Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Ösch Hafen  (gelezen 44319 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 2 Juli 2018, 10:17:49 »

Dit diorama is het volgende en 4e diorama van het fictieve Duitse waddeneiland Ösch dat ik ga bouwen. Dit is wel het eerste diorama dat ik gepland had om te bouwen van dit eiland. Doordat er ook een half passagiersschip op moet en ik nog niet weet hoe die er moet gaan uitzien heb ik de bouw van dit diorama lang uitgesteld.

Dit diorama gaat uit 3 delen bestaan; een stuk met sporen en perrons, in het midden het stationsgebouw met beperkt stationsplein en daarna een stuk zeehaven.




Gister heb ik een bodemplaat gezaagd en daar een stuk schuim op gelijmd wat ik nog had staan en wat opvallend goed bleek te passen.


Hoe ik er nu aan verder bouwen moet ik nog even zien, ik denk dat het midden deel eerst bouwen het beste is. Daarvoor heb ik al een gebouw klaar liggen wat ik iets aan moet passen en dan goed als stationsgebouw kan dienen. De lengte van het sporen gedeelte kan ik aanpassen op hoe het stationsgebouw en stationsplein uitkomen zolang ik maar minimaal 10cm voor de perronsporen overhoud.

Word vervolgt, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 20:49:20 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 4 Juli 2018, 23:11:43 »

Vandaag heb ik de basis voor de perrons gelegd en ben ik met het stationsgebouw bezig gegaan. Daarvan was 1 zijde op zich wel goed al moesten er dingen verwijderd of opnieuw gelijmd worden. De andere zijde moet een aanbouw met deuren krijgen om het gebouw tot stationsgebouw te verbouwen. Ik ben ook met het materieel voor het diorama begonnen. Door het diorama zich in de zomer dienstregeling op ..:00u of ..:30u te laten afspelen kan ik 4 reizigers treinen tegelijk kwijt en daarom heb ik 13.30u als tijd waarop het diorama zich afspeelt gekozen.












De treinen ga ik samen met wat trams die ik nog heb liggen de 14e in Lochem bestikkeren.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 20:52:30 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 5 Juli 2018, 22:52:02 »

Vanavond ben ik het stationsgebouw gaan restaureren, de foto's spreken voor zich.


















Nu moet ik 1 zijde nog gaan uitbouwen dat daar de 3 grote dubbele deuren in kunnen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 20:56:39 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 7 Juli 2018, 22:25:41 »

Gister en vanavond ben ik bezig geweest met een aanbouw aan het stationsgebouw. Het decoreren met sierstenen is aardig gelukt maar wel echt een test van m'n vaste hand en geduld. Er moet nu alleen boven aan nog een sierlijst op.














Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 21:00:09 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 9 Juli 2018, 12:30:13 »

Gister heb ik het stationsgebouw van de eerst laag verf voorzien en wat aan de bestrating van het perron en stationsplein gedaan.










Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 21:02:23 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 10 Juli 2018, 12:17:10 »

Gister avond heb ik een stukje goederenloods gebouwd en net nog wat aan het perron geprutst. Het blinkt uit in de simpelheid van de materialen; 1mm dik grijs karton, behang( voor de steen structuur en achter de raamkozijnen), flatkabel, 2 raamkozijnen en een lading houten kralen.








Zelfbouw blijkt ook nu weer bijna overal makkelijker voor als zoeken naar iets geschikt in m'n voorraad gebouwen of iets kopen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 21:06:24 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 12 Juli 2018, 09:39:03 »

Gister heb ik de eerste 2 gebouwen afgeschilderd en verouderd, zeker het stationsgebouw is zeer goed gelukt.














Er moeten nog wat borden op maar die moet ik nog maken en voor ik het stationsgebouw op z'n plek lijm wil ik er ook vast poppetjes op/in hebben.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 21:11:57 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 13 Juli 2018, 11:31:12 »

Gister avond heb ik rails kunnen leggen en daarna ben ik stootjukken gaan maken en rails en perrons gaan schilderen zodat net het ballast er in kon.




Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 21:13:34 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 15 Juli 2018, 18:09:34 »

Vandaag ben ik heel rustig aan de bovenleiding verder gaan prutsen, dat staat en hangt nu allemaal en ik ben nu begonnen het te schilderen.




Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 21:15:21 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 20 Juli 2018, 12:41:28 »

Ik ben ondertussen met de perronoverkapping bezig en die maak ik net als bij Neu Dalhausen Imherloher Bahnhof:
Citaat

Dus een betonnen overkapping gemaakt van geritst en gebogen karton. Het heeft wel behoorlijk een eigen wil die met hitte iets wat te beïnvloeden is. Het is dus wat lastiger goed recht in elkaar te zetten maar dat weet ik inmiddels en daar probeer ik oplossingen voor te verzinnen.





Dit stuk is minder recht dan het lijkt.





Ik heb bij de 2 buitenste delen wat kieren die ik nog dit wil lijmen maar daardoor komt er wel meer spanning op te staan.

Ik wil met de peilers voor de overkapping nog iets apart doen en aangezien het een eiland is met veel toeristen mag het er ook wil wat blij uit zien. Ik ben al online bij kralenwinkels aan het kijken geweest maar ik heb nog niet besloten welke richting ik uit ga.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 21:19:55 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 20 Juli 2018, 22:23:53 »

De overkapping zit nu in elkaar en heeft z'n basis kleur:


Ik heb het lage deel van het diorama met behang beplakt voor de water structuur en uit een stuk schuim de pier waar de schepen aan komen te liggen gesneden.




Daarna heb ik uit een stuk piepschuim de romp voor het passagiersschip geschuurd. Die heb ik daarna met vernis geschilderd en daarna wc papier met verdunde houtlijm er overheen geplakt en daar nog een laag vernis overheen gesmeerd.




Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 21:23:55 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 23 Juli 2018, 13:41:53 »

Zaterdag heb ik een mooi inspiratie tripje voor dit diorama gemaakt door met de boot van Stavoren naar Enkhuizen over te steken.

Ik ben gister een beetje verder aan het prutsen geweest, ik heb haven wat beplakt met behang voor de keermuren en het schip verder geplamuurd. De onderzijde daarvan heb ik vandaag nog van een laagje plamuur voorzien. Verder zit ik vooral op materialen te wachten maar er zat dingen waar ik mee verder kan als ik dat in m'n hoofd een beetje op een rijtje krijg en kan houden.







Deze bouwdoos moet ik ook nog in aangepaste vorm in elkaar zetten.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 21:27:14 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #12 Gepost op: 23 Juli 2018, 18:26:25 »

Ik ben eens met mijn KATO bouwdoosje gaan prutsen en zoals het er nu naar uit ziet haal ik er 3 halve gebouwen uit. Ik moet het dan wel aanvullen met delen van karton. Voor de plaatsing op het diorama moet ik voor 1 half gebouw de overkapping aan 1 spoor wat inkorten.




Ik moet tijdens het bouwen nog even bekijken wat de rol van de gebouwen moet gaan zijn en wat ik dan aan afbeeldingen nodig heb voor achter de ramen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 21:29:10 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 26 Juli 2018, 13:02:39 »

De eerste en leukste kralen zijn binnen, de rest verwacht ik vandaag.

Deze gebruik ik als peilers voor de perronoverkapping.

Ik ben nu vooral met werk achter de schermen bezig; dus afbeeldingen voor achter de ramen, bordjes tekenen enz.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 21:30:13 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 26 Juli 2018, 23:06:17 »

Vandaag heb ik alle benodigde afbeeldingen afgedrukt die ik voor de 3 halve gebouwen op basis van dat KATO bouwpakket nodig heb. Daarna staken problemen de kop op. De achterzijde van de ramen van dat bouwpakket zijn niet glad maar de ramen er omheen steken uit ten opzichte van het vlak waar je doorheen kijkt. Daardoor kan ik geen afbeeldingen met secondelijm er achter lijmen omdat er dan open ruimtes ontstaan die wit uit gaan slaan. De oplossing leek de afbeeldingen met houtlijm op karton plakken en ze daarna aan de zicht zijde van meerdere laagjes houtlijm voorzien. Dan kan ik ze met plasticlijm zonder de inkt op te lossen aan het kunststof lijmen. Goed bedacht, heeft ook al meerdere malen goed gewerkt dus zou hier ook moeten werken maar tot zover de theorie. In de praktijk blijkt het transparante kunststof nogal te reageren op de Uhu Plast die ik gebruik dus als zich ergens wat lijm ophoopt smelt het of te veel of krijg je het effect van een ingegooide ruit. Dat laatste word dan meer door de dampen veroorzaakt zo lijkt het.

Ik heb nog zo'n bouwdoos in bestelling maar dan ga ik van te voren wel goed bedenken hoe ik het daarbij met de ramen oplos.






Hier moet alles nog achter de ruiten geplakt worden en ik kan nu nog overal bij dus ik ga eens kijken hoe netjes ik dat voor elkaar krijg.


Bij deze kon ik ook nog overal bij waardoor ik meer controle had over waar de lijm wel en niet heen ging.

Het gele van de afbeeldingen heb ik met wat laagjes licht eiken beits over de eerste laagjes houtlijm gedaan.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 15 Januari 2019, 21:33:07 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Ösch Hafen
« vorige volgende »
Ga naar: