortje is een denkbeeldige frabiek/industrie, onderste boog (radius van 43.75cm  ;D gaat naar fiddle yard
  • Midden bestaat uit 2 modules van 110x55cm en is het zichtbare gedeelte
  • Rechts is een schuifblad met ruimte voor 1 loc (als omloop mogelijkheid en verlenging van het bovenste spoor met de goederenaansluiting)

Qua scenery indeling ligt het station alvast als ook het naastgelegen parkeerterrein. Buizenterrein ligt ook vast. Over het gedeelte linksboven twijfel ik nog, huizen of het buizenterrein nog uitbreiden. Het spoor linksboven loopt naar een denkbeeldige industrie. Rechtsboven in komen een aantal huizen (3 stuks). Rode vlak linksonder in wordt "Blokpost 13" en twijfel nog of de overweg er in moet blijven. Anders wordt de ruimte tussen parkeerterrein en "Blokpost" volkstuintjes.

Perronlengte is +/- 130cm voor bovenste perron (ruimte voor loc met 3 rijtuigen) en +/- 95cm voor het onderste perron (2 delige treinstellen).

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Joran op 18 Juni 2020, 15:15:11
En nu hup naar de bouwmarkt om hout te halen  :)

Hoewel als je de vorm van je landschap qua dijkjes en water al in de zijkanten van je modules wil (zoals hier: http://www.floodland.nl/aim/info_modules_segmenten_1.htm), dan zou ik het laten laseren denk ik. Ik heb dat eerder zelf gedaan met een decoupeerzaag enzo, gaat wel, maar minder strak dan laseren.


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 25 Juni 2020, 20:52:04
Heren,

Het heeft even geduurd maar hier is het uiteindelijke baanplan van Gravensluis.
Zichtbare gedeelte zal bestaan uit 2 modules van 110x55cm, links gaat spoor richting Fiddle Yard en rechts zal een korte schuifblad komen zodat een loc kan omlopen.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-2_1593110634.PNG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-2_1593110634.PNG)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-1_1593110664.PNG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-1_1593110664.PNG)

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-3_1593110688.PNG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-3_1593110688.PNG)


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Noordwaarts op 25 Juni 2020, 21:33:22
Leuk! Met welke software heb je die 3D-versie gemaakt?

mvg,
Gert


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 26 Juni 2020, 08:30:31
Oude versie van Sketchup, alles zelf getekend behalve de overwegbomen, seinen en bomen/struiken.
In plaatst van een 1:10 met karton gebouwde versie geeft dit ook al een goede indruk hoe het er ongeveer uit gaat zien.
Tuurlijk zijn er bij de bouw nog altijd aanpassingen op het ontwerp  ;D

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Jeronimos op 26 Juni 2020, 08:58:19
Hoi Matthijs,

Je legt elke keer in je ontwerp een overweg bij een wisselverbinding.
Of al je wegverkeer daar blij mee is.... 


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 26 Juni 2020, 09:04:37
Leuk.  (y)
Kun je die 20 cm die je nu op de lengte hebt weggehaald, nog toevoegen?
Omdat je eerder namelijk wel van 240 uitging (en nog eerder zelfs van 270). Die 20 cm meer of minder kan veel uitmaken voor de totale indruk. Idem voor die 5 cm in de breedte. Het lijkt niks, maar het maakt het inrichten van je achtergrond een stuk makkelijker.

groet, Huub


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 26 Juni 2020, 09:27:21
Die 20cm in lengte kan helaas niet toegevoegd worden, anders is er links geen ruimte voor de boog (Radius 43.75cm) richting fiddle yard en rechts voor het schuifblad. Dat ik eerder met 240 en 270cm lengte gewerkt heb kwam omdat ik toen nog niet uitging van een schuifblad rechts en begon de boog naar de fiddle yard al op het zichtbare gedeelte.

Mocht er ooit meer ruimte beschikbaar komen dan kan altijd nog het baantje verder uitgebreid worden met meerdere modules.
Maar denk dat dit een mooi baanplan is om mee te beginnen.

Die 5cm in de breedte kan nog wel toegevoegd worden.

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 26 Juni 2020, 09:59:00
Oke. Dan nog een tip, maak van het 1e wissel een rechts wissel i.p.v. het linkse wat er nu ligt.
Het voorkomt geslinger door de wisselstraat als je naar spoor 2 en 3 gaat en je kijkt dan ook bij die treinen altijd naar de binnenboog, dus een mooier aaneengesloten treinbeeld. En als kers op de taart win je er toch weer een paar cm mee omdat de boog naar de fiddle yard minder ruimte inneemt.

groet, Huub


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Noordwaarts op 26 Juni 2020, 11:40:52
Kun je dat met die rechter in plaats van een linker wissel eens tekenen, Huub?
Ik kan me er niet direct iets bij voorstellen.

mvg,
Gert


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 26 Juni 2020, 12:00:43
Zo bedoel ik.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/7049/wisselrechts_1593165297.png)
Eventueel ook het uithaalspoor weer parallel leggen.

Een trein vanuit fiddle yard maakt een bocht naar rechts en wordt bij deze opzet voortgezet, naar welk spoor je ook gaat. Dus je kijkt steeds naar een aaneengesloten treinbeeld.
In het oorspronkelijke plan maakt een trein die naar spoor 2 en 3 gaat (geteld vanaf onder) op het wissel eerst een zwieper naar links, waarbij je in de open ruimte tussen twee rijtuigen kijkt, om daarna weer terug te buigen.

groet, Huub



Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Noordwaarts op 26 Juni 2020, 12:15:38
Ah, juist ja! Dat is wel een fraaie oplossing.

mvg,
Gert


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 26 Juni 2020, 15:51:24
Dank je wel voor de suggestie, ik houd hem in gedachten.

Nu gaan kijken hoe ik het beste de constructie van de bakken kan maken.


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 30 Juni 2020, 19:23:40
En nu hup naar de bouwmarkt om hout te halen  :)

Hoewel als je de vorm van je landschap qua dijkjes en water al in de zijkanten van je modules wil (zoals hier: http://www.floodland.nl/aim/info_modules_segmenten_1.htm), dan zou ik het laten laseren denk ik. Ik heb dat eerder zelf gedaan met een decoupeerzaag enzo, gaat wel, maar minder strak dan laseren.

Afgelopen dagen bezig geweest met het uittekenen van de 2 zichtbare modules. De voorkant, achterkant, zijkant en tussenschotten van de module zijn 12mm en bovenplaat is 9mm dik zoals ik het nu getekend heb:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-Modules_1593528379.PNG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-Modules_1593528379.PNG)

Kijken hoe duur het is om het frame van de modules te laten laseren. Dan zouden er een soort puzzelstukjes van gemaakt kunnen worden die mooi in elkaar passen.
Deze dan met houtlijm in elkaar lijmen en vervolgens ook met schroeven vastmaken. De plaat bovenop zou gelaserd kunnen worden of gewoon bij de bouwmarkt aanschaffen en op maat zagen met decoupeerzaag.

Afmetingen (breedte en lengte) blijven zoals ze nu zijn, dit komt beter uit. Zo houd ik nog ruimte over voor een achterwand.

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Joran op 30 Juni 2020, 20:07:49
Ik heb eerder modules gemaakt met contouren van het landschaps er in. Ik heb toen alles bij de bouwmarkt laten zagen en met de decoupeer zag de contouren er in aan gebracht. Nederlands polderlandschap is nogal strak, ik zou het daarom nu laten laseren. Voordeel is dat het dan ook perfect past. 


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 5 Juli 2020, 22:39:28
Wat is een beetje een gangbare dikte voor de constructie van de module bak?? 9, 10 of 12mm?? Heb nu alles getekend met dikte van 10mm, zal dit sterk genoeg zijn??

Mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Joran op 6 Juli 2020, 09:17:11
Gangbare diktes multiplex bij de bouwmarkt zijn hier 6, 9 of 12, 15 en 18 mm etc. Ik ben zelf voor 12mm gegaan. Het is wel dik, maar zorgt ook voor stevigheid van je frame. Volgens mij las ik dat de modulebakken bij de buren van 9mm zijn gemaakt (zijkanten) en de bovenkant van 12mm. Ik heb alles uit 12mm gedaan, omdat ik dan maar 1 plaat hoefde te kopen en te laten verzagen.


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 6 Juli 2020, 10:36:53
Bij mijn baan (grotendeels modulair opgebouwd) is de bovenplaat 9 mm, voor de zijkanten deels vurenlatten, deels multiplex, deels staal of aluminium hoekprofiel. Wat het meest praktische was. In jouw geval zou ik voor volledig multiplex gaan.
Eventueel wel een extra spant in de lengterichting aanbrengen, tegen het doorzakken. Dat werkt naar mijn ervaring beter dan dikkere plaat.

groet, Huub



Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Noordwaarts op 6 Juli 2020, 11:01:42
Ik overweeg in de toekomst berken-multiplex te gaan gebruiken. Dat schijnt behoorlijk maatvast te zijn. In ieder geval NOOIT meer mdf-plaat. Officieel staat die afkorting voor Medium Density Fibre, maar ik hoef vast geen wedstrijd uit te schrijven voor dit spul waar het f-woord in voorkomt.  ;)

mvg,
Gert


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 6 Juli 2020, 12:17:05
Het geheel wordt ook van multiplex, dit zal populieren multiplex worden. Dit is bij bedrijven die lasersnijden in meerdere diktes en verschillende plaatformaten beschikbaar.

Bij SnijLab.nl heb je bij populieren multiplex de keuze uit 6, 10 of 12mm. Bij berken maar uit 3 of 6mm dikte.
Vandaar dat ik de dikte voor de voor-, achter- en zijkanten en de tussenschotten 10mm heb aangehouden als dikte.

Voor de dikte van de bovenplaat heb ik nu 9mm aangehouden, dit zal gewoon plaatmateriaal uit de bouwmarkt worden.

De afstanden tussen de voor- en achterkant is 55cm - 2x 1cm  hout dikte = 53cm
De afstand tussen zijkant/tussenschot en tussenschot is +/- 35cm.

Als extra versteviging voor de bovenplaat zou ik ook nog balkjes (groene balkjes in onderstaande afbeelding) kunnen bevestigen aan de voor- en achterkanten:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/modulebak_balkjes_1594030534.PNG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/modulebak_balkjes_1594030534.PNG)

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Noordwaarts op 6 Juli 2020, 12:41:20
Dank voor de tip, Matthijs. Ik kende SnijLab nog niet, maar dat ziet er goed uit.  (y)

mvg,
Gert


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Jakop de Bruin op 6 Juli 2020, 12:47:34
Nu kan ik zelf  redelijk goed met hout en eigen (hand)zaag e.a. fabrieken, maar je bent m.i. vrij ingewikkeld en duur bezig om modulebakken te maken al zullen ze superstrak en netjes worden, dat wel!  (y)


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 6 Juli 2020, 13:34:23
Met hout en eigen zaag ben ik totaal niet handig. Wel ben ik handig met tekenwerk op de computer  ;D
Ik heb ook nog gekeken naar kant en klare modulebakken maar dan schrik je al helemaal van de prijzen.
Dan is het lasersnijden wel weer een stuk goedkoper.

Door de puzzelstukjes er aan kan de modulebak al in elkaar gezet worden met houtlijm.
En daarna nog schroeven er bij voor de extra stevigheid.

Een achterwand en frieslijst is wat makkelijker te maken aan de hand van vuren latten en plaatmateriaal.

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Noordwaarts op 6 Juli 2020, 14:32:24
Wat gaat het snijwerk inclusief het hout jou kosten, als ik vragen mag?

mvg,
Gert


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 6 Juli 2020, 14:33:08
Ik weet niet of je al hebt laten uitrekenen op welk bedrag je komt, maar normaal gesproken is een standaardproduct goedkoper dan iets wat op maat gemaakt wordt. Dus ga je ook niet schrikken van deze prijzen?

Als je het doet, laat dan ook wat openingen aanbrengen in de kop- en tussenschotten voor de doorvoer van kabels en in de kopschotten ook nog de gaten om de bakken onderling te verbinden.


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 6 Juli 2020, 15:01:29
Qua kosten zoals SnijLab berekend aan de hand van de DXF bestanden komt het uit op een bedrg van tussen de 75 en 85 euro voor de 2 bakken zoals op onderstaande afbeelding:
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/modulebakken_1594039000.PNG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/modulebakken_1594039000.PNG)

Info van de website van SnijLab:

Citaat
De prijs van een lasergesneden onderdeel is afhankelijk van:
  • Materiaalsoort
  • Afmeting
  • Aantal exemplaren
  • Levertijd
  • Snijlengte
  • Graveerlengte
Onze website berekent de kosten automatisch op basis van je tekening.

Bij elke tekening worden opstartkosten berekend. Bestel je meer dan één exemplaar van dezelfde tekening dan worden de opstartkosten gespreid en zakt de stuksprijs.

Bestel je verschillende producten van hetzelfde materiaal dan betaal je voor elk volgend product lagere opstartkosten.

Doordat ik alles laat lasersnijden in populieren multiplex en in 1 dikte is dit weer voordeliger.
Die gaten in de kopschotten voor het onderling verbinden is een nog een goed idee  (y)
Zou ook alvast de schroefgaten kunnen laseren/graveren in de voor- en achterkant om het helemaal makkelijk te maken  ;D

Heb ook gekeken naar de prijzen van kant en klare/bouwpakket modulebakken:
  • BNLS/Modulebaan.nl - standaard inbreng 120 lang, 2 BB's van 30 cm, achterwand, fries, twee zijpanelen, één BB paneel, onderstel en alle benodigde ijzerwaren is 140 euro per bak
  • Markenburg - modulaire ondergrond van 1000x500mm = modulebak + hardschuim is 109 euro per bak
  • Bentink  - had dit in het asssortiment maar is hiermee gestopt

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 13 Juli 2020, 14:50:40
Zo de opdracht naar SnijLab is de deur uit, nu duurt het 8 werkdagen (voordelige levering) voor dat ik het in huis heb.

In de kopschotten heb ik nog gaten gemaakt voor de koppeling van de bakken. De gaten voor eventuele kabels heb ik achterwegen gelaten aangezien ik nog niet exact weet hoeveel en waar precies de kabels gaan lopen. Ook de gaten voor de schroeven heb ik achterwegen gelaten, ging mij weer iets te ver. ;D

Qua kosten ben ik afgerond uitgekomen op 79 euro, inclusief verzendkosten en een couponcode.

We zijn weer een stapje verder  ;D

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Jefftrack op 13 Juli 2020, 15:44:43
Hoi Mathijs,

Dat ziet er goed uit ik ben benieuwd naar het resultaat?

Jeffrey


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 13 Juli 2020, 17:54:42
De gaten voor eventuele kabels heb ik achterwegen gelaten aangezien ik nog niet exact weet hoeveel en waar precies de kabels gaan lopen.

Deze snap ik niet. Je zult hoe dan ook elektrische verbindingen tussen de bekken hebben en meest logische is dat met stekkerverbindingen te doen. Dus gewoon een gat (of meerdere) van zeg 5 cm doorsnee waar je zo'n kabel met stekker doorheen kunt leiden. Waar dat gat zit is verder niet spannend.
Het kan ook zonder, maar ik vond het altijd wel makkelijk werken.

groet, Huub


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Jakop de Bruin op 13 Juli 2020, 18:48:10
Ik was er ook enigszins verbaast over aangezien de scenery al tot op de mm gepland staat en kennelijk nog niet bekend is hoe e.a. elektrisch gemaakt gaat worden.  ???
Ik ben ruim 10 jaar bezig en prioriteit was destijds eerst rijden en de scenery wordt nog steeds al bouwend aangepast  ;D

Ben wel erg nieuwsgierig hoe het houtwerk er straks uit ziet wat je besteld hebt.


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 13 Juli 2020, 20:26:38
Gaten boren en dergelijke voor kabels dat lukt mij nog wel. Het lasersnijden heb ik puur gedaan om zo een handige constructie te hebben qua modulebak.
Baanplan per modulebak heb ik ook geplot en ga hier op het elektrische gedeelte intekenen.



Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 16 Juli 2020, 11:05:24
Heren,

Inmiddels aan de hand van de plotjes en Anyrail bezig met de blokindeling en locatie van seinen.
Is dit een logische blokindeling en is de locatie van de seinen logisch? En ben ik eventueel nog een sein ergens vergeten??

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-2_sein+blokindeling_1594890110.png) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluis-2_sein+blokindeling_1594890110.png)

Legenda:
  • Rode rondje = Hoofdsein
  • Blauw driehoekje = Dwergsein
  • Gele streep + tekst = Blok indeling

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 16 Juli 2020, 11:23:41
Niet dat het op deze manier niet kan, maar als je in blok 4 een dwergsein plaatst is het logischer om dat in blok 6 ook te doen.
Rond het wissel naar blok 3 moet je ook nog wat doen. Beveiligen door seinen of het wissel moet een slot krijgen en blok 3 een stopontspoorblok. Misschien dat onbeveiligd gebied ook nog zou kunnen, maar dat weet ik niet zeker.

Maar vanwaar de blokindeling? Ga je deze baan dan automatisch besturen of rijd je analoog?

groet, Huub


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 16 Juli 2020, 11:59:50
De bedoeling is om de baan digitaal aan te gaan sturen. Keuze is gevallen op de Roco z21 (witte) aangezien deze zowel DCC als nog het motorola protocol heeft. Lekker handig met de smartphone/tablet de baan bedienen.

Via de pc is misschien voor de grootte van het baantje wat overdreven ;D

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 16 Juli 2020, 12:13:22
Dan heb je toch helemaal geen blokken nodig?


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 16 Juli 2020, 13:37:48
Ik zat nog met mijn gedachten bij aansturing via PC maar dat is bij dit baantje wel wat overdreven.
Vandaar die blokindeling.

Qua locatie van de seinen heb ik deels ook gekeken hoe deze geplaatst waren bij station Maassluis, al was de Hoekse Lijn wel dubbelsporig  ;D

Zie onderstaande foto's:

Station Maassluis (kijkend naar station vanuit richting Vlaardingen),
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Maassluis_oostzijde_1594898971.png) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Maassluis_oostzijde_1594898971.png)

Station Maassluis (kijkend naar station vanuit richting Hoek van Holland)
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Maassluis_westzijde_1594899094.png) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Maassluis_westzijde_1594899094.png)

Spoor richting Key & Kramer / Conline:
(http://www.railgoed.nl/mediapool/75/756988/resources/big_16088247_0_700-464.jpg) (http://www.railgoed.nl/mediapool/75/756988/resources/big_16088247_0_700-464.jpg)
Bron: Railgoed.nl

(http://www.railgoed.nl/mediapool/75/756988/resources/big_16088250_0_700-464.jpg) (http://www.railgoed.nl/mediapool/75/756988/resources/big_16088250_0_700-464.jpg)

Er zou nog een hoofdsein geplaatst kunnen worden denk ik bij het onderste perronspoor aan de rechterzijde net voor die overweg.

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 16 Juli 2020, 13:56:45
In jouw geval heb je in blok 4 een dwergsein staan. Daarmee is de snelheid beperkt tot 40 km/u en dat zal dan zijn vanwege het meest linkse wissel.
Vanuit blok 6 wordt dat wissel in dezelfde stand bereden, dus ook max. 40 km/u. Waarom zou je dan het ene spoor wel een dwergsein plaatsen en het andere niet? Het kan wel, daar niet van, maar het is niet logisch. In Maassluis is het wat dat betreft een andere situatie, kijk maar hoe het spoorverloop daar was.
Wat je wel in Maassluis kunt zien is het wissel met slot en het stopontspoorblok.

Extra sein in het onderste perronspoor rechts zou ik niet doen, je station gaat daar alleen maar korter door lijken.

groet, Huuv


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 16 Juli 2020, 15:35:25
Huub,

Dank je wel voor je antwoorden, weer een stapje verder  (y)

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 21 Juli 2020, 17:03:19
Heren,

Afgelopen dagen bezig geweest met het verder bekijken van de besturing. Zoals eerder geschreven zal de baan aangestuurd worden via de z21 (witte). Wissels kunnen via decoder aangesloten worden en zo digitaal aangestuurd worden. Tot zo ver snap ik het allemaal nog.

Alleen hoe zit dit met de seinen. Deze kunnen ook via een decoder (DR4018) aangesloten worden en ook het correcte seinbeeld weergegeven.
Maar hoe zit het dan verder met de weergave van het juiste seinbeeld (met b.v. een vertrekkende trein) dat het seinbeeld van groen op rood springt.
Dient dit dan handmatig te gebeuren of kan dit ook automatisch??

Hierbij nog een plaatje met de totale sporenplan (witte gedeelte is het zichtbare gedeelte).
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/station_v5-rails_v2_1595339034.png) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/station_v5-rails_v2_1595339034.png)

mvg,

Matthijs




Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 21 Juli 2020, 19:36:37
Nog even naar een eerdere opmerking van je.
Citaat
Lekker handig met de smartphone/tablet de baan bedienen.

De een is handiger met smartphone/tablet dan de ander, maar ik heb nog nooit iemand gezien die ze blind kan bedienen. En dat vind ik zelf bij een modelbaan toch wel een heel groot nadeel, zeker als je wilt rangeren. Je kunt tenslotte niet tegelijk op je smartphone/tablet en naar je locomotief kijken.
Ik zou zelf een baan als deze dan ook gewoon met een ouderwets tableautje met schakelaars voor de seinen en wissels bedienen en voor de locs een handregelaar met voelbare knoppen. En dan heb je ook geen wissel- en seindecoders meer nodig. Ter overweging.  ;)

Aannemend dat je wel met een app gaat werken, die app bepaalt of je seinen automatisch het juiste seinbeeld kunnen krijgen en wat daarvoor nodig is.

groet, Huub


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 23 Juli 2020, 16:45:57
Vandaag stond UPS voor de deur met een pakketje van SnijLab.
De planken voor de modulebakken zijn in huis en ziet er super strak uit  (y)

Hieronder voor de foto even snel een modulebak in elkaar gezet.

(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/modulebak_1595506173.jpg) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/modulebak_1595506173.jpg)

Het begin is er eindelijk  ;D

Ik heb niks met een ouderwets tableautje met schakelaars voor seinen en wissels. Ik ben meer van het digitale tijdperk van computers, smartphones e.d.
Zit er toch aan te denken om het baantje ook op de computer aan te sluiten en dan met bezetmelders en decoder voor de seinen en wissels.
Zodat de seinen via de software een correct seinbeeld tonen en mogelijkheid om treinen tussen fiddle yard en stationspoor 1 te kunnen pendelen terwijl ik zelf aan het rangeren ben bij de goederenaansluiting.

De een vindt het misschien overdreven maar ik zelf vind het gewoon leuk  ;D

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Joran op 23 Juli 2020, 16:48:45
Als ik nog eens opnieuw ga beginnen, en dat zou gezien mijn trackrecord zomaar kunnen, dan zou ik het ook zo laten laseren. Heel tof!

Over seinen nog even. Ik heb op mijn baantje (kopstation) alleen maar dwergseinen, i.v.m. de 40km. Maar in Zandvoort, ook een kopstation, heeft 1 spoor een normaal sein en het andere een dwergsein.


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: hubertus op 23 Juli 2020, 17:44:29
Ik heb niks met een ouderwets tableautje met schakelaars voor seinen en wissels. Ik ben meer van het digitale tijdperk van computers, smartphones e.d.

Zo'n vermoeden had ik al. Het was een goedbedoelde overweging omdat ik het op beurzen regelmatig mis zie gaan bij banen die met tablet of smartphone worden bediend. De keus is verder aan jou.

groet, Huub


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Noordwaarts op 4 Augustus 2020, 21:20:32
Koren op jouw molen, Huub: https://tweakers.net/nieuws/170494/duitse-tesla-rijder-is-veroordeeld-voor-aanpassen-ruitenwissers-via-touchscreen.html?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=twk_nieuwsbrief

Zoals je als mede-Honda-fan weet, kunnen wij in onze Civics de snelheid van de ruitenwisser gewoon met het pookje aanpassen, zonder dat onze ogen van de weg af hoeven. Touchscreens zijn voor dergelijke taken beslist geen verbetering. Sommige bedieningszaken moet je inderdaad gewoon op gevoel kunnen doen.

mvg,
Gert


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 5 Augustus 2020, 14:20:31
Straks eerst 2 weken op vakantie, daarna ga ik weer verder met de bouw van Gravensluis.

De overige bakken voor fiddle yard (linkergedeelte) en schuifmodule (rechtergedeelte) gaan dan uitgetekend worden en ook laten lasersnijden.
Heb toestemming van de vrouw, die vond de eerste 2 bakken er ook al strak uit zien, beter dan mijn klusvaardigheden  ;D
Ook de kamer opruimen waar het baantje moet komen zodat ik de bakken in elkaar kan zetten en op hun plek kan zetten.

Het baantje zal toch ook aangesloten gaan worden op een computer met Koploper. Zodat de seinen via de software een correct seinbeeld tonen en mogelijkheid om treinen tussen fiddle yard en stationspoor 1 te kunnen pendelen terwijl ik zelf aan het rangeren ben bij de goederenaansluiting. En ook gewoon omdat ik het zelf leuk vind  ;D

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Sander Lageveen op 6 Augustus 2020, 16:38:13
Waarom neem je een deel van die boog links niet mee in je zicht gedeelte?


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 7 Augustus 2020, 08:46:01
Zoals de boog nu is (straal 43.75cm) is hij voor het mooie eigenlijk te krap voor het zichtbare gedeelte.
Voor het zichtbare gedeelte zou hij dan eigenlijk ruimer (straal 58cm of 64cm) moeten zijn.

Aan de rechterzijde, bij de module met schuifblad voor een lok zit ik met een schuin dak, zie onderstaande foto (deze 3 modules samen is 3 meter):
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/DSC_0456_1502192287.JPG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/DSC_0456_1502192287.JPG)

Daarom ga ik eerst de 2 zichtbare modules maken en module met schuifblad zodat ik kan kijken hoeveel ruimte ik over houd aan de linkerzijde.
Die boog met straal van 43.75cm past maar als er voldoende ruimte is dan wordt de boog ruimer en wordt de boog wel meegenomen in het zichtbare gedeelte.

mvg,

Matthijs



Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Matthijs op 10 November 2020, 10:55:00
Hoi Matthijs,

Je legt elke keer in je ontwerp een overweg bij een wisselverbinding.
Of al je wegverkeer daar blij mee is....  

Jeroen,

Dank je wel voor je opmerking.

Afgelopen tijd nog wat aan de scenery indeling aangepast en de overweg er uit gehaald.
Er zit nu nog maar 1 overweg in en dat is om op het eilandperron te komen maar deze zal "buiten werking" zijn aangezien er nog op het spoor een stootblok komt.
Tot kort geleden liep het spoor verder maar dat is "voorlopig" buiten dienst waardoor dit station het eindpunt geworden is.

Aangepaste scenery indeling
(http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluys_variant3_1604997916.PNG) (http://upload.modelspoorwijzer.net/user/6/Gravensluys_variant3_1604997916.PNG)

Of als andere nog ideeen qua scenery indeling hebben hoor ik het graag.
De ligging van de rails ligt vast.

mvg,

Matthijs


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Sander Lageveen op 10 November 2020, 19:10:01
Beginnen met bouwen Matthijs!! (y)


Titel: Re:Station Gravensluis-West
Bericht door: Joran op 11 November 2020, 13:36:40
Ik vind hem fraai! Wat Sander zegt  (y)