Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Gravensluis-West
Pagina's: 1 2 3 [4] 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Gravensluis-West  (gelezen 37333 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #45 Gepost op: 13 Juli 2020, 14:50:40 »

Zo de opdracht naar SnijLab is de deur uit, nu duurt het 8 werkdagen (voordelige levering) voor dat ik het in huis heb.

In de kopschotten heb ik nog gaten gemaakt voor de koppeling van de bakken. De gaten voor eventuele kabels heb ik achterwegen gelaten aangezien ik nog niet exact weet hoeveel en waar precies de kabels gaan lopen. Ook de gaten voor de schroeven heb ik achterwegen gelaten, ging mij weer iets te ver. Grin

Qua kosten ben ik afgerond uitgekomen op 79 euro, inclusief verzendkosten en een couponcode.

We zijn weer een stapje verder  Grin

mvg,

Matthijs
Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #46 Gepost op: 13 Juli 2020, 15:44:43 »

Hoi Mathijs,

Dat ziet er goed uit ik ben benieuwd naar het resultaat?

Jeffrey
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #47 Gepost op: 13 Juli 2020, 17:54:42 »

De gaten voor eventuele kabels heb ik achterwegen gelaten aangezien ik nog niet exact weet hoeveel en waar precies de kabels gaan lopen.

Deze snap ik niet. Je zult hoe dan ook elektrische verbindingen tussen de bekken hebben en meest logische is dat met stekkerverbindingen te doen. Dus gewoon een gat (of meerdere) van zeg 5 cm doorsnee waar je zo'n kabel met stekker doorheen kunt leiden. Waar dat gat zit is verder niet spannend.
Het kan ook zonder, maar ik vond het altijd wel makkelijk werken.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8832


265*


WWW
« Antwoord #48 Gepost op: 13 Juli 2020, 18:48:10 »

Ik was er ook enigszins verbaast over aangezien de scenery al tot op de mm gepland staat en kennelijk nog niet bekend is hoe e.a. elektrisch gemaakt gaat worden.  Huh?
Ik ben ruim 10 jaar bezig en prioriteit was destijds eerst rijden en de scenery wordt nog steeds al bouwend aangepast  Grin

Ben wel erg nieuwsgierig hoe het houtwerk er straks uit ziet wat je besteld hebt.
« Laatste verandering: 13 Juli 2020, 20:44:02 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #49 Gepost op: 13 Juli 2020, 20:26:38 »

Gaten boren en dergelijke voor kabels dat lukt mij nog wel. Het lasersnijden heb ik puur gedaan om zo een handige constructie te hebben qua modulebak.
Baanplan per modulebak heb ik ook geplot en ga hier op het elektrische gedeelte intekenen.

Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #50 Gepost op: 16 Juli 2020, 11:05:24 »

Heren,

Inmiddels aan de hand van de plotjes en Anyrail bezig met de blokindeling en locatie van seinen.
Is dit een logische blokindeling en is de locatie van de seinen logisch? En ben ik eventueel nog een sein ergens vergeten??



Legenda:
  • Rode rondje = Hoofdsein
  • Blauw driehoekje = Dwergsein
  • Gele streep + tekst = Blok indeling

mvg,

Matthijs
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #51 Gepost op: 16 Juli 2020, 11:23:41 »

Niet dat het op deze manier niet kan, maar als je in blok 4 een dwergsein plaatst is het logischer om dat in blok 6 ook te doen.
Rond het wissel naar blok 3 moet je ook nog wat doen. Beveiligen door seinen of het wissel moet een slot krijgen en blok 3 een stopontspoorblok. Misschien dat onbeveiligd gebied ook nog zou kunnen, maar dat weet ik niet zeker.

Maar vanwaar de blokindeling? Ga je deze baan dan automatisch besturen of rijd je analoog?

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #52 Gepost op: 16 Juli 2020, 11:59:50 »

De bedoeling is om de baan digitaal aan te gaan sturen. Keuze is gevallen op de Roco z21 (witte) aangezien deze zowel DCC als nog het motorola protocol heeft. Lekker handig met de smartphone/tablet de baan bedienen.

Via de pc is misschien voor de grootte van het baantje wat overdreven Grin

mvg,

Matthijs
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #53 Gepost op: 16 Juli 2020, 12:13:22 »

Dan heb je toch helemaal geen blokken nodig?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #54 Gepost op: 16 Juli 2020, 13:37:48 »

Ik zat nog met mijn gedachten bij aansturing via PC maar dat is bij dit baantje wel wat overdreven.
Vandaar die blokindeling.

Qua locatie van de seinen heb ik deels ook gekeken hoe deze geplaatst waren bij station Maassluis, al was de Hoekse Lijn wel dubbelsporig  Grin

Zie onderstaande foto's:

Station Maassluis (kijkend naar station vanuit richting Vlaardingen),


Station Maassluis (kijkend naar station vanuit richting Hoek van Holland)


Spoor richting Key & Kramer / Conline:

Bron: Railgoed.nl



Er zou nog een hoofdsein geplaatst kunnen worden denk ik bij het onderste perronspoor aan de rechterzijde net voor die overweg.

mvg,

Matthijs
« Laatste verandering: 16 Juli 2020, 13:39:56 door Matthijs » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #55 Gepost op: 16 Juli 2020, 13:56:45 »

In jouw geval heb je in blok 4 een dwergsein staan. Daarmee is de snelheid beperkt tot 40 km/u en dat zal dan zijn vanwege het meest linkse wissel.
Vanuit blok 6 wordt dat wissel in dezelfde stand bereden, dus ook max. 40 km/u. Waarom zou je dan het ene spoor wel een dwergsein plaatsen en het andere niet? Het kan wel, daar niet van, maar het is niet logisch. In Maassluis is het wat dat betreft een andere situatie, kijk maar hoe het spoorverloop daar was.
Wat je wel in Maassluis kunt zien is het wissel met slot en het stopontspoorblok.

Extra sein in het onderste perronspoor rechts zou ik niet doen, je station gaat daar alleen maar korter door lijken.

groet, Huuv
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #56 Gepost op: 16 Juli 2020, 15:35:25 »

Huub,

Dank je wel voor je antwoorden, weer een stapje verder  Duim omhoog

mvg,

Matthijs
Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #57 Gepost op: 21 Juli 2020, 17:03:19 »

Heren,

Afgelopen dagen bezig geweest met het verder bekijken van de besturing. Zoals eerder geschreven zal de baan aangestuurd worden via de z21 (witte). Wissels kunnen via decoder aangesloten worden en zo digitaal aangestuurd worden. Tot zo ver snap ik het allemaal nog.

Alleen hoe zit dit met de seinen. Deze kunnen ook via een decoder (DR4018) aangesloten worden en ook het correcte seinbeeld weergegeven.
Maar hoe zit het dan verder met de weergave van het juiste seinbeeld (met b.v. een vertrekkende trein) dat het seinbeeld van groen op rood springt.
Dient dit dan handmatig te gebeuren of kan dit ook automatisch??

Hierbij nog een plaatje met de totale sporenplan (witte gedeelte is het zichtbare gedeelte).


mvg,

Matthijs


Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8457


WWW
« Antwoord #58 Gepost op: 21 Juli 2020, 19:36:37 »

Nog even naar een eerdere opmerking van je.
Citaat
Lekker handig met de smartphone/tablet de baan bedienen.

De een is handiger met smartphone/tablet dan de ander, maar ik heb nog nooit iemand gezien die ze blind kan bedienen. En dat vind ik zelf bij een modelbaan toch wel een heel groot nadeel, zeker als je wilt rangeren. Je kunt tenslotte niet tegelijk op je smartphone/tablet en naar je locomotief kijken.
Ik zou zelf een baan als deze dan ook gewoon met een ouderwets tableautje met schakelaars voor de seinen en wissels bedienen en voor de locs een handregelaar met voelbare knoppen. En dan heb je ook geen wissel- en seindecoders meer nodig. Ter overweging.  Wink

Aannemend dat je wel met een app gaat werken, die app bepaalt of je seinen automatisch het juiste seinbeeld kunnen krijgen en wat daarvoor nodig is.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #59 Gepost op: 23 Juli 2020, 16:45:57 »

Vandaag stond UPS voor de deur met een pakketje van SnijLab.
De planken voor de modulebakken zijn in huis en ziet er super strak uit  Duim omhoog

Hieronder voor de foto even snel een modulebak in elkaar gezet.



Het begin is er eindelijk  Grin

Ik heb niks met een ouderwets tableautje met schakelaars voor seinen en wissels. Ik ben meer van het digitale tijdperk van computers, smartphones e.d.
Zit er toch aan te denken om het baantje ook op de computer aan te sluiten en dan met bezetmelders en decoder voor de seinen en wissels.
Zodat de seinen via de software een correct seinbeeld tonen en mogelijkheid om treinen tussen fiddle yard en stationspoor 1 te kunnen pendelen terwijl ik zelf aan het rangeren ben bij de goederenaansluiting.

De een vindt het misschien overdreven maar ik zelf vind het gewoon leuk  Grin

mvg,

Matthijs
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Gravensluis-West
« vorige volgende »
Ga naar: