Na een hele lange tijd ben ik dit jaar weer eens begonnen met de opbouw van een nieuwe modelbaan op schaal N. Hiervoor heb ik de beschikking over een oppervlak van 2 meter bij 60 centimeter. Niet veel, maar voldoende om een diorama achtige baan de maken waar ik veel aandacht kan besteden aan het landschap. ik bouw de baan in stukjes op zodat ik alle aandacht aan de details kan besteden. Sommige gebouwen zijn zelfbouw, anderen zijn bouwpakketjes. Ik heb nu niet zo veel ervaring als de banen die hier voorbij komen, maar ik vind het wel leuk een podium te hebben waar anderen over mijn schouder mee kunnen kijken en tips kunnen geven.
De baan ligt in Zuid Duitsland, in Baden- Württemberg. Er is een klein stukje Hohenzollernbahn. De trein is onderweg naar Siegmaringen en doet onderweg de fictieve plaasjes Mariawald en Bad Eversberg aan. Bad Eversberg is een klein provinciestadje, en een badplaats, zoals er in het Zwarte woud meerdere zijn. Het station ligt ingeklemt tussen de bergen. Er zijn wat rangeermogelijkheden op dit station. De baan vordert langzaam aan, en langzaam aan worden ook de ideeën over de modelbaan duidelijk. Inmiddels is Mariawald klaar, en kan ik wat foto's toevoegen om een indruk te geven. Ook station Bad Eversberg is klaar om ingepast te worden op de modelbaan.
Station Mariawald, spoorzijde, met de groene Hohenzollernbahn locomotief, met bijpassende rijtuigjes.
Station Mariawald, straatzijde.
Het kerkje van Mariawald. Een eigen bouwseel uit kartoen, klei en plasticsheet ramen.
Het station Bad Eversberg, spoorzijde, doorzicht onder de perronoverkapping door.
Naast het station ligt een goederenloods die bedient wordt door de lokaalspoorbaan, en de doorgaande grote spoorweg. De goederenloods heb ik voorzien van interieur en verlichting. Alle gebouwen zijn met verf verouderd.
Het station Bad Eversberg aan de straatzijde.
Na deze eerste indrukken zal ik jullie op de hoogte houden van de verdere vooruitgang op de baan. Binnenkort ga ik het landschap van Baden- Württemberg eens in het echt bekijken, en kan ik verdere ideeën opdoen...