Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Scherfede Hbf  (gelezen 56806 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Gepost op: 16 April 2016, 13:35:35 »

Een paar maanden terug kwam een vriend van mij dat hij toch wel weer eens iets van een diorama samen met mij wilde bouwen. We zijn toen wat dingen gaan bedenken en een wens van mij was het na bouwen van het oude busstation "Dukenburg NS" zoals dat tot 1994 in Nijmegen in gebruik was. Hij zag dat wel zitten want ook hij bleek nog herrinneringen aan dat busstation te hebben. Dat busstation heb ik ruim 10 jaar terug al eens gebouwd gehad maar dat was met de kennis en technieken van u een minder geslaagd model en die heb ik lang geleden ook alweer gesloopt maar ik heb altijd de wens gehad een keer een nieuw model van dat station te bouwen.

Hier foto's van het oude model:





Foto's van het echte station zijn bijna niet te vinden veel googlen heeft me uiteindelijk 12 foto's opgeleverd die wij als voorbeeld kunnen gebruiken. Zie hier 1 van die foto's, dit is al wel met modernere abri's als die wij gaan gebruiken. Een apart kenmerk van dit station was dat sommige abri's met "verkeerd om" stonden dus met de dichte zijde naar de bus en dat er maar liefst 5 soorten bestrating lagen. basalt blokken, betonstenen in zeshoekige en hondenbot uitvoering, standaard vierkante beton tegels en rode grindtegels. Die laatste 2 op de perrons, en de rest als wegdek. Hoe en wat we hiervan weer gaan geven blijft even afwachten. Mogelijk teken ik het meeste ervan zelf en print het dan uit alleen laat ik dat printen dan wel elders doen met een laserprinter om het vochtbestendig te krijgen.

Wij wilden dat busstation wel verplaatsen naar ons eigen wereld en daarmee dus Duitsland in 2001. Dit busstation bleek goed te passen bij Scherfede Hbf gezien het aantal buslijnen dat daar komt.


Dit station ligt in een V vorm net als bijvoorbeeld Schin op Geul en Fröndenberg.


We zijn samen het diorama gaan ontwerpen en uittekenen op papier en ik heb een foto daarvan later op pc bewerkt om een beter afbeelding te krijgen van de invulling.


Gister avond zijn we echt met de opbouw van het diorama begonnen. Hiervoor had ik eerst een deel van de tekening op de bodumplaat gelijmd zodat we daar direct de perrons en zo op kunnen lijmen. Daarna hebben we wat piepschuim platen op maat gesneden en erop gelijmd met fotolijm en houtlijm.




De perrons krijgen een bekleding van paars/grijze marmer achtige tegels zoals eerder op Neu Dalhausen Hbf U-bahn toegepast.








Er is 1 ding waar ik bij dit diorama tegen op zie en dat zijn de trappen naar de traverse. Bij eerdere diorama's ging me die dingen maken niet altijd even goed af.

Het bouw tempo van dit diorama ligt niet hoog, ongeveer 1 keer per maand werken we er samen een avondje aan, maar het is wel erg leuk eindelijk weer eens samen iets te kunnen bouwen.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2021, 15:32:26 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #1 Gepost op: 16 April 2016, 15:08:23 »

Ik probeer ondertussen goede delen voor de traverse en dan in eerste instantie vooral de trappen er naar toe te tekenen. wat rekenen leverde het volgende op: Als ik de trap 30 graden wil hebben wat ongeveer overeen komt met trappen die ik heb liggen dan moet ik voor iedere 3mm horizontaal 2mm omhoog. Daarnaast lijkt het me handig om in een schaal van 10 pixels = 1mm te tekenen zodat het er gedetailleerd en strak uit gaat zien.

Hieronder een tot 33% verkleinde variant van het bestand waarin ik aan het tekenen ben. De linker helft is wat ik weken terug al eens had getekend maar toen nog zonder berekende hellinghoek en hoogte en zo. Rechts het wel berekende deel met de dragende balk. De dikte daarvan (3mm) heb ik van een faller bouwpakket afgekeken. Hier moeten nog wel wat wijzigingen in aangebracht worden want ik wil de trap in 2 a 3 stukken verdelen net als in het echt.

Ik zal de voortgang van dit tekenwerk hier de komende tijd laten zien.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2021, 15:34:51 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #2 Gepost op: 16 April 2016, 20:12:41 »

Ik heb nu wel iets aardigs getekend:










Nu moet ik hem nog verder afmaken, links moet nog een stuk aan waar de traverse zelf op komt te liggen. Verder moet ik een paar verschillende uitvoeringen hebben met verschillende dienstruimtes er in.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2021, 15:39:23 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #3 Gepost op: 16 April 2016, 23:53:59 »

Zo laatste update van vandaag, ik heb de eerste wand even geprint op papier en karton geplakt en wat steunen er achter gemaakt zodat het kan staan en wat foto's gemaakt:





Als ik het op overheadsheets geprint heb gaan de kleuren nog anders uitkomen maar ik denk dat dat wel goed komt, ziet er al wel geslaagd uit zo.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2021, 15:41:11 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #4 Gepost op: 26 April 2016, 09:43:37 »

Gister heb ik wanden voor de trappenhuizen en brug van de traverse uitgeprint en 2 maal gelamineerd:








Daarna ben ik daarvan en van karton de trappenhuizen gaan bouwen. Het geduld om er eerst eentje af te bouwen en daarna de rest te doen heb ik uiteraard niet.







Het is wel het wiel uitvinden dus loop je tegen problemen aan. Zo blijkt nu dat ik kleurverschil heb doordat de ondersteunende constructie van karton donker is geworden door de lijm en ik de rest aan de binnenkant licht grijs heb geschilderd. Oplossing in het vervolg, iedere kartonnen onderdeel eerst schilderen en daarna verlijmen. Het karton neemt verf op dus hou je dan wel een sterke lijmverbinding als je dan lijm over de verf doet. Als ik eerst de kunststof delen schilder op de plek van de lijmverbinding lijkt mij dat een zeer zwakker verbinding op te leveren, daarom heb ik die nu ook zoveel mogelijk vrij gelaten.

De delen die ik nu in aanbouw heb worden nog deel met papieren delen overgestikkerd. Of dat alleen de oplossing voor dit is of dat dat de beste bouwmethode blijkt te zijn moet ik nog zien.

Ik moet nu eerst even voor wat andere diorama naambordjes maken want ik heb vanaf vandaag een kleine expositie( 6 diorama's) in het wooncomplex waar m'n ouders wonen.

Morgen ga ik een dan een bezoek brengen aan de Dierentuin in Wuppertal om foto's te maken voor een volgend diorama.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2021, 15:44:14 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #5 Gepost op: 28 April 2016, 23:49:16 »

Het idee de wanden nu maar met papieren delen te beplakken werkt en leverd het gewenste resultaat op al laat op de hoeken de houtlijm nog wel eens los want dat hecht nu eenmaal nauwelijks op kunststof. Waar ik er mee weg kom heb ik wat secondelijm gebruikt. Rond de ramen is het verlijmen lastig. Hard PVC lijm is eigenlijk ideaal omdat het goed aan papier en karton hecht en aan bijna alle soorten kunststof maar is te slechte te doseren voor de meeste fijne verbindingen. Uhu Plast is prima om kunststof aan kunststof te lijmen maar alleen kan je er geen papier mee lijmen. Zit er echter houtlijm over het papier of karton dan vreet het genoeg in op de houtlijm om een goede verbinding te vormen zonder vervelende sporen achter te laten of de inkt aan te tasten. Dat trucje is iets wat ik hier dus heel veel toe moet passen.

Inmiddels krijgt alles aardig vorm en zitten de trappen en aanverwante zaken( waar de traptreden nauwelijks te zien zijn gebruikt ik licht geribbeld behang) en poppetjes zitten er in. Nu is het in kleine stapjes de rest opbouwen en daar gaat nog wel de nodige tijd in zitten. Deels omdat ik niet verder kan voor bepaalde dingen droog zijn en deels omdat ik nog moet bedenken hoe ik bepaalde dingen ga doen en vooral geen stap mag vergeten( wat me al een paar keer wel is gebeurd de laatste dagen).




















Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 20 Juni 2021, 15:50:14 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #6 Gepost op: 29 April 2016, 22:54:15 »

Vandaag tussen andere hobby dingen door wat hieraan verder geprutst en de kopwanden zijn nu dicht en de daken zitten er nu op. Die moeten nog wel geschilderd worden, maar ik kan nu langzaam verder gaan denken en bouwen.






Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Juni 2021, 00:15:13 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #7 Gepost op: 1 Mei 2016, 19:59:22 »

Inmiddels zijn de daken geschilderd, de achterwanden bestikkerd, liftschachten bestikkerd, geplaatst en ook daarvan de daken geschilderd.








De volgende stap is bepalen hoe het komt te staan en dat het brug gedeelte aftekenen en maken. Die zal wel iets schuin komen te lopen en waarschijnlijk hou ik hier en daar open randjes over die dan later afgedicht moeten worden.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Juni 2021, 00:17:48 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #8 Gepost op: 1 Mei 2016, 21:32:11 »

Toch nog maar even een update de vloeren van de brug met de zijwanden zitten er in en als de lijm is uitgehard kan ik het stap voor stap uitbouwen en aankleden:








Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Juni 2021, 00:19:37 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #9 Gepost op: 4 Mei 2016, 18:02:19 »

De traverse is klaar, hier onder wat foto's van de laatste stappen en het eind resultaat.
















Ik ben behoorlijk tevreden met het eindresultaat alleen het verouderen blijft lastig met alle verschillende oppervlakken en dat is net iets anders uitgepakt als ik graag had gezien. De houtlijm zorgd ervoor dat de verf direct indroogd en niet zo mooi uitvloeidt.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Juni 2021, 00:22:07 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #10 Gepost op: 8 Januari 2018, 12:18:04 »

Zo hier mag een hoop stof vanaf, ruim 1,5 jaar verder en 3x raden hoe vaak we met z'n 2en aan dit diorama gewerkt hebben.............precies 0x. Ondertussen heb ik een mooie traverse gebouw die een diorama verdient en me in de weg begint te liggen net als veel anders spul trouwens wat hier al ruim 1,5 jaar her end er rond slingert.

Het is al de zoveelste keer dat vrienden iets met mij willen bouwen waar vervolgens niks van terecht komt. Dus als ik iets gedaan wil hebben dan moet ik dat gewoon zelf doen en daar is nu de tijd voor gekomen. Als ik er nog hulp bij krijg is dat leuk en anders heb ik dit in 2 maanden tijd zelf ook wel af hoop ik. Naar verhouding zal het meeste tijd nog in een deel van het materieel gaan zitten wat nog getekend en gebouwd moet worden.

Gister avond ben ik eerst begonnen met slopen. We hadden nadat dat bij een ander diorama goed ging piepschuim met fotolijm van de action gelijmd maar bij dit piepschuim was dat mis gegaan en het piepschuim werd opgevreten. Nu 1,5 jaar later de schade eens goed bekeken en het bleek dat al het piepschuim er helemaal af moest, dus dat gedaan. Op het hout was de fotolijm nog steeds aanwezig als een iets plakkerige laag en dat wilde ik eerst opsluiten( weg halen was te veel werk) voor ik er iets anders op ging lijmen. Zoals gewoonlijk had ik de gebruikelijke haast want ik wilde het nieuwe schuim( roze en grijs XPS schuim) er voor ik ging slapen nog op hebben zitten.

Ik heb eerst op het balkon het gedeelte waar schuim moest komen met zwarte spuitverf over gespoten. Dat was na 10min wel droog maar niet uitgedampt en ik wilde door. Een potje oude verf opgezocht, daar houtlijm bij gedaan en het diorama mee geschilderd.

Daarna zo goed mogelijk droog geföhnd het potje aangevuld met grijze muurverf en wat houtlijm en dat nu dikkere mengsel er weer opgesmeerd. Daarna dat nog een keer herhaald en ook alle stukken schuim er mee ingesmeerd en het zo verlijmd. Ik heb bij dat schuim gemerkt dat het soms heel lang duurt voor houtlijm droog is en dat duurt mij te lang. Door de muurverf er aan toe te voegen droogt om de een of andere reden sneller al word de verbinding iets minder taai.


Word weer vervolgd, groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Juni 2021, 00:23:35 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #11 Gepost op: 9 Januari 2018, 23:40:19 »

Vandaag maar eens (te )hard door gewerkt maar wel met resultaat. De basis voor het busstation is klaar om geschilderd te worden alleen is het even afwachten of de traverse op gelijke hoogte komt. Het scheelt nu iets van een halve millimeter en de traverse komt nog op papier te staan maar papier is dunner als behang dus ik ga er  vanuit dat dat net niet helemaal gelijk komt.

Tijd voor foto's





















De poten van de overkapping verzinken nog een paar centimeter in de bodem, de doorrijhoogte word 32mm.

Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Juni 2021, 00:26:13 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #12 Gepost op: 9 Januari 2018, 23:45:18 »

Ik ben altijd verbaasd over het (schijnbare) gemak waarmee je jouw diorama's maakt.  Duim omhoog
Gelogd

neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #13 Gepost op: 10 Januari 2018, 18:00:56 »

Vandaag heb ik wat rustiger aan gedaan, ik heb de bestrating van het busstation in de basis kleuren geschilderd. Verder heb ik de spoorstaven geschilderd  en behang tegen het schuim geplakt voor de keermuren. Daarna ben ik eens wat bovenleidingsmasten gaan maken.










Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Juni 2021, 00:28:13 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3547



« Antwoord #14 Gepost op: 11 Januari 2018, 22:50:14 »

Vandaag heb ik nieuwe bestrating voor de perrons getekend omdat ik niet tevreden was over de kleur. Nu heeft het een blauw/paarse kleur en dat is iets blauwer als de bedoeling was maar ik vind het best zo. Op de foto's die volgen komt het nog veel blauwer over als het is. Verder heb ik ook de keermuren geschilderd en de bovenleiding gemaakt en opgehangen en ben ik met een paar abri's bezig.






















Groetjes Michiel
« Laatste verandering: 21 Juni 2021, 00:30:57 door neudalhausenstadbahn » Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Scherfede Hbf
« vorige volgende »
Ga naar: