Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Chemische Fabriek 60 X 60 CM
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Chemische Fabriek 60 X 60 CM  (gelezen 11309 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
DickB
Full Member

Offline Offline

Berichten: 221


Maar da's klein.


« Gepost op: 30 September 2021, 20:29:47 »

Hallo lezers.

Hier alvast een foto van het eind resultaat.




Kleine intro;
Ik werk bij Mammoet, een groot bedrijf wat geld verdiend met en horizontaal en verticaal verplaatsen van dingen.
"Wij" Van Mammoet hebben best wat fans en een goed lopende winkel met kleding en schaalmodellen voornamelijk 1:50 modellen maar ook een enkele keer een hijskraan of vrachtwagen in 1:87 word uit gebracht.
Collega's van die shop hoorde dat ik wel eens wat deed kwa Diorama's maken, en zo werd ik gevraagd om iets industriëleels te maken om o.a. nieuwe 1:87 modellen te showen.


Wat wordt het thema:
Mammoet heeft veel werk in de petro chemische industrie, dus dat moet het worden.
Na enkele gesprekken en watttsapp berichten over de afmetingen en wat ongeveer de kosten mogen zijn heb ik "Chemische fabriek 130175" van Faller en "Brandstofdepot Aral 130485" ook van Faller besteld.




Hoe kom het Diorama eruit te zien:
Dit word een diorama waarbij het Mammoet schaal model centraal moet staan, dus het hoeft niet eenorm veel details te hebben.
Er moet een pleintje komen waar er een hijskraan moet kunnen staan, en een straatje met een leiding brug er overheen waar eventueel nog een kraan of vrachtwagen kan 'rijden'.
Om de opslag tanks komen dijken, als zijnde opvangbak voor als een tank lek raakt.

Word vervolgd.

Gelogd

Instagram: dutch.diorama.art
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #1 Gepost op: 30 September 2021, 22:01:29 »

Leuk Dick! Ik ga dit volgen.  Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
DickB
Full Member

Offline Offline

Berichten: 221


Maar da's klein.


« Antwoord #2 Gepost op: 4 Oktober 2021, 20:22:00 »

De Bouw van de fabriek:

De fabriek wilde ik in grote lijnen direct opbouw zoals hij bedoelt is, maar dan wel gelijk geweatherd.
Als je kijk op de site van Faller staat er (direct vertaald) "Let op: De constructie van het model vereist een hoge mate van modelbouwervaring" Ik dacht dat gaat wel lukken ook al heb ik de laatste tijd weinig gebouwd volgens het boekje.
De foto's hier onder zijn grofweg 100 deeltjes en hoe het er uitziet na wat schilder werk enzo.



Dus ja dat lukt maar heb wel veel roerstokjes moeten gebruiken om diverse onderdelen redelijk recht te houden tijdens het verlijmen hier van.
Zo bouw je ongeveer elke week wel een verdieping er bij op (tot maximaal 2 uur per dag) componenten samen stellen, schilderen, weatheren, grote delen maken en samen bouwen.
Mocht je deze kit compleet zonder eerst te schilderen en weatheren wilt bouwen gok ik dat het in 2 weken in de avond uurtjes wel gaat lukken.



De ketels en accessoires direct om de fabriek zijn een stuk eenvoudiger dan wat er allemaal op de begaande grond gebouwd is.
Wat ik gedaan heb is wel alles bouwen maar bijna nog niets verbinden met de bedoelde leidingen om later op het diorama nog wat te kunnen schuiven met de onder delen.



Hier onder een overzicht zoals het ongeveer bedoelt is, zo'n 90% inelkaar gebouwd volgens het boekje, er missen nog leidingen die voornamelijk op de grond en tussen diverse componenten zouden moeten.



Dank voor interesse.
En wordt vervolgd.

Gr. Dick.


Gelogd

Instagram: dutch.diorama.art
DickB
Full Member

Offline Offline

Berichten: 221


Maar da's klein.


« Antwoord #3 Gepost op: 9 Oktober 2021, 20:54:12 »

De opslag tanks.

Tja vald hier heel veel over te vertellen?
Tanks zijn volgens boekje inelkaar gezet, enkele naden met van kunstof vuller bijgewerkt en in de primer gezet, en daarna Mammoet rood.



Voor het trappenhuis heb ik 2 gedeeltes gebruikt uit de tank kit, wat met balkjes styreen anders is opgebouwd, trappen er omheen met stukjes platform en railing wat ik nog had uit de doos van de raffinaderij.



Op de ander heb ik een wenteltrap gemaakt en op de 3 tanks heb ik railing gemaakt, wat me vies tegen is gevallen met styreen, een volgende keer zou ik dit maken met messing of iets vergelijkbaar.




Wordt vervolgd.
Gr. Dick

Gelogd

Instagram: dutch.diorama.art
DickB
Full Member

Offline Offline

Berichten: 221


Maar da's klein.


« Antwoord #4 Gepost op: 19 Oktober 2021, 14:39:56 »

Van losse onderdelen naar Diorama.

Na een kleine discussie en meten is uiteindelijk  het diorama 60 X 60 CM geworden, er was eerder overeen gekomen of ik 70 X 70 CM wilde maken en nu kreeg ik de vraag of het ook op 50 X 50 zou passen maar dat leek mij te krap worden en dan zouden de tank half gemaakt moeten worden.


Als eerst heb ik de betonplaat met randen gemaakt voor de fabriek zelf, deze is gemaakt met houten stripjes en een laag tegel voegsel poeder met de wel bekende verdunde houtlijm.



Op de foto in de rechter boven hoek is te zien de complete layout eruit gaat zien met daar bij een grove indeling kwa leidingen, ook zijn daar de dijken al gemaakt rond om de tanks van XPS isolatie waar ik later met sculptamold verder heb afgewerkt.

Het plein vooraan is makkelijk gehouden met kant en klare styreen platen, de weg heb ik gemaakt met DAS klei en een roller van "green stuf world".
De grind bakken zijn gemaakt met 2 verschillende maten ballast grind.
Verder alles eens een bassis kleur gegeven en afgewerkt met wash- en drybrush technieken.
Voor het groen zijn er diverse kleuren gebruikt uit de reeks van Martin Welberg en statisch gras van Noch.





Om alles een geheel te maken heb ik leiding brug en een kleine leiding straat gemaakt, hier voor heb ik diverse maten styreen gebruikt met enkele extra delen uit de gebruikte bouwdozen.



Uit enkele figuren sets heb ik werknemer gefeliciteerd om daar kleine collega's van te maken.





Gr. Dick








Gelogd

Instagram: dutch.diorama.art
DickB
Full Member

Offline Offline

Berichten: 221


Maar da's klein.


« Antwoord #5 Gepost op: 19 Oktober 2021, 15:32:00 »

Hier nog enkele foto's.
De eerst foto zijn enkele overzicht plaatjes van het geheel.
De andere 3 zijn zoals het diorama ne met kraan in de winkel staat.

Link naar de kraan; https://store.mammoet.com/artikel/2119/mammoet-ltm-1500.html










Ik zal binnenkort nog een stukje schijven over de fabriek wat ik anders zal doen bij een volgende keer.

Dank voor het lezen.
Mocht iemand vragen of opmerkingen hebben? Schroom je niet en laat hier een berichtje achter.

Gr. Dick Berns.
Gelogd

Instagram: dutch.diorama.art
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 19 Oktober 2021, 17:23:13 »

Mooi! Duim omhoog
Indrukwekkend al die buizen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
DickB
Full Member

Offline Offline

Berichten: 221


Maar da's klein.


« Antwoord #7 Gepost op: 6 November 2021, 16:10:51 »

Dank.
Was ook erg leuk om daar mee bezig te zijn, buisje hier bochtje daar.
Opzich had er veel meer bij gekund, maar het was goed zo.

Gr. Dick
Gelogd

Instagram: dutch.diorama.art
DickB
Full Member

Offline Offline

Berichten: 221


Maar da's klein.


« Antwoord #8 Gepost op: 6 November 2021, 18:00:30 »

Wat zou ik anders doen mocht ik nog eens deze kit inelkaar zou zetten.

De mogelijkheid zijn eindeloos hier 3 opties.

•Optie 1: wederom opbouw zoals bedoeld.

Ik zou dan weer eerst alle "sub" delen inelkaar zetten, maar dan niet gelijk beginnen met de eerste aangezien dat zeer veel kleine delen zijn. (Dit adviseer ik ook naar jullie toe)
Als dat allemaal gemaakt is terug naar voren in de handleiding om zo verdieping voor verdieping op te bouwen.


•Optie 2: verhogen.

Bouw weer alle onderdelen.
Maak met hout ofzo wat je laat uitzien als beton staanders van ongeveer 5 meter (6CM) en met styreen plaat een verdieping vloer. Op de grond heb je zo mooi plaats om daar extra tanks te maken van eventueel frisdrank blikken of PVC waar je met DAS klei of styreen mooie koppen op kan maken.
Kijk dan op welke verdieping jij de sub onderdelen wilt laten zien, deze kan je dan verbinden met de leidingen uit de kit of je koopt of maakt extra leiding.
Ook kan je dan kijken om de trappenhuis die aan de buitenkant zit los ernaast te zetten met bijvoorbeeld een lift er naast.
Van de 3 grijze ketels die bij de kit zitten kan je bijvoorbeeld 1 grote maken.
In de kit zitten nog een paar extra spanten waar je ook nog wel iets mee kan.


•Optie 3: Halveren.

Het is redelijk makkelijk deze kit als half model te bouwen, je moet dan wel vergelijkbaar H-profielen er bij kopen om de doorgesneden spanten aan te vullen.
En kijk naar de opties 2 en 3 hoe je hem dan ga opbouw, bijvoorbeeld wat de voorkant is normaal opbouw kwa verdiepingen, en wat normaal de achterkant zou zijn er naast opboumaar dan verhoogd.


•De ik ga helemaal los bonus-optie: 3 dubbele set.

Met een 3 dubbele set ben je wel even €360 ligter maar dat kan je echt los gaan.
Ik zou dan 1x optie 2 bouwen met daarnaast een half deel (kleine optie3) met maar 2 verdieping maar wel op de zelf gemaakt verdieping van optie 2.
Daar aan een leiding brug naar de 2de toren.
Deze word dan 6 verdiepingen als ik goed tel kan je die maken met 6 ipv 4 vaken als je van bovenaf zou kijken
Het lijkt me dan mooi om in die toren een vat te maken die door alle verdieping heen loopt, veel leidingen erom heen en noem maar op.


Mocht iemand nog vragen hebben lees ik het wel hier onder.

Gr. Dick.
Gelogd

Instagram: dutch.diorama.art
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Chemische Fabriek 60 X 60 CM
« vorige volgende »
Ga naar: