Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Schloß Dedinghausen
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Diorama Schloß Dedinghausen  (gelezen 13518 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Gepost op: 10 April 2020, 00:02:09 »

Al een tijdje is het idee om met een vriend/kennis een kasteel te gaan bouwen. Nou moet daar een diorama onder en ik had van hem die 3 kleiduiven gekregen dus dat 1 kleiduif in het diorama terug komt is ook wel leuk. Nou is het idee die kleiduif ook weer als metrostationsgebouw te gebruiken dus vind ik dat er iets tastbaars moet zijn waarom daar een metro is. Ofwel het moest een plek in mijn wereld krijgen en dan kom je al vrij snel in of rond Neu Dalhausen uit dus eens gezocht waar dat zou kunnen. Dat werd 1 halte ten noorden van station Neu Dalhausen Dedinghausen. Nou moest het metrostation ook een naam krijgen en dan is Schloß Dedinghausen het meest voor de hand liggend.



Nou is met iemand samen iets bouwen lang niet altijd een succes dus ik heb daarom heel bewust geen hoge verwachtingen dan kan het altijd mee vallen. De persoon waarmee ik bouw schilderd en tatoeëert dus creatief is hij wel maar het is ook een mega stuiterbal en hij had tot vandaag nog geen modelbouw ervaring. Het diorama word dus een doorlopende workshop en een uitdaging om zijn ideeën die 3x per 5min veranderen te kanaliseren. Ik wilde bij stap 1 beginnen en hij zat al bij stap 899 ofzo, maar dat komt wel goed.




Ik heb als basis voor het diorama de ruwe vorm in piepschuim uitgesneden met de hete schuimsnijders die ik heb, dat werkte wel aardig maar trager als ik had gedacht. Later heb ik hem( Remco) de platen piepschuim op elkaar laten lijmen zo had hij vast wat nuttigs te doen.




Daarna heb ik Remco even met verf en groen spul een proef diorama'tje laten maken zodat hij kan zien hoe dat word.

hmm beetje een bagger foto van mij maar ik maak nog wel een betere ofzo.

Remco wil allerlei dingen op z'n kasteel waaronder draken dus we hebben 2 draken omgebouwd. Onderdelen van verschillende draken uitgewisseld om tot de perfecte draak te komen en deze daarna buiten gespoten.



Remco wil over 2 weken allerlei details op die draken gaan schilderen, dat vind ik wel een gaaf idee dus ik ben benieuwd hoe dat word.

Normaal komen we iedere donderdag eind van de middag met een groep( buurtcirkel heet dat hier) van een man of 8 bij elkaar waaronder 1 buurtcirkelcoach. Daarbij spreken we normaal dan steeds iedere week bij iemand anders af. Door het corona gebeuren ligt die buurtcirkel uiteraard ook op z'n gat maar Remco en ik zien elkaar buiten de buurtcirkel om ook. Nu hebben we afgesproken voorlopig iedere donderdag met z'n 2en wat te doen, de ene week bij hem schilderen en de andere week bij mij bouwen. Als het goed is valt hier dus iedere 2 weken een update te zien van wat we gedaan hebben.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #1 Gepost op: 11 April 2020, 23:11:04 »

Ik zou nog even een betere foto posten van het proef diorama'tje dat Remco heeft gemaakt donderdag, dat zijn 2 foto's geworden.



Remco kan donderdag bij hem mooi met goedkope acrylverf dat hekwerk verouderen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #2 Gepost op: 16 April 2020, 19:43:41 »

Onverwacht zijn Remco en ik hiermee verder gegaan. Mijn hersenen deden weer eens raar dus ik ben meer als de helft van de tijd duizelig vandaag( irritant maar komt met enige regelmaat voor dus het zal). M'n huishoudelijke hulp kon ik al niet helpen laat staan naar Remco toe lopen. Hij is daarom naar mij gekomen, en heeft hier gekookt en daarna zijn we met z'n 2en aan de kasteeltoren verder gaan bouwen.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #3 Gepost op: 4 Juni 2020, 19:24:58 »

Vandaag zijn we weer eens met de diorama verder gegaan en ik heb er voor gekozen even vooral iets te doen waar we snel resultaat mee bereikte. We hebben het gedeelte rond het stationsgebouw van behang voor de bestrating voorzien. Daarna hebben we de aangrenzende helling begroent en gelijk een stukje wat muur moet worden met zand bestrooit omdat het toch al nat was van de lijm. Daarna hebben we de rand met kantelen van het bovenste deel van de toren gemaakt. Door de grote kromming moest dit eerst van dun karton en kon pas daarna het behang overheen. Daarna zijn we gestopt dus dat moet later nog bijgesneden worden.






Om Remco weer een beeld van het eind plaatje te geven hebben we daarna het stationsgebouw er even opgeplaatst. Ik kwam met het idee de wereldbol die ik vorig jaar had gekocht er op te zetten en Remco zag het gelijk zitten. Het witte en blauwe gedeelte moet oud brons of koper worden en de wereldbol zelf blijft zoals hij is.




Wanneer we weer verder gaan geen idee, groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #4 Gepost op: 30 April 2021, 14:08:33 »

Gister na hele lange tijd met Remco weer eens hier aan gewerkt en hij werd erg geïnspireerd door Burg Holtheim. Ik heb Remco met de hete schuimsnijder de ruwe vorm van de kasteel muren laten snijden waarna we die samen op hun plek konden lijmen. We hebben het bovenste deel van de toren ook in ruwbouw afgemaakt. Daarna kwam Remco met de opmerking dat er een ophaalbrug moest komen. Dat was ook gepland alleen ik was dat even vergeten. Het voordeel van het xps schuim is dat ik de schuimsnijder weer aan kon zetten en de poort er zo uitgesneden had. Ondertussen zat een andere nieuwe buurtcirkeldeelnemer toe te kijken en die vermaakte zich er ook wel mee. Remco wil nu ook allerlei figuren schilderen dus hij heeft het nodige uitgezocht. De "terror badeenden" zoals Bjorn ze noemt mikken we mooi in de slotgracht.






Ik ben heel benieuwd of we op korte termijn verder gaan, dat blijft met Remco altijd afwachten want die wil heel veel en als in de praktijk 1/3 daarvan ook gebeurd dan heb je het wel gehad.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #5 Gepost op: 26 September 2021, 19:03:33 »

Vandaag heb ik met Remco weer eens wat aan dit diorama gedaan. De kasteelmuren zijn met grof decoratie zand en verf en lijm van steenstructuur voorzien.




Ik heb geprobeerd tussendoor aan het stationsgebouw verder te werken.


Daar mocht ik Remco ideeën voor een galg en schandpaal uitvoeren. Remco weet wel wat hij wil maar ziet nog niet hoe hij dat dan ook kan maken, het schaal gevoel moet nog komen.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #6 Gepost op: 23 September 2022, 22:32:53 »

Remco wilde weer eens wat aan dit diorama doen dus dat hebben we vandaag gedaan. Met zijn ADHD is na 1,5uur z'n concentratie op en dan is hij er klaar mee. Maar hij wil voor zo lang het duurt er iedere 1 a 2 weken aan werken dus daar ga ik graag mee.

Vandaag heeft hij de buitenkant een beschermlaag gegeven van verf en houtlijm. Daar moeten nog wel 2 laagjes overheen. De ondergrond voor de slotgracht had hij donker groen geschilderd maar de oppervlakte bleek daarna toch geplamuurd te moeten worden. Toen heb ik een bakje tegellijm gemengd en daarmee heeft hij dat dik ingekwast. Er bleef veel over en toen hebben we besloten het hele kasteel ook maar te doen. Ik was ondertussen met het stationsgebouwtje bezig. Van stroken van een bierviltje heb de delen onder de ramen en tussen de deuren gemaakt.








De planning is nu dat we 3 oktober verder gaan samen en voor die tijd ga ik wat lastige delen nog van steentjes of zand voorzien zodat hij het kasteel zelf verder kan schilderen.

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #7 Gepost op: 10 Oktober 2022, 19:37:39 »

Vorige week konden we door mijn tremor niet verder werken en vandaag had Remco even rust nodig dus doen we morgen een nieuwe poging.

Ondertussen heb ik hier en daar wat werk gedaan wat ik remco niet kan/moet laten doen. Ik heb de afgelopen weken al de randjes van de muren en kantelen verder van stenen in de vorm van zand voorzien om structuur te krijgen. Daarnaast ben ik al even bezig met de bodem van de gracht glad te krijgen. De tegellijm die ik gebruikte droogde om de een of andere reden heel erg geschuimt op waardoor er overal luchtbelletjes in zaten. Nu ben ik die met vele laagjes verf aan het vullen zodat het glad word want schuren gaf ook niet het gewenste effect.

Ik gebruik nu oude dunne verf waar meel in zit om het te binden. Die meel verzameld zich nu wat meer in de gaatjes waardoor die sneller vullen. Dus ja ik hoop dat dit wat word :geek:

Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #8 Gepost op: 12 Oktober 2022, 00:47:20 »

Remco heeft vandaag het kasteel een grondlaag engelsrood gegeven want het kasteel krijgt rode natuursteen. Achter af had hij nog het een en ander gemist en de verf werd flink in de ondergrond gezogen. Ik heb inmiddels na het maken van de foto nog een laag engelsrood er op geschilderd dan kan Remco volgende week gaan drybrushen.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
neudalhausenstadbahn
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 3567



« Antwoord #9 Gepost op: 17 Oktober 2022, 23:25:33 »

Remco was vandaag weer hier en hij zou het kasteel gaan drybrushen. Dat begon redelijk alleen juist toe hij met de donkere kleuren begon was hij alle instructies vergeten die ik hem gaf. Daardoor kwam er grotendeels veel te veel verf op en andere plekken sloeg hij over. Het hoord erbij maar het is wel jammer dat nu veel schilderwerk overnieuw moet.




Ik was ondertussen het stationsgebouw aan het schilderen.


Groetjes Michiel
Gelogd

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn dioramaTopic: Diorama Schloß Dedinghausen
« vorige volgende »
Ga naar: