Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: Twentse modelbaan.  (gelezen 65320 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
olaf99
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 339


WWW
« Gepost op: 19 Oktober 2014, 22:35:29 »

Hallo

Na lang wikken en wegen besloten om de bergbaan af te breken en een nieuwe modelbaan te maken. Nu ik de plotter heb kan ik ook makkelijker gebouwen maken die er ook nog eens mooier uit gaan zien. Dit komt bij de nieuwe baan goed van pas.

De nieuwe modelbaan krijgt een Nederlands thema. En dan met name de streek Twente.
Het sporenplan wordt erg simpel want het wordt een dubbelsporige baan zonder wissels. Er komt wel een kleine halte zoals bijvoorbeeld station Borne. Er komt geen schaduwstation maar wel een soort "brug" tussen de 2 modelbaan uiteinden. De treinen worden dan handmatig verwisseld. De reden hiervoor is dat er gewoonweg geen ruimte is voor helixen en een schaduwstation. De bediening wordt ook gewoon analoog.

Ik heb er wel zin in om nu eindelijk eens iets te maken uit de streek waar ik vandaan kom. Zo is het ook herkenbaar voor mij zelf. En zo is het ook makkelijker om het te maken.

De sloop ging erg snel.  Grin


Olaf
Gelogd

niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #1 Gepost op: 20 Oktober 2014, 20:58:17 »

Ik ben benieuwd. Kom maar op!  Duim omhoog

Grtz,
Niels
Gelogd
olaf99
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 339


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Oktober 2014, 20:21:27 »

Hallo

Hier mijn eerste huisje voor de baan in ontwerp.


Olaf
Gelogd

p-kokkie
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 251



« Antwoord #3 Gepost op: 21 Oktober 2014, 21:53:28 »

Hoi Olaf,

Eigenlijk maak ik uit je verhaal op dat Less is More je nieuwe filosofie is!?
Ik ben er inmiddels ook wel achter dat een grote baan niet alles is.

leuk dat je je eigen huisjes gaat ontwerpen.

Ik ga dit draadje volgen.

gr. Pascal
Gelogd

"Der germanische Geist, ist der Geist der Freiheit"
olaf99
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 339


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 25 Oktober 2014, 21:01:19 »

Hallo

Het is meer een soort gedwongen less is more vanwege de ruimte die ik heb.  Grin

Het eerste huisje uit de plotter is u een feit. Alles wordt ook uitgelegd in N scale vlog 91.
http://youtu.be/Wiv-piqYrFc

In Vlog 91 wordt behandeld:

    plotter in actie
    bekijken plotresultaat
    uitleg Silhouette Studio. Importeren .dxf en instellingen voor plotten
    uitleg nanoCAD 5.0 (is geen volledige tutorial)
    uitsnijden van de plot
    proefpassen van de gevels

Hier het ontwerp in nanoCAD 5.0:



Ik heb eerst wat ophogingen gemaakt bij de machine door middel van een stapel tijdschriften.  Dit voorkomt dat de snijmat ver doorbuigt. Mijn idee is daarbij dat bij doorbuiging de mat misschien iets verschuiven kan tijdens het plotten.



Na 1 uur en 8 min was de plot klaar. Ik heb alles ingesteld op snelheid 1. Verder zijn de snijlijnen ingesteld op dubbel snijden met druk 33. Het "graveren" heb ik ingesteld op druk 5.







Hier mijn poging voor dakpannen. Kijken wat het wordt als het op het huisje zit en geschilderd is.



Hier zien we de snijlijnen tegen het licht in.





Om makkelijker de gaten voor de ramen te maken heb ik kruizen ingesneden en op die manier kan ik het er zo uitdrukken.



Oorspronkelijk was het het idee om 3 lagen te maken maar dit bleek niet mooi. Hieronder zie je laag 1 en laag 3 op elkaar. Nu zijn de kozijnen wel iets te dik.







Olaf
Gelogd

niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #5 Gepost op: 26 Oktober 2014, 11:25:45 »

Leuk filmpje Olaf.  Duim omhoog

Zelf ben ik ook wat aan het klooien met het plottertje. Je krijgt erg leuke resultaten, maar het is wel puzzelen. Heb je al gedacht aan de combinatie styreen met de kozijnen op vinyl? Ik ga naar aanleiding van jouw filmpje aan de gang met het graveren. Worden de mesjes er niet snel bot van?

Grtz,
Niels
Gelogd
olaf99
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 339


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 27 Oktober 2014, 21:31:25 »

Hallo

Dank je wel.  Duim omhoog Vinyl zou inderdaad ook goed kunnen vooral voor dunnere kozijnen. Tot nu toe lijkt het mesje nog niet bot te zijn.

Het eerste huisje krijgt vorm en kleur. Het begint er aardig op te lijken zo.

Als alternatief kan ik ook dakpannen uitprinten op papier. Bij foto textuur lijkt het ook diepte te hebben. Een plaat dakpannen kopen zou ook kunnen.

De voegen heb ik nu gekleurd door pastelkrijt over fijn schuurpapier te halen en dan het schuurpapier met het krijt er op over de muur te halen.

Het dak is nu aan de ene kant onbehandeld en aan de andere kant behandeld met pastelkrijt. Het pannen effect is dus helaas niet te zien.








Olaf
Gelogd

olaf99
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 339


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 1 November 2014, 14:43:13 »

Hallo

Zo juist uit de plotter, een 2 onder 1 kap huis.
Uitgeplot met de Silhouette Portrait plotter en getekend in nanoCAD 5. 



Olaf
Gelogd

olaf99
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 339


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 2 November 2014, 15:55:21 »

Hallo

Het snijwerk is al aardig op weg. De randen moeten nog wel worden bijgewerkt. Cheesy Tevens ligt de volgende plot ook al klaar om uitgesneden te worden.
Ben benieuwd of het schilderen straks gaat lukken. Vooral dan de smalle kozijnen. Te zien aan de graveerlijn op het kozijn.

Tevens heb ik net een grote bestelling de deur uit gedaan voor de treincollectie uitbreiding.  Cool





Olaf
Gelogd

Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #9 Gepost op: 5 November 2014, 20:13:01 »

Hoe bevalt die kleine plotter??? En met wat voor materiaal en dikte werk je in combinatie met de plotter???

Groet

Matthijs
Gelogd
olaf99
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 339


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 5 November 2014, 20:56:34 »

Hallo

Op zich gaat het best goed. Je kan hem niet vergelijken met een freesmachine natuurlijk. Zoals je op de foto kan zien zijn sommige lijnen niet recht. Met de volgende plot ga ik eens minder druk instellen misschien dat dat beter gaat.
De voegen zijn ook niet te vergelijken met de voegen van een steentjes plaat uit de winkel. Het styreen krult als het ware omhoog. Net zoals dat gebeurt als je met je mes gaat snijden.

Ik gebruik 0.5mm polystyreen. 0.3mm wil natuurlijk ook. 0.5mm kan niet worden doorgesneden zelfs niet na 14x snijden. 0.3mm kan met 6x worden doorgesneden.

In de plotter kan je ook folie en papier enzo gebruiken.

Olaf

Gelogd

Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #11 Gepost op: 6 November 2014, 09:23:43 »

Het valt mij eerlijk gezegd niet tegen....... ik ben benieuwd naar het resultaat als je de druk iets verminderd.

Jeffrey
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #12 Gepost op: 6 November 2014, 09:55:30 »

Die wandjes zien er goed uit, je ziet inderdaad soms de verticale lijnen niet helemaal recht lopen maar ik denk dat dat op de foto (=enorm uitvergroot) meer opvalt dan in het echt. De kozijnen zie je immers wel recht lopen.
Ik vind het wel erg interessant zo'n compacte plotter.
Voor je dak zou ik inderdaad toch pannenplaatjes uit de handel gebruiken, dat maakt je huis een stuk realistischer. Auhagen heeft een aardig assortiment styreenpannen, Noch heeft zelfklevende rubberen dakbedekking ook speciaal voor N spoor.
Ik ben benieuwd naar je verdere vorderingen, dit biedt beslist mogelijkheden voor de zelfbouwer.
Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #13 Gepost op: 6 November 2014, 12:33:12 »

En dit is toch N spoor?? Ben benieuwd hoe het er voor H0 er uit ziet

Groet

Matthijs
Gelogd
olaf99
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 339


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 6 November 2014, 20:46:16 »

Hallo

Dank jullie wel.
Het nieuwe idee is om de kozijnen toch met folie te maken. Dit maakt het vele snijwerk overbodig.
Tja dit soort foto's maken alles eigenlijk zichtbaar. Op de modelbaan zal het inderdaad ook veel minder goed opvallen. Het lijkt me niet dat iemand steeds met zijn neus op de treinbaan zit om alles te bekijken. Cheesy
Dit is zeker N spoor. Cheesy Ik weet dat er op het forum zoals beneluxspoor een paar mensen zitten die gebouwen maken met een plotter zoals dit. Zij bouwen in H0.

Ik heb de treincollectie uitgebreid. Verder ook verf en wat voertuigmodellen gekocht.



1x  Hondekop van de NS Tijdperk IV, Piko 40280
1x Locomotief serie 1600 HUSA, MiniTrix 16001
2 x draaistel-ketelwagon VTG van de DB AG, Arnold HN6288
1x uniforme hopperwagen TNT van de DB AG, Fleischmann 845309
1x zelflossende wagon Falns 183 van de DB AG 2-delig, Fleischmann 852417
4x open goederenwagon Eaos 106 van de DB AG, Fleischmann 828326
4x  N gasketelwagon EVA/DB, MiniTrix T15300
1x Wiking 0926 01 22 N VW T5 GP Multivan
1x Busch 9793 N autoset MB Sprinter Leonhard Weiss
1x Wiking 0915014 N 2 personenautos en 1 bestelwagen
1x Wiking 09583926 N tractor John Deere 6920 S met voorvork
2x Revell (36137) Aqua Color verf Steenrood (Kleurcode: 37 / RAL-kleurcode: 3009)
2x Revell (36175) Aqua Color verf Steen-grijs (mat) (Kleurcode: 75 / RAL-kleurcode: 7030)
1x  Revell (36185) Aqua Color verf Bruin (mat) (Kleurcode: 85 / RAL-kleurcode: 8023)
1x Revell (36125) Aqua Color verf Helder-oranje (mat) Kleurcode: 25

Deze komen nog binnen:
1x MiniTrix T15089 N 3-delige set zijlossers van de NS
1x MiniTrix T16002 N elektrische locomotief serie 1600 van de DB Schenker
1x Hondekop van de NS Tijdperk IV, Piko 40280

Groeten,
Olaf
« Laatste verandering: 6 November 2014, 20:56:53 door olaf99 » Gelogd

Pagina's: [1] 2 3 ... 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Twentse modelbaan.
« vorige volgende »
Ga naar: