Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Gravensluis-West
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: Station Gravensluis-West  (gelezen 37304 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #15 Gepost op: 20 Mei 2020, 14:14:30 »

Heren,

Hierbij het definitieve ontwerp van Gravensluis:



Zichtbare gedeelte is nu iets verkleind (nu 240x60cm = 2 modules van 120x60cm) zodat er links ruimte is voor de boog richting fiddle yard en rechts het uithaalspoortje nog iets verlengt kan worden.

Bovenste perronspoor (+/- 140cm) is lang genoeg voor 4 delig treinstel of loc met 3 rijtuigen. Onderste perronspoor is +/- 100cm en vooral bedoelt voor de korte treinen/treinstellen.
Op het perron zelf komt een overkapping en stationsgebouw zal een "Sextant" zijn.

mvg,

Matthijs
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 20 Mei 2020, 15:24:53 »

Drie niet logische dingen, in mijn ogen dan.

1. Je kunt de goederenloods niet bereiken zonder op het afgesloten terrein van de industrie te komen. Makkelijkste oplossing is het hek verplaatsen waardoor de industrie één spoor overhoudt.

2. Het kopspoortje links is tamelijk nutteloos. Als je dat spoor omwisselt met het hoofdspoor, is het in elk geval nog bruikbaar voor een locwissel.

3. Je kunt niet meer omlopen, ook niet bij de goederentrein. Mede vanwege de ligging van de aansluitingen zal dat wel moeten. Dat er voor een incidentele reizigerstrein een losse loc naar Gravensluis wordt gestuurd om weer terug te kunnen keren, wil ik nog wel geloven. Maar bij een dagelijkse goederentrein gebeurt dat echt niet.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #17 Gepost op: 20 Mei 2020, 22:17:55 »

Huub,

1. De goederenloods is nog niet definitief, wist even niet wat ik daar verder kon plaatsen qua scenery, misschien nog iets qua huizen.
Rest van de indeling is wel definitief.

2. Kopspoortje op die locatie heeft 2 redenen,
(1) Door er een loc neer te zetten is om het verdwijnpunt van het andere spoor van en naar de fiddle yard deels af te schermen.
(2) Met deze opstelling kan ik ook buiten het zichtbare gedeelte een radius gebruiken van 51.5cm richting fiddle yard i.p.v. 43.75cm.

3. Misschien dat het onderste perronspoor ook nog doorgetrokken wordt naar rechts en dan buiten het zichtbare gedeelte een rolbrug/schuifblad zodat een loc van spoor kan wisselen. Als een goederentrein binnenkomt op via bovenste spoor brengt hij de wagens naar het buizenterrein, loc zou dan via schuifblad en onderste perronspoor naar het locspoortje kunnen.

Is een beetje gepuzzel met de beschikbare ruimte

mvg,

Matthijs
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 21 Mei 2020, 07:28:53 »

(Met deze opstelling kan ik ook buiten het zichtbare gedeelte een radius gebruiken van 51.5cm richting fiddle yard i.p.v. 43.75cm.

Waarom vind je dit belangrijk?
Je schrijt dat het niet zichtbaar is, dus voor het visuele aspect is het niet.
Technisch ook niet nodig. 1:87 lengte spul gaat met gemak door die 43,75 radius, sterker nog; op mijn baan komt radius 360 mm in het schaduwstation meermalen voor en geen enkele trein, waaronder bijvoorbeeld de Artitec HK4, plan U en DE2, hebben daar problemen mee.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #19 Gepost op: 18 Juni 2020, 14:47:42 »

Zo na even verder gepuzzeld te hebben en jullie advies te harte genomen te hebben is onderstaand baanplan er uit gekomen:



Van links naar rechts:
  • Links, bovenste spoortje is een denkbeeldige frabiek/industrie, onderste boog (radius van 43.75cm  Grin gaat naar fiddle yard
  • Midden bestaat uit 2 modules van 110x55cm en is het zichtbare gedeelte
  • Rechts is een schuifblad met ruimte voor 1 loc (als omloop mogelijkheid en verlenging van het bovenste spoor met de goederenaansluiting)

Qua scenery indeling ligt het station alvast als ook het naastgelegen parkeerterrein. Buizenterrein ligt ook vast. Over het gedeelte linksboven twijfel ik nog, huizen of het buizenterrein nog uitbreiden. Het spoor linksboven loopt naar een denkbeeldige industrie. Rechtsboven in komen een aantal huizen (3 stuks). Rode vlak linksonder in wordt "Blokpost 13" en twijfel nog of de overweg er in moet blijven. Anders wordt de ruimte tussen parkeerterrein en "Blokpost" volkstuintjes.

Perronlengte is +/- 130cm voor bovenste perron (ruimte voor loc met 3 rijtuigen) en +/- 95cm voor het onderste perron (2 delige treinstellen).

mvg,

Matthijs
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #20 Gepost op: 18 Juni 2020, 15:15:11 »

En nu hup naar de bouwmarkt om hout te halen  Smiley

Hoewel als je de vorm van je landschap qua dijkjes en water al in de zijkanten van je modules wil (zoals hier: http://www.floodland.nl/aim/info_modules_segmenten_1.htm), dan zou ik het laten laseren denk ik. Ik heb dat eerder zelf gedaan met een decoupeerzaag enzo, gaat wel, maar minder strak dan laseren.
Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #21 Gepost op: 25 Juni 2020, 20:52:04 »

Heren,

Het heeft even geduurd maar hier is het uiteindelijke baanplan van Gravensluis.
Zichtbare gedeelte zal bestaan uit 2 modules van 110x55cm, links gaat spoor richting Fiddle Yard en rechts zal een korte schuifblad komen zodat een loc kan omlopen.





Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #22 Gepost op: 25 Juni 2020, 21:33:22 »

Leuk! Met welke software heb je die 3D-versie gemaakt?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #23 Gepost op: 26 Juni 2020, 08:30:31 »

Oude versie van Sketchup, alles zelf getekend behalve de overwegbomen, seinen en bomen/struiken.
In plaatst van een 1:10 met karton gebouwde versie geeft dit ook al een goede indruk hoe het er ongeveer uit gaat zien.
Tuurlijk zijn er bij de bouw nog altijd aanpassingen op het ontwerp  Grin

mvg,

Matthijs
Gelogd
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1420

Jeroen


« Antwoord #24 Gepost op: 26 Juni 2020, 08:58:19 »

Hoi Matthijs,

Je legt elke keer in je ontwerp een overweg bij een wisselverbinding.
Of al je wegverkeer daar blij mee is.... 
Gelogd

blije groeten,

Jeroen
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 26 Juni 2020, 09:04:37 »

Leuk.  Duim omhoog
Kun je die 20 cm die je nu op de lengte hebt weggehaald, nog toevoegen?
Omdat je eerder namelijk wel van 240 uitging (en nog eerder zelfs van 270). Die 20 cm meer of minder kan veel uitmaken voor de totale indruk. Idem voor die 5 cm in de breedte. Het lijkt niks, maar het maakt het inrichten van je achtergrond een stuk makkelijker.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #26 Gepost op: 26 Juni 2020, 09:27:21 »

Die 20cm in lengte kan helaas niet toegevoegd worden, anders is er links geen ruimte voor de boog (Radius 43.75cm) richting fiddle yard en rechts voor het schuifblad. Dat ik eerder met 240 en 270cm lengte gewerkt heb kwam omdat ik toen nog niet uitging van een schuifblad rechts en begon de boog naar de fiddle yard al op het zichtbare gedeelte.

Mocht er ooit meer ruimte beschikbaar komen dan kan altijd nog het baantje verder uitgebreid worden met meerdere modules.
Maar denk dat dit een mooi baanplan is om mee te beginnen.

Die 5cm in de breedte kan nog wel toegevoegd worden.

mvg,

Matthijs
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 26 Juni 2020, 09:59:00 »

Oke. Dan nog een tip, maak van het 1e wissel een rechts wissel i.p.v. het linkse wat er nu ligt.
Het voorkomt geslinger door de wisselstraat als je naar spoor 2 en 3 gaat en je kijkt dan ook bij die treinen altijd naar de binnenboog, dus een mooier aaneengesloten treinbeeld. En als kers op de taart win je er toch weer een paar cm mee omdat de boog naar de fiddle yard minder ruimte inneemt.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #28 Gepost op: 26 Juni 2020, 11:40:52 »

Kun je dat met die rechter in plaats van een linker wissel eens tekenen, Huub?
Ik kan me er niet direct iets bij voorstellen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8450


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 26 Juni 2020, 12:00:43 »

Zo bedoel ik.


Eventueel ook het uithaalspoor weer parallel leggen.

Een trein vanuit fiddle yard maakt een bocht naar rechts en wordt bij deze opzet voortgezet, naar welk spoor je ook gaat. Dus je kijkt steeds naar een aaneengesloten treinbeeld.
In het oorspronkelijke plan maakt een trein die naar spoor 2 en 3 gaat (geteld vanaf onder) op het wissel eerst een zwieper naar links, waarbij je in de open ruimte tussen twee rijtuigen kijkt, om daarna weer terug te buigen.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Station Gravensluis-West
« vorige volgende »
Ga naar: